CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Muu yhteisön välinen keskustelu.
ope1958
Newcomer
Posts: 14
Joined: Thu Jul 01, 2010 12:17 am

CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by ope1958 »

Yläasteelle ei kaupalliset kielet sovi raskautensa takia (lisäksi ne eivät innosta). Jossain koulussa jopa annetaan ohjelmointi opetus HTML:llä tekstieditorilla ja ei ehditä edes javascriptiin. Mielestäni HTML ei ole ollenkaan ohjelmointi kieli.

Tilanne on täysin koulukohtainen. Kuinkahan paljon CB:tä opetetaan kouluissa. Entä lukioissa? Kertokaa omista kokemuksista!

Minä opetin aikanaan Turbo Pascalia ja Q-basicia. Windows teki ohjelmoinnin puhtaaseen hyötytarkoitukseen liike-elämään käteväksi, mutta muuten niin tylsäksi ja työlääksi oppilaille.
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by KilledWhale »

ope1958 wrote:Yläasteelle ei kaupalliset kielet sovi raskautensa takia (lisäksi ne eivät innosta). Jossain koulussa jopa annetaan ohjelmointi opetus HTML:llä tekstieditorilla ja ei ehditä edes javascriptiin. Mielestäni HTML ei ole ollenkaan ohjelmointi kieli.

Tilanne on täysin koulukohtainen. Kuinkahan paljon CB:tä opetetaan kouluissa. Entä lukioissa? Kertokaa omista kokemuksista!

Minä opetin aikanaan Turbo Pascalia ja Q-basicia. Windows teki ohjelmoinnin puhtaaseen hyötytarkoitukseen liike-elämään käteväksi, mutta muuten niin tylsäksi ja työlääksi oppilaille.
Olen kuullut huhua että jossain koulussa olisi jopa opetettu CoolBasicia tai tultaisi opettamaan. Muistaakseni kyseinen koulu oli Hyrylän koulukeskus tjsp., jossa TheDuck opiskelee.
Itselläni oli yläasteella puoli vuotta Visual Basicillä säätämistä, joka oli sitä, että katsottiin ohjekirjasta koodi ja kirjoitettiin se editoriin kasaten samalla D&D liittymällä ikkunaa.

CoolBasic olisi omasta mielestäni ollut paljon mukavampi vaihtoehto jo pelkästään siksikin, että peliohjelmointi olisi luultavasti iskenyt useaan yhdeksäsluokkalaiseen huomattavasti parempi kuin hikisten lomakkeiden nysvääminen oppimatta oikeasti mitään :D

Nykyisessä lukiossani pidettiin ainakin joskus Java-kurssia, mutta sitä ei ainakaan tänä vuonna näkynyt kurssitarjottimissa :( Oppilaat kyllä kuvailivat sitä kurssia lähinnä vitsiksi opetuksen tason vuoksi...

HTML ei nimenomaan ole ohjelmointikieli vaan kuvailukieli ;)
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by tuhoojabotti »

Meidän koulussa oli kotisivunteko kurssi, johon en osallistunut, mutta kuulin, että opetuksen tasossa ei ollut hurraamista ja opetettavat asiat olivat vanhentuneita. Esimerkiksi näkemässäni monisteessa kehuttiin, kuinka taulukoilla saadaan tehtyä ulkoasu nettisivuille. (Köh, kuten ensimmäiset sivuni olivat tehty. Uusilla sivuilla käytän jo rutkasti css ja js.) Kuulin kaverilta, että koulun koneissa oli CB asennettuna, mutta he opettelivatkin Turbo Pascalia. :D
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
ope1958
Newcomer
Posts: 14
Joined: Thu Jul 01, 2010 12:17 am

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by ope1958 »

tuhoojabotti wrote:Meidän koulussa oli kotisivunteko kurssi, johon en osallistunut, mutta kuulin, että opetuksen tasossa ei ollut hurraamista ja opetettavat asiat olivat vanhentuneita. Esimerkiksi näkemässäni monisteessa kehuttiin, kuinka taulukoilla saadaan tehtyä ulkoasu nettisivuille. (Köh, kuten ensimmäiset sivuni olivat tehty. Uusilla sivuilla käytän jo rutkasti css ja js.) Kuulin kaverilta, että koulun koneissa oli CB asennettuna, mutta he opettelivatkin Turbo Pascalia. :D
Minä opetin turbo pascalia 15 v sitten, mutta nykyään se olisi hyvin arveluttavaa. Kuka koodaa windows-ohjelmia pascalilla vai pitäisikö siirtyä takaisin dos-aikaan. Delphi on ainut tietämäni oikea windows-kääntäjä. Onkohan se enää käytössäkään. FreePascal on Turbo Pascal-dos-emulaattori-kääntäjä.

Minun mielestäni visual studio sarja on vakavin CB-tyyppisten kilpailija. Mutta se on tylsempi ja vaatii valtavan määrän oppitunteja..... mutta, jos ohjelmoinnin tuntimäärät kasvaa moninkertaiseksi .... niin ehkä.... sittenkin parempi. Sillä ei tehdä oikeita pelejä, mutta grafiikka, animaatio ja aina niin tärkeät kaupallishallinnolliset ohjelmat onnistuu.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by esa94 »

KilledWhale wrote:Olen kuullut huhua että jossain koulussa olisi jopa opetettu CoolBasicia tai tultaisi opettamaan. Muistaakseni kyseinen koulu oli Hyrylän koulukeskus tjsp., jossa TheDuck opiskelee.
Siellä opetetaan, samoin yläasteella josta juuri tänä vuonna pääsin. (Itse kun sitä opettajalle suosittelin n__n)
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by temu92 »

Itse kovastikin mainostin CB:tä parkanon lukiossa mutta Javaahan täällä. In my opinion, Java on käytännössä ainakin kouluopetuksessa ihan turha. Java-appleteilla sentään pääsis johonkin eli helpompaan softan/pelien jakamiseen. Tietääkseni Javakääntäjä ei ainakaan yksin pysty suoraan tekemään exe-versiota(?)
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by KilledWhale »

temu92 wrote:Tietääkseni Javakääntäjä ei ainakaan yksin pysty suoraan tekemään exe-versiota(?)
Ei ainakaan yleisimmät javakääntäjät, mutta gcjllä voi kääntää ihan natiiveiksi linux-binääreiksi ja wintööt-tukikin on jossain vaiheessa status-sivun mukaan.
http://www.gnu.org/software/gcc/java/index.html
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by esa94 »

KilledWhale wrote:
temu92 wrote:Tietääkseni Javakääntäjä ei ainakaan yksin pysty suoraan tekemään exe-versiota(?)
Ei ainakaan yleisimmät javakääntäjät, mutta gcjllä voi kääntää ihan natiiveiksi linux-binääreiksi ja wintööt-tukikin on jossain vaiheessa status-sivun mukaan.
http://www.gnu.org/software/gcc/java/index.html
Wintööt-tuki näytti olevan kun viimeksi testasin.
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by Dibalo »

temu92 wrote:In my opinion, Java on käytännössä ainakin kouluopetuksessa ihan turha.
Java ei mielestäni ole ollenkaan turha. Itse asiassa se on yksi niistä harvoista kielistä, joka on helppo opettaa, mutta jolla tekee työelämässä oikeasti jotain, ja jonka osaajille löytyy kysyntää.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by temu92 »

Lähinnä tarkotan sitä että koulussa yhden kurssin aikana porukalle joka koskaan aikasemmin tuskin on ohjelmoinut Java ei ehkä ole se paras mahdollinen. Jos ohjelmointia vielä hakee pelien tekemistä varten niin Javalla sekään ei ihan tuosta noin vaan onnistu. Kaikki mitä täällä kurssin aikana opetettiin oli ne ihan perus-perus jutut jotka tietää jo muista kielistä jos on ohjelmointia tehnyt aiemmin. Opettajakaan tosin ei ollut aivan paras mahdollinen, virheitä sen kun ehtii :P Ei ihme ettei esimerkkikoodit toiminu kaikilla :P

Itse en vaan tykkää Javasta :/
User avatar
Timblex
Advanced Member
Posts: 252
Joined: Sun Apr 11, 2010 10:37 am
Location: Kouvola

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by Timblex »

Utin koulussa kutoset harjottelee cb ohjelmointia ja niillä on joku semmonen "basic ohjelman tekokurssi" :)
en muuten itekkään tykkää javasta
Entinen timpe99...
Demokisa 2013 demo valmis, Check it out!
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by Jonez »

Dibalo wrote:Java ei mielestäni ole ollenkaan turha. Itse asiassa se on yksi niistä harvoista kielistä, joka on helppo opettaa, mutta jolla tekee työelämässä oikeasti jotain, ja jonka osaajille löytyy kysyntää.
Itselläni on jäänyt kaameita traumoja lukion "java-ohjelmointi"-kurssilta. Opettajalla ei ollut minkäänlaista osaamista itse opettamisesta (en tiedä mikä oli kyseisen henkilön oikea ammatti), emmekä koko kurssin aikana saaneet koneille minkäänlaista kääntäjää tai tulkkia, joten ne omien ohjelmien toteutuksetkin jäivät sinne nollalukemiin.

Koko kurssi siis perustui erittäin huonotasoiseen teoriaan josta voi sanoa että, 1) Joko tiesit siitä kaiken oman ohjelmointikokemuksen perusteella, tai 2) Sinua ei kiinnostanut, koska ainoa syy miksi olit siellä oli mahdollisuus helpon kurssisuorituksen nappaamiseen. Itselläni päti ensimmäinen vaihtoehto.

Kurssista pääsi läpi jos vaivautui kokeeseen. Minä pääsin läpi.

Itse näen Coolbasicin käyttämisen kouluopetuksessa ihanteellisena ratkaisuna. Cb on yksinkertaista ladata, mukana tulee IDE ja kaikki muu mitä kuvitella saattaa tarvittavan ohjelmoinnin aloittamiseen. (Aloittelijoilla tosin on paha tapa kuvitella asioita 3D:nä ). Koska cb:n käyttäminen on niin naurettavan helppoa, saa kouluopetuksessa tuloksia aikaan heti ensimmäisellä tunnilla.

Jos joutuisin suunnittelemaan yhden kurssin opetusohjelman Coolbasicille, käyttäisin siinä hyväkseni yhtä cb:n parhaimmista piirteistä (nämä piirteet löytynevät aika monesta BASIC-kielestä): perusasioita ei tarvitse opetella alussa. Cb:ssä voi mennä suoraan asiaan, joka varmasti nostaa ihmisten kiinnostusta ja laskee kynnystä ohjelmoinnin aloittamiseen. Teoria kaikilla oppialoilla on tarkoitettu niinsanotusti kehittyneemmille käyttäjille, vaikka valitettavasti lähes aina se täytyy oppia ensimmäisenä.


Olenkin jo vähän aikaa miettinyt jonkinlaista kampanjaa cb:n tuomisesta Suomen koululaitokseen :).
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
ope1958
Newcomer
Posts: 14
Joined: Thu Jul 01, 2010 12:17 am

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by ope1958 »

En lainaa edellistä (Jonez). Totean vaan, että olen lähes täysin samaa mieltä sillä pienellä erolla, että mikäli tunteja lisätään tuntuvasti, jatkoksi sopisi joku raskaampi kieli (haaveiltu OLIO-3d-Coolbasic?????).

Suurin ongelma on kuitenkin, ettei IT-open tarvitse ylläpitää taitojaan ajantasalla niin kuin oikeiden It-ammattilaisten.

Opettajan on noudatettava opetus suunnitelmaa. Muuten on täysin vapaat kädet. It-opetussuunnitelma on erittäin väljä toisin kuin muissa aineissa.

Sitten on opettajia, jotka eivät edes harrasta tietotekniikkaa - on vain vuoden sivutoimiset opinnot.

Mitä tässä sanoin koskee peruskoulua ja lukiota.

Voisin sanoa muutakin, mutta en kehtaa ....
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by KilledWhale »

ope1958 wrote:En lainaa edellistä (Jonez). Totean vaan, että olen lähes täysin samaa mieltä sillä pienellä erolla, että mikäli tunteja lisätään tuntuvasti, jatkoksi sopisi joku raskaampi kieli (haaveiltu OLIO-3d-Coolbasic?????).

Suurin ongelma on kuitenkin, ettei IT-open tarvitse ylläpitää taitojaan ajantasalla niin kuin oikeiden It-ammattilaisten.

Opettajan on noudatettava opetus suunnitelmaa. Muuten on täysin vapaat kädet. It-opetussuunnitelma on erittäin väljä toisin kuin muissa aineissa.

Sitten on opettajia, jotka eivät edes harrasta tietotekniikkaa - on vain vuoden sivutoimiset opinnot.

Mitä tässä sanoin koskee peruskoulua ja lukiota.

Voisin sanoa muutakin, mutta en kehtaa ....
Ohjelmointikisojen valmennusleirillä meille kerrottiin, että puolassa atk-opetus on paljon paremmalla tasolla kuin Suomessa. Muistaakseni siellä oli koko ala-asteen ajan vähintään tunti pakollista tietotekniikkaa ja sama jatkui yläasteella. Olivat jossain BOI:ssakin valittaneet liian helpoista tehtävistä, kun muut olivat pitäneet niitä normaalia vaikeampina. (BOi on siis baltian maiden tietotekniikkaolympialaiset)
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by Zero »

Minun mielestäni paras tapa tutustuttaa ihmisiä ohjelmoinnin maailmaan on käyttää jotakin työkalua/teknologiaa niin, että:

- Sillä saa jotain konkreettista, näkyvää jälkeä aikaan suhteellisen helposti
- Jätetään hienoimmat oliokäsitteet alkuun pois, tärkeintä on oppia tuntemaan perusohjausrakenteet ja ohjelman kulku
- Työkalu kannattaisi mielellään valita niin, että se on yleisessä käytössä esim. business-maailmassa (mikkispuolella Visual Studio)

Perusopetukseen ja tutustuttamiseen voi harkita (nykyistä) CoolBasicia, mutta ennen pitkään (esim. 9. luokalla tai lukion syventävät ATK-kurssit) suosittelisin melkeinpä seuraavaa:

- Kielenä C# ja VB.NET
- Frameworkkinä XNA
- Kirjastona jokin XNA-pohjainen simppeli 2D-engine (joita löytyy toki useampia)

Kaikki yllä mainitut ovat saatavissa ilmaiseksi. Itse olen puolueellinen Microsoftin suuntaan (osittain koska teen sitä ammatikseni), mutta näin opiskelijat saisivat realistisen kuvan työelämän kehitysympäristöistä ja työkaluista. Peliohjelmointi varmasti lisäksi kiinnostaa opiskelijoita enemmän kuin tavalliset työpöytäsovellukset - sitä paitsi Jyrki Kasvia lainatakseni Suomi tarvitsee tukea pelikulttuurin kasvattamiseksi.

CoolBasic on menossa Visual Studion ja VB.NET:n suuntaan, mutta työmäärän ollessa huomattavan suuri, kehitys vie vielä aikaa.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by esa94 »

Zero wrote:CoolBasic on menossa Visual Studion ja VB.NET:n suuntaan
BAWWWWWWWWWWWW
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by tuhoojabotti »

ope1958 wrote:Minä opetin turbo pascalia 15 v sitten, mutta nykyään se olisi hyvin arveluttavaa.
Epäilyttävää ehkä, mutta totta. Näin kaverin opsikelumonisteet ja läksyt kerran. Repesin nauruun, kun ensimmäisen kerran kuulin asiasta.
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
Art
Member
Posts: 53
Joined: Wed Dec 07, 2011 5:37 pm

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by Art »

Meillä on CB ohjelmointia koulussa :)
¤ Art
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by esa94 »

Art wrote:Meillä on CB ohjelmointia koulussa :)
Mikä koulu? Tiettävästi ainakin Tuusulassa (tai jossain???) olisi joku paikka jossa näin tehdään ja toivon lehtori Frimanin myös CoolBasicia yhä täällä opettavan.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: CB tai vastaava Koulussa opetettavaksi kieleksi

Post by Awaclus »

Art wrote:Meillä on CB ohjelmointia koulussa :)
Meilläkin oli yläasteella, tosin sitä ei kukaan opettanut ja minä olin ainoa, joka sitä harrasti - selaimella, ja lopputuloksen postasin Tyhmät kysymykset -topiciin jollekin vastaukseksi.

:(
Post Reply