CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Kuulostaapas todella upealta, fysiikka moottori ja kaikki.
Onko muuten mukaan tulossa A*-algoritmi? Se helpottaisi mukavasti tekoälyn tekemistä.
Tulee myös samalla semmoinen fiilis, että jääkö itselle enää mitään koodattavaa, joka ei kyllä pidä paikkaansa.
Onko muuten mukaan tulossa A*-algoritmi? Se helpottaisi mukavasti tekoälyn tekemistä.
Tulee myös samalla semmoinen fiilis, että jääkö itselle enää mitään koodattavaa, joka ei kyllä pidä paikkaansa.
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
ehdin lukea tuon blogipostin puoleen väliin niin oli pakko jo tulla tänne hehkuttamaan. vaikka olen lähes kokonaan menettänyt kiinustukseni koodailuun, niin tätä pitää kyllä testata.
vaikuttaa aika kuumalta tämä uusi cb.
vaikuttaa aika kuumalta tämä uusi cb.
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Zeron keskeinen visiohan on nimenomaan pelintekemisen helppous (kts. foorumin alaotsikko toim. huom.). Valitettavasti nuo kaksi asiaa assosioituu useimmiten Drag-and-drop -tyylisiin ohjelmistoihin, joissa käyttäjä on sidottu tiettyyn ennalta määriteltyyn muottiin rakentaa peli. Meidän tavoitteenamme onkin yhdistää helppous ja tekninen suorituskyky ennennäkemättömällä tavalla niin, että käyttäjä voi keskittyä olennaiseen.Kasp3r wrote:Kuulostaapas todella upealta, fysiikka moottori ja kaikki.
Onko muuten mukaan tulossa A*-algoritmi? Se helpottaisi mukavasti tekoälyn tekemistä.
Tulee myös samalla semmoinen fiilis, että jääkö itselle enää mitään koodattavaa, joka ei kyllä pidä paikkaansa.
Uuden CoolBasicin käyttäjä voi halutessaan joko käyttää Cool VESin tarjoamia valmiita ominaisuuksia ja toimia elokuvaohjaajan tapaan sen tarkemmin tekniseen toteutukseen perehtymättä - tai ottaa perinteisemmän ohjelmoijan roolin ja rakentaa pelin alusta alkaen itse.
Mitä yksittäisiin ominaisuuksiin, kuten A*-algoritmiin tulee, voin sanoa ainakin sen verran, että lukuisia enemmän ja vähemmän villejä ideoita tärkeiden pelielementtien (kuten tekoäly tai reitinhaku) sisällyttämisestä natiivina Cool VESiin on heitelty ilmaan DevTeamin palavereissa. Näiden suunnitelmien toteuttamisesta ei ole mitään varmuutta, mutta kutakin ominaisuutta varmasti harkitaan, kun kehitys on edennyt siihen vaiheeseen, että perustoiminnallisuudet ovat valmiina ja nice-to-have -ominaisuuksien toteutus tulee ajankohtaiseksi.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Kyllähän nykyiseenkin coolbasiciin pystyy itse tekemään kaikki valmiina olevat komennot ja funktiot, jos vaan itse haluaa,
mutta kaikki pelintekoon tarvittavat jutut on tehty valmiiksi, että aloittelijoilla olisi helpompi lähteä mukaan, kuten esimerkiksi
minä, joka en ikinä olisi aloittanut ohjelmointia, jos ei cbssä olisi ohjelmointia helpottavia systeemejä..
Uskon että tulevaan cb:hen tulee myös mahdollisuus tehdä kaikki itse jos haluaa/osaa, mutta mahdollistaa myös valmiiden,
sisäänrakennettujen systeemien käytön..
mutta kaikki pelintekoon tarvittavat jutut on tehty valmiiksi, että aloittelijoilla olisi helpompi lähteä mukaan, kuten esimerkiksi
minä, joka en ikinä olisi aloittanut ohjelmointia, jos ei cbssä olisi ohjelmointia helpottavia systeemejä..
Uskon että tulevaan cb:hen tulee myös mahdollisuus tehdä kaikki itse jos haluaa/osaa, mutta mahdollistaa myös valmiiden,
sisäänrakennettujen systeemien käytön..
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Onkohan tuohon muuten tulossa ominaisuus, joka tunnistaa käytetyt komennot eikä kirjoita exeen kaikkia CBC :n mahdollisia komentoja...? <- pitäisi ainakin exen koon pienempänä (esim. helloworld ei veisi 200kt )
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Tavukooditulkki vienee jonkin verran tilaa joka tapauksessa.DJ-Filbe wrote:Onkohan tuohon muuten tulossa ominaisuus, joka tunnistaa käytetyt komennot eikä kirjoita exeen kaikkia CBC :n mahdollisia komentoja...? <- pitäisi ainakin exen koon pienempänä (esim. helloworld ei veisi 200kt :D )
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Se mikä tekee tälläkin hetkellä suurimman osan tiedoston koosta on FMODin sisällytetty DLL tiedosto.DJ-Filbe wrote:Onkohan tuohon muuten tulossa ominaisuus, joka tunnistaa käytetyt komennot eikä kirjoita exeen kaikkia CBC :n mahdollisia komentoja...? <- pitäisi ainakin exen koon pienempänä (esim. helloworld ei veisi 200kt :D )
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Itse tulkki on hyvin pieni (varmaan 100-175kt). Meillä on käytännössä muutama vaihtoehto:
1) CoolBasic Classic:lla tehty exe sisältää vain tulkin ja ohjelmakoodin ja pelimoottori on erillinen DLL. Ts. sovellus on hyvin pieni, mutta vaatii toimiakseen erillisen DLL-kirjaston (joka kuitenkin toimitetaan paketissa automaattisesti)
2) CoolBasic Classic:lla tehty exe sisältää sekä tulkin että pelimoottorin. Muita tiedostoja ei tarvita (paitsi ehkä äänimoottorina toimiva Audiere tai vastaava)
3) CoolBasic Classic:lla tehty exe sisältää kaiken, mutta on valmiiksi pakattu (esim. UPX), jolloin exen koko on yleensä vain noin 30% alkuperäisestä
En ota vielä kantaa siihen mihin näistä päädytään, mutta valinnalla ei liene juurikaan vaikutusta loppukäyttäjän näkökulmasta.
1) CoolBasic Classic:lla tehty exe sisältää vain tulkin ja ohjelmakoodin ja pelimoottori on erillinen DLL. Ts. sovellus on hyvin pieni, mutta vaatii toimiakseen erillisen DLL-kirjaston (joka kuitenkin toimitetaan paketissa automaattisesti)
2) CoolBasic Classic:lla tehty exe sisältää sekä tulkin että pelimoottorin. Muita tiedostoja ei tarvita (paitsi ehkä äänimoottorina toimiva Audiere tai vastaava)
3) CoolBasic Classic:lla tehty exe sisältää kaiken, mutta on valmiiksi pakattu (esim. UPX), jolloin exen koko on yleensä vain noin 30% alkuperäisestä
En ota vielä kantaa siihen mihin näistä päädytään, mutta valinnalla ei liene juurikaan vaikutusta loppukäyttäjän näkökulmasta.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Vaikkei uusin blogiposti ollutkaan välttämättä kehitysuutinen, niin pakko kyllä sanoa että tuollaisia lisää, oli loistava!!
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Kyllä noita cb-sarjiksia jatkossa lisää tullaan näkemään. Meikäläisellä on paljon ideoita valmiina odottamaan sopivaa julkaisurakoaphons wrote:Vaikkei uusin blogiposti ollutkaan välttämättä kehitysuutinen, niin pakko kyllä sanoa että tuollaisia lisää, oli loistava!!
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Kunhan ei vie liikaa resursseja itse CoolBasicin kehityksestä. Mutta pitää toki pitää taukoa siitäkin aina välillä.
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
btw. (jatkan offtopicia) onko kellään tallessa alkuperäistä CB-Sarjista? Sehän on kuin kansallislaulu tälle yhteisölle, taistelu itsenäisyydestä. (ja zerpan paluun odotuksesta. ) sen tasoista komiikkaa ei löydy muualta. GET IT HERE.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Alkuperäinen CB-Sarjis == Jafnan tekemä muistaakseni 14-osainen sarjakuva, jossa hahmoina olivat foorumikäyttäjien avatarit? Jos on, niin minullekin saa lähettää, ne oli ihan parhaita.JATothrim wrote:btw. (jatkan offtopicia) onko kellään tallessa alkuperäistä CB-Sarjista?
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Kirjoitin blogiini pikku raportin taannoisesta 3D-kokeilustani. Lisäksi, CB-sarjis #2 on nyt julkaistu.
http://www.coolbasic.com/blog
Tekijätiimillä on pari isompaa esittelyä valmisteilla... stay tuned.
http://www.coolbasic.com/blog
Tekijätiimillä on pari isompaa esittelyä valmisteilla... stay tuned.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Haha, eeppinen partavitsi on eeppinen. Videokin on ihan kiva :3Zero wrote:Ja uusi CB-sarjis on myös julkaistu :)
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Täytyy kyllä nostaa hattua, melko paljon olette saaneet jo aikaan, vielä tiimin sisäisiä työkaluja... ~ Vielä teillä on tehtävää, mutta hyvältä näyttää jatkakaa samaan malliin, niin meikäläiset koodaajat naputtavat ehkä jo ensivuoden puolella CBC:ä! : )
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Muuten milloinkohan coolbasic classic julkaistaan? Se näyttää aika valmiilta? Arvioita niiltä ketkä voivat kertoa siitä...
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Onpahan vaan pieni edistys editorissakin verrattuna vanhaan
Näytti erittäin hyvältä videossa nuo muokkaus mahdollisuudet ja ulkonäkö, ei voi muuta kun onnitella ja kiittää hyvästä työstä!
Tätä olen itsekkin miettinyt, että onko vielä mitään tarkempaa aikataulua julkaisun suhteen? Mutta pääasia tietysti että joskus julkaistaan..
Näytti erittäin hyvältä videossa nuo muokkaus mahdollisuudet ja ulkonäkö, ei voi muuta kun onnitella ja kiittää hyvästä työstä!
legend wrote:Muuten milloinkohan coolbasic classic julkaistaan? Se näyttää aika valmiilta? Arvioita niiltä ketkä voivat kertoa siitä...
Tätä olen itsekkin miettinyt, että onko vielä mitään tarkempaa aikataulua julkaisun suhteen? Mutta pääasia tietysti että joskus julkaistaan..
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Visual studio Hyvältä näyttää silti, vaikka aika aika pitkälti mikkisoftaa kopioitte ton tyylin suhteen...
Cajella on vielä hauskempi englanti kuin Zerolla
Kaikki muu teillä tuntuu olevan hyvin kondiksessa, mutta tosiaan jonkunlainen julkaisuaikataulu olisi kiva
Cajella on vielä hauskempi englanti kuin Zerolla
Kaikki muu teillä tuntuu olevan hyvin kondiksessa, mutta tosiaan jonkunlainen julkaisuaikataulu olisi kiva
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Sama tuli minullakin mieleen Köyhän miehen Visualstudio. Kunhan hyödyntävät vain ko IDEn parhaat puolet, eivätkä tee mm. 2,5 gigaista asennuspaketia tai editoria joka vaatii yli gigan muistia itsellen.axu wrote:Visual studio
Julkaisuaikataulusta voi hyvällä omallatunnolla arvailla että julkaisu on paljon lähempänä kuin 2007
Last edited by Feuer on Mon Oct 18, 2010 4:12 pm, edited 1 time in total.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG