Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Muu yhteisön välinen keskustelu.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by DJ-Filbe »

Grandi wrote:Minä taas en usko koko tulevaisuuteen...
Grandiudelle ei mitään mahda :D
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Ruuttu »

Todistan että tulevaisuus on olemassa. Kirjoitan tämän viestin nykyhetkestä, jolloin kelloni näyttää 19:03.
EDIT:

Holy shit, nyt kello on 19:04 ja I'm from the fuuuutuure!!!

Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Koodiapina »

Toivottavasti et oikeasti usko voivasi todistaa sitä noin helposti.

Hoppes du noi reel troo at du kenst proov das so lätte.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by DJ-Filbe »

Grandi wrote:Toivottavasti et oikeasti usko voivasi todistaa sitä noin helposti.

Hoppes du noi reel troo at du kenst proov das so lätte.
Tulevaisuus on olemassa, jos tähän topikkiin yksikään postaa vielä viestin (ennustan että niin tapahtuu tulevaisuudessa) ;)
EDIT:

Ja tulevaisuudessa olen Joensuusta käsin taas lukemassa foorumia.

User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by esa94 »

DJ-Filbe wrote:
Grandi wrote:Toivottavasti et oikeasti usko voivasi todistaa sitä noin helposti.

Hoppes du noi reel troo at du kenst proov das so lätte.
Tulevaisuus on olemassa, jos tähän topikkiin yksikään postaa vielä viestin (ennustan että niin tapahtuu tulevaisuudessa) ;)
EDIT:

Ja tulevaisuudessa olen Joensuusta käsin taas lukemassa foorumia.

Voitko olla varma, että et kirjoittanut tuota viestiä nykyhetkessä etkä menneisyydesä? Mikä pakottaa uusia viestejä tulemaan tulevaisuudesta eikä nykyhetkestä?
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Koodiapina »

Jos keksitte jonkun keinon oikeasti lähettää viestejä tulevaisuudessa tänne, niin kertokaa myös tapa tulla sinne tulevaisuuteen lukemaan niitä. Itse kun olen tavannut elää aina täällä nykyisyydessä lukien menneisyydessä kirjoitettuja foorumiviestejä.
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by regalis »

Hoh mitä hiusten halkomista. :D

Onhan se nyt selvä, ettei tulevaisuutta mitenkään konkreettisesti ole olemassa. Se on vain käsite, jolla tarkoitetaan maailmankaikkeuden tilaa, johon nykyinen tila johtaa. Ja jollei maailmankaikkeus jostain syystä lakkaa yllättäen olemasta, voi varmaankin aika turvallisesti olettaa, että johonkin tilaan päädytään.

Grandi ei varmaankaan käytä myöskään käsiteitä kuten huominen, eilinen tai ensi kesä, kun niitäkään ei ole olemassa.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by esa94 »

regalis wrote:Grandi ei varmaankaan käytä myöskään käsiteitä kuten huominen, eilinen tai ensi kesä, kun niitäkään ei ole olemassa.
Se, että yritämme todistaa jotain ei tarkoita että uskomme siihen.
jesperx96
Active Member
Posts: 190
Joined: Sun Nov 23, 2008 9:35 am
Location: Lappajärvi

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by jesperx96 »

Tämä on silti enemmän kuin todennäköistä. Josta pääsemmekin kätevästi todennäköisyyden olemukseen.
We see the lines in chalk
The warning signs in where we walk
In the shadows of the cities maze
To try and fight for better days
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by esa94 »

Heitä noppaa.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Koodiapina »

regalis wrote:Se on vain käsite, jolla tarkoitetaan maailmankaikkeuden tilaa, johon nykyinen tila johtaa. Ja jollei maailmankaikkeus jostain syystä lakkaa yllättäen olemasta, voi varmaankin aika turvallisesti olettaa, että johonkin tilaan päädytään.
Tämä ei ole ollenkaan varmaa. Oletus tulevasta tehdään menneisyyttä tutkimalla. Se kertoo peräkkäin tapahtuneista tapahtumista, joiden pohjalta voisimme olettaa myös näiden jälkeen tapahtuvia tapahtumia. Ongelma piilee siinä, että emme voi selvittää, olemmeko oikeasti siirtyneet tilasta toiseen. Tämä pitäisi tehdä kahta eri menneisyyttä vertailemalla. Tämä on kuitenkin mahdotonta, koska aiempi menneisyys olisi toisen menneisyyden sisällä, eli toisin sanoen menneisyyksiä olisi kuitenkin vain yksi. Emme siis voi varmentaa asiaa mitenkään.
regalis wrote:Onhan se nyt selvä, ettei tulevaisuutta mitenkään konkreettisesti ole olemassa. ... Grandi ei varmaankaan käytä myöskään käsiteitä kuten huominen, eilinen tai ensi kesä, kun niitäkään ei ole olemassa.
Et ole tainnut ymmärtää yhtikäs mitään, jos luulet kyseessä olleen jonkin käsitteillä kikkailun. Ajatushan oli siinä, että tulevaisuus eroaa muista tiloista siten, että sitä joudutaan peilaamaan toisen tilan pohjalta. Sitä ei siis ole samalla tavalla kuin esimerkiksi menneisyyttä.
User avatar
Kille
Active Member
Posts: 249
Joined: Wed Aug 26, 2009 3:50 pm
Location: Juankoski

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Kille »

:) tämän topicin perusteella toisin ennustaa, että tämän illan aikana tässä ketjussa viestien taso tulee laskemaan...
...ellei joku keksi uutta aihetta. Katsotaan aamulla olinko oikeassa.
ZEPPELIN
Jatkoa tulossa... tällä kertaa lataus ei kestä viikkoa
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Pate5 »

Minusta koko tämä topicci on mennyt ihan turhaksi lässytykseksi. Filosofian perusperiaatteiden mukaan ihminen ei voi todistaa mitään muuta kuin oman olemassaolonsa. Muu on pelkkää aistiharhaa.

Noin. Nyt päätin että teitä ei ole olemassa. Ettekä voi toditaa muuta, koska koko todellisuushan voi olla pelkkää harhaa.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Koodiapina »

Pate5 wrote:Filosofian perusperiaatteiden mukaan ihminen ei voi todistaa mitään muuta kuin oman olemassaolonsa.
Kuka todisti oman olemassaolonsa ja miten?

Varmaan turha edes mainita, että itse en usko harhaan. Käsittääkseni kaikki on samaa.
Last edited by Koodiapina on Fri Aug 27, 2010 10:08 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 4:46 pm
Location: Suomi

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Frozen »

Olettekos koskaan ajatellut elävätkö kaikki ihmiset samassa nykyhetkessä? Kuten: Kun minä luin tuossa äsköistä viestiä, se tapahtui minun nykyhetkessäni, mutta kirjoittiko kyseinen viestin kirjoittaja tuon viestin omassa menneisyydessään ja elää oikeasti vaikkapa vuotta 2030? Asiaa on vaikea todistaa sillä kirjoittaja varmasti sanoo eläneensä silloin nykyhetkeä kun on kirjoittanut viestin... :?:
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Pate5 »

Grandi wrote:
Pate5 wrote:Filosofian perusperiaatteiden mukaan ihminen ei voi todistaa mitään muuta kuin oman olemassaolonsa.
Kuka todisti oman olemassaolonsa ja miten?
Muille et sitä voikaan todistaa. Tiedät sen vain itse. "Ajattelen, olen siis olemassa."
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
User avatar
MetalRain
Active Member
Posts: 188
Joined: Sun Mar 21, 2010 11:17 am
Location: Espoo

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by MetalRain »

Pate5 wrote:Muille et sitä voikaan todistaa. Tiedät sen vain itse. "Ajattelen, olen siis olemassa."
Entä jos vain luulen ajattelevani, mutta oikeasti ajatukset jotka vaikuttavat omiltani tulevatkin jostain muualta/ovatkin jossain muualla. Ehkä en olekaan olemassa.
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Pate5 »

MetalRain wrote:
Pate5 wrote:Muille et sitä voikaan todistaa. Tiedät sen vain itse. "Ajattelen, olen siis olemassa."
Entä jos vain luulen ajattelevani...
Jos et ole olemassa, kuinka voit luulla jotakin? Eikö tuo luulokin ole ajatus?
EDIT:

Yritän vain kertoa kuinka typerää tämä filosofinen väittely mielestäni on. Minkä tahansa väitteen voi kumota millä tahansa väitteellä, joten keskustelu ei ole kovin antoisaa vaan ajatuu saman jankkaamiseen ja pilkun viilailuun.

CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
User avatar
MetalRain
Active Member
Posts: 188
Joined: Sun Mar 21, 2010 11:17 am
Location: Espoo

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by MetalRain »

Uskon varassa tai ilman täällä on kai vain elettävä. Tuurilla ne laivatkin seilaa.
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by Ruuttu »

Heitänpä tähän uuden aiheen johon joku voi sitten tarttua, tai sitten ei.

Väite: Epäitsekkyys on illuusio. Kaikki ihmisen teot ovat pohjimmiltaan itsekkäitä.
Post Reply