RPG pixel art tuto

Oletko tehnyt jotain, mistä muut voisivat hyötyä. Postita vinkit tänne.
Post Reply
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

RPG pixel art tuto

Post by Sami The Great »

Noita RPGeitä on alkanut moni tehdä ja päätin tässä ajan kuluksi tehdä pienen pixel art grafiikka tuton:
(talo on mun RPGn yksi talo ;) ):

Image

Aloita ensin tekemällä ruudukko että saat piirroksesta symmetrisen ja tileiksi sopivan. Tee erivärisistä viivoista hahmotelmia.
Valiste paletti (Kuvan laidassa värejä) Itse valitsin tähän puun värin koska seinät ovat puuta.

Image

Laita perus värit paikoilleen ja linjaa ulko reunat mustiksi 1 pixelin pakuiset ovat sopivat.

Image

Ala varjostamaan tummalla värillä ja tee vaaleat "korkeat" kohdat. Eli tummaa sinne missä ei ole valoa ja vaaleaa siihen missä on korkein kohta eli valo osuu siihen ensiksi. Sitten voit tehdä noita dirtherin juttuja eli noita joka toinen pixeli vaalemapi ja joka toinen tummempi niin saat pintaa "karheaksi" ja samalla teet väri liukua paremmaksi.

Image

Seuraavaksi tein katon. Aloitin sen tekemällä yhden katto tiilen tai mikä tuo nyt onkaan (oikeassa ylä kulmassa) samalla tein oven. Sitten vain aloitat kopioimaan katto tiiltä katolle niin että se peittyy. Lopuksi voit lisäillä jotain yksityis kohtia. Vielä tuosta ovesta: Saat tehtyä oven helposti ottamalla seinästä palasen ja tekemällä siihen päälle oven.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: RPG pixel art tuto

Post by tuhoojabotti »

kiitos tästä tutosta on varmasti hyötyä :D
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: RPG pixel art tuto

Post by Koodiapina »

Olisit voinu tehdä hieman laajemman tuton jossa opetettaisiin myös hahmojen tekoa, mutta käy se näinkin. Tuo oli aika jännä keksintö tehdä erivärisiä viivoja kuvan laitaan ja käyttää niitä palettina. Käytännöllistä etenkin paintissa, jolla varmaan pikselarttia tehdäänkin.
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: RPG pixel art tuto

Post by CCE »

Hyvä että tälläisiäkin tulee, tosin taloon olisi voinut laittaa jonkinlaisia yksityiskohtia, se kun näytti kovin uudelta ja kiiltävältä.

Enpä tosiaan ole itse keksinyt tuota perin ovelaa palettisysteemiä ennen :D
Olwi
Devoted Member
Posts: 557
Joined: Sun Dec 30, 2007 4:15 pm
Location: Muhos

Re: RPG pixel art tuto

Post by Olwi »

Vähän laajempaa olisit voinut tehdä.
Pitääpä testata mitä tuollaisella systeemillä tulisi.
Huuda mun ip:tä!
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: RPG pixel art tuto

Post by koodaaja »

Itse käytän silloin tällöin tuommoista palettia, mutta valitsen värit ensin kokeilemalla niitä kuvan luonnokseen. Silloin saa paljon todennäköisemmin mukavan näköiset värit.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: RPG pixel art tuto

Post by MaGetzUb »

Nyt kun puhutaan piirrosta ja kaikkeen siihen liittyvästä niin mikä olisi hyvä ohjelma piirtämiseen? Itse käytän photofiltre:ä mainio ilmais ohjelma. :D Tykkän piirrellä yleensäkkin kaiken laista. Ja tuosta oppaasta varmaan monet tulee hyötymään. Itse kyllä tiedän mitenkä kuvat toteutan.. Vinkki: Pitää olla nokkeluutta. :P
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: RPG pixel art tuto

Post by -Z- »

programmer of DSG wrote:Nyt kun puhutaan piirrosta ja kaikkeen siihen liittyvästä niin mikä olisi hyvä ohjelma piirtämiseen? Itse käytän photofiltre:ä mainio ilmais ohjelma. :D Tykkän piirrellä yleensäkkin kaiken laista. Ja tuosta oppaasta varmaan monet tulee hyötymään. Itse kyllä tiedän mitenkä kuvat toteutan.. Vinkki: Pitää olla nokkeluutta. :P
Itse suosittelen GraphicsGalea. Se on erityisesti pixelartin tekoon tarkoitettu ohjelma.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
User avatar
Bambi
Member
Posts: 87
Joined: Sat Nov 24, 2007 12:51 pm

Re: RPG pixel art tuto

Post by Bambi »

EDIT:

Perun puheeni, tuo ohjelmahan on aivan loistava! No ei nyt loistava, mutta hyvä kuitenkin!

Last edited by Bambi on Thu Jan 03, 2008 3:27 pm, edited 2 times in total.
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 227
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: RPG pixel art tuto

Post by atomimalli »

Itseasiassa, vaikka paint on sopivan kevyt pixarttaamiseen, niin itsekkin suosittelen GraphicsGalea juuri rpg-tekijöille sen tilemap ominaisuuden takia, sen lisäksi siinä on paljon tekijää helpottavia ominaisuuksia, mitkä joutuu paintissa kummallisesti sähläämään, tai niitä ei edes ole.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: RPG pixel art tuto

Post by Sami The Great »

Paint sopii hyvin jos haluat muokata äkkiä jotain mutta mielestäni Pro Motion on parempi kuin Gale (kumpaakin kokeillut). Motionissa on vain se huono puoli että se on maksullinen. Trial versio on ilmainen mutta et voi tallentaa kuvia ;/ Mutta tähän löytyy ratkaisu: Ota screenshot ja leikkaa kuva liita painttiin ja tallenna ;)
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: RPG pixel art tuto

Post by koodaaja »

IMHO graphics gale on hieman turhan sekava, muita vastaavia en ole uskaltanut edes kokeilla. Paintilla saan aikaan kaiken, mitä tarvitsen ( koskapa paintillahan saa minkä tahansa laisen kuvan aikaan )

Mutta yhden asian haluaisin: ohjelman, joka muuttaa CB-tyyliin tehdystä animaatiokuvasta (vierekkäiset framet) animoidun .giffin. Ja vielä ilmaisen.
willy
Newcomer
Posts: 2
Joined: Sat Sep 29, 2007 12:42 pm

Re: RPG pixel art tuto

Post by willy »

koodaaja wrote: Mutta yhden asian haluaisin: ohjelman, joka muuttaa CB-tyyliin tehdystä animaatiokuvasta (vierekkäiset framet) animoidun .giffin. Ja vielä ilmaisen.
Animation Shop on Paint Shop Pron mukana tuleva gif-animaatioiden teko-ohjelma. Vanhoja versioita Animation Shopista on vapaassa levityksessä (kuten myös Paint Shop Prosta). Animation Shoppia olen joskus käyttänyt ja se on hyvinkin helposti omaksuttava ja käytettävä ohjelma. Kannattaa tutustua.
Animation Shopin voi ladata täältä: http://www.jorkki.com/apaja/ohjelmat_gr ... n-Shop.php

Sitten itse keskustelun aiheeseen. Tutoriaali on melko lyhyt ja yksinkertainen. Netti on tulvillaan pixelart-oppaita. Oppaassa on kuitenkin yritystä ja se varmasti toimii kannustimena monelle tämän foorumin käyttäjälle. Tuo apuviivastotekniikka on kätevä etenkin hahmojen luonnissa (ns. tikku-ukkomallit).
-willy[]
quakenet: #windymill
icq: 426647025
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: RPG pixel art tuto

Post by axu »

hyvä opas
itse käytän inkscapea piirtämiseen, koska se on svg-editori...
mutta peligraffoihin käytän paint shop pro 7 tai 9, riippuen tilanteesta
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Post Reply