Offtopic
Re: Offtopic
Itse käytin rahaa pommeihin jopa 4 euroa.
Ja niistäkin puolet meni suojalaseihin :D
Ja niistäkin puolet meni suojalaseihin :D
-
- Active Member
- Posts: 101
- Joined: Tue Aug 28, 2007 2:27 pm
Re: Offtopic
Se näytti ihan normaalilta, mutta voihan olla niinkin, että pimeässä ei nähnyt kunnolla.Pie2 wrote:Eli paketissa oli pelkkä tikku, jonka sitten sytytitte.jannepelaa wrote:Käytimme samaa "lähetysyksikköä" kaikkiin muihinkin raketteihin, eikä tuo suutari toiminut. Taisi puuttua se osa, joka lennättää sen ilmaan.koodaaja wrote:Maahan räjähtäminen kuulostaa pahasti siltä, että lähetyssysteemisi ei pelittänyt, joskin kyllähän se saattoi vain olla omaperäinen yksilö.
- -Z-
- Devoted Member
- Posts: 682
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
- Location: In ur danmaku, grazin ur bullets
Re: Offtopic
Ette tunnu tietävän raketin rakenteesta, joten piirsin teille kauniin kuvan:
(Edit: Tulilanka kulkee useimmiten ajoaineen viertä aina räjähdyspanokseen asti, vaikka sitä ei kuvassa näykkään. Joten panos saattaa räjähtää, vaikka ajoaine pettää. Ja tuo ontto tila on useimmiten kapeampi.)
Ajoaine siis puuttui, sitä oli liian vähän, se ei toiminut kunnolla, tai raketti oli huonosti telineessä.(Edit: Tulilanka kulkee useimmiten ajoaineen viertä aina räjähdyspanokseen asti, vaikka sitä ei kuvassa näykkään. Joten panos saattaa räjähtää, vaikka ajoaine pettää. Ja tuo ontto tila on useimmiten kapeampi.)
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Offtopic
Tästähän ei tokikaan varmasti voi sanoa, mutta veikkaisin muutamissa raketeissa myös ajoaineen seassa olevan jotain komiasti leiskuvaa metallia kun ylös suihkaistessaan jättävät kullankeltaisen vanan. Ja olisi kiva tietää, miten nuo toimivat. Siis tarkasti. Esimerkiksi mitä ihmettä tuommoinen ajoaine voi olla, miten se saa aikaan ylös suuntautuvan voiman jne.
Re: Offtopic
Ajoaine voi olla vaikka nitroselluloosaa ainakin jotkut harrastelijat käyttävät sitä
-
- Newcomer
- Posts: 8
- Joined: Wed Nov 14, 2007 5:39 pm
Re: Offtopic
Lainaus wikipediasta.Tästähän ei tokikaan varmasti voi sanoa, mutta veikkaisin muutamissa raketeissa myös ajoaineen seassa olevan jotain komiasti leiskuvaa metallia kun ylös suihkaistessaan jättävät kullankeltaisen vanan. Ja olisi kiva tietää, miten nuo toimivat. Siis tarkasti. Esimerkiksi mitä ihmettä tuommoinen ajoaine voi olla, miten se saa aikaan ylös suuntautuvan voiman jne.
Eli niissä tosiaan on sitä rautapölyä.Ilotulitteet
Ilotulitteet ovat yleensä tulilangalla sytytettäviä räjähdyspanoksia, joiden tarkoituksena on saada aikaan liikettä, räjähdysääniä ja valoefektejä. Maailman ilotulitteista valmistetaan 70 % Kiinassa. Suomessa vuonna 2006 oli markkinoilla 1 200 erilaista ilotulitemerkkiä ja -tyyppiä.
Ilotulitteiden tuottamat värit muodostuvat eksotermisistä kemiallisista reaktioista. Eri värit edellyttävät eri aineiden käyttöä:
Värit
* punainen: litiumkarbonaatti Li2CO3
* kirkkaan punainen: strontiumkarbonaatti SrCO3
* purppuranpunainen: strontium (Sr)- ja kupariyhdisteiden (Cu) seos
* oranssi: kalsiumkloridi CaCl2 ja kalsiumsulfaatti eri määrillä kidevettä CaSO4· nH2O, n = 0, 2, 3 tai 5
* kullankeltainen: rauta Fe yhdistettynä hiileen C
* kirkkaan keltainen: natriumnitraatti NaNO3 tai kryoliitti Na3AlF6
* hehkuvan valkoinen: metallinen magnesium Mg ja alumiini Al tai bariumoksidi BaO
* vihreä: barium-suolat (Ba-yhdisteet) ja kloori Cl sekä kloorin vapauttava aine
* vaalean- ja tummansininen: kupariasetoarseniitti Cu3As2O3 · Cu(C2H3O2)2 ja muita kuparisuoloja sekä kloorin vapauttava aine
* turkoosinsininen: kuparikloridi CuCl
* hopeanvärinen: alumiini Al ja titaani Ti tai magnesium kiinteänä jauheena tai hiutaleina
Ajoaineesta ei tietoa löytynyt
P.S.Itse ostin raketteja 6 euron edestä.
Last edited by KillerDuck2 on Thu Jan 03, 2008 10:28 pm, edited 1 time in total.
-
- Newcomer
- Posts: 25
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:34 pm
- Location: Siellä jossain kaukana.
- Contact:
Re: Offtopic
Enpäs ostanut raketteja ollenkaan. Uusivuosi meni muiden raketteja katsellessa ikkunasta ja koneella.
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: Offtopic
Ajoaine on ihan puhdasta ruutia. Elikkä hiiltä, rikkiä ja jotain hapetinta, perinteisessä ruudissa muistaakseni kaliumnitraattia, KNO3. Vaihtoehtoisesti se voi myös olla natriumnitraattia NaNO3. Tai ehkä myös jotain muuta hapetinta, ts. paljon happea sisältävää ioniyhdistettä, nitraattia, kloraattia jne. Aineiden sekoitussuhteita muuttamalla ja riippuen sideaineesta ja valmiin ruudin pakkaamisesta voidaan vaikuttaa sen palo-ominaisuuksiin ja syntyviin kaasuihin. Palokaasujen paineen asiostahan raketti taivaalle lentää. Kun Hapetinta on paljon, noin puolet koko seoksesta, saadaan hyvin nopeasti palavaa ruutia. Kun se vielä pakataan tiiviiksi puristeeksi ja pakataan suljettuun, sopivan kestävään koteloon, saadaan jo kunnon pommi.
Ajoainesäiliössä alaosassa on pieni reikä, ei niin iso kuin tuossa kuvassa. Siksi sinne muodostuu riittävän kova paine raketin nostovoiman aikaansaamiseen. Säiliö on siis sisähalkaisijaltaa huomattavasti suurempi kuin suutin.
Värilliset ja kirkkaat valoefektit saadaan aikaan erilaisten metallijauheiden tai -yhdisteiden ja hapettimien seoksilla. Metallit ja niiden yhdisteet palavat ominaisellaan värillä. Esimerkiksi alkuainemagnesiumista saadaan hyvin kirkas valkoinen liekki. Katselkaas wikipediasta tai kemian oppikirjoista
Ajoainesäiliössä alaosassa on pieni reikä, ei niin iso kuin tuossa kuvassa. Siksi sinne muodostuu riittävän kova paine raketin nostovoiman aikaansaamiseen. Säiliö on siis sisähalkaisijaltaa huomattavasti suurempi kuin suutin.
Värilliset ja kirkkaat valoefektit saadaan aikaan erilaisten metallijauheiden tai -yhdisteiden ja hapettimien seoksilla. Metallit ja niiden yhdisteet palavat ominaisellaan värillä. Esimerkiksi alkuainemagnesiumista saadaan hyvin kirkas valkoinen liekki. Katselkaas wikipediasta tai kemian oppikirjoista
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Offtopic
Miksköhän manuaalissa for - loopin kohdassa lukee, että sitä ei voi käyttää pää-looppina? Minun mielestäni toimii yhtä hyvin kuin repeatkin. Tein testin Esimerkki 18:ta korvaten repeat rakenteen for - loopilla:
Code: Select all
'Esimerkki 18 : Ammukset (osa 2)
'================================================
'! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
'Aja tämä ohjelma painamalla F5.
'Lopeta ohjelma painamalla ESC.
'! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
Type AMMUS 'luo kokoelma, jonka nimi on AMMUS
Field obj 'yksi kenttä nimeltään 'obj'
End Type
FrameLimit 40 'rajoita nopeutta
ukko=LoadObject("Media\soldier.bmp",72)
pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
ShowObject pati,OFF
AddText "Nuolista ohjaa, CTRL=ampuu"
For i=0 To i+1
'Ohjaa ukkoa NUOLILLA
If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
If UpKey() Then MoveObject ukko,2
If DownKey() Then MoveObject ukko,-2
'Ammu-systeemi. Vain, jos ase on ladattu
If KeyDown(cbKeyRControl) And reload=0 Then
luoti.AMMUS = New(AMMUS) 'luo uusi ammus
luoti\obj=CloneObject(pati) 'tee klooni
'asetetaan pati samaan paikkaan
CloneObjectPosition luoti\obj,ukko
'käännetään pati samaan suuntaan
CloneObjectOrientation luoti\obj,ukko
reload=5 'aseen lataus
EndIf
'päivitä aseen lataaminen
If reload>0 Then reload=reload-1
'Päivitä kaikki ammukset
For luoti.AMMUS = Each AMMUS
MoveObject luoti\obj,6
If ObjectX(luoti\obj)<-180 Or ObjectX(luoti\obj)>180 Or ObjectY(luoti\obj)<-130 Or ObjectY(luoti\obj)>130 Then
'ammus ylittää rajan -> tuhoa se
DeleteObject luoti\obj 'poista objekti
Delete luoti 'poista luoti kokonaan
EndIf
Next luoti
'tämä ennen muuta grafiikkaa (box)
DrawGame
'piirrä "kenttä"
Color cbOrange
Box 20,20,360,260,OFF
DrawScreen
Next i
'Analyysi:
'------------------------------------------------
'Noin. Esimerkki toimii samalla tavalla kuin
'edellinen oppitunti, mutta on puolet lyhyempi,
'ja luultavasti selkeämpi. Ohjaussysteemi ja
'luotien törmäys on edelleen sama, muuttunutta
'on vain tapa, jolla ammuksia hallitaan.
'Ohjelman alussa luomme KOKOELMAN, jonne voidaan
'lisätä ja josta voidaan poistaa jäseniä. Aina
'kun uusi jäsen luodaan, sille monistetaan FIELD-
'kentällä määritellyt omat muuttujansa. Jokainen
'jäsen on siis yksilö ja erillinen kokonaisuus.
'Kun ammutaan, rivillä 31 luodaan uusi jäsen.
'Sillä on yksi muuttuja, johon sijoitamme objektin.
'Loppu on helppoa.
'Riviltä 43 alkaen läpikäymme kaikki kokoelman
'luodit. Elossa/Kuollut-kikkailuja ei tarvita.
'Huomaa erikoinen FOR-rakenne. Siellä on nyt EACH,
'jonka jälkeen kirjoitetaan kokoelman nimi.
'Erikoisinta on se, että luoti-muuttujalla on
'erikoinen tyyppi. Sen perään kirjoitetaan .AMMUS
'Tämä kertoo CoolBasicille, että muuttuja kuuluu
'kokoelmaan ja että sen avulla viitataan kokoelman
'jäseneen. Tyyppiä ei tarvitse määritellä kuin
'ensimmäisellä kerralla, sen jälkeen riittää
'pelkkä "luoti". Selvennykseksi olen kuitenkin
'kirjoittanut sen joka kerta kun sitä käytetään
'tavallaan "uuteen" tarkoitukseen.
'Tyypeistä (kokoelmista) tulee vielä paras ystäväsi.
'Opettele käyttämään niitä. Alkuhämmennyksen
'jälkeen ne ovat paljon kätevämpiä kuin taulukot.
'Lisää tietoa tyypeistä löydät manuaalista ja
'tyyppikomentojen oppaista ja esimerkeistä.
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: Offtopic
Kysymys kuuluu, kannattaako. Ei, voiko. Pääsilmukan tai muun loppumattoman silmukan tekemiseen on useita käytännöllisempiä ja selkeämpiä tapoja. Tuo on sitäpaitsi aika purkka vieläpä.Grandi wrote:Miksköhän manuaalissa for - loopin kohdassa lukee, että sitä ei voi käyttää pää-looppina? Minun mielestäni toimii yhtä hyvin kuin repeatkin. Tein testin Esimerkki 18:ta korvaten repeat rakenteen for - loopilla:
Code: Select all
... For i=0 To i+1 ...
Ohjelma kyllä saisi pyöriä aikas kauan, mutta silti: Mitäköhän tapahtuu, kun i ylittää ylärajansa?Zero, CB:n manuaalissa wrote: Rajoitukset
* Kokonaisluvut (ja heksat) voivat olla väliltä: [-2147483647 , 2147483647].
* Desimaaliluvut voivat olla väliltä: 3.4E +/- 38 (7 numeroa).
Järkevämpiä ovat Repeat..Forever, Repeat...Until <ehto>, While True...EndWhile sekä While [NOT] <ehto>..EndWhile, koska ne ovat kuvaavampia ja ehto, jolla silmukasta rikkoudutaan ulos voidaan kirjoittaa suoraan silmukan komentoihin, eikä tarvita ylimääräistä If-ehdotettua Exit-komentoa silmukan sisällä.
EDIT:
Kokeilepa seuraavaa koodia. Minulla se pyörii muutaman sekunnin.
Code: Select all
For i = 1 To i + 2000 Step 1000
Next i
End
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Offtopic
SPuntte, huomaa toki että CB:ssä on While [ehto]... Wend, ei EndWhile. Ja periaatteessa vaihtoehtoisissa parametreissä taidetaan käyttää hakasulkuja - siis manuaaleissa, referensseissä ym. (täysin epäolennaista, mutta tulipahan kerrottua)
Millaista musiikkia koodausihmiset muuten kuuntelevat? Onko joukossamme hoppareita, rokkareita, hevareita, punkkareita tahi klassisen musiikin rakastajia?
Millaista musiikkia koodausihmiset muuten kuuntelevat? Onko joukossamme hoppareita, rokkareita, hevareita, punkkareita tahi klassisen musiikin rakastajia?
-
- Advanced Member
- Posts: 335
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
- Location: Siellä jossain
Re: Offtopic
Grungee(eli nirvanaa ), heviä(SlipKnot) ja hiphoppia ja joskus poppia... Eniten pidän tällä hetkellä hiphopista, kapasiteettiyksikköö, mc manee ja ezkimoo pääasiallisesti. Ja sitten vielä tietenkin elastinen, narcotic, skandaali, talentti jnekoodaaja wrote: Millaista musiikkia koodausihmiset muuten kuuntelevat? Onko joukossamme hoppareita, rokkareita, hevareita, punkkareita tahi klassisen musiikin rakastajia?
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
Re: Offtopic
Täältä löytyy metallirokkaaja, joka ei voi sietää poppia, hiphoppia tai muuta vastaavaa.koodaaja wrote: Millaista musiikkia koodausihmiset muuten kuuntelevat?
Kuuntelen mm. Ensiferumia, Ruotomieltä, Helloweeniä ja Gamma Rayta. (:
Re: Offtopic
Löytypäs veikeä "ominaisuus" cb:stä. Kokeilin muuten vaan tehdä toimivan ikuisuusloopin for - next-silmukalla, ja päätin sitten lisätä sinne vähän tekstiäkin. Ajoin ohjelman pari kertaa, kunnes yhtäkkiä huomasin oudon seikan: Teksti ei ilmestynyt heti, vaan vasta pienen epämääräisen ajan (muutama sekka) kuluttua:
Outoudet eivät kuitenkaan jää siihen. Tarkkanäköisimmät ehkä huomaavat että olin unohtanut koodista myös DrawScreenin... Miten teksti näkyy?
Code: Select all
For i = 1 To 2
i = 1
a + 1
Text 20, 20, "i = " + i
Text 20, 40, "a = " + a
Next i
-
- Advanced Member
- Posts: 335
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
- Location: Siellä jossain
Re: Offtopic
Odotin 20sek, mutta mitää ei tapahtunut?Jonez wrote:Löytypäs veikeä "ominaisuus" cb:stä. Kokeilin muuten vaan tehdä toimivan ikuisuusloopin for - next-silmukalla, ja päätin sitten lisätä sinne vähän tekstiäkin. Ajoin ohjelman pari kertaa, kunnes yhtäkkiä huomasin oudon seikan: Teksti ei ilmestynyt heti, vaan vasta pienen epämääräisen ajan (muutama sekka) kuluttua:Outoudet eivät kuitenkaan jää siihen. Tarkkanäköisimmät ehkä huomaavat että olin unohtanut koodista myös DrawScreenin... Miten teksti näkyy?Code: Select all
For i = 1 To 2 i = 1 a + 1 Text 20, 20, "i = " + i Text 20, 40, "a = " + a Next i
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
Re: Offtopic
Itsestään mitään ei tapahdu, mutta pienentäkääs ikkuna ja palauttakaa se takaisin niin tekstit ilmestyvät, ainakin minulla. On se jännä
- -Z-
- Devoted Member
- Posts: 682
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
- Location: In ur danmaku, grazin ur bullets
Re: Offtopic
No heviä, trancea, teknoa, discoa/dancea, chippimusaa, bitpoppunkmetalia(SiDmetal(Machinae Supremacy)) ja joitain pop/rock/punk-klassikoita(Eppu Normaali, A-Ha yms...)koodaaja wrote: Millaista musiikkia koodausihmiset muuten kuuntelevat? Onko joukossamme hoppareita, rokkareita, hevareita, punkkareita tahi klassisen musiikin rakastajia?
Muutamia suosikkejani mainitakseni: Machinae Supremacy, Metallica, Inkoddi, Finntroll, Kommando Liebe, Slayer, Caater, Faithless, Quazar, FatalM4, ATB, Bob Sinclair, Zombie Nation, Scatman, Captain jack...
Aika monipuolista, siis
Ja Koodaaja, et kertonut omasta maustasi mitään ;>
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
Re: Offtopic
Moi taas pitkästä aikaa, ja anteeksi entinen foorumi käyttäytymiseni.
Tässä latasin taas CoolBasicin koneelleni ja aloitin kuolleen projektini alusta. No, viime kerrasta on aikaa ja olen kerennyt asentaa Windows Vistan siinä ajassa. Ongelmana on, että kun painan 'Compile and Run' saan kaksi erroria:
Error 1:
Error 2:
Onko olemassa mitään keinoa välttää näitä, vai onko tämä Vistan 'kirous'?
Terkuin,
BS
Tässä latasin taas CoolBasicin koneelleni ja aloitin kuolleen projektini alusta. No, viime kerrasta on aikaa ja olen kerennyt asentaa Windows Vistan siinä ajassa. Ongelmana on, että kun painan 'Compile and Run' saan kaksi erroria:
Error 1:
Error 2:
Onko olemassa mitään keinoa välttää näitä, vai onko tämä Vistan 'kirous'?
Terkuin,
BS