Offtopic

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Locked
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Offtopic

Post by CCE »

Itse käytin rahaa pommeihin jopa 4 euroa.
Ja niistäkin puolet meni suojalaseihin :D
jannepelaa
Active Member
Posts: 101
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:27 pm

Re: Offtopic

Post by jannepelaa »

Pie2 wrote:
jannepelaa wrote:
koodaaja wrote:Maahan räjähtäminen kuulostaa pahasti siltä, että lähetyssysteemisi ei pelittänyt, joskin kyllähän se saattoi vain olla omaperäinen yksilö.
Käytimme samaa "lähetysyksikköä" kaikkiin muihinkin raketteihin, eikä tuo suutari toiminut. Taisi puuttua se osa, joka lennättää sen ilmaan.
:D Eli paketissa oli pelkkä tikku, jonka sitten sytytitte.
Se näytti ihan normaalilta, mutta voihan olla niinkin, että pimeässä ei nähnyt kunnolla. :D
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Offtopic

Post by -Z- »

Ette tunnu tietävän raketin rakenteesta, joten piirsin teille kauniin kuvan:
raketti
raketti
Raketti.png (3.59 KiB) Viewed 11924 times
Ajoaine siis puuttui, sitä oli liian vähän, se ei toiminut kunnolla, tai raketti oli huonosti telineessä.

(Edit: Tulilanka kulkee useimmiten ajoaineen viertä aina räjähdyspanokseen asti, vaikka sitä ei kuvassa näykkään. Joten panos saattaa räjähtää, vaikka ajoaine pettää. Ja tuo ontto tila on useimmiten kapeampi.)
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Offtopic

Post by koodaaja »

Tästähän ei tokikaan varmasti voi sanoa, mutta veikkaisin muutamissa raketeissa myös ajoaineen seassa olevan jotain komiasti leiskuvaa metallia kun ylös suihkaistessaan jättävät kullankeltaisen vanan. Ja olisi kiva tietää, miten nuo toimivat. Siis tarkasti. Esimerkiksi mitä ihmettä tuommoinen ajoaine voi olla, miten se saa aikaan ylös suuntautuvan voiman jne.
User avatar
vilQuri
Active Member
Posts: 239
Joined: Wed Aug 29, 2007 6:25 pm
Location: Turku

Re: Offtopic

Post by vilQuri »

Ajoaine voi olla vaikka nitroselluloosaa ainakin jotkut harrastelijat käyttävät sitä :geek:
KillerDuck2
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Nov 14, 2007 5:39 pm

Re: Offtopic

Post by KillerDuck2 »

Tästähän ei tokikaan varmasti voi sanoa, mutta veikkaisin muutamissa raketeissa myös ajoaineen seassa olevan jotain komiasti leiskuvaa metallia kun ylös suihkaistessaan jättävät kullankeltaisen vanan. Ja olisi kiva tietää, miten nuo toimivat. Siis tarkasti. Esimerkiksi mitä ihmettä tuommoinen ajoaine voi olla, miten se saa aikaan ylös suuntautuvan voiman jne.
Lainaus wikipediasta.
Ilotulitteet

Ilotulitteet ovat yleensä tulilangalla sytytettäviä räjähdyspanoksia, joiden tarkoituksena on saada aikaan liikettä, räjähdysääniä ja valoefektejä. Maailman ilotulitteista valmistetaan 70 % Kiinassa. Suomessa vuonna 2006 oli markkinoilla 1 200 erilaista ilotulitemerkkiä ja -tyyppiä.

Ilotulitteiden tuottamat värit muodostuvat eksotermisistä kemiallisista reaktioista. Eri värit edellyttävät eri aineiden käyttöä:

Värit

* punainen: litiumkarbonaatti Li2CO3
* kirkkaan punainen: strontiumkarbonaatti SrCO3
* purppuranpunainen: strontium (Sr)- ja kupariyhdisteiden (Cu) seos
* oranssi: kalsiumkloridi CaCl2 ja kalsiumsulfaatti eri määrillä kidevettä CaSO4· nH2O, n = 0, 2, 3 tai 5
* kullankeltainen: rauta Fe yhdistettynä hiileen C
* kirkkaan keltainen: natriumnitraatti NaNO3 tai kryoliitti Na3AlF6
* hehkuvan valkoinen: metallinen magnesium Mg ja alumiini Al tai bariumoksidi BaO
* vihreä: barium-suolat (Ba-yhdisteet) ja kloori Cl sekä kloorin vapauttava aine
* vaalean- ja tummansininen: kupariasetoarseniitti Cu3As2O3 · Cu(C2H3O2)2 ja muita kuparisuoloja sekä kloorin vapauttava aine
* turkoosinsininen: kuparikloridi CuCl
* hopeanvärinen: alumiini Al ja titaani Ti tai magnesium kiinteänä jauheena tai hiutaleina
Eli niissä tosiaan on sitä rautapölyä.
Ajoaineesta ei tietoa löytynyt
P.S.Itse ostin raketteja 6 euron edestä.
Last edited by KillerDuck2 on Thu Jan 03, 2008 10:28 pm, edited 1 time in total.
Vilsku_guest

Re: Offtopic

Post by Vilsku_guest »

Ite ostin raketteja 3 euron edestä.
Basic
Newcomer
Posts: 25
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:34 pm
Location: Siellä jossain kaukana.
Contact:

Re: Offtopic

Post by Basic »

Enpäs ostanut raketteja ollenkaan. 8-) Uusivuosi meni muiden raketteja katsellessa ikkunasta ja koneella.
Image
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Offtopic

Post by SPuntte »

Ajoaine on ihan puhdasta ruutia. Elikkä hiiltä, rikkiä ja jotain hapetinta, perinteisessä ruudissa muistaakseni kaliumnitraattia, KNO3. Vaihtoehtoisesti se voi myös olla natriumnitraattia NaNO3. Tai ehkä myös jotain muuta hapetinta, ts. paljon happea sisältävää ioniyhdistettä, nitraattia, kloraattia jne. Aineiden sekoitussuhteita muuttamalla ja riippuen sideaineesta ja valmiin ruudin pakkaamisesta voidaan vaikuttaa sen palo-ominaisuuksiin ja syntyviin kaasuihin. Palokaasujen paineen asiostahan raketti taivaalle lentää. Kun Hapetinta on paljon, noin puolet koko seoksesta, saadaan hyvin nopeasti palavaa ruutia. Kun se vielä pakataan tiiviiksi puristeeksi ja pakataan suljettuun, sopivan kestävään koteloon, saadaan jo kunnon pommi.

Ajoainesäiliössä alaosassa on pieni reikä, ei niin iso kuin tuossa kuvassa. Siksi sinne muodostuu riittävän kova paine raketin nostovoiman aikaansaamiseen. Säiliö on siis sisähalkaisijaltaa huomattavasti suurempi kuin suutin.

Värilliset ja kirkkaat valoefektit saadaan aikaan erilaisten metallijauheiden tai -yhdisteiden ja hapettimien seoksilla. Metallit ja niiden yhdisteet palavat ominaisellaan värillä. Esimerkiksi alkuainemagnesiumista saadaan hyvin kirkas valkoinen liekki. Katselkaas wikipediasta tai kemian oppikirjoista :P
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Offtopic

Post by Koodiapina »

Miksköhän manuaalissa for - loopin kohdassa lukee, että sitä ei voi käyttää pää-looppina? Minun mielestäni toimii yhtä hyvin kuin repeatkin. Tein testin Esimerkki 18:ta korvaten repeat rakenteen for - loopilla:

Code: Select all

'Esimerkki 18 : Ammukset (osa 2)
'================================================

'! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
'Aja tämä ohjelma painamalla F5.
'Lopeta ohjelma painamalla ESC.
'! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

Type AMMUS 'luo kokoelma, jonka nimi on AMMUS
    Field obj 'yksi kenttä nimeltään 'obj'
End Type 

FrameLimit 40 'rajoita nopeutta

ukko=LoadObject("Media\soldier.bmp",72)
pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
ShowObject pati,OFF

AddText "Nuolista ohjaa, CTRL=ampuu"

For i=0 To i+1
    'Ohjaa ukkoa NUOLILLA
    If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
    If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
    If UpKey() Then MoveObject ukko,2
    If DownKey() Then MoveObject ukko,-2    

    'Ammu-systeemi. Vain, jos ase on ladattu
    If KeyDown(cbKeyRControl) And reload=0 Then    
        luoti.AMMUS = New(AMMUS) 'luo uusi ammus
        luoti\obj=CloneObject(pati) 'tee klooni
        'asetetaan pati samaan paikkaan
        CloneObjectPosition luoti\obj,ukko                
        'käännetään pati samaan suuntaan
        CloneObjectOrientation luoti\obj,ukko            
        reload=5 'aseen lataus        
    EndIf
    'päivitä aseen lataaminen
    If reload>0 Then reload=reload-1

    'Päivitä kaikki ammukset
    For luoti.AMMUS = Each AMMUS
        MoveObject luoti\obj,6
        If ObjectX(luoti\obj)<-180 Or ObjectX(luoti\obj)>180 Or ObjectY(luoti\obj)<-130 Or ObjectY(luoti\obj)>130 Then
            'ammus ylittää rajan -> tuhoa se                
            DeleteObject luoti\obj 'poista objekti
            Delete luoti 'poista luoti kokonaan
        EndIf        
    Next luoti

    'tämä ennen muuta grafiikkaa (box)
    DrawGame

    'piirrä "kenttä"
    Color cbOrange
    Box 20,20,360,260,OFF    
    
    DrawScreen
Next i

'Analyysi:
'------------------------------------------------

'Noin. Esimerkki toimii samalla tavalla kuin
'edellinen oppitunti, mutta on puolet lyhyempi,
'ja luultavasti selkeämpi. Ohjaussysteemi ja
'luotien törmäys on edelleen sama, muuttunutta
'on vain tapa, jolla ammuksia hallitaan.

'Ohjelman alussa luomme KOKOELMAN, jonne voidaan
'lisätä ja josta voidaan poistaa jäseniä. Aina
'kun uusi jäsen luodaan, sille monistetaan FIELD-
'kentällä määritellyt omat muuttujansa. Jokainen
'jäsen on siis yksilö ja erillinen kokonaisuus.

'Kun ammutaan, rivillä 31 luodaan uusi jäsen.
'Sillä on yksi muuttuja, johon sijoitamme objektin.
'Loppu on helppoa.

'Riviltä 43 alkaen läpikäymme kaikki kokoelman
'luodit. Elossa/Kuollut-kikkailuja ei tarvita.
'Huomaa erikoinen FOR-rakenne. Siellä on nyt EACH,
'jonka jälkeen kirjoitetaan kokoelman nimi.

'Erikoisinta on se, että luoti-muuttujalla on
'erikoinen tyyppi. Sen perään kirjoitetaan .AMMUS
'Tämä kertoo CoolBasicille, että muuttuja kuuluu
'kokoelmaan ja että sen avulla viitataan kokoelman 
'jäseneen. Tyyppiä ei tarvitse määritellä kuin
'ensimmäisellä kerralla, sen jälkeen riittää 
'pelkkä "luoti". Selvennykseksi olen kuitenkin 
'kirjoittanut sen joka kerta kun sitä käytetään
'tavallaan "uuteen" tarkoitukseen.

'Tyypeistä (kokoelmista) tulee vielä paras ystäväsi.
'Opettele käyttämään niitä. Alkuhämmennyksen 
'jälkeen ne ovat paljon kätevämpiä kuin taulukot.

'Lisää tietoa tyypeistä löydät manuaalista ja
'tyyppikomentojen oppaista ja esimerkeistä.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Offtopic

Post by SPuntte »

Grandi wrote:Miksköhän manuaalissa for - loopin kohdassa lukee, että sitä ei voi käyttää pää-looppina? Minun mielestäni toimii yhtä hyvin kuin repeatkin. Tein testin Esimerkki 18:ta korvaten repeat rakenteen for - loopilla:

Code: Select all

...
For i=0 To i+1
...
Kysymys kuuluu, kannattaako. Ei, voiko. Pääsilmukan tai muun loppumattoman silmukan tekemiseen on useita käytännöllisempiä ja selkeämpiä tapoja. Tuo on sitäpaitsi aika purkka vieläpä.
Zero, CB:n manuaalissa wrote: Rajoitukset

* Kokonaisluvut (ja heksat) voivat olla väliltä: [-2147483647 , 2147483647].
* Desimaaliluvut voivat olla väliltä: 3.4E +/- 38 (7 numeroa).
Ohjelma kyllä saisi pyöriä aikas kauan, mutta silti: Mitäköhän tapahtuu, kun i ylittää ylärajansa?

Järkevämpiä ovat Repeat..Forever, Repeat...Until <ehto>, While True...EndWhile sekä While [NOT] <ehto>..EndWhile, koska ne ovat kuvaavampia ja ehto, jolla silmukasta rikkoudutaan ulos voidaan kirjoittaa suoraan silmukan komentoihin, eikä tarvita ylimääräistä If-ehdotettua Exit-komentoa silmukan sisällä.
EDIT:

Kokeilepa seuraavaa koodia. Minulla se pyörii muutaman sekunnin.

Code: Select all

For i = 1 To i + 2000 Step 1000
Next i
End
[/edit]
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Offtopic

Post by koodaaja »

SPuntte, huomaa toki että CB:ssä on While [ehto]... Wend, ei EndWhile. Ja periaatteessa vaihtoehtoisissa parametreissä taidetaan käyttää hakasulkuja - siis manuaaleissa, referensseissä ym. (täysin epäolennaista, mutta tulipahan kerrottua)

Millaista musiikkia koodausihmiset muuten kuuntelevat? Onko joukossamme hoppareita, rokkareita, hevareita, punkkareita tahi klassisen musiikin rakastajia?
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Offtopic

Post by iTKEVAnAKKI »

koodaaja wrote: Millaista musiikkia koodausihmiset muuten kuuntelevat? Onko joukossamme hoppareita, rokkareita, hevareita, punkkareita tahi klassisen musiikin rakastajia?
Grungee(eli nirvanaa ;)), heviä(SlipKnot) ja hiphoppia :D ja joskus poppia... Eniten pidän tällä hetkellä hiphopista, kapasiteettiyksikköö, mc manee ja ezkimoo pääasiallisesti. Ja sitten vielä tietenkin elastinen, narcotic, skandaali, talentti jne :P
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)
User avatar
Bambi
Member
Posts: 87
Joined: Sat Nov 24, 2007 12:51 pm

Re: Offtopic

Post by Bambi »

koodaaja wrote: Millaista musiikkia koodausihmiset muuten kuuntelevat?
Täältä löytyy metallirokkaaja, joka ei voi sietää poppia, hiphoppia tai muuta vastaavaa.
Kuuntelen mm. Ensiferumia, Ruotomieltä, Helloweeniä ja Gamma Rayta. (:
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Offtopic

Post by Jonez »

Löytypäs veikeä "ominaisuus" cb:stä. Kokeilin muuten vaan tehdä toimivan ikuisuusloopin for - next-silmukalla, ja päätin sitten lisätä sinne vähän tekstiäkin. Ajoin ohjelman pari kertaa, kunnes yhtäkkiä huomasin oudon seikan: Teksti ei ilmestynyt heti, vaan vasta pienen epämääräisen ajan (muutama sekka) kuluttua:

Code: Select all

For i = 1 To 2
    i = 1
    a + 1
    Text 20, 20, "i = " + i
    Text 20, 40, "a = " + a
Next i
Outoudet eivät kuitenkaan jää siihen. Tarkkanäköisimmät ehkä huomaavat että olin unohtanut koodista myös DrawScreenin... Miten teksti näkyy? :o
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Offtopic

Post by iTKEVAnAKKI »

Jonez wrote:Löytypäs veikeä "ominaisuus" cb:stä. Kokeilin muuten vaan tehdä toimivan ikuisuusloopin for - next-silmukalla, ja päätin sitten lisätä sinne vähän tekstiäkin. Ajoin ohjelman pari kertaa, kunnes yhtäkkiä huomasin oudon seikan: Teksti ei ilmestynyt heti, vaan vasta pienen epämääräisen ajan (muutama sekka) kuluttua:

Code: Select all

For i = 1 To 2
    i = 1
    a + 1
    Text 20, 20, "i = " + i
    Text 20, 40, "a = " + a
Next i
Outoudet eivät kuitenkaan jää siihen. Tarkkanäköisimmät ehkä huomaavat että olin unohtanut koodista myös DrawScreenin... Miten teksti näkyy? :o
Odotin 20sek, mutta mitää ei tapahtunut?
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)
Murskaaja
Member
Posts: 92
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:19 pm
Contact:

Re: Offtopic

Post by Murskaaja »

Itsestään mitään ei tapahdu, mutta pienentäkääs ikkuna ja palauttakaa se takaisin niin tekstit ilmestyvät, ainakin minulla. On se jännä :)
ASCII star wars Xtreme | Cool Bombers | Combat (kehitteillä)

RedShadow productions
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Offtopic

Post by -Z- »

koodaaja wrote: Millaista musiikkia koodausihmiset muuten kuuntelevat? Onko joukossamme hoppareita, rokkareita, hevareita, punkkareita tahi klassisen musiikin rakastajia?
No heviä, trancea, teknoa, discoa/dancea, chippimusaa, bitpoppunkmetalia(SiDmetal(Machinae Supremacy)) ja joitain pop/rock/punk-klassikoita(Eppu Normaali, A-Ha yms...)

Muutamia suosikkejani mainitakseni: Machinae Supremacy, Metallica, Inkoddi, Finntroll, Kommando Liebe, Slayer, Caater, Faithless, Quazar, FatalM4, ATB, Bob Sinclair, Zombie Nation, Scatman, Captain jack...

Aika monipuolista, siis ;)

Ja Koodaaja, et kertonut omasta maustasi mitään ;>
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
BulletStorm

Re: Offtopic

Post by BulletStorm »

Moi taas pitkästä aikaa, ja anteeksi entinen foorumi käyttäytymiseni.

Tässä latasin taas CoolBasicin koneelleni ja aloitin kuolleen projektini alusta. No, viime kerrasta on aikaa ja olen kerennyt asentaa Windows Vistan siinä ajassa. Ongelmana on, että kun painan 'Compile and Run' saan kaksi erroria:

Error 1:
Image

Error 2:
Image

Onko olemassa mitään keinoa välttää näitä, vai onko tämä Vistan 'kirous'?

Terkuin,
BS
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Offtopic

Post by TheFish »

Yritä ajaa cb järjestelmän valvojana.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Locked