Tyhmät kysymykset (I/2010)
-
- Active Member
- Posts: 116
- Joined: Sat Feb 14, 2009 7:47 am
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Tämä ei varsinaisesti liity ohjelmointiin, mutta laitoin nyt tänne, koska en viitsinyt tehdä uutta aihetta. Eli kun valitsen koodilleni Compile and run, niin miten saan otettua screenshotin siitä ajetusta ohjelmasta?
Projektit:
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Pelkästä ohjelmasta otettu screenshot onnistuu Screenshot -komennolla. Koko näytöstäsi otettu screenshot onnistuu Print Screen -näppäimellä näppäimistöstäsi, se voi olla vaikka Prt Scr tai Prnt Scrn (tjs). Kuva otetaan leikepöydälle, eli voit tuoda kuvan Painttiin painamalla paintissa ctrl+v. Myös painamalla tuota "Liitä" -yhdistelmää, voit lähettää screenshotin vaikka Messengerillä kaverillesicool-driver wrote:Tämä ei varsinaisesti liity ohjelmointiin, mutta laitoin nyt tänne, koska en viitsinyt tehdä uutta aihetta. Eli kun valitsen koodilleni Compile and run, niin miten saan otettua screenshotin siitä ajetusta ohjelmasta?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Jos haluat ottaa tuolla Print Screen -näppäimellä kuvan vain aktiivisesta ikkunasta onnistuu se painamalla Alt + Print Screen. Näin leikepöydälle tallentuu vain aktiivisen ikkunan screenshot.DJ-Filbe wrote:Pelkästä ohjelmasta otettu screenshot onnistuu Screenshot -komennolla. Koko näytöstäsi otettu screenshot onnistuu Print Screen -näppäimellä näppäimistöstäsi, se voi olla vaikka Prt Scr tai Prnt Scrn (tjs). Kuva otetaan leikepöydälle, eli voit tuoda kuvan Painttiin painamalla paintissa ctrl+v. Myös painamalla tuota "Liitä" -yhdistelmää, voit lähettää screenshotin vaikka Messengerillä kaverillesicool-driver wrote:Tämä ei varsinaisesti liity ohjelmointiin, mutta laitoin nyt tänne, koska en viitsinyt tehdä uutta aihetta. Eli kun valitsen koodilleni Compile and run, niin miten saan otettua screenshotin siitä ajetusta ohjelmasta?
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Omg, aina oppii uutta!Astigma wrote:Jos haluat ottaa tuolla Print Screen -näppäimellä kuvan vain aktiivisesta ikkunasta onnistuu se painamalla Alt + Print Screen. Näin leikepöydälle tallentuu vain aktiivisen ikkunan screenshot.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Tosiaantuhoojabotti wrote:Omg, aina oppii uutta!Astigma wrote:Jos haluat ottaa tuolla Print Screen -näppäimellä kuvan vain aktiivisesta ikkunasta onnistuu se painamalla Alt + Print Screen. Näin leikepöydälle tallentuu vain aktiivisen ikkunan screenshot.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Miten pitäisi alottaa jos olen ihan aloittelija koko Coolbasicissa eli mitä teen ekaksi?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Selaa learning centterin tutoriaalit läpi, saat sen auki F8.Jermu wrote:Miten pitäisi alottaa jos olen ihan aloittelija koko Coolbasicissa eli mitä teen ekaksi?
Niin minä aloitin, sillä lailla oppii perusteet ja saa hieman kuvaa minkälainen kieli CB on.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Kannattaa selailla myös manuaalin aloittelijoille suunnattuja sivuja.Jermu wrote:Miten pitäisi alottaa jos olen ihan aloittelija koko Coolbasicissa eli mitä teen ekaksi?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Terve taas.
Olen tyypeillä luonut lauman vihollisia. Miten saisin tehtyä niin, että jokaisella olisi oma järjestysnumero?
Olen tyypeillä luonut lauman vihollisia. Miten saisin tehtyä niin, että jokaisella olisi oma järjestysnumero?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Eräs Vieralija wrote:Terve taas.
Olen tyypeillä luonut lauman vihollisia. Miten saisin tehtyä niin, että jokaisella olisi oma järjestysnumero?
Code: Select all
Function LuoVihu()
Dim vihu.VIHU
vihu.VIHU = New( VIHU )
vihu\id = gID
gID = gID + 1
EndFunction
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
1.) Tee viholliset taulukoilla. Taulukoissa on omat hankaluutensa ja hyvät puolensa, mutta numerointi on helppo toteuttaa.Eräs Vieralija wrote:Terve taas.
Olen tyypeillä luonut lauman vihollisia. Miten saisin tehtyä niin, että jokaisella olisi oma järjestysnumero?
2.) Lisää viholliset-typeen järjestysnumero-kenttä, ja lisää vihollisten järjestysnumero siihen.
3.) Kasvata jotakin muuttujaa yhdellä käydessäsi tyypin jäseniä läpi.
EDIT:
Olin hitaampi :)
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Heh. Onnistuin toteuttamaan tämän jo näin:
...Mutta sitten seuraava kysymys. Kun vihuun koskee, sen viereen pitäisi ilmestyä pelimaailmaan piirretty teksti. Ensimmäisen tapetun vihun viereen tulisi esimerkiksi "Tervetuloa peliin!" ja toisen "Olet nähtävästi jo huomannut, miten peliä pelataan" (joo, tämä idea on aika fiksu) ja niin edelleen. Ei siis tuon järjestysnumeron perusteella, vaan sen, monentenako kunkin vihollisen on tappanut. Miten tämä onnistuisi helpoiten?
Code: Select all
For i=1 To 1000
vihu.enemy = New (enemy)
vihu\numero+enemies
enemies+1
Next i
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Voit tehdä taas uuden globaalin muuttujan, esim. gVihujaAmmuttu, jota lisätään aina yhdellä kun vihu tapetaan. Sitten tapetun vihun jäsenmuuttujaan, vaikka muuttuja nimeltä kuoloJärjestys, joka säilöö aina uusimman gVihujaAmmuttu-muuttujan arvon. Vähän kuten esa94 selitti noissa ID:issä.
Sitten aina kun käyt viholliset läpi, tarkastetaan onko kuoloJärjestys erisuuri kuin nolla, ja jos on, kirjoitetaan sopiva teksti vihollisen koordinaatteihin.
Edit. jotenkin näin:
Sitten aina kun käyt viholliset läpi, tarkastetaan onko kuoloJärjestys erisuuri kuin nolla, ja jos on, kirjoitetaan sopiva teksti vihollisen koordinaatteihin.
Edit. jotenkin näin:
Code: Select all
Type vihut
Field id
Field kuoloJärjestys
Field obj
EndType
Global gId
Global gVihujaAmmuttu
For iv.vihut = Each vihut
infoTeksti$ = ""
If iv\kuoloJärjestys = 1 Then
infoTeksti$ = "Tervetuloa peliin"
ElseIf iv\kuoloJärjestys = 2 Then
infoTeksti$ = "Osaat näemmä jo pelata"
EndIf
Text vihuX, vihuY, infoTeksti$
Next iv
Last edited by Jonez on Tue Aug 24, 2010 8:10 pm, edited 1 time in total.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Lisäksi tekstin saa näkyviin vaikkapa tyyppien avulla. Kentät x ja y määräisivät sijainnin kenttä "teksti" (string) tekstin, joka määritettäisiin luonnin yhteydessä. Tekstin voi piirtää DrawToWorld ja DrawGame -komentojen avulla.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Kiitos taas. Toimii.
Ja vielä trilogian täydentävä kysymys: saako AddTextiä mitenkään tulostamaan pelimaailman eikä ruudun koordinaatteihin?
Ja vielä trilogian täydentävä kysymys: saako AddTextiä mitenkään tulostamaan pelimaailman eikä ruudun koordinaatteihin?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
AddTextin koordinaatteja ei voi määritellä.Eräs Vieralija wrote:Kiitos taas. Toimii.
Ja vielä trilogian täydentävä kysymys: saako AddTextiä mitenkään tulostamaan pelimaailman eikä ruudun koordinaatteihin?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
voipas, komennolla locate.esa94 wrote:AddTextin koordinaatteja ei voi määritellä.Eräs Vieralija wrote:Kiitos taas. Toimii.
Ja vielä trilogian täydentävä kysymys: saako AddTextiä mitenkään tulostamaan pelimaailman eikä ruudun koordinaatteihin?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Mutta ne toimivat vain ruudulle, eivät pelimaailmaan. DrawToWorld ei vaikuta AddTextiin.Kille wrote:voipas, komennolla locate.esa94 wrote:AddTextin koordinaatteja ei voi määritellä.Eräs Vieralija wrote:Kiitos taas. Toimii.
Ja vielä trilogian täydentävä kysymys: saako AddTextiä mitenkään tulostamaan pelimaailman eikä ruudun koordinaatteihin?
Onko jotain kiertotietä jolla voisi piirtää Text-komennon avulla pysyvää tekstiä?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Saa, mutta mitä järkeä? AddTextin etu nimenomaan on se, että sen voi piirtää vain kerran, kun taas text-komentoa kannattaa käyttää tekstiin jota tarvitsee päivittää usein, esim. liikkuvaan tai muuttuvaan tekstiin. Pelimaailmaan piirretty teksti täytyy heti päivittää jos esimerkiksi kameraa liikutetaan.Eräs Vieralija wrote:Kiitos taas. Toimii.
Ja vielä trilogian täydentävä kysymys: saako AddTextiä mitenkään tulostamaan pelimaailman eikä ruudun koordinaatteihin?
Tässä kuitenkin funktiot ruutukoordinaattien muuttamisesta maailmakoordinaatteihin:
Code: Select all
Function ScreenToWorldX( _x )
Return ScreenWidth() / 2 - CameraX() + _x
EndFunction
Function ScreenToWorldY ( _y )
Return ScreenHeight() / 2 + CameraY() - _y
EndFunction
Code: Select all
Text ScreenToWorldX( 0 ), ScreenToWorldY( 0 ), "Hello World!"
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Tee tyyppi joka sisältää tekstin, maailma koordinaatit sille ja ajan (Timer) koska se on luotu. Sitten teet funktion joka selaa kaikki tekstit läpi (For-Each), piirtää ne (DrawToWorld maailma koordinaatteja varten) ja jos tekstin luomisesta on kulunut(nykyinen aika(Timer) miinus luonti aika) tietty aika esim. 2 sekunttia(2000ms) poistat jäsenen(Delete). Voit myös laittaa poisto ajan kulkemaan tekstin mukana ,esim. pidemmät tekstit pysyvät pidempään näkyvillä, laittamalla tyyppiin vielä yhden ominaisuuden eli tekstin näkymisaika, jota vertaat kuluneeseen aikaan. Jos ymmärsit selityksen saat tehtyä kohtuullisen hyvän systeemin.Eräs Vierailija wrote: Mutta ne toimivat vain ruudulle, eivät pelimaailmaan. DrawToWorld ei vaikuta AddTextiin.
Onko jotain kiertotietä jolla voisi piirtää Text-komennon avulla pysyvää tekstiä?