Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
ope1958
Newcomer
Posts: 14
Joined: Thu Jul 01, 2010 12:17 am

Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by ope1958 »

Cool basicillä voi hyvin tehdä matemaattisiakin ohjelmia. Möin n 15 v. sitten tämäntyyppisiä turbo-pascal ohjelmia (melko halvalla).
Helpoin matemaattisesti olisi oikein cooli laskin.
Olisko ideoita tai kiinnostusta osallistumiseen.
Jos jotain syntyy niin eikö nettiin ilmaiseen jakeluun kouluille ja oppilaille.
User avatar
buke44
Active Member
Posts: 169
Joined: Sat May 23, 2009 8:10 pm
Location: Tampere

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by buke44 »

ope1958 :D Eiköhän tällaisia ohjelmia löydy jo hyvintotettuna muualta netistä. Mainitsemasi laskin tulee varmaan jokaisen käyttöjärjestelmän mukana.

Selvä trolli, vastasin kuitenkin.
ope1958
Newcomer
Posts: 14
Joined: Thu Jul 01, 2010 12:17 am

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by ope1958 »

Ei löydy kunnollisia ilmaiseksi ja esim laskin voisi olla paljon parempi.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by temu92 »

Öö, ainaki Windows 7:n mukana tuleva laskin on jo ihan tarpeeksi. Siitä seuraava päivitys onkin fyysinen laskin tai tarpeen mukaan WolframAlpha.
ope1958
Newcomer
Posts: 14
Joined: Thu Jul 01, 2010 12:17 am

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by ope1958 »

Myönnän. Kiitos linkistä.

Olisiko kenelläkään ideaa siitä, miten matematiikkaa voisi yhdistää kiinnostavaan grafiikkaan niin, että siitä olisi joillekin muillekin iloa. Grafiikka ja animaatiohan ovat coolbasicin parhaita puolia. :?:

On tylsää tehdä ohjelmaa vain itselleen.
ope1958
Newcomer
Posts: 14
Joined: Thu Jul 01, 2010 12:17 am

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by ope1958 »

Lisäys: ehkä yläasteen kemian opetus ohjelmia voisi tehdä ja jaella kouluille. Jos omat grafiikkakyvyt riittää.

Vai onko niistäkin ylitarjontaa :(
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by temu92 »

Matikka + Grafiikka = fraktaalit. Tosin Coolbasicilla näitä on tehty ja ne kaikki on älyttömän hitaita koska CB on hidas.
ope1958
Newcomer
Posts: 14
Joined: Thu Jul 01, 2010 12:17 am

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by ope1958 »

temu92 wrote:Matikka + Grafiikka = fraktaalit.
Älä loukkaannu, mutta tuo oli tyhmästi sanottu. Olen minäkin vähän nolo. Olin yli innokas.
Luulen kuitenkin, että voin ajan kanssa tehdä jotain ilmaista koodia kouluille (yläaste tai lukio).
... sitten ajan kanssa ... .... Cool Basic ... tai Visual ...
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by esa94 »

ope1958 wrote:
temu92 wrote:Matikka + Grafiikka = fraktaalit.
Älä loukkaannu, mutta tuo oli tyhmästi sanottu. Olen minäkin vähän nolo. Olin yli innokas.
Luulen kuitenkin, että voin ajan kanssa tehdä jotain ilmaista koodia kouluille (yläaste tai lukio).
... sitten ajan kanssa ... .... Cool Basic ... tai Visual ...
Öh. Visual Basic? Siitä ei oikeastaan nykyaikana ole mihinkään - C# on käytännössä tehokkaampi VB.NET C-tyyppisellä syntaksilla, ja ainoa mihin sitäkään tarvitsee on heppoisten windozesoftien teko.

Vaikkakin NullularGrapher jota suosittelisin eeppisen hyvänä on sillä tehty. Linkittäisin jossei nullular.com olisi matalana.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by temu92 »

ope1958 wrote:Älä loukkaannu, mutta tuo oli tyhmästi sanottu.
Öö, miten tyhmästi mukamas? Kyllähän matikan kanssa saa ties mitä grafiikkaa aikaan mutta fraktaalit on esim yks esimerkki.
ope1958
Newcomer
Posts: 14
Joined: Thu Jul 01, 2010 12:17 am

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by ope1958 »

esa94 wrote:
ope1958 wrote: Luulen kuitenkin, että voin ajan kanssa tehdä jotain ilmaista koodia kouluille (yläaste tai lukio).
... sitten ajan kanssa ... .... Cool Basic ... tai Visual ...
Öh. Visual Basic? Siitä ei oikeastaan nykyaikana ole mihinkään - C# on käytännössä tehokkaampi VB.NET C-tyyppisellä syntaksilla, ja ainoa mihin sitäkään tarvitsee on heppoisten windozesoftien teko.
Haluaisin tehdä opetusohjelman missä olisi pelin tai grafiikan hohtoa ja jossa oppisi jotain. Niin, ettei oppilaat aina ainoastaan kyllästy. Ei siihen ihmeitä tarvita. Ohjelma/ohjelmat olisi ilmaisia. Visual c# on hyvä paketti moneenkin, mutta grafiikka :?: :?: :?: .
Cool Basicillä saa animaatiota helposti. En tarvitse kovaa pelinopeutta.

Jouduin juuri eläkkeelle matikan open duunista. ... aikaa on ....

Saako Visual express 2008 (ilmainen) tekoisia ohjelmia muuten levittää ilmaiseksi.

Ymmärrän, että te keskustelukumppanini olette parempia koodaajia, mutta minulla opetustaito eikä minulla ole kauhean kunnianhimoisia suunnitelmia.

No, joko tuli koko elämänkerta :P :P :P
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by KilledWhale »

CoolBasicillahan on tehty muutamia "opetuspelejä" kuten Typo ja Typo2 joilla pystyi harjoittelemaan kirjoitusta.
Myös joskus kivikaudella MS-DOSille tehtiin peli nimeltä Mario Teaches Typing, jossa on ollut ehkä eniten potentiaalia näkemistäni opetuspeleistä.
Saako Visual express 2008 (ilmainen) tekoisia ohjelmia muuten levittää ilmaiseksi.
Kyllä niitä pitäisi saada levittää. Yksi hyvä vaihtoehto olisi myös jakaa ohjelmat suoraan koodina :)
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
hybrid
Newcomer
Posts: 18
Joined: Sun Apr 18, 2010 5:24 pm

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by hybrid »

Tee opetuspeli jaksollisesta järjestelmästä.
Hyvin tehtynä moni oppisi alkuaineet kerralla kunnolla saadeen huimat määrät triviatietoa.

Pohjustuksena idealle:
Yhtenä sadepäivänä luin wikipediasta kaikki alkuaineet läpi ja ei ollut edes tylsää silti asia opetetaan hyvinkin tylsällä metodilla yläasteen fysiikan tunneilla.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vety
...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lawrencium
Englannin kielellä saa tietysti huomattavasti enemmän tietoa.

Edit: Tahdoitkin matikkapelin :)
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by Koodiapina »

Tee tulkki yksinkertaiselle funktionaaliselle ohjelmointikielelle. Opetustarkoituksiin tehtynä sen ei tarvitse olla nopea (esimerkkinä LOGO).

Kieli opettaisi lapsukaisille ohjelmointia ja matematiikkaa, molempia samassa paketissa.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by esa94 »

ope1958 wrote: Haluaisin tehdä opetusohjelman missä olisi pelin tai grafiikan hohtoa ja jossa oppisi jotain. Niin, ettei oppilaat aina ainoastaan kyllästy. Ei siihen ihmeitä tarvita. Ohjelma/ohjelmat olisi ilmaisia. Visual c# on hyvä paketti moneenkin, mutta grafiikka :?: :?: :?: .
XNA on oikea tapa lähteä tekemään graafista kakkaa C#:lla.
ope1958 wrote: Jouduin juuri eläkkeelle matikan open duunista. ... aikaa on ....
No onneksi et äidinkielenopettajan. Jos saan sanoa, kieliopissa olisi parantamisen varaa. Myytti että kirjoitusasulla ei olisi väliä internetissä ei ole totta.
ope1958 wrote: Saako Visual express 2008 (ilmainen) tekoisia ohjelmia muuten levittää ilmaiseksi.
Saa
ope1958 wrote: Ymmärrän, että te keskustelukumppanini olette parempia koodaajia, mutta minulla opetustaito eikä minulla ole kauhean kunnianhimoisia suunnitelmia.
Ei ohjelmointi ole oikeastaan hankalaa. Kysehän on aivan perustasolla ainoastaan (binääri)matematiikasta, mutta (onneksi) ohjelmointikielet abstraktoivat hankalan binäärikoodin kivaksi tekstiksi. Suosittelisin ihan opettelemaan C++, joskin siinä menee aikaa ja kaikki on hankalampaa kielillä, joissa ei ole esim. valmiita grafiikkakirjastoja. Sen sijaan C# + XNA on kuulemma melko suosittu, ainakin aloitteleville peliohjelmoijille.

Henkilökohtaisesti aloitin kyllä "ohjelmointiurani" CoolBasicilla neljä tai viisi (Meneekö aika näin nopeasti?) vuotta sitten enkä minä vieläkään mitään ole julkaissut. Sen sijaan voin väittää, että osaan ohjelmoida useampia kieliä ja käyttää useampaa kirjastoa.
Grandi wrote:Kieli opettaisi lapsukaisille ohjelmointia
Jostain syystä tämä pelottaa minua. :D
ope1958
Newcomer
Posts: 14
Joined: Thu Jul 01, 2010 12:17 am

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by ope1958 »

hybrid wrote:Tee opetuspeli jaksollisesta järjestelmästä.
Hyvin tehtynä moni oppisi alkuaineet kerralla kunnolla saadeen huimat määrät triviatietoa.
Pohjustuksena idealle:
Yhtenä sadepäivänä luin wikipediasta kaikki alkuaineet läpi ja ei ollut edes tylsää .....

Edit: Tahdoitkin matikkapelin :)
Kiitos hyvästä vinkistä. Idea on hieno. Alan ideoimaan asiaa. :D :D :D

Vilkaisin wikiä. Sanoit, että triviatietoa, enemmänkin hyvää tietoa.

Ensimmäiseksi tulee mieleen tietokilpailutyyppinen, mutta tylsä ei saa olla - ei ainakaan tavallinen rasti ruutuun.
ope1958
Newcomer
Posts: 14
Joined: Thu Jul 01, 2010 12:17 am

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by ope1958 »

Grandi wrote:Tee tulkki yksinkertaiselle funktionaaliselle ohjelmointikielelle. Opetustarkoituksiin tehtynä sen ei tarvitse olla nopea (esimerkkinä LOGO).

Kieli opettaisi lapsukaisille ohjelmointia ja matematiikkaa, molempia samassa paketissa.
Huikean kiinnostava ajatus, mutta onko jo liiankin kunnianhimoinen.

Kiitos ideasta; varmasti ainakin vähän kokeilen.
ezbe
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 93
Joined: Fri May 08, 2009 6:53 pm

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by ezbe »

Tervetuloa CB:n pariin minunkin puolestani. Mukava nähdä myös varttuneempaa ikäpolvea täällä. Tässäpä omaa aamuöistä ajatusten virtaani aiheeseen liittyen.
ope1958 wrote: Haluaisin tehdä opetusohjelman missä olisi pelin tai grafiikan hohtoa ja jossa oppisi jotain. Niin, ettei oppilaat aina ainoastaan kyllästy. Ei siihen ihmeitä tarvita. Ohjelma/ohjelmat olisi ilmaisia. Visual c# on hyvä paketti moneenkin, mutta grafiikka :?: :?: :?: .
Ihmeitä ei niinkään, mutta ajallista panostusta luultavasti yllättäviäkin määriä, ohjelmointikielestä riippumatta. En nyt ota kantaa varsinaisesti siihen, minkä aineen/aihealuen opetuspeli olisi kyseessä, kunhan heittelen aiheeseen liittyen päähäni tulleita ajatuksia.

Kuten itsekin lienet jo päätellyt, pelkkä perinteinen rasti ruutuun-systeemi tai käyttäjälle "Mitä on 1+1?" -tyylisiä kysymyksiä tekstikonsolissa antava ohjelma on hyvinkin nopea tehdä, mutta oppilaat luultavasti kyllästyisivät sellaiseen alta aikayksikön. Käyttöliittymän/grafiikan suunnittelu ja hiominen ovat tämän tyyppisissä (tai no, miksei kaikissa) ohjelmissa hyvin tärkeää (ensivaikutelma voi jo ajaa käyttäjän pois), esimerkiksi se pelkkä tekstipohjainen näkymä ainakin voi nykyaikaiseen informaatiotulvaan ja koreisiin grafiikoihin tottuneelle vaikuttaa liian karulta, hitaalta ja jopa hankalalta (jos esimerkiksi hiirtä ei voisi käyttää, vaikka itse tehtävä mahdollistaisi vastaamisen hiiren avulla). Graafinen käyttöliittymä taas tarvitsee paitsi itse käyttöliittymäelementtien (pistetaulut, tietoa jakavat teksti-ikkunat, "pelialue", mitä ikinä tarvitaankaan...) ulkoasun, koon ja sijoittelun suunnittelua, myös sitä grafiikkaa, ja jos omat graafiset taidot ovat samaa luokkaa kuin allekirjoittaneella (hei, osaan mä tikku-ukkoja sentään piirtää), kannattaa harkita innokkaiden harrastelijagraafikoiden mukaan ottamista, kun suunnitelmat alkavat olla muuten selvillä. Alkuun toki pääsee pikaisesti MS Paintilla töherretyin "placeholder"-grafiikoin, jotka korvataan paremmilla tuotoksilla projektin edetessä.

Käyttöliittymän ulkoasun suunnittelussa kannattaa miettiä myös kohderyhmää, henk. koht. mielipiteenä (ja en tosiaankaan ole mikään käyttöliittymä- ja/tai nuorisopsykologian ekspertti ;) ) uskoisin esimerkiksi ala-asteikäisille uppoavan paremmin sarjakuvamainen ja kirkasvärinen "karkkigrafiikka" ilman hirveää informaatiotulvaa (toki ruudulla voi tapahtua paljonkin asioita, mutta merkityksellistä tietoa ei tungeta käyttäjän naamalle hirveitä määriä kerralla), kun taas siitä vanhemmille kannattaisi (ehkä) tarjota "asiallisempaa" ja värimaailmaltaan/tyyliltään hillitympää käyttöliittymää, mutta mahdollisesti enemmillä elementeillä ja reippaammilla informaatioannoksilla. "Oppimiskokemusta" voisi elävöittää oppilaan onnistuessa tehtävässä esimerkiksi taustalla alkavalla ilotulituksella tai varsinaisen peliruudun ympärillä pyörivillä eläin- tms. aiheisilla hahmoilla, jotka vaikkapa taputtaisivat ja tanssisivat fanfaarien tai yleisön raikuvien aploodien kera (näin siis taas niiden ala-asteikäisten kohdalla). Tämä liittyy oppilaan/pelaajan palkitsemiseen ja kannustamiseen, josta horisen lisää sekavia mielipiteitä alempana.

Opetuspelit ovat yksi vaikeimmista "genreistä", mitä peliohjelmistoista äkkiä keksin. Tämä siis (varsinkin pelimekaanisen ja käyttöliittymä-) suunnittelun, ei niinkään teknisen toteutuksen saralta. Ajatus nykyään varsinkin nuorten keskuudessa niin yleisen pelaamisen ja "oikeiden asioiden" opettamisen yhdistäminen lienee tullut monenkin päähän, mutta se vaatii mielestäni paitsi tietoa opetettavasta asiasta, myös nuorten pelaamista peleistä, tai ainakin niiden pelimekaniikoista. En ole montaa opetuspeliä nähnyt, vaikka niitä varmasti jo nykypäivänä paljon onkin, mutta nekin harvat joita joskus olen päätynyt kokeilemaan, ovat pääsääntöisesti jaksaneet kiinnostaa ehkä parin kokeilun ajan. Tuotosta tulisikin testata jo kehityksen aikana varsinaisella kohderyhmällä, jotta nähtäisiin miten hyvin se heihin "uppoaa" (pitääkö se kiinnostusta yllä riittävän pitkään) ja oppiiko koehenkilö oikeasti niitä asioita, joita pelin/ohjelman olisi tarkoitus opettaa.

Mitä tulee itse "peli"mekaniikkaan, henk. koht. lähtisin katselemaan mallia suosituista peleistä. Yksi henkilökohtaisia suosikkeja on nk. "Monster Piñata"-mekaniikka. Nimi on peräisin Blizzardin "ikivanhan" (1995?) Diablo 1-pelin suunnittelijoilta, ja sama pohjaidea on selkeästi nähtävissä mm. World of Warcraftissa (kas, kun kyseessä on sama firma, ja ehkä jopa samat suunnittelijat), toki tietyissä määrin myös useissa peleissä ennen ja jälkeen em. Blizzardin Diablo 1:stä. Ideana on palkita pelaajaa edistymisestä (Diablon/WoW:n tapauksessa pääsääntöisesti hirviöiden mätkimisestä) koko ajan vähintään pienin ja välillä (tyypillisesti vaikeampien tehtävien/pomohirviöiden tms voittamisesta) vähän suuremmin palkkioin (kultaa, parempia esineitä jne.) hänen edistyessään pelissä, mikä kannustaa jatkamaan pelaamista. Tämä eroaa selkeästi perinteisestä "keppi ja porkkana"-tyylistä, koska tyypillisesti tämänkaltaisessa palkitsemisjärjestelmässä epäonnistuminen ei vaikuta kovinkaan suuresti, jos ollenkaan, eli varsinaista keppiä ei ole. Uskoisin saman tavan olevan opetuksessa/opetuspeleissäkin fiksu veto, eli joko ei varsinaisesti ainakaan rangaista, tai ehkä vielä parempi, jollakin tapaa kannustetaan jatkamaan rankaisun sijaan, vaikka tehtävä menisikin väärin. Ideaa eteenpäin viemällä, oppilaita voisi palkita paitsi yksittäisen oikein menneen tehtävän kohdalla esitettävillä ääni- ja graafisilla tehosteilla, vaikkapa pelaajalle kerääntyvin mitalein hyvistä suorituksesta (kultamitali, mikäli x kappaletta tehtäviä meni läpi ilman yhtäkään virhettä, hopeamitali parilla virheellä, etc...) tai tehtäväsarjan päätteeksi annettavalla arvosanalla ja pienellä sanallisella kehumisella.

Kylmän analyyttisesti asiaa miettimällä, tämän tyyppisissä peleissä koko pelimekaniikka perustuu muutamien samankaltaisten toimintojen jatkuvaan toistamiseen (oli kyseessä sitten se hirviöiden mätkiminen tai matemaattisten tehtävien ratkonta), joissa onnistumisesta pelaajaa palkitaan jatkuvasti, eli "numerot kasvavat" (em. peleissä pelaaja saa lähes "jatkuvana virtana" pieniä määriä lisää rahaa, tyypillisesti numeroina ilmaistavia taitoarvoja jne.). En itse koskaan WoWia kokeillut (lähinnä siinä pelossa, että pidän itseäni ihmisenä, joka jää helposti tämän tapaisten pelien pelaamiseen koukkuun :lol:), mutta kuukausittain pelaamisestaan maksavat 12+ miljoonaa (vai joko niitä on taas enemmän?) pelaajaa osoittanevat näinkin yksinkertaisen pelimekaniikan toimivuuden. (Huomautuksena ennen kuin WoW:n tms. pelaajat käyvät kimppuuni: Toki WoW:ssa yms. lienee paljon muitakin koukkuja, mutta jos otatte ne Blizzard-lasit pois päästänne ja katsotte mitä peleissä tehdään 90% ajasta, huomannette kuvion hyvin nopeasti)
ope1958 wrote: Saako Visual express 2008 (ilmainen) tekoisia ohjelmia muuten levittää ilmaiseksi.
En ole 100% varma tästä, enkä tähän hätään jaksanut kaivella lisenssiä esiin, mutta muistaakseni Express-versioiden lisensseillä saa nimenomaan tehdä ja levittää vapaasti ilmaisohjelmia, kaupallisten ohjelmien kehitys Express-versioilla on kielletty.
ope1958
Newcomer
Posts: 14
Joined: Thu Jul 01, 2010 12:17 am

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by ope1958 »

Kiitos ezbe!
Tuossa oli paljon hyviä neuvoja.

Aloitan yksin ja , jos tuntuu, että Cool Basic on itse tietopuolen käsittelyn kannalta riittävä, niin taitavia graafikoita, animoijia ja koodaajiakin luultavasti voi houkutella mukaan. Itse vastaan täysin opetuksellisuudesta.

Mielessäni on myös muistipeli ja mahjong ("sopiiko Happi yhteen O vai S palikan kanssa entä 5x6 ja 30 tai joku")
Sen tyyppisiä tein jo vuosia sitten, mutta grafiikka tuli minun taidoilla ja silloisilla ohjelmilla aivan liian huonoksi.
Siitä olisi hyvä aloittaa uusilla ohjelmilla (CB ym.) ja yhteistyöllä (CB-yhteisö).

Jos se onnistuu hyvin , niin suurempien haasteiden kimppuun. Tavoite on kuitenkin vain ilmaisohjelmat.

Levitys onnistuu MAOL:n kautta.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Käyrän piirto ja muu matikkaohjelmisto koululaisille

Post by MaGetzUb »

ope1958 wrote:Kiitos ezbe!
Tuossa oli paljon hyviä neuvoja.

Aloitan yksin ja , jos tuntuu, että Cool Basic on itse tietopuolen käsittelyn kannalta riittävä, niin taitavia graafikoita, animoijia ja koodaajiakin luultavasti voi houkutella mukaan. Itse vastaan täysin opetuksellisuudesta.

Mielessäni on myös muistipeli ja mahjong ("sopiiko Happi yhteen O vai S palikan kanssa entä 5x6 ja 30 tai joku")
Sen tyyppisiä tein jo vuosia sitten, mutta grafiikka tuli minun taidoilla ja silloisilla ohjelmilla aivan liian huonoksi.
Siitä olisi hyvä aloittaa uusilla ohjelmilla (CB ym.) ja yhteistyöllä (CB-yhteisö).

Jos se onnistuu hyvin , niin suurempien haasteiden kimppuun. Tavoite on kuitenkin vain ilmaisohjelmat.

Levitys onnistuu MAOL:n kautta.
Itsesuosittelisin esim 3 - 6 luokkalaisille (pojille) jonkin näköisen vuoropohjaisen taistelupelin, jossa kummaltakin kysytään vuoronpäätteeksi opetuskysymys ja kummatkin vastaa siihen, sitten jos toinen pelaaja epäonnistui kysymyksessään, sen hahmo voisi vaikka huitaisee ohi, ja jos toinen pelaaja onnistui se voisi taas huitaista toisen pelaajan pelihahmoa ja tämä menettäisi elämää. Jos tällainen peli olisi ollut aikoinaan ala-asteellani, olisi se kannustanut minua ja kavereita lukemaan koulukirjoja tarkemmin. Tykkäsimme kilpailla kaverien kesken siitä; kuka meistä on paras. :P

Ja vielä viestin päätteeksi sanoisin, että topikki on väärällä alueella. Tässä selvästikkin pyritään rakentamaan tiimiä opetuspeliä varten. ;)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Post Reply