.... jotta oppilaat viihtyisi ja oppisi.
... ja mieluiten ilmaiseksi.
Viestiketju: käyrän piirto johti tällaiseen aiheeseen.
-viestiketju tyrmäsi käyrät
-toi tämän idean
-katso sieltä itse
Esimerkkejä opetuksen raameista:
-räiskintä (esim ammu vain väärät ja riittävän nopeasti) .... hahmo voisi, olla vaikka pallo (vety atomi) --> (H) tai värillinen mutantti (aineen väri) esim S--->keltainen
-majong yhdistä esim O - Happi sitten S - Rikki
-hyppely ?
Ideoikaa.... ottakaa kantaa ..... sanokaa vaikka, että "turha yrittää".
Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille
Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille
Mielestäni oppiminen noissa peleissä pitäisi jättää oppilaan näkökulmasta marginaaliseen osaan jotta peli on addiktoiva, mutta kuitenkin joko sen osaamisella olisi niin relevantti positiivinen vaikutus tai osaamattomuudella negatiivinen että pelissä ei kuitenkaan realistisesti voisi pärjätä niille, jotka osaavat -> motivaatio opiskeluun.
Esimerkiksi vaikka räiskintäpeli, jossa on jotain potioneita, ja aina kun potionia yrittää käyttää, kysytään pieni vaihtoehtokysymys (jos joutuu jotain kirjottamaan, on potionin käyttäminen luultavasti hitaampaa kuin siitä saatavien elämäpisteiden menetys uudestaan), ja jos siihen vastaa väärin, ei saanutkaan lisää healthia.
Esimerkiksi vaikka räiskintäpeli, jossa on jotain potioneita, ja aina kun potionia yrittää käyttää, kysytään pieni vaihtoehtokysymys (jos joutuu jotain kirjottamaan, on potionin käyttäminen luultavasti hitaampaa kuin siitä saatavien elämäpisteiden menetys uudestaan), ja jos siihen vastaa väärin, ei saanutkaan lisää healthia.
- -Z-
- Devoted Member
- Posts: 682
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
- Location: In ur danmaku, grazin ur bullets
Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille
Muistan joskus kauan aikaa sitten pelanneeni Rayman oppimis- ja seikkailupeliä. Se pelasi kuten muutkin oldschool-Raymanit, mutta välillä tuli kohtia joissa esitettiin matemaattinen kysymys ja kolme reittiä joiden kohdalla oli vastausvaihtoehdot. Jos "vastasi" väärin, korjasi kuolema. Samantapaisen jos totteuttaisit niin oppilaat pelailisivat takuulla mielellään, ja saattaisivat jopa oppia jotain hyödyllistä.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille
Oppiminen kannattaa piillottaa peliin niin, että sitä ei edes huomaa. Jos kysymykset ovat liian näkyviä pelistä tulee inhottava. Monet pelit ovat opettavat vaikka se ei edes ole pelin idea. Tietokoneella pelaillessa, tulee lähes aina pelailtua englanninkielisiä pelejä, joiden ansiosta sanavarasto kehittyy väkisinkin. Muiden aineiden opettamista ei olekkaan niin helppo piilottaa...
Kemian voisi piilottaa vaikka joidenkin aineiden yhdistämisen taakse. Matematiikkaa nyt saa ängettyä pikkaisen joka paikkaan, vaikkakin hankalien laskujen piilottamisen kanssa voi tulla ongelmia. Vieraita kieliä saa opetettua, vaikka siten että tarinassa vastaan tulee vaan joku tyyppi joka puhuu vaikka ruotsia ja se voi vaikka antaa reitti ohjeet paikkaa johon pitäisi seuraavaksi päästä, hyvällä ymmärryksellä oikeaan paikkaa löytää nopeasti. Jos opetus ei ole ilmiselvää, vaan se on tehokkaasti piilotettu peliin ja peli on riittävän mielenkiintoinen eikä toista itseään, niin oppilaita ei tarvitse käskeä pelaamaan.
Kemian voisi piilottaa vaikka joidenkin aineiden yhdistämisen taakse. Matematiikkaa nyt saa ängettyä pikkaisen joka paikkaan, vaikkakin hankalien laskujen piilottamisen kanssa voi tulla ongelmia. Vieraita kieliä saa opetettua, vaikka siten että tarinassa vastaan tulee vaan joku tyyppi joka puhuu vaikka ruotsia ja se voi vaikka antaa reitti ohjeet paikkaa johon pitäisi seuraavaksi päästä, hyvällä ymmärryksellä oikeaan paikkaa löytää nopeasti. Jos opetus ei ole ilmiselvää, vaan se on tehokkaasti piilotettu peliin ja peli on riittävän mielenkiintoinen eikä toista itseään, niin oppilaita ei tarvitse käskeä pelaamaan.
Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille
Totta. Ketään ei kiinnosta jos kysymykset tulevat suoraan. Opin joskus neljännellä luokalla enemmän englantia Runescapessa kuin koulusssa. Sen lisäksi nykyiset opetuspelit joita pelataan, kun mennään ATK-luokkaan ovat liian helppoja. Kysymykset oppii ulkoa ja monivalintatehtävissä oikean vastauksen voi päätellä. Uskon, että nykyiset opetuspelit eivät edistä oppimista. Ainoa helposti toteutettava hyödyllinen opetusohjelma olisi kielissä sanojen ulkoa opettelua varten tehty yksinkertainen kyselijä, johon olisi tallennettu valmiiksi kirjan sanalistat.Latexi95 wrote:Oppiminen kannattaa piillottaa peliin niin, että sitä ei edes huomaa. Jos kysymykset ovat liian näkyviä pelistä tulee inhottava. Monet pelit ovat opettavat vaikka se ei edes ole pelin idea. Tietokoneella pelaillessa, tulee lähes aina pelailtua englanninkielisiä pelejä, joiden ansiosta sanavarasto kehittyy väkisinkin. Muiden aineiden opettamista ei olekkaan niin helppo piilottaa...
Kemian voisi piilottaa vaikka joidenkin aineiden yhdistämisen taakse. Matematiikkaa nyt saa ängettyä pikkaisen joka paikkaan, vaikkakin hankalien laskujen piilottamisen kanssa voi tulla ongelmia. Vieraita kieliä saa opetettua, vaikka siten että tarinassa vastaan tulee vaan joku tyyppi joka puhuu vaikka ruotsia ja se voi vaikka antaa reitti ohjeet paikkaa johon pitäisi seuraavaksi päästä, hyvällä ymmärryksellä oikeaan paikkaa löytää nopeasti. Jos opetus ei ole ilmiselvää, vaan se on tehokkaasti piilotettu peliin ja peli on riittävän mielenkiintoinen eikä toista itseään, niin oppilaita ei tarvitse käskeä pelaamaan.
Last edited by buke44 on Tue Jul 06, 2010 12:09 am, edited 1 time in total.
Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille
Edellä oleva on kiistämättä totta. Ihme, että en sitä ole tullut ajatelleeksi. Asiaan voi kuitenkin keksiä useitakin ratkaisuja.Chaosworm wrote:Mielestäni oppiminen noissa peleissä pitäisi jättää oppilaan näkökulmasta marginaaliseen osaan jotta peli on addiktoiva, mutta kuitenkin joko sen osaamisella olisi niin relevantti positiivinen vaikutus tai osaamattomuudella negatiivinen että pelissä ei kuitenkaan realistisesti voisi pärjätä niille, jotka osaavat -> motivaatio opiskeluun.
Yksi ratkaisu on se, ettei opetustehtävien ratkaisu vaikuta pistemäärään tai siihen monennelleko tasolle pääsee (esim. seuraavasta ovesta pääsee läpi vasta, kun on saanut oikein yhden tehtävän ajallisesti perättäisistä useista tehtävintä.Eli jää hetkeksi ikään kuin jumiin tasojen tai muiden välivaiheiden väliin. Aikaa voi kulua vähän enemmän, mutta pelitulos ei heikkene). Jotain etua tai mukavuutta tieto-osaamisesta on saatava.
Toinen vaihto ehto on esim. eri pisteytykset pelaamiselle ja tietämiselle (esim hyvä peluri tulee kenraaliksi ja hyvä tietäjä professoriksi)
Kai sitä voi muutakin tähän keksiä.
-
- Active Member
- Posts: 106
- Joined: Wed Jul 30, 2008 5:04 pm
Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille
Vaikuttaa aikas heikolta idealta, varsinkin kun kaikki mitä löytyy on suht turhaa jauhantaa foorumeilla. Pelejä on muutenkin vaikea tehdä, niin miten niihin voi änkeä opetusta väliin tekemättä niistä tylsiä? Siis sellaista opetusta, josta olisi jotain hyötyäkin.
Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille
Ei niitä ole ollenkaan vaikeaa tehdä. Opetuksenkin saa ängettyä väliin tekemättä niistä tylsiä, kuten tässä ketjussa on jo muutamaan kertaan tullut todettua.Someday coder wrote:Vaikuttaa aikas heikolta idealta, varsinkin kun kaikki mitä löytyy on suht turhaa jauhantaa foorumeilla. Pelejä on muutenkin vaikea tehdä, niin miten niihin voi änkeä opetusta väliin tekemättä niistä tylsiä? Siis sellaista opetusta, josta olisi jotain hyötyäkin.
Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille
Ei kaikki nuoret pidä oppimista tylsänä. Tylsästikin tehty peli on yleensä mielenkiintoisempi kuin saman asian opettelu koulukirjasta. Itse pelasin nuorena kaikki dr. brain pelit missä älykkyystehtäviä ei järin ollut piilotettu vaan muodostivat koko pelin rungon. Pelistä saa kyllä huonon jos yrittää tehdä opetuspelistä jotain muuta genreä kuin opetuspeliä. Räiskintäpeli ja upotetut kysymykset ei vain toimisi, toinen olisi vain sotkemassa toista. Oppimisen ilo hyvällä käyttöliittymällä ja nerokkailla tehtävillä on aivan riittävä koukutuskeino.Someday coder wrote:Vaikuttaa aikas heikolta idealta, varsinkin kun kaikki mitä löytyy on suht turhaa jauhantaa foorumeilla. Pelejä on muutenkin vaikea tehdä, niin miten niihin voi änkeä opetusta väliin tekemättä niistä tylsiä? Siis sellaista opetusta, josta olisi jotain hyötyäkin.
Re: Tehdäänkö opetusohjelmia CB:llä kouluille
yks hyvä keino motivointiin olisi jonkinlainen pistelaskuri- ja highscore systeemi. Ainakin itse yläasteelaisena tiedän, että peruskoulussa ainakin pojat kilpailivat kaiken maailman netin java-peleissä huipputuloksillaan. Yhtenä esimerkkinä myös nintendo ds:n big brain academyn aivojen koon määritys älykkyystestillä.