Tekstipeli pohja
Tekstipeli pohja
Pyydän, että voisitte antaa minulle kaikkea koodit, mitä voi käyttää tekstipelissä. (Haluan tehdä tekstipelin, pitää opetella koodia ulkoa, koska tekstipelimaker ei enään).
Re: Tekstipeli pohja
Oletko edes suomenkielinen, kun kielioppisi tuntuu hieman... Hämärältä. Tuossa yläpuolella on englanninkielinen alue jos et ole, ehkä osaisit englantia paremmin? :PDeaf wrote:Pyydän, että voisitte antaa minulle kaikkea koodit, mitä voi käyttää tekstipelissä. (Haluan tehdä tekstipelin, pitää opetella koodia ulkoa, koska tekstipelimaker ei enään).
Joka tapauksessa, vastatakseni kysymykseesi, "kaikki koodi mitä voi käyttää tekstipelissä" ei ole oikeastaan rajoitettu lainkaan - ja kysehän on vielä siitäkin, oletko tekemässä sitä switch-tekniikalla vai puhtaasti gotoilla vai miten. Ei ole mahdollista antaa täydellistä tekstipelipohjaa.
Re: Tekstipeli pohja
Ylläri... Eikö minun nick kertoo paljon? Vai onko sinun englannin kielitaito hukassa?esa94 wrote:Oletko edes suomenkielinen, kun kielioppisi tuntuu hieman... Hämärältä. Tuossa yläpuolella on englanninkielinen alue jos et ole, ehkä osaisit englantia paremmin?Deaf wrote:Pyydän, että voisitte antaa minulle kaikkea koodit, mitä voi käyttää tekstipelissä. (Haluan tehdä tekstipelin, pitää opetella koodia ulkoa, koska tekstipelimaker ei enään).
Joka tapauksessa, vastatakseni kysymykseesi, "kaikki koodi mitä voi käyttää tekstipelissä" ei ole oikeastaan rajoitettu lainkaan - ja kysehän on vielä siitäkin, oletko tekemässä sitä switch-tekniikalla vai puhtaasti gotoilla vai miten. Ei ole mahdollista antaa täydellistä tekstipelipohjaa.
Antakaa esimerkkiä tai tekstipelin koodi sanakirja. Osaan pari "addtext" ja "waitkey", mutta ei se riittää mitenkään. Mie haluan "goto" tyyliä.
Re: Tekstipeli pohja
En pysty ymmärtämään kirjoitustasi. Jos viitsisit opetella suomen kielen taivutusmuodot tai vaikka käyttää englantia?Deaf wrote:Ylläri... Eikö minun nick kertoo paljon? Vai onko sinun englannin kielitaito hukassa?esa94 wrote:Oletko edes suomenkielinen, kun kielioppisi tuntuu hieman... Hämärältä. Tuossa yläpuolella on englanninkielinen alue jos et ole, ehkä osaisit englantia paremmin? :PDeaf wrote:Pyydän, että voisitte antaa minulle kaikkea koodit, mitä voi käyttää tekstipelissä. (Haluan tehdä tekstipelin, pitää opetella koodia ulkoa, koska tekstipelimaker ei enään).
Joka tapauksessa, vastatakseni kysymykseesi, "kaikki koodi mitä voi käyttää tekstipelissä" ei ole oikeastaan rajoitettu lainkaan - ja kysehän on vielä siitäkin, oletko tekemässä sitä switch-tekniikalla vai puhtaasti gotoilla vai miten. Ei ole mahdollista antaa täydellistä tekstipelipohjaa.
Antakaa esimerkkiä tai tekstipelin koodi sanakirja. Osaan pari "addtext" ja "waitkey", mutta ei se riittää mitenkään. Mie haluan "goto" tyyliä.
Ja ei, nickisi ei kerro paljoa, siitä voisi korkeintaan päätellä että olet kuuro - millä ei teoriassa pitäisi olla paljoakaan merkitystä jos olet opetellut lukemaan ja kirjoittamaan. Aika monella täällä on englanninkielinen nimimerkki.
EDIT:
Oi vau, kolmas viesti ja vedän jo offia täysillä :D
Re: Tekstipeli pohja
Käytä aivojasi ja ala tutkia editoria. Niitä tarpeellisia funktioita ja komentoja: "AddText","ClearText","Text","DrawScreen","WaitKey","Locate","Color","Input", ("Goto","GoSub","Return")... Sitten myös ehtolausekkeen osaaminen olisi hyödyllistä...
Re: Tekstipeli pohja
En pysty ymmärtämään viestesi. Jos viitsisit miettiä, mitä kirjoitat viestiä.
Eikö mukaan "nick" kertoo paljon. Otetaanpas esimerkin. Lukeminen = ymmärtää suomenkieltä. Mutta kuunteleminen = osaa puhua ja taivutusmuodot yms. Kuuroilla puuttui noita. Kuurolla on tietääkseni oma kieli = "Viittomankieli". Suuri osa kuurojen suomenkieli ei ollut "täydellinen".
Pyysin tänne esimerkkiä, opetusta ja selityksiä tekstipelin pohjan tekemisestä. Mutta tulikin vaan liikaa "uteliaita."
Latexi, rajoita vähän viestesi. Käytän eka kerta tätä kyseessä ohjelmaa. En voi oppia noin kaikkea asioita täydellisesti lyhyessä ajassa. Mutta kiitos kuten vinkki.
Eikö mukaan "nick" kertoo paljon. Otetaanpas esimerkin. Lukeminen = ymmärtää suomenkieltä. Mutta kuunteleminen = osaa puhua ja taivutusmuodot yms. Kuuroilla puuttui noita. Kuurolla on tietääkseni oma kieli = "Viittomankieli". Suuri osa kuurojen suomenkieli ei ollut "täydellinen".
Pyysin tänne esimerkkiä, opetusta ja selityksiä tekstipelin pohjan tekemisestä. Mutta tulikin vaan liikaa "uteliaita."
Latexi, rajoita vähän viestesi. Käytän eka kerta tätä kyseessä ohjelmaa. En voi oppia noin kaikkea asioita täydellisesti lyhyessä ajassa. Mutta kiitos kuten vinkki.
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Tekstipeli pohja
Niin surkeaa trollausta, että melkein hävettää tämän Deaf-nimimerkin puolesta.
Re: Tekstipeli pohja
Kuka on tässä trollamassaGrandi wrote:Niin surkeaa trollausta, että melkein hävettää Deaf-nimimerkin puolesta.
Luuletko, että toi sana waitkey ja print riittäisi? Miten sitten, jos tekisin final fantasy tyylin. "Vuoropohjainen taistelu". Onnistuisiko tolla codella = ei.Minut mainittava krediitit, jos käytät koodi.
Olet muuten p*skin trolli, mitä olen koskaan nähnyt. Saisit hävetä!
Pyydän teitä antamaan esimerkkiä, code ja muuta. Mutta tulittekin mollamaan suomenkieltäni. JÄNNÄÄ.
Re: Tekstipeli pohja
Deaf wrote:Eikö mukaan "nick" kertoo paljon. Otetaanpas esimerkin. Lukeminen = ymmärtää suomenkieltä. Mutta kuunteleminen = osaa puhua ja taivutusmuodot yms. Kuuroilla puuttui noita. Kuurolla on tietääkseni oma kieli = "Viittomankieli". Suuri osa kuurojen suomenkieli ei ollut "täydellinen".
En ole maininnut kuuntelemisesta mitään. Vaikka olisit kuuro syntymästäsi asti, (kuten varmaan oletkin ellet ole trolli) on silti mahdollista oppia lukemaan ja kirjoittamaan kieliopillisesti oikeaa suomen kieltä. Toki kuuloaistin olemassaolo auttaa tätä merkittävästi, varsinkin suomen kielessä, joka kirjoitetaan hyvin samankaltaisesti kuin luetaan. Itse pyrin paljon käyttämään nk. "kirjakieltä" internetissä jotta minua ymmärrettäisiin - ei siksi että olisin mikään kusipää joka pikkusormi pystyssä huutaa "HA, KIRJOITIT VÄÄRIN HINTTI, KORJAA VIESTISI" joka kerta kun joku tekee kirjoitusvirheen.
(Ei sillä, kyllä minä niinkin joskus teen. \o7)
Lisäksi, miten käytät puhekielen sanoja kielessä, jota et ole koskaan kertomasi mukaan kuullut puhuttavan?
Itse en mielestäni mollaa suomenkieltäsi, mutta jos tosiaan olet kuuro, tästä voidaan johtaa ettet ole varsinaisesti suomenkielinin, Ehkä kieli kuten englanti tosiaankin olisi parempi keskustelukieli, sillä se on ainakin mielestäni selvästi yksinkertaisempi, ja siitä saa pahastikin raiskattuna selvää.Deaf wrote:Pyydän teitä antamaan esimerkkiä, code ja muuta. Mutta tulittekin mollamaan suomenkieltäni. JÄNNÄÄ.
(Aluksi kyllä luulin että viestisi olivat käännetty suomeksi konekääntäjällä. Jaa-a.)
- kaneli2000
- Guru
- Posts: 1059
- Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
- Location: Lempäälä
Re: Tekstipeli pohja
Deaf kuule. Joko menet foorumin englanninkieliselle puolelle tai lopetat trollaamisen. Koska jos et osaa suomea mutta silti kysyt apua suomeksi, olet melko varmasti trolli.
Sen lisäksi, kukaan ei anna sinulle selvää koodia täyteen tekstipeliin.
Sen lisäksi, kukaan ei anna sinulle selvää koodia täyteen tekstipeliin.
I see the rainbow rising
Re: Tekstipeli pohja
Teistä ei taisi tietää, mitä sana trolli meinaa, tai mitä se kertoo. Tekeekö huono suomenkieli trolliksi? Ei. Voin tulla puremaan korvanne irti pois. Niin huomaatte, että kuurous vaikeuttaa suomenkieltä + pyysin esimerkkiä. Mutta jatkatte haukkumaan mua trolliksi, vaikkette tiedä mikä se onkin. Näytä siltä, että olette ittekin trolleja. Häpeäisitte tälle foorumille.
Kuurouden vaikein kieli on ENGLANTI, koska vaati ääntäminen. Lukemalla ei oppii mitään. Taas sä failasit pahasti tossa kohassa. "En puhunut kuuntelemisesta", mutta puhunkin muusta, kuin kuunteleminen. Koska se liittyy huonoon suomenkieleen. Kuuro ei voi oppia täydellistä suomenkieltä PELKKÄ lukemalla.
Jätätte jo tää "kuurous" asian olla, puhuitte niin pahasti ittenne pimeään pussiin. Pyydän esimerkkiä/neuvoja. Kuuro kiittää.
PS. ettekö vielä älyneet, että olen kuuro?
-
- Moderator
- Posts: 227
- Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm
Re: Tekstipeli pohja
Moikka. Tein joskus tekstipeliesimerkin, josta voi olla sinulle apua: viewtopic.php?f=12&t=952
Se ei kylläkään toimi gotolla ja waitkeyllä mutta toivottavasti sen toimintaperiaate selviää. Siihen olisi myös voinut tehdä funktion, joka rivittäisi tekstin, ettei olisi montaa textiä tarvinnut laittaa päällekkäin.
Lyhyesti ohjelma kulkee näin:
Otetaan ylös mahdollisesti painettu näppäin->Valitaan selectillä oikean huoneen koodi->se koodi piirtää tekstit ja vaihtaa huonetta jos sopivaa nappia on painettu->selectin valitseman koodin jälkeen tulee näytön piirto ja ohjelma palaa alkuun repeatin kohdalle foreveristä.
Ohjelma ei pidä missään vaiheessa taukoa vaan toistaa samaa monta kertaa sekunnissa. Sen takia siinä kelpaa pelkkä text. Peliin voi tehdä muuttuvia asioita if-rakenteella tai selectillä, jotka vaihtavat huoneen koodin tietyin ehdoin(esimerkiksi merkkimuuttuja, joka asetetaan huoneen vaihdon yhteydessä). Käytin sitä jossain kohtaa peliä.
Onnea projektiin!
Se ei kylläkään toimi gotolla ja waitkeyllä mutta toivottavasti sen toimintaperiaate selviää. Siihen olisi myös voinut tehdä funktion, joka rivittäisi tekstin, ettei olisi montaa textiä tarvinnut laittaa päällekkäin.
Lyhyesti ohjelma kulkee näin:
Otetaan ylös mahdollisesti painettu näppäin->Valitaan selectillä oikean huoneen koodi->se koodi piirtää tekstit ja vaihtaa huonetta jos sopivaa nappia on painettu->selectin valitseman koodin jälkeen tulee näytön piirto ja ohjelma palaa alkuun repeatin kohdalle foreveristä.
Ohjelma ei pidä missään vaiheessa taukoa vaan toistaa samaa monta kertaa sekunnissa. Sen takia siinä kelpaa pelkkä text. Peliin voi tehdä muuttuvia asioita if-rakenteella tai selectillä, jotka vaihtavat huoneen koodin tietyin ehdoin(esimerkiksi merkkimuuttuja, joka asetetaan huoneen vaihdon yhteydessä). Käytin sitä jossain kohtaa peliä.
Onnea projektiin!
Last edited by atomimalli on Wed Jul 21, 2010 8:55 pm, edited 1 time in total.
Re: Tekstipeli pohja
Tein joskus tälläisen systeemin jota vähän uudistin nyt.Deaf wrote:Pyydän, että voisitte antaa minulle kaikkea koodit, mitä voi käyttää tekstipelissä. (Haluan tehdä tekstipelin, pitää opetella koodia ulkoa, koska tekstipelimaker ei enään).
Jokainen tekstipelin tilanne on paikka, jolla on oma nimi ja esittelyteksti. Käyttäjä näkee esittelytekstin ja nimeä käytetään paikkojen toisiinsa liittämisessä. Liitokseen määrätään paikan nimi josta lähdetään ja paikka johon mennään, sekä teksti jonka valitsemalla siirto paikasta toiseen tapahtuu. Valinta tapahtuu numeronäppäimillä.
Code: Select all
SCREEN 800,600
Const MARGINAL = 20
Type paikka
Field nimi$
Field teksti$
Field valinnat
End Type
Global nykyinen_paikka
nykyinen_paikka = LisääPaikka("Menu","Tervetuloa pelaamaan pikaista kauppapeliä")
LisääPaikka("Kauppa","Olet kaupassa ja sinulla ei ole rahaa. Mitä teet?")
LiitäPaikat("Menu","Kauppa","Uusi peli")
LisääPaikka("Ryöstö","Ryöstit kaupan, mutta kauppias jäi huutamaan apua.")
LiitäPaikat("Kauppa","Ryöstö","Ryöstä kauppa")
LisääPaikka("Varkaus","Kauppias huomaa sinun laittavan patukan taskuusi ja huutaa sinulle vihaisesti.")
LiitäPaikat("Kauppa","Varkaus","Näpistä karkkihyllystä Mars-patukka")
LisääPaikka("Karkaaminen","Juokset kiireellä ulos kadulle, mutta kumpaan suuntaan haluat mennä?")
LiitäPaikat("Varkaus","Karkaaminen","Juokse karkuun")
LiitäPaikat("Ryöstö","Karkaaminen","Juokse karkuun")
Repeat
PiirräPaikka(20,20,nykyinen_paikka)
DrawScreen
Forever
Function PiirräPaikka(x,y,_paikka)
p.paikka=ConvertToType(_paikka)
If p=NULL Then MakeError "Virheellinen paikka!"
Text x,y,p\teksti$
valintoja=PeekInt(p\valinnat,0)
If valintoja Then
For i=0 To valintoja-1
määrä=i+1
Text x,y+määrä*MARGINAL+MARGINAL,Str(määrä)+" "+MuistipalaTekstiksi(PeekInt(p\valinnat,4+i*8+4))
If KeyHit(määrä+1) Then nykyinen_paikka=PeekInt(p\valinnat,4+i*8) : Return 1
Next i
EndIf
End Function
Function LisääPaikka(nimi$,teksti$)
For p.paikka=Each paikka
If p\nimi$=nimi$ Then MakeError "Et voi lisätä peliin toista samannimistä ("+nimi$+") paikkaa."
Next p
p.paikka=New(paikka)
p\nimi$=nimi$
p\teksti$=teksti$
p\valinnat = MakeMEMBlock(12)
Return ConvertToInteger(p)
End Function
Function Liitäpaikat(lähtö$,kohde$,teksti$)
For p.paikka=Each paikka
If p\nimi$ = lähtö$ Then lähtölöytynyt=ConvertToInteger(p)
If p\nimi$ = kohde$ Then kohdelöytynyt=ConvertToInteger(p)
Next p
If Not kohdelöytynyt Then MakeError "Ei voida liittää paikkaa "+kohde$+" kohteeksi sillä sitä ei löytynyt"
If Not lähtölöytynyt Then MakeError "Ei voida liittää olemattomaan paikkaan "+lähtö$
p.paikka=ConvertToType(lähtölöytynyt)
valintoja=PeekInt(p\valinnat,0)
If MEMBlockSize(p\valinnat)-4/8<valintoja-1 Then ResizeMEMBlock p\valinnat,4+(valintoja+3)*8
PokeInt p\valinnat,4+valintoja*8,kohdelöytynyt
PokeInt p\valinnat,4+valintoja*8+4, TekstiMuistipalaan(teksti$)
PokeInt p\valinnat,0,valintoja+1
End Function
Function MuistipalaTekstiksi(muistipala)
If muistipala Then
teksti$=""
For i=0 To MEMBlockSize(muistipala)-1
teksti$=teksti$+chr(PeekByte(muistipala,i))
Next i
EndIf
Return teksti$
End Function
Function TekstiMuistipalaan(teksti$)
l=Len(teksti$)
If l Then
muistipala=MakeMEMBlock(l)
For i=1 To l
PokeByte muistipala,i-1,Asc(Mid(teksti$,i,1))
Next i
EndIf
Return muistipala
End Function
Re: Tekstipeli pohja
Koitin kokeilla tota äsken koodia, mutta tuli virheilmoitus. Se väitti, että koodissa on jotain vikaa. En ollut varmaan.
- -Z-
- Devoted Member
- Posts: 682
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
- Location: In ur danmaku, grazin ur bullets
Re: Tekstipeli pohja
Psst! Hei! Haluutteko kuulla, miten trollien kanssa kannattaa menetellä?
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
Re: Tekstipeli pohja
You implying this?-Z- wrote:Psst! Hei! Haluutteko kuulla, miten trollien kanssa kannattaa menetellä?
- -Z-
- Devoted Member
- Posts: 682
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
- Location: In ur danmaku, grazin ur bullets
Re: Tekstipeli pohja
No I'm Implying this:esa94 wrote:You implying this?-Z- wrote:Psst! Hei! Haluutteko kuulla, miten trollien kanssa kannattaa menetellä?
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
- Misthema
- Advanced Member
- Posts: 312
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
- Location: Turku, Finland
- Contact:
Re: Tekstipeli pohja
En olisi ikinä kuvitellut näinkään mukavalta yhteisöltä mitään näin säälittävää toimintaa... Mistä hemmetistä kukaan teistä voi oikeasti tietää onko hän oikeasti kuuro ja huono kirjoittamaan suomea (tunnen yhden kuuron jonka kanssa keskustelen kirjottamalla kännykällä jne. Ei hänkään sitä täydellisesti kirjoita)? Järki käteen jätkät ja käykää läpi vaihtoehtoja, älkääkä suorilta käsin tuomitko trolliksi tai mollatko hänen kirjoitusulkoasuaan!! En minäkään osaa kirjoittaa suomea niin hyvin kuin jotkut, mutta Deaf:n viesti kuitenkin tuli minulle perille. Jos täällä oltaisiin hieman joustavempia ja hyväksyttäisiin joitain maailman tosiasioita, ei tähän viestiketjuun vastanneet olisi niin alas vajonnut...
Re: Tekstipeli pohja
ITT: IMAGE MACROS
Seuraava viesti on pituutensa takia spoiler-tagissa.
Seuraava viesti on pituutensa takia spoiler-tagissa.