Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Post Reply
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Väittely- / tiede- / filosofiatopic

Post by DJ-Filbe »

Tämä topic olisi siis varattu väittelytilanteille. Eli jos sinulla on mielessä jokin asia, josta olet varma mutta joka poikkeaa yleisestä käsityksestä, kirjoitappa äkkiä tänne ;)
EDIT:

Viestisi saa mennä hieman yli offtopic -rajan, kunhan viesti viittaa jollakin tavalla edelliseen viestiin eikä aihe karkaa kokonaan käsistä

Ensimmäiseksi väittelyksi ottaisin esille tuon Älytehtävissä aiemmin olleen pulman, eli "voiko ihminen vaikuttaa tulevaisuutensa".
Mielestäni ei voi, koska maailma on tällä nimenomaisella hetkellä tietyssä asennossa, hiukkaset tietyillä paikoilla ja ne ohjaavat kaikkea tekemistämme, valintojamme, jopa tätäkin viestiä. Valinta ja päätöksenteko (mainittakoon esimerkkinä) ovat eräitä aivojen luomia illuusioita, prosesseja, joilla pyrimme selvittämään noita maailmankaikkeuden ja ympäristömme muuttujia, joista koostamme valintamme. Historiamme, eli paikallisten muuttujien asento vaikuttaa myös kaikkeen näihin, sekä uusien muuttuja-arvojen syntymistä ohjailee nuo "historiamuuttujat".

Haluaisiko jo(t)ku(t) lähteä minua vastaan väittelemään tästä asiasta...?
Last edited by DJ-Filbe on Mon Aug 23, 2010 7:20 pm, edited 2 times in total.
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Väittelytopic

Post by kaneli2000 »

DJ-Nerd wrote:Ensimmäiseksi väittelyksi ottaisin esille tuon Älytehtävissä aiemmin olleen pulman, eli "voiko ihminen vaikuttaa tulevaisuutensa".
Mielestäni ei voi, koska maailma on tällä nimenomaisella hetkellä tietyssä asennossa, hiukkaset tietyillä paikoilla ja ne ohjaavat kaikkea tekemistämme, valintojamme, jopa tätäkin viestiä. Valinta ja päätöksenteko (mainittakoon esimerkkinä) ovat eräitä aivojen luomia illuusioita, prosesseja, joilla pyrimme selvittämään noita maailmankaikkeuden ja ympäristömme muuttujia, joista koostamme valintamme. Historiamme, eli paikallisten muuttujien asento vaikuttaa myös kaikkeen näihin, sekä uusien muuttuja-arvojen syntymistä ohjailee nuo "historiamuuttujat".

Haluaisiko jo(t)ku(t) lähteä minua vastaan väittelemään tästä asiasta...?
Jos ihminen ei voisi vaikuttaa tulevaisuuteensa, aikamatkailu olisi mahdollista, koska kaikki tapahtumat olisi kirjattu muistiin. Toisaalta, jos aika ei ikinä lopu, kaikkia tapahtumia olisi mahdotonta kirjata muistiin, koska lista ei loppuisi. Tämä taas on melkoisen mahdotonta, joten uskonkin siis, että ihminen voi vaikuttaa siihen, mitä tekee.

Sitten toiseksi perusteeksi vaikka kristinusko. Jos Jumala olisi luonut kaiken ennaltatehdyksi, hän olisi valinnut pelastuvat ihmiset itse, eivätkä he olisi saaneet päättää asioistaan. Mooseksen ensimmäisessä kirjassa myös kerrotaan, että ihminen luotiin Jumalan kuvaksi, joka siis sai tehdä asiat oman päänsä mukaan.
I see the rainbow rising
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Väittelytopic

Post by Pettis »

Ja minä väitän että tämä viestiketju tulee riistäytymään käsistä...
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
legend
Advanced Member
Posts: 371
Joined: Wed Nov 18, 2009 8:06 pm

Re: Väittelytopic

Post by legend »

"Voiko ihminen vaikuttaa tulevaisuuteen"
Perjaatteessa ei, mutta itse olen tätä mieltä: Ihminen voi vaikuttaa omaansa tulevaisuuten, sillä sähän voit valita nyt vastaatko tähän väitteeseen kielteisesti, jos vastaat niin saa ikävän viestin :twisted:

"Topicci ristäytyy käsistä"
Tämä ristäytyy käsistä :twisted:

"Otsikot selkeentää tätä"
Ja nyt minä väitän että tälläiset "otsikot" selkentää tätä keskustelua.

Editoin tätä aika paljon, parin viestin jälkeen, kun jotkut ehtivät lähettää viestin ensin.
Last edited by legend on Fri Jun 18, 2010 4:34 pm, edited 3 times in total.
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Väittelytopic

Post by kaneli2000 »

Pettis wrote:Ja minä väitän että tämä viestiketju tulee riistäytymään käsistä...
Katsotaan nyt ensin? Hyvä idea täällä ainakin on. Kunhan ei jätkät rupea mesomaa liikaa..
legend wrote:Tää topicii on aika turha, tää on pelkää viestien määrän nostamista :roll:
En nyt sanoisi. Offtopic ennemminkin. Ja jos ihmisten ainoa homma on nostaa posticounteria niin melko köyhä elämä.
I see the rainbow rising
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Väittelytopic

Post by DJ-Filbe »

legend wrote:"Voiko ihminen vaikuttaa tulevaisuuteen"
Perjaatteessa ei, mutta itse olen tätä mieltä: Ihminen voi vaikuttaa omaansa tulevaisuuten, sillä sähän voit valita nyt vastaatko tähän väitteeseen kielteisesti, jos vastaat niin saa ikävän viestin :twisted:
Näin juuri. Se että vastaan tähän viestiin on vain siitä riippuvainen, missä tilassa olen (/ aivoni hiukkaset :) ) juuri tällä hetkellä. En minä välitä mitään lukiessani alla olevan kaltaista keskustelua MunIrkin kautta:

Code: Select all

[16:25] *** Aihe on CoolBasic | päivän linkki, ehkä kahdenkin. http://www.instapaper.com/m?u=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FSpecial%3ARandom 
[16:25] *** Kanavan tila on +stn 
[16:25] <Pettis> Lukotanko... 
[16:25] <Jani9> :D 
[16:26] <ristis> miks 
[16:26] <Jani9> tuliki DJ sopivasti 
[16:26] <Pettis> Arvaappa mitä se on 2 päivän päästä. 
[16:26] <Chaosworm> liekkiä 
Tämä on vain asia, josta kirjoitan. Sitäpaitsi olin jo ihan varma automatkalla Ilomantsista Joensuuhun että Pettis puuttuu asiaan jollakin tavalla. Tämä on taas selitettävissä sillä, että luin alitajuisesti näitä luonnollisia "muuttujia" foorumin viesteistä, historiamuuttujat kertovat että Pettis puuttuisi tähän. Ja niinhän siinä kävikin. Ihmisen vaisto selittyy tällä tavalla yksinkertaisimmin. Vai onko sinulla parempia ehdotuksia? Pystytkö myös nimenomaisesti osoittamaan että kertomani tosiasiat eivät olekkaan sitä miten ne on kuvattu edellä?

Enkä voi muutenkaan päättää sitä vastaanko viestiin. Sanoinhan että valitseminen on pelkkä illuusio, ja tiesit itsekkin että tulen vastaamaan viestiisi ;)
EDIT:

[off]Eikä ole mitään postcountin nostamista, minun postcountterilla ei ole mitään merkitystä. Tuoko se jollekin muulle vai jotain arvoa foorumilla? Ei minusta.[/off]

Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Väittelytopic

Post by Koodiapina »

Pettis wrote:Ja minä väitän että tämä viestiketju tulee riistäytymään käsistä...
Kyllä. Grandi nimittäin liittyi juuri keskusteluun.
DJ-Nerd wrote:Voiko ihminen vaikuttaa tulevaisuutensa?
Jos käännän esim. koulun aulassa olevan maton väärinpäin, vaikutukset näkyvät miljoonissa ihmisissä ja vielä tuhansien vuosien päästä.

Poikkeuksellisesti nurinpäin olevan maton näkeminen/sen päällä tepasteleminen/siitä muilta kuuleminen voi vaikuttaa henkilön sen hetkisiin tekemisiin (esim. jutteluun, liikkumiseen, keskittymiseen, ajatuksiin) ja tekee niistä erilaisia kuin tilanteessa, jossa matto olisi niin päin kuin sen kuuluisi olla. Heidän toimintansa muuttuu tämän seurauksena hieman toisenlaisiksi, josta syntyy ketjureaktio: He saattavat käyttäytyä joissain tulevissa tilanteissa poikkeavasti / tapahtumien ajankohta saattaa siirtyä muutamalla sekunnilla (-> he saattavat tavata eri ihmisiä, he saattavat jäädä auton alle jne.), jolloin maton kääntäminen vaikuttaa välillisesti myös muihin ihmisiin.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Väittelytopic

Post by DJ-Filbe »

Grandi wrote:
Pettis wrote:Ja minä väitän että tämä viestiketju tulee riistäytymään käsistä...
Kyllä. Grandi nimittäin liittyi juuri keskusteluun.
DJ-Nerd wrote:Voiko ihminen vaikuttaa tulevaisuutensa?
Jos käännän esim. koulun aulassa olevan maton väärinpäin, vaikutukset näkyvät miljoonissa ihmisissä ja vielä tuhansien vuosien päästä.

Poikkeuksellisesti nurinpäin olevan maton näkeminen/sen päällä tepasteleminen/siitä muilta kuuleminen voi vaikuttaa henkilön sen hetkisiin tekemisiin (esim. jutteluun, liikkumiseen, keskittymiseen, ajatuksiin) ja tekee niistä erilaisia kuin tilanteessa, jossa matto olisi niin päin kuin sen kuuluisi olla. Heidän toimintansa muuttuu tämän seurauksena hieman toisenlaisiksi, josta syntyy ketjureaktio: He saattavat käyttäytyä joissain tulevissa tilanteissa poikkeavasti / tapahtumien ajankohta saattaa siirtyä muutamalla sekunnilla (-> he saattavat tavata eri ihmisiä, he saattavat jäädä auton alle jne.), jolloin maton kääntäminen vaikuttaa välillisesti myös muihin ihmisiin.
Se mikä aiheuttaa tuon maton kääntämisen, on edellä mainitulla tavalla kiinni juuri sinun muuttujistasi, joihin em. asiat vaikuttavat tälläkin hetkellä.

Vinkkinä: katsokaa selitystänne aikajanalla taaksepäin todetaksenne muutamia epäkohtia.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Väittelytopic

Post by Koodiapina »

DJ-Nerd wrote:Se mikä aiheuttaa tuon maton kääntämisen, on edellä mainitulla tavalla kiinni juuri sinun muuttujistasi, joihin em. asiat vaikuttavat tälläkin hetkellä.
Ja mitenhän tämä liittyy tuohon minun selittämääni juttuun? Siinähän ei puhuttu mitään maton kääntämiseen johtavista syistä vaan vain sen vaikutuksista.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Väittelytopic

Post by DJ-Filbe »

Grandi wrote:
DJ-Nerd wrote:Se mikä aiheuttaa tuon maton kääntämisen, on edellä mainitulla tavalla kiinni juuri sinun muuttujistasi, joihin em. asiat vaikuttavat tälläkin hetkellä.
Ja mitenhän tämä liittyy tuohon minun selittämääni juttuun? Siinähän ei puhuttu mitään maton kääntämiseen johtavista syistä vaan vain sen vaikutuksista.
Liittyy sillä tavalla, että: jos käännät maton, tilanne on väkisin ajautunut siihen. Et voi valita, vaikka aivosi kertoisivat sinulle "mahdollisuudesta". Mietit sitten järjellä tai tunteilla, mietit aivoilla. Aivosi toimivat tietyllä tavalla muuttujien ollessa tietyt.
Seuraukset aiheutuvat maton kääntämisestä, joka on seurausta muuttujan x, y ja z tilasta, jotka aiheutuvat esim. eilisen päivän kokemuksista jne...
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Väittelytopic

Post by Koodiapina »

DJ-Nerd wrote:Et voi valita, vaikka aivosi kertoisivat sinulle "mahdollisuudesta".
Valitseminen on (tässä tapauksessa) juuri sitä, että annetaan aivojen päättää mitä tehdään. Sillä ei ole mitään väliä, tulisiko sieltä samassa tilanteessa aina sama vastaus. Näinollen sanon, että voin valita.
DJ-Nerd wrote:Mietit sitten järjellä tai tunteilla, mietit aivoilla.
Mistä tiedät, että minulla on aivot? Saatan olla tekoäly, joka kiertelee Interwebbejä. Entä mistä voit ylipäätään tietää omistavasi itse aivot, kun et voi nähdä/tuntea/haistaa/kuulla niitä?
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Väittelytopic

Post by DJ-Filbe »

Grandi wrote:
DJ-Nerd wrote:Et voi valita, vaikka aivosi kertoisivat sinulle "mahdollisuudesta".
Valitseminen on (tässä tapauksessa) juuri sitä, että annetaan aivojen päättää mitä tehdään. Sillä ei ole mitään väliä, tulisiko sieltä samassa tilanteessa aina sama vastaus.
DJ-Nerd wrote:Mietit sitten järjellä tai tunteilla, mietit aivoilla.
Mistä tiedät, että minulla on aivot? Saatan olla tekoäly, joka kiertelee Interwebbejä. Entä mistä voit ylipäätään tietää omistavasi itse aivot, kun et voi nähdä/tuntea/haistaa/kuulla niitä?
Tiedän sen varmana, että nimimerkkisi takana on oikea ihminen, jolla on aivot. Vielä ei ole kehitetty tarpeeksi hyvää bottia väittelytarkoitukseen, varsinkaan suomeksi (ks. Cleverbot).
Minullakin on aivot, jos et usko niin kysyppä Ilomantsin johtavalta ylilääkäriltä (sattuu mukavasti kuulumaan samaan talouteen).
Jos et vieläkään usko, tule toki kaivamaan aivoni esiin nenän kautta koukulla ulos. Tosin sitten minulla ei enää ole aivoja :roll:
nojaa, ehkä on vähän turhaa väittää että ihmisellä ei olisi aivoja. Se kuuluu em. yleiseen käsitykseen, eli filosofisesti sinun pitäisi perustella kantasi aivottomuuteen, koska tavallinen tallaaja kyllä olettaa, että keskustelijoilla on aivot.

Sitäpaitsi koitat jotenkin kummallisesti harhauttaa keskustelun aiheesta.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Väittelytopic

Post by Koodiapina »

Et sanonut vastaväitteitä viestini ylempään osaan, joten oletan, että olen voittanut väittelyn siitä aiheesta.
DJ-Nerd wrote:Tiedän sen varmana, että nimimerkkisi takana on oikea ihminen, jolla on aivot. Vielä ei ole kehitetty tarpeeksi hyvää bottia väittelytarkoitukseen, varsinkaan suomeksi (ks. Cleverbot).
Et voi tietää mitään varmana. Tästä seurauksena olen yhtä todennäköisesti tekoäly kuin ihminenkin. Sitäpaitsi tieto nykybottien tasosta ja minun tekoälyllisyydestäni (jota en ole edes suoraan väittänyt) ovat molemmat ulkoa tulevaa tietoa, joten et voi oikeastaan luottaa kumpaankaan toista enemmän.
DJ-Nerd wrote:Minullakin on aivot, jos et usko niin kysyppä Ilomantsin johtavalta ylilääkäriltä (sattuu mukavasti kuulumaan samaan talouteen).
Jos et vieläkään usko, tule toki kaivamaan aivoni esiin nenän kautta koukulla ulos. Tosin sitten minulla ei enää ole aivoja :roll:
Turhaa sanahelinää.
DJ-Nerd wrote:nojaa, ehkä on vähän turhaa väittää että ihmisellä ei olisi aivoja. Se kuuluu em. yleiseen käsitykseen, eli filosofisesti sinun pitäisi perustella kantasi aivottomuuteen, koska tavallinen tallaaja kyllä olettaa, että keskustelijoilla on aivot.
Näytä kohta viestissäni, jossa mukamas väitän, että ihmisellä ei olisi aivoja.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Väittelytopic

Post by DJ-Filbe »

Palaan viestisi yläosaan tuonnempana, mutta nyt ajanpuutteessa (oma kone ei käytössä), joudun jättämään keskustelun hetkeksi. Pahoittelen.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Väittelytopic

Post by esa94 »

ITT: Grandi on filosofinen ja Dj-Nerd yrittää kovasti.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Väittelytopic

Post by temu92 »

Väitän että tämä aihe failaa ja rankasti.
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: Väittelytopic

Post by Taatero »

NONIIN! FLEIMIT PYSTYYN!
kaneli2000 wrote:Jos ihminen ei voisi vaikuttaa tulevaisuuteensa, aikamatkailu olisi mahdollista
Miksi näin? Kuullostaa vähän Aku Ankka -logiikalta
kaneli2000 wrote:Sitten toiseksi perusteeksi vaikka kristinusko.
Ei näin. Olisiko mitään perusteita=
Mr. Grandi wrote:Jos käännän esim. koulun aulassa olevan maton väärinpäin, vaikutukset näkyvät miljoonissa ihmisissä ja vielä tuhansien vuosien päästä.

Poikkeuksellisesti nurinpäin olevan maton näkeminen/sen päällä tepasteleminen/siitä muilta kuuleminen voi vaikuttaa henkilön sen hetkisiin tekemisiin (esim. jutteluun, liikkumiseen, keskittymiseen, ajatuksiin) ja tekee niistä erilaisia kuin tilanteessa, jossa matto olisi niin päin kuin sen kuuluisi olla. Heidän toimintansa muuttuu tämän seurauksena hieman toisenlaisiksi, josta syntyy ketjureaktio: He saattavat käyttäytyä joissain tulevissa tilanteissa poikkeavasti / tapahtumien ajankohta saattaa siirtyä muutamalla sekunnilla (-> he saattavat tavata eri ihmisiä, he saattavat jäädä auton alle jne.), jolloin maton kääntäminen vaikuttaa välillisesti myös muihin ihmisiin.
Mutta vaikutatko sinä oikeasti vai onko sen vain osa sitä rataa jota pitkin maailma vain kulkee?
Last edited by Taatero on Fri Jun 18, 2010 6:34 pm, edited 1 time in total.
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Väittelytopic

Post by phons »

Aikamatkustus olisi ainakin teoriassa mahdollista, jos voitaisiin liikkua valoa nopeammin..
Image
Zenon

Re: Väittelytopic

Post by Zenon »

Grandi wrote:Et voi tietää mitään varmana.
Tuossa vaan valitettavasti piilee sellainen ongelma, että mikäli se pitäisi paikkansa, olisi ainakin yksi varma asia.

Ja asiasta perunamuussiin: toinen varma asia on, että Pettis kyllästyy tähän riehumiseen ennen pitkää.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Väittelytopic

Post by Koodiapina »

Zenon wrote:Tuossa vaan valitettavasti piilee sellainen ongelma, että mikäli se pitäisi paikkansa, olisi ainakin yksi varma asia.
Voin esittää väitteen joka on tosi, mutta riittääkö se perusteeksi sille, että tietäisin sen varmana? Tässähän ei ole sanottu, että mikään väite ei itsessään voisi pitää paikkansa. Suhtaudun lähinnä kriittisesti siihen, millä perusteella ihminen voi sanoa tietävänsä jonkin asian varmana.
Taatero wrote:Mutta vaikutatko sinä oikeasti vai onko sen vain osa sitä rataa jota pitkin maailma vain kulkee?
Voin vaikuttaa maailman kulkuun siihen nähden, kuin se olisi maton ollessa oikeinpäin, mutta en siihen nähden, miten maailma muuttuisi vaihtoehtoisesti, koska se muuttuu joka tapauksessa yhdellä tavalla.
Last edited by Koodiapina on Fri Jun 18, 2010 7:16 pm, edited 2 times in total.
Post Reply