Tekstipeli pohja

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Deaf
Newcomer
Posts: 7
Joined: Tue Jul 20, 2010 4:39 pm

Tekstipeli pohja

Post by Deaf »

Pyydän, että voisitte antaa minulle kaikkea koodit, mitä voi käyttää tekstipelissä. (Haluan tehdä tekstipelin, pitää opetella koodia ulkoa, koska tekstipelimaker ei enään).
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tekstipeli pohja

Post by esa94 »

Deaf wrote:Pyydän, että voisitte antaa minulle kaikkea koodit, mitä voi käyttää tekstipelissä. (Haluan tehdä tekstipelin, pitää opetella koodia ulkoa, koska tekstipelimaker ei enään).
Oletko edes suomenkielinen, kun kielioppisi tuntuu hieman... Hämärältä. Tuossa yläpuolella on englanninkielinen alue jos et ole, ehkä osaisit englantia paremmin? :P

Joka tapauksessa, vastatakseni kysymykseesi, "kaikki koodi mitä voi käyttää tekstipelissä" ei ole oikeastaan rajoitettu lainkaan - ja kysehän on vielä siitäkin, oletko tekemässä sitä switch-tekniikalla vai puhtaasti gotoilla vai miten. Ei ole mahdollista antaa täydellistä tekstipelipohjaa.
Deaf
Newcomer
Posts: 7
Joined: Tue Jul 20, 2010 4:39 pm

Re: Tekstipeli pohja

Post by Deaf »

esa94 wrote:
Deaf wrote:Pyydän, että voisitte antaa minulle kaikkea koodit, mitä voi käyttää tekstipelissä. (Haluan tehdä tekstipelin, pitää opetella koodia ulkoa, koska tekstipelimaker ei enään).
Oletko edes suomenkielinen, kun kielioppisi tuntuu hieman... Hämärältä. Tuossa yläpuolella on englanninkielinen alue jos et ole, ehkä osaisit englantia paremmin? :P

Joka tapauksessa, vastatakseni kysymykseesi, "kaikki koodi mitä voi käyttää tekstipelissä" ei ole oikeastaan rajoitettu lainkaan - ja kysehän on vielä siitäkin, oletko tekemässä sitä switch-tekniikalla vai puhtaasti gotoilla vai miten. Ei ole mahdollista antaa täydellistä tekstipelipohjaa.
Ylläri... Eikö minun nick kertoo paljon? Vai onko sinun englannin kielitaito hukassa?
Antakaa esimerkkiä tai tekstipelin koodi sanakirja. Osaan pari "addtext" ja "waitkey", mutta ei se riittää mitenkään. Mie haluan "goto" tyyliä.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tekstipeli pohja

Post by esa94 »

Deaf wrote:
esa94 wrote:
Deaf wrote:Pyydän, että voisitte antaa minulle kaikkea koodit, mitä voi käyttää tekstipelissä. (Haluan tehdä tekstipelin, pitää opetella koodia ulkoa, koska tekstipelimaker ei enään).
Oletko edes suomenkielinen, kun kielioppisi tuntuu hieman... Hämärältä. Tuossa yläpuolella on englanninkielinen alue jos et ole, ehkä osaisit englantia paremmin? :P

Joka tapauksessa, vastatakseni kysymykseesi, "kaikki koodi mitä voi käyttää tekstipelissä" ei ole oikeastaan rajoitettu lainkaan - ja kysehän on vielä siitäkin, oletko tekemässä sitä switch-tekniikalla vai puhtaasti gotoilla vai miten. Ei ole mahdollista antaa täydellistä tekstipelipohjaa.
Ylläri... Eikö minun nick kertoo paljon? Vai onko sinun englannin kielitaito hukassa?
Antakaa esimerkkiä tai tekstipelin koodi sanakirja. Osaan pari "addtext" ja "waitkey", mutta ei se riittää mitenkään. Mie haluan "goto" tyyliä.
En pysty ymmärtämään kirjoitustasi. Jos viitsisit opetella suomen kielen taivutusmuodot tai vaikka käyttää englantia?

Ja ei, nickisi ei kerro paljoa, siitä voisi korkeintaan päätellä että olet kuuro - millä ei teoriassa pitäisi olla paljoakaan merkitystä jos olet opetellut lukemaan ja kirjoittamaan. Aika monella täällä on englanninkielinen nimimerkki.
EDIT:

Oi vau, kolmas viesti ja vedän jo offia täysillä :D

Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Tekstipeli pohja

Post by Latexi95 »

Käytä aivojasi ja ala tutkia editoria. ;) Niitä tarpeellisia funktioita ja komentoja: "AddText","ClearText","Text","DrawScreen","WaitKey","Locate","Color","Input", ("Goto","GoSub","Return")... Sitten myös ehtolausekkeen osaaminen olisi hyödyllistä...
Deaf
Newcomer
Posts: 7
Joined: Tue Jul 20, 2010 4:39 pm

Re: Tekstipeli pohja

Post by Deaf »

En pysty ymmärtämään viestesi. Jos viitsisit miettiä, mitä kirjoitat viestiä.

Eikö mukaan "nick" kertoo paljon. Otetaanpas esimerkin. Lukeminen = ymmärtää suomenkieltä. Mutta kuunteleminen = osaa puhua ja taivutusmuodot yms. Kuuroilla puuttui noita. Kuurolla on tietääkseni oma kieli = "Viittomankieli". Suuri osa kuurojen suomenkieli ei ollut "täydellinen".

Pyysin tänne esimerkkiä, opetusta ja selityksiä tekstipelin pohjan tekemisestä. Mutta tulikin vaan liikaa "uteliaita."

Latexi, rajoita vähän viestesi. Käytän eka kerta tätä kyseessä ohjelmaa. En voi oppia noin kaikkea asioita täydellisesti lyhyessä ajassa. Mutta kiitos kuten vinkki.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Tekstipeli pohja

Post by Koodiapina »

Niin surkeaa trollausta, että melkein hävettää tämän Deaf-nimimerkin puolesta.
Deaf
Newcomer
Posts: 7
Joined: Tue Jul 20, 2010 4:39 pm

Re: Tekstipeli pohja

Post by Deaf »

Grandi wrote:Niin surkeaa trollausta, että melkein hävettää Deaf-nimimerkin puolesta.
Kuka on tässä trollamassa
Minut mainittava krediitit, jos käytät koodi.

Olet muuten p*skin trolli, mitä olen koskaan nähnyt. Saisit hävetä!
Luuletko, että toi sana waitkey ja print riittäisi? Miten sitten, jos tekisin final fantasy tyylin. "Vuoropohjainen taistelu". Onnistuisiko tolla codella = ei.
Pyydän teitä antamaan esimerkkiä, code ja muuta. Mutta tulittekin mollamaan suomenkieltäni. JÄNNÄÄ.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tekstipeli pohja

Post by esa94 »

Deaf wrote:Eikö mukaan "nick" kertoo paljon. Otetaanpas esimerkin. Lukeminen = ymmärtää suomenkieltä. Mutta kuunteleminen = osaa puhua ja taivutusmuodot yms. Kuuroilla puuttui noita. Kuurolla on tietääkseni oma kieli = "Viittomankieli". Suuri osa kuurojen suomenkieli ei ollut "täydellinen".
Image

En ole maininnut kuuntelemisesta mitään. Vaikka olisit kuuro syntymästäsi asti, (kuten varmaan oletkin ellet ole trolli) on silti mahdollista oppia lukemaan ja kirjoittamaan kieliopillisesti oikeaa suomen kieltä. Toki kuuloaistin olemassaolo auttaa tätä merkittävästi, varsinkin suomen kielessä, joka kirjoitetaan hyvin samankaltaisesti kuin luetaan. Itse pyrin paljon käyttämään nk. "kirjakieltä" internetissä jotta minua ymmärrettäisiin - ei siksi että olisin mikään kusipää joka pikkusormi pystyssä huutaa "HA, KIRJOITIT VÄÄRIN HINTTI, KORJAA VIESTISI" joka kerta kun joku tekee kirjoitusvirheen.
(Ei sillä, kyllä minä niinkin joskus teen. \o7)

Lisäksi, miten käytät puhekielen sanoja kielessä, jota et ole koskaan kertomasi mukaan kuullut puhuttavan?
Deaf wrote:Pyydän teitä antamaan esimerkkiä, code ja muuta. Mutta tulittekin mollamaan suomenkieltäni. JÄNNÄÄ.
Itse en mielestäni mollaa suomenkieltäsi, mutta jos tosiaan olet kuuro, tästä voidaan johtaa ettet ole varsinaisesti suomenkielinin, Ehkä kieli kuten englanti tosiaankin olisi parempi keskustelukieli, sillä se on ainakin mielestäni selvästi yksinkertaisempi, ja siitä saa pahastikin raiskattuna selvää.

(Aluksi kyllä luulin että viestisi olivat käännetty suomeksi konekääntäjällä. Jaa-a.)
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Tekstipeli pohja

Post by kaneli2000 »

Deaf kuule. Joko menet foorumin englanninkieliselle puolelle tai lopetat trollaamisen. Koska jos et osaa suomea mutta silti kysyt apua suomeksi, olet melko varmasti trolli.

Sen lisäksi, kukaan ei anna sinulle selvää koodia täyteen tekstipeliin.
I see the rainbow rising
Deaf
Newcomer
Posts: 7
Joined: Tue Jul 20, 2010 4:39 pm

Re: Tekstipeli pohja

Post by Deaf »

Image
Teistä ei taisi tietää, mitä sana trolli meinaa, tai mitä se kertoo. Tekeekö huono suomenkieli trolliksi? Ei. Voin tulla puremaan korvanne irti pois. Niin huomaatte, että kuurous vaikeuttaa suomenkieltä + pyysin esimerkkiä. Mutta jatkatte haukkumaan mua trolliksi, vaikkette tiedä mikä se onkin. Näytä siltä, että olette ittekin trolleja. Häpeäisitte tälle foorumille.

Kuurouden vaikein kieli on ENGLANTI, koska vaati ääntäminen. Lukemalla ei oppii mitään. Taas sä failasit pahasti tossa kohassa. "En puhunut kuuntelemisesta", mutta puhunkin muusta, kuin kuunteleminen. Koska se liittyy huonoon suomenkieleen. Kuuro ei voi oppia täydellistä suomenkieltä PELKKÄ lukemalla.

Jätätte jo tää "kuurous" asian olla, puhuitte niin pahasti ittenne pimeään pussiin. Pyydän esimerkkiä/neuvoja. Kuuro kiittää.

PS. ettekö vielä älyneet, että olen kuuro?
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 227
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: Tekstipeli pohja

Post by atomimalli »

Moikka. Tein joskus tekstipeliesimerkin, josta voi olla sinulle apua: viewtopic.php?f=12&t=952
Se ei kylläkään toimi gotolla ja waitkeyllä mutta toivottavasti sen toimintaperiaate selviää. Siihen olisi myös voinut tehdä funktion, joka rivittäisi tekstin, ettei olisi montaa textiä tarvinnut laittaa päällekkäin.

Lyhyesti ohjelma kulkee näin:
Otetaan ylös mahdollisesti painettu näppäin->Valitaan selectillä oikean huoneen koodi->se koodi piirtää tekstit ja vaihtaa huonetta jos sopivaa nappia on painettu->selectin valitseman koodin jälkeen tulee näytön piirto ja ohjelma palaa alkuun repeatin kohdalle foreveristä.

Ohjelma ei pidä missään vaiheessa taukoa vaan toistaa samaa monta kertaa sekunnissa. Sen takia siinä kelpaa pelkkä text. Peliin voi tehdä muuttuvia asioita if-rakenteella tai selectillä, jotka vaihtavat huoneen koodin tietyin ehdoin(esimerkiksi merkkimuuttuja, joka asetetaan huoneen vaihdon yhteydessä). Käytin sitä jossain kohtaa peliä.

Onnea projektiin!
Last edited by atomimalli on Wed Jul 21, 2010 8:55 pm, edited 1 time in total.
User avatar
MetalRain
Active Member
Posts: 188
Joined: Sun Mar 21, 2010 11:17 am
Location: Espoo

Re: Tekstipeli pohja

Post by MetalRain »

Deaf wrote:Pyydän, että voisitte antaa minulle kaikkea koodit, mitä voi käyttää tekstipelissä. (Haluan tehdä tekstipelin, pitää opetella koodia ulkoa, koska tekstipelimaker ei enään).
Tein joskus tälläisen systeemin jota vähän uudistin nyt.

Jokainen tekstipelin tilanne on paikka, jolla on oma nimi ja esittelyteksti. Käyttäjä näkee esittelytekstin ja nimeä käytetään paikkojen toisiinsa liittämisessä. Liitokseen määrätään paikan nimi josta lähdetään ja paikka johon mennään, sekä teksti jonka valitsemalla siirto paikasta toiseen tapahtuu. Valinta tapahtuu numeronäppäimillä.

Code: Select all

SCREEN 800,600

Const MARGINAL = 20

Type paikka
    Field nimi$
    Field teksti$
    Field valinnat
End Type

Global nykyinen_paikka


nykyinen_paikka = LisääPaikka("Menu","Tervetuloa pelaamaan pikaista kauppapeliä")

LisääPaikka("Kauppa","Olet kaupassa ja sinulla ei ole rahaa. Mitä teet?")

LiitäPaikat("Menu","Kauppa","Uusi peli")


LisääPaikka("Ryöstö","Ryöstit kaupan, mutta kauppias jäi huutamaan apua.")

LiitäPaikat("Kauppa","Ryöstö","Ryöstä kauppa")



LisääPaikka("Varkaus","Kauppias huomaa sinun laittavan patukan taskuusi ja huutaa sinulle vihaisesti.") 

LiitäPaikat("Kauppa","Varkaus","Näpistä karkkihyllystä Mars-patukka")


LisääPaikka("Karkaaminen","Juokset kiireellä ulos kadulle, mutta kumpaan suuntaan haluat mennä?")

LiitäPaikat("Varkaus","Karkaaminen","Juokse karkuun")
LiitäPaikat("Ryöstö","Karkaaminen","Juokse karkuun")

Repeat

    PiirräPaikka(20,20,nykyinen_paikka)
    
    DrawScreen

Forever

Function PiirräPaikka(x,y,_paikka)
    p.paikka=ConvertToType(_paikka)
    
    If p=NULL Then MakeError "Virheellinen paikka!"

    Text x,y,p\teksti$
    
    valintoja=PeekInt(p\valinnat,0)
    
    If valintoja Then 
        For i=0 To valintoja-1
            määrä=i+1
        
            Text x,y+määrä*MARGINAL+MARGINAL,Str(määrä)+" "+MuistipalaTekstiksi(PeekInt(p\valinnat,4+i*8+4))
            If KeyHit(määrä+1) Then  nykyinen_paikka=PeekInt(p\valinnat,4+i*8) : Return 1

        Next i
    EndIf 
End Function

Function LisääPaikka(nimi$,teksti$)
    For p.paikka=Each paikka
        If p\nimi$=nimi$ Then MakeError "Et voi lisätä peliin toista samannimistä ("+nimi$+") paikkaa."
    Next p
    p.paikka=New(paikka)
    p\nimi$=nimi$
    p\teksti$=teksti$
    p\valinnat = MakeMEMBlock(12)
    
    Return ConvertToInteger(p)
End Function

Function Liitäpaikat(lähtö$,kohde$,teksti$)
    For p.paikka=Each paikka
        If p\nimi$ = lähtö$ Then lähtölöytynyt=ConvertToInteger(p)
        If p\nimi$ = kohde$ Then kohdelöytynyt=ConvertToInteger(p)
    Next p
    
    If Not kohdelöytynyt Then MakeError "Ei voida liittää paikkaa "+kohde$+" kohteeksi sillä sitä ei löytynyt"
    If Not lähtölöytynyt Then MakeError "Ei voida liittää olemattomaan paikkaan "+lähtö$    
    
    p.paikka=ConvertToType(lähtölöytynyt)
    valintoja=PeekInt(p\valinnat,0)
    If MEMBlockSize(p\valinnat)-4/8<valintoja-1 Then ResizeMEMBlock p\valinnat,4+(valintoja+3)*8
    
    PokeInt p\valinnat,4+valintoja*8,kohdelöytynyt
    PokeInt p\valinnat,4+valintoja*8+4, TekstiMuistipalaan(teksti$)
    
    PokeInt p\valinnat,0,valintoja+1
    
End Function 

Function MuistipalaTekstiksi(muistipala)

    If muistipala Then 
        teksti$=""
        For i=0 To MEMBlockSize(muistipala)-1
            teksti$=teksti$+chr(PeekByte(muistipala,i))
        Next i
    EndIf 
    
    Return teksti$
End Function 

Function TekstiMuistipalaan(teksti$)
    l=Len(teksti$)
    If l Then 
        muistipala=MakeMEMBlock(l)
        For i=1 To l
            PokeByte muistipala,i-1,Asc(Mid(teksti$,i,1))
        Next i
    EndIf 
    
    Return muistipala
End Function 
Deaf
Newcomer
Posts: 7
Joined: Tue Jul 20, 2010 4:39 pm

Re: Tekstipeli pohja

Post by Deaf »

Koitin kokeilla tota äsken koodia, mutta tuli virheilmoitus. Se väitti, että koodissa on jotain vikaa. En ollut varmaan.
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Tekstipeli pohja

Post by -Z- »

Psst! Hei! Haluutteko kuulla, miten trollien kanssa kannattaa menetellä?
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tekstipeli pohja

Post by esa94 »

-Z- wrote:Psst! Hei! Haluutteko kuulla, miten trollien kanssa kannattaa menetellä?
You implying this?
Image
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Tekstipeli pohja

Post by -Z- »

esa94 wrote:
-Z- wrote:Psst! Hei! Haluutteko kuulla, miten trollien kanssa kannattaa menetellä?
You implying this?
Image
No I'm Implying this:
Image
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
User avatar
Misthema
Advanced Member
Posts: 312
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Tekstipeli pohja

Post by Misthema »

En olisi ikinä kuvitellut näinkään mukavalta yhteisöltä mitään näin säälittävää toimintaa... Mistä hemmetistä kukaan teistä voi oikeasti tietää onko hän oikeasti kuuro ja huono kirjoittamaan suomea (tunnen yhden kuuron jonka kanssa keskustelen kirjottamalla kännykällä jne. Ei hänkään sitä täydellisesti kirjoita)? Järki käteen jätkät ja käykää läpi vaihtoehtoja, älkääkä suorilta käsin tuomitko trolliksi tai mollatko hänen kirjoitusulkoasuaan!! En minäkään osaa kirjoittaa suomea niin hyvin kuin jotkut, mutta Deaf:n viesti kuitenkin tuli minulle perille. Jos täällä oltaisiin hieman joustavempia ja hyväksyttäisiin joitain maailman tosiasioita, ei tähän viestiketjuun vastanneet olisi niin alas vajonnut...
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tekstipeli pohja

Post by esa94 »

ITT: IMAGE MACROS
Seuraava viesti on pituutensa takia spoiler-tagissa.
Misthema wrote:Mistä hemmetistä kukaan teistä voi oikeasti tietää onko hän oikeasti kuuro ja huono kirjoittamaan suomea -- älkääkä suorilta käsin tuomitko trolliksi tai mollatko hänen kirjoitusulkoasuaan!! --. Jos täällä oltaisiin hieman joustavempia...
Ei mistään, mutta jo ensimmäisen viestin aihekin vaikutti lievästi trollimaiselta. Yleensä vain absoluuttiset aloittelijat ja trollit tulevat kysymään täydellistä koodia tai vastaavaa jonkin tekemiseen, ja huono kielitaito vain vahvistaa trollin mielikuvaa. Jokaisella on omat epäilyksensä kaikista.
Mollaan ihmisten kirjoitusasua kun näen siihen aihetta. Hyväksyn sen, jos joku ei osaa kirjoittaa mutta huomautan siitä silti - varsinkin jos joku sanoo että "älkää huomauttako". Sen sijaan esimerkiksi huonosta kieliasusta anteeksi pyytäminen on minulle kehoitus korkeintaan kohteliaasti korjata ja mahdollisesti täten jopa opettaa hieman parempaa kieltä.
Joustavuudestahan tässä ei ole kyse, vaan tällä metodologialla itse toimin aina. Syytä internetiä joka on opettanut minua kohtelemaan kaikkia tasa-arvoisesti - nimittäin yhtä huonosti, ellen näe syytä kohdella henkilöä hyvin. Ja epäillylle trollille en yleensä tahdo näyttää, että varsinaisesti epäilen sitä, vaan mieluummin käyttäydyn kuin mitään ei olisi tapahtunut (varsinkin kun siinä vaiheessa minua on yleensä jo trollattu...)
Deaf wrote:Kuurouden vaikein kieli on ENGLANTI, koska vaati ääntäminen. Lukemalla ei oppii mitään.

PS. ettekö vielä älyneet, että olen kuuro?
Eikö englannin pitäisi olla sinänsä helppoa, että se lausutaan eri tavalla kuin kirjoitetaan, ja tätäen kirjoitetttu ja lausuttu englanti ovat melko erilaisia. Toki kaikkien kielien oppimista helpottaa huomattavasti se, että voi kuulla ko. kieltä puhuttavan, mutta tämä ei ole absoluuttinen este, ja on olemassa kuuroja jotka lukevat ja kirjoittavat kieliopillisesti oikeaa 'äidinkieltään'.
Mutta jos englannin kieli tosiaan on vaikeaa, pysytään sitten suomen kielessä.

Ja ei, emme vielä älynneet, sano se vielä 3.1415926535... kertaa.

Lål offtopic.
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: Tekstipeli pohja

Post by JATothrim »

Silmäilin ketjun läpi. Ei muuta.

Mitä IHMETTÄ täällä oikein meinataan!?! :evil: Tainnu Nettikeitin opit vähän latistua --> menkää opiskelemaan niitä + hävetkää. Ja Heittäkää nuo motivaattorit veks tältä foorumilta. kiitos.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
Post Reply