Uusi CoolBasic:n käyttäjä

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by SPuntte »

koodaaja wrote:Riippuu tietysti mitä ohjelmoi, esimerkiksi graafisessa ohjelmoinnissa geometriasta ja vektorimatikasta on paljonkin hyötyä.
Noista on hyötyä paljon muussakin, näin vain sanoakseni.

Mutta se ei ollut pointtini, vaan se, että ei voida rajata mitään tarkkoja edellytyksiä, jotka on täytyttävä, ennekuin voi alkaa ohjelmoida. Oleellista on vain se, että kuten hyvin monen muunkin asian kohdalla, yrityksen ja erehdyksen kautta oppiminen on varmin tapa tulla hyväksi ohjelmoijaksi. Tämä on siis vain jo tässäkin ketjussa useasti todettu asia puettu uuteen asuun.

En ota kantaa siihen, mikä olisi sopiva ikä ohjelmoinnin aloittamiseen, mutta luulisin, että iän mukana kertyy älykkyyttä, kärsivällisyyttä, opiskelutaitoja ja suhteellisuudentajua, joita ohjelmoinnissa erityisesti tarvitaan: älykkyyttä ihan vain ohjelmoinnin loogisen luonteen vuoksi, kärsivällisyyttä uudelleen yrittämiseen, kun asiat menevät pieleen, opiskelutaitoja nousujohteiseen oppimiseen ja siten mielenkiinnon ylläpitämiseen sekä suhteellisuudentajua projektien toteutukseen ja suunnitteluun.

Itse aloitin ohjelmoinnin muistaakseni joskus vuosien 2000-2001 paikkeilla DOSin QBasic 1.1-tulkilla. CB:n löysin joskus beta3:n aikoihin ja aloin käyttää sitä enemmän versiosta beta5 lähtien. Kiinnostus laantui QBasicin graafisen rajoittuneisuuden takia, mutta löysin sisäisen koodarini uudestaan, kun tutustuin CB:hen.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by TheFish »

Mikäli englanti on hallussa, tämä haastattelu voi olla ihan mielenkiintoista luettavaa. Siinä on kysytty myös tuota matematiikan hyödyllisyyttä (kolmas kysymys).
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Wilsu
Newcomer
Posts: 13
Joined: Sun Mar 07, 2010 3:00 pm

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Wilsu »

Itse aloitin juuri tänään coolbasicin käytön, kieli on yllättävän helppo oppia ja muistaa jo muuteman käyttökerran jälkeen ulkoa esim
LoadImage,DrawImage,DrawScreen,Text ja muita.
Hyvä ohjelma ainakin näin aloittelijoille, ja opas on todella hyvä myös!
Koitan nyt väsätä jotain simppeliä autopeliä :P
legend
Advanced Member
Posts: 371
Joined: Wed Nov 18, 2009 8:06 pm

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by legend »

Wilsu wrote:Itse aloitin juuri tänään coolbasicin käytön, kieli on yllättävän helppo oppia ja muistaa jo muuteman käyttökerran jälkeen ulkoa esim
LoadImage,DrawImage,DrawScreen,Text ja muita.
Hyvä ohjelma ainakin näin aloittelijoille, ja opas on todella hyvä myös!
Koitan nyt väsätä jotain simppeliä autopeliä :P
Tervetuloa foorumeille vaan.

Siitä autopelistä, se on yllättävän vaikea tehdä. Ei kannata silti lopettaa projektia, vaikka
varoittelin sinua. Jos tulee ongelmia voit kysyä rohkeasti "Tyhmät kysymykset" topicissa.
Wilsu
Newcomer
Posts: 13
Joined: Sun Mar 07, 2010 3:00 pm

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Wilsu »

legend wrote:
Wilsu wrote:Itse aloitin juuri tänään coolbasicin käytön, kieli on yllättävän helppo oppia ja muistaa jo muuteman käyttökerran jälkeen ulkoa esim
LoadImage,DrawImage,DrawScreen,Text ja muita.
Hyvä ohjelma ainakin näin aloittelijoille, ja opas on todella hyvä myös!
Koitan nyt väsätä jotain simppeliä autopeliä :P
Tervetuloa foorumeille vaan.

Siitä autopelistä, se on yllättävän vaikea tehdä. Ei kannata silti lopettaa projektia, vaikka
varoittelin sinua. Jos tulee ongelmia voit kysyä rohkeasti "Tyhmät kysymykset" topicissa.
No aloittelin jo vähän tekemään, se failasin todella pahasti. Tein tänään nyt sitten PacMan pelin, mutta sekin failasi.
Alan varmaan tekemään sitä autopeliä tai jotain muuta :)

Laitoin huvikseni tuon .zippiin.
Attachments
PacMan.zip.zip
(596.14 KiB) Downloaded 379 times
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by MrMonday »

Tervetuloa minunkin puolestani, ja tuosta Pacman-pelistäsi sen verran, että myönnän nauraneeni sille, mutta en pahantahtoisesti, sillä tuollaisia oli minunkin ensimmäiset pelini :D
Mutta kannattaa tosiaan aloittaa ihan perus jutuista ja pikkuhiljaa edetä edemmäs.. Ja muista plärätä sekä manuaalin että myös foorumin esimerkkejä läpi, niitä piisaa ja niistä oppii paljon ;)
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Sami The Great »

Wilsu wrote: No aloittelin jo vähän tekemään, se failasin todella pahasti. Tein tänään nyt sitten PacMan pelin, mutta sekin failasi.
Alan varmaan tekemään sitä autopeliä tai jotain muuta :)

Laitoin huvikseni tuon .zippiin.
Kannattaa aloittaa ihan perus jutuista. Muistan, kun itse aloitin CB:n ja se tuntui suht vaikealta, vaikka olin jo koodaillut jotain tekstipelejä QBasicilla aikaisemmin. Taisin ensimmäisen graafisen "pelin" tehdä CB beta 5:lla, jossa juostiin lehmää karkuun :D Seuraavaksi teinkin sitten jo pelin missä tehdään pizzaa, ja se onnistuikin jo vähän paremmin, vaikka apua tarvittiinkin paljon. Oikeastaan se on ainut täysin valmis CB pelini :D Projekteja on kyllä ollut enemmän kuin laki sallii, mutta mikään ei ole valmis :D Itse suosittelisin ehkä ottamaan ensimmäiseksi vähän suuremmaksi projektiksi tasohyppely peliä, koska siihen ei tarvitse yleensä liian vaikeita laskutoimituksia jne. Mutta kuten sanoin, niin kannattaa aloittaa ihan perusteista, ja kokeilla esimerkkejä ja sitten kokeilla koodata jotain peintä kunnes tajuaa homman. Sitten voi alkaa miettiä, jos vaikka aloittaisi jonkin suuremman pelin koodaamisen ;) Itse myös tein joskus autopeliä ja homma ei oikein edistynyt, koska en osannut silloin vielä laskea auton fysiikoita, mutta nykyään kun osaisin, en enää ymmärrä silloista purkkakoodia. :D
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Wilsu
Newcomer
Posts: 13
Joined: Sun Mar 07, 2010 3:00 pm

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Wilsu »

Joo, kiitos vaan neuvoista. =)
Koitan nyt räpeltää jotain juttuja :D
Ant
Newcomer
Posts: 4
Joined: Fri Apr 23, 2010 4:39 pm

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Ant »

Terve, minäkin olen ihan uusi tässä hommassa. Itse asiassa latasin Cool Basicin jo about vuosi sitten mutta silloin ei oikein riittänyt aikaa ja innostus lopahti siihen. Nyt tänään sitten avasin sen uudestaan, kävin oppitunnit läpi uudestaan ja otin tavoitteekseni oppiakin jotain :)
Olen nyt vähän räpeltänyt jotain noin niinkun kokeilumielessä, kyllä tää tästä vielä lähtee :lol:
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by JATothrim »

Ant, ensinnäkin tervetuloa foorumeille, ja sitten mukaavaa hajoittelua räpeluksestä koodaamiseen!
Suosittelen ehdottomasti lukemaan kokonaan manuaalista F1->"CoolBasic ohjelmointikieli" osion, koska se selittää paljon enemmän kuin pelkät oppitunnit. :)
Hyviä pelin koodaus tavoitteita aloittelijalle ovat: mm. teksti peli, Pong-klooni, "Block-breaker" Näiden pelien koodaamiseen ei tavita coolbasicin objekteja välttämättä lainkaan. Ne opettavat näin tehokkaasti kielen temppuja ja mutkia. Hauskaa matkaa!
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
Post Reply