Offtopic (I/2010)

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Locked
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: Offtopic (I/2010)

Post by Taatero »

Ruuttu wrote:
Taatero wrote:Oho, Mindstorms. Onko ihan NXT vai sellainen keltainen mötikkä. Eikös siihen saa jonkun "near C" -nimisen koodikielen sen moduulisähläämisen sijasta?
NXT 2.0 - harmaata ja valkoista sen pirteän keltaisen sijaan :D. Kyllä tukee juu C:tä ja Luaa ja Pythonia ja vaikka mitä, mutta yritän nyt ensin ottaa tästä graafisesta "kielestä" kaiken irti ennen kuin rupean jotain epämääräistä koodia tohon mötikkään työntämään.
Tuli mieleen tälläinen että:

Käytätkö jotain sensoria katsomaan mikä laattikko nro on kyseessä vai pitäiskö koodin pitää siitä huoli?

Nimittäin yksi ratkaisu olisi, noin 3 if-lausetta. Mutta en tosiaan tiedä toteutuksesta sillä moduulisähläyksellä.
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Offtopic (I/2010)

Post by Ruuttu »

Taatero wrote:
Ruuttu wrote:
Taatero wrote:Oho, Mindstorms. Onko ihan NXT vai sellainen keltainen mötikkä. Eikös siihen saa jonkun "near C" -nimisen koodikielen sen moduulisähläämisen sijasta?
NXT 2.0 - harmaata ja valkoista sen pirteän keltaisen sijaan :D. Kyllä tukee juu C:tä ja Luaa ja Pythonia ja vaikka mitä, mutta yritän nyt ensin ottaa tästä graafisesta "kielestä" kaiken irti ennen kuin rupean jotain epämääräistä koodia tohon mötikkään työntämään.
Tuli mieleen tälläinen että:

Käytätkö jotain sensoria katsomaan mikä laattikko nro on kyseessä vai pitäiskö koodin pitää siitä huoli?
Ohjelma päättää käynnistyessään että tämä lokero on nyt vaikka sitten n:o 1 ja koettaa muistaa niitä laatikoita pyöritellessään, että missä mikäkin sitten on. Moottorit seuraavat liikkeitään asteen tarkkuudella, joten sen enempää minun ei tarvitse niistä ressata - kun sanon että 90 astetta niin se on kans 90. Ongelma on siis puhtaasti loogisella puolella - ohjelma ei joissain tapauksissa valitse sitä lyhyempää vaihtoehtoa.

Kerro toki, kolme ei ole vielä paha :)
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: Offtopic (I/2010)

Post by Taatero »

Ruuttu wrote: Ohjelma päättää käynnistyessään että tämä lokero on nyt vaikka sitten n:o 1 ja koettaa muistaa niitä laatikoita pyöritellessään, että missä mikäkin sitten on. Moottorit seuraavat liikkeitään asteen tarkkuudella, joten sen enempää minun ei tarvitse niistä ressata - kun sanon että 90 astetta niin se on kans 90. Ongelma on siis puhtaasti loogisella puolella - ohjelma ei joissain tapauksissa valitse sitä lyhyempää vaihtoehtoa.

Kerro toki, kolme ei ole vielä paha :)
Failasin. Pitäänyt miettiä vielä, varmaan nopeempaa keksit itse systeemin.

Asiasta toiseen, nyt taas haluttaisi sellainen indie-peli kuin Minecraft. Mutta tietenkin nykyään kaikkeen tarvitaan sitä MaksuKamua TM, jota siis tämän talouden täysikäisille on mahdotonta saada tuputettua säännöllisessä ajassa. Tietty vuoden itkuparkuraivarit tekisivät tehtävänsä, mutta ko prosessin läpivienti on liian suuri vaiva jopa sellaisesta indie-helmestä kuin Minecraft. Taitaa siis jäädä haaveeksi. Huoh.
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Offtopic (I/2010)

Post by Ruuttu »

Taatero wrote:Asiasta toiseen, nyt taas haluttaisi sellainen indie-peli kuin Minecraft. Mutta tietenkin nykyään kaikkeen tarvitaan sitä MaksuKamua TM, jota siis tämän talouden täysikäisille on mahdotonta saada tuputettua säännöllisessä ajassa. Tietty vuoden itkuparkuraivarit tekisivät tehtävänsä, mutta ko prosessin läpivienti on liian suuri vaiva jopa sellaisesta indie-helmestä kuin Minecraft. Taitaa siis jäädä haaveeksi. Huoh.
Onko kyseisiltä vanhemmilta ylipäänsä hankalaa saada tukea mihinkään, vai luuletko että pyydät heidän mielestään liian paljon liian usein? Siis kyllähän rationaalisten vanhempien kanssa pystyy neuvottelemaan. Aina.
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Offtopic (I/2010)

Post by -Z- »

Ruuttu wrote:rationaaliset vanhemmat
Siis mitä?
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
Herra Siili
Advanced Member
Posts: 308
Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
Contact:

Re: Offtopic (I/2010)

Post by Herra Siili »

Jouluserver lopetti! O.o
a.k.a. Gehock
Herra Siili
Advanced Member
Posts: 308
Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
Contact:

Re: Offtopic (I/2010)

Post by Herra Siili »

Jouluserver lopetti! O.o
a.k.a. Gehock
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Offtopic (I/2010)

Post by phons »

Herra Siili wrote:Jouluserver lopetti! O.o
Doublepost w00t?!?! lopetti?!?! Nooo!! o_O
Image
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Offtopic (I/2010)

Post by Ozcar »

Ruuttu wrote:Oletetaan, että minulla on neljä lokeroa, 1-4. Nämä lokerot ovat pyörivällä alustalla, jota liikuttaa moottori. Oletetaan, että punainen pallo pitää saada lokeroon 3 - toisin sanoen moottorin on pyöräytettävä lokero 3 pallon kohdalle. Käytän seuraavaa kaavaa: Rotation = NewBox - CurrentBox * 90. CurrentBox (eli pallon kohdalla oleva lokero) on 1 joten 3-1*90 = 180 astetta. Näin moottori pyörähtää 180 astetta, ja pallo pääsee juuri oikealle paikalle, lokeroon 3. Mutta!! Entäpä jos pallo pitääkin saada lokeroon neljä? 4-1*90 = 270, joten sen sijaan että moottori pyörähtäisi yhden pykälän kellon suuntaan, se pyörähtää kolme pykälää vastapäivään. Sama lopputulos, mutta vaikeamman kautta, pidempää reittiä. Miten saan siis muokattua tätä kaavaa tai ylipäänsä moottorin ohjausta siten, että kierros tehdään aina lyhintä kautta? Mahdollisimman yksinkertaisesti - tässä ohjelmoidaan LEGO -robottia, joten muuttujat ja ehtolauseet ovat tuskaa.
Onko liian yksinkertaista olettaa, että pallo on aluksi joka liikkeen aloituksen kohdalla laatikon kaksi edessä? Tällöin sinun kaavasi hoitaa homman kätevästi. Tämä siis, jos joka liikkeen alussa päätetään, että rasia jossa pallo aluksi on on numero kaksi. Tälle voit tietenkin luoda oman laskukaavansa, ei pitäisi olla liian vaikeaa. Vaikkapa näin:

NewBox + (2 - CurrentBox)
if NewBox == 5 then NewBox = 1
CurrentBox = 2
Rotation = NewBox - CurrentBox * 90
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Offtopic (I/2010)

Post by valscion »

phons wrote:
Herra Siili wrote:Jouluserver lopetti! O.o
Doublepost w00t?!?! lopetti?!?! Nooo!! o_O
Jeps :cry:. Oli kyllä hiton hyvä ilmanen hosti. Harmi vaan, ettei tiedostoja saa takas enää - onneks oli varmuuskopiot olemassa, mutta ei nekään nyt ihan viimestä versiota ollu. Nyyh.

EDIT: Noh, nyt taitaa olla sitten ihan maksullisen webbihotellin vuoro. Onkos mitään suositeltavia, 500Mt+ levytilaa sisältäviä, PHP 5.2+ ja hyvät MySQL-tietokannat sisältäviä palveluntarjoajia kellään?
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Offtopic (I/2010)

Post by Viltzu »

VesQ wrote: EDIT: Noh, nyt taitaa olla sitten ihan maksullisen webbihotellin vuoro. Onkos mitään suositeltavia, 500Mt+ levytilaa sisältäviä, PHP 5.2+ ja hyvät MySQL-tietokannat sisältäviä palveluntarjoajia kellään?
Zoneria on petari suositellut. http://www.zoner.fi/
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Offtopic (I/2010)

Post by temu92 »

Zoner on hyvä kyllä, mutta myös älyttömän kallis :P Laadusta pitää maksaa kai :p
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Offtopic (I/2010)

Post by Ruuttu »

Ozcar wrote:Onko liian yksinkertaista olettaa, että pallo on aluksi joka liikkeen aloituksen kohdalla laatikon kaksi edessä? Tällöin sinun kaavasi hoitaa homman kätevästi. Tämä siis, jos joka liikkeen alussa päätetään, että rasia jossa pallo aluksi on on numero kaksi. Tälle voit tietenkin luoda oman laskukaavansa, ei pitäisi olla liian vaikeaa. Vaikkapa näin:

NewBox + (2 - CurrentBox)
if NewBox == 5 then NewBox = 1
CurrentBox = 2
Rotation = NewBox - CurrentBox * 90
Sori, selitin niin huonosti kuin vain mahdollista. NewBox on siis täysin satunnainen välillä 1-4, eikä siinä ole mitään sääntöä - NewBox määräytyy sen mukaan, mihin lokeroon pallo milloinkin halutaan laittaa. Jos se on kolme, niin pallon pitäisi päätyä lokeroon kolme. Pallo tulee aina kuvan alalaidasta jolloin CurrentBox kertoo, mikä lokero on siinä pallon kohdalla. Eli jos CurrentBox = 1 ja pallo on menossa boksiin 2, pitää lokerikon pyöriä 90 astetta. Tämän jälkeen CurrentBox on siis 2 (siihenhän me pallo dropattiin), ja sykli alkaa alusta - uusi pallo tulee ja on menossa taas johonkin eri lokeroon. Kaavani tosiaan osaa asiansa, mutta sisältää pelkkää matikkaa eikä mitään älykkyyttä, jonka takia lokerikko pyörittää joskus pallon kohdalle tulevan lokeron paikalleen pidempää kautta - menee myötäpäivään kolme, vaikka voisi mennä vastapäivään yhden. Pitää vähän miettiä, pystyisinkö tuollaista ehtolausetta soveltamaan tuohon, kenties huijaten sille että CurrentBox on jokin muu kuin se todellisuudessa on, jotta se laskisi liikkeensä toista reittiä.
porzi
Active Member
Posts: 119
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:10 pm
Contact:

Re: Offtopic (I/2010)

Post by porzi »

Nebulasta ei ole itselläni ollut toistaiseksi huonoja kokemuksia.. En sitten tiedä miten pärjää hintavertailussa.
Voittoja viikkokisoissa: 3
http://fugufish.dy.fi/ | vanhat cb-pelini: http://porzi.arkku.net/old_games/
User avatar
TheDuck
Devoted Member
Posts: 632
Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
Location: C:\Program Files\Tuusula\

Re: Offtopic (I/2010)

Post by TheDuck »

Jouluserverin ylläpitäjä pitää myös maksullista palvelua, shellit.org.
^^
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: Offtopic (I/2010)

Post by KilledWhale »

TheDuck wrote:Jouluserverin ylläpitäjä pitää myös maksullista palvelua, shellit.org.
Itse en alkaisi tilaamaan sivutilaa tyypiltä, jolla ei ollu edes backuppeja tarjolla servun hajotessa vaikka näin väitettiin.

Kapsilta tilasin itselleni 50GB tilaa hintaan 30€ / vuosi ja mukana sai samalla muuta karkkia :P
Palvelun on kehuttu olevan loistavaa ja hinta on varsin huokea :D
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Offtopic (I/2010)

Post by Pettis »

Hienosti tuolla jouluserverillä mainitaan shellit.org joka näyttäisi olevan saman tyypin pyörittämä palvelu. Toivottavasti siellä on sentään oikeat varmistukset olemassa :D

Eipä silti. Muistutus varmuuskopioinnin tärkeydestä ja taidankin säätää oman palvelimen varmuuskopioinnin takaisin kuntoon.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
Skapth
Newcomer
Posts: 8
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:50 pm
Location: Joensuu, Finland

Re: Offtopic (I/2010)

Post by Skapth »

Eilen irkissä tuli kyseltyä olisiko kenelläkään käyttöä cb:llä tehdylle tulkille/skriptimoottorille. En kerkeä hyödyntämään sitä itse millään tavalla, mutta yksi potentiaalinen ohjelma-idea voisi olla jonkinlaisen ohjelmointihaasteen tekeminen, eli oman skriptin pitää toteuttaa tämän ohjelman asettamat ehdot. Demon voi ladata täältä.
En tehnyt tälle erillistä aihetta projektit-osioon koska en itse todennäköisesti tule jatkamaan sen kehittelyä. Jos tälle olisi käyttöä niin ottakaa yhteyttä mahdollisimman pian yksityisviestillä tai vaikka irkissä, niin voin kertoa ohjelman toiminnasta hieman tarkemmin.
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: Offtopic (I/2010)

Post by Taatero »

Ruuttu wrote:
Taatero wrote:Asiasta toiseen, nyt taas haluttaisi sellainen indie-peli kuin Minecraft. Mutta tietenkin nykyään kaikkeen tarvitaan sitä MaksuKamua TM, jota siis tämän talouden täysikäisille on mahdotonta saada tuputettua säännöllisessä ajassa. Tietty vuoden itkuparkuraivarit tekisivät tehtävänsä, mutta ko prosessin läpivienti on liian suuri vaiva jopa sellaisesta indie-helmestä kuin Minecraft. Taitaa siis jäädä haaveeksi. Huoh.
Onko kyseisiltä vanhemmilta ylipäänsä hankalaa saada tukea mihinkään, vai luuletko että pyydät heidän mielestään liian paljon liian usein? Siis kyllähän rationaalisten vanhempien kanssa pystyy neuvottelemaan. Aina.
Kyllähän rahaa saa, mutta internetissä aisioiminen on sitten ihan eri juttu. Yleensä tulee sitä "Nyt viedään varmaan kaikki rahat" ja "Ei kannata koko omaisuutta riskeerata yhden ostoksen takia". Ja tämäkin ihan perus tilisiirrosta tai pankkikortilla maksamisesta. En nyt uskalla kuvitellakaan, minkälaista tilitystä tulee jos pyydän tekemään PayPal -tilin. Kuullemma kaverinkin vanhemmat tekivät uuden tilin ihan tuota PayPalia varten, ja taitavat olla paljon rationaalisempia noiden uhkavisioiden suhteen.
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
SepiVieras

Re: Offtopic (I/2010)

Post by SepiVieras »

Eikö tuo onnistuisi if-lausekkeella joka vain tarkistaa onko lokerikko pyörähtämässä 270 astetta, jos on se pyörähtääkin -90 astetta? If rotation=270 then rotation=-90.
Ruuttu wrote:
Ozcar wrote:Onko liian yksinkertaista olettaa, että pallo on aluksi joka liikkeen aloituksen kohdalla laatikon kaksi edessä? Tällöin sinun kaavasi hoitaa homman kätevästi. Tämä siis, jos joka liikkeen alussa päätetään, että rasia jossa pallo aluksi on on numero kaksi. Tälle voit tietenkin luoda oman laskukaavansa, ei pitäisi olla liian vaikeaa. Vaikkapa näin:

NewBox + (2 - CurrentBox)
if NewBox == 5 then NewBox = 1
CurrentBox = 2
Rotation = NewBox - CurrentBox * 90
Sori, selitin niin huonosti kuin vain mahdollista. NewBox on siis täysin satunnainen välillä 1-4, eikä siinä ole mitään sääntöä - NewBox määräytyy sen mukaan, mihin lokeroon pallo milloinkin halutaan laittaa. Jos se on kolme, niin pallon pitäisi päätyä lokeroon kolme. Pallo tulee aina kuvan alalaidasta jolloin CurrentBox kertoo, mikä lokero on siinä pallon kohdalla. Eli jos CurrentBox = 1 ja pallo on menossa boksiin 2, pitää lokerikon pyöriä 90 astetta. Tämän jälkeen CurrentBox on siis 2 (siihenhän me pallo dropattiin), ja sykli alkaa alusta - uusi pallo tulee ja on menossa taas johonkin eri lokeroon. Kaavani tosiaan osaa asiansa, mutta sisältää pelkkää matikkaa eikä mitään älykkyyttä, jonka takia lokerikko pyörittää joskus pallon kohdalle tulevan lokeron paikalleen pidempää kautta - menee myötäpäivään kolme, vaikka voisi mennä vastapäivään yhden. Pitää vähän miettiä, pystyisinkö tuollaista ehtolausetta soveltamaan tuohon, kenties huijaten sille että CurrentBox on jokin muu kuin se todellisuudessa on, jotta se laskisi liikkeensä toista reittiä.
Locked