Virukset ja virustentorjunta

Muu yhteisön välinen keskustelu.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Virukset ja virustentorjunta

Post by DJ-Filbe »

Eli haluaisin yleistä keskustelua tänne viruksista ja virustentorjuntaohjelmista. Heitänpä ilmoille muutamia kysymyksiä:

- Mikä virustentorjuntaohjelma sinulla on / mitä suosittelisit muille?
- Millainen oli viimeisin virus joka vahingoitti tietokonettasi?
- Oletko itse tehnyt joskus viruksen / onko kaverisi tehnyt? Millaisen?

Itselläni ei ole minkäänlaista virustentorjuntaohjelmaa ja hyvin pärjää! Ajan Firefoxin Sandboxie - ohjelmalla joka ei salli ohjelman muuttaa järjestelmää ilman lupaa. Sen käyttö ei hidasta merkittävästi selainta.

Viimeisin virus joka vahingoitti tietokonettani, oli troijalainen, joka ensin muutti parin tiedoston sisältöä kopioitumalla sinne ja viikon kuluttua minulta oli hävinnyt tiedostokansioita. Tämä oli tosin n. 1½ vuotta sitten, eli koneeni on pysynyt melko puhtaana.

Olen tehnyt itse muutamia haittaohjelmia (en oikeita viruksia) lähinnä omaksi iloksi, tosin en ole juurikaan kokeillut sitä cb:llä (tiedän sen olevan helppoa cb:llä)
Esim. "Tiedostojen siirto nettiin" ja "koneen hidastaminen / sammuttaminen" ovat melko helppoja ja CB:llä onnistuu myös. Onkos kukaan kokeillut?
Last edited by DJ-Filbe on Sat Apr 24, 2010 1:42 pm, edited 3 times in total.
legend
Advanced Member
Posts: 371
Joined: Wed Nov 18, 2009 8:06 pm

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by legend »

Itselläni on Norton 2010, raskas mutta hyvä. Ja oletko varma, että tietokoneellasi ei ole virusta tai jotain haitta ohjelmaa, epäilen.
Muuten tosta "Oletko tehnyt viruksen?", kukaan ei kuitenkaan tunnusta (jos on tehnyt oikean), koska viruksen levittämin on rikos, ja jos joku on tehnyt viruksen tuskinpa se sitä omaan koneesen jättää.
Ja muutenkin viruken tekeminen ei ole mikään cool juttu, joten sillä ei kannata lesoilla.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by DJ-Filbe »

legend wrote:Itselläni on Norton 2010, raskas mutta hyvä. Ja oletko varma, että tietokoneellasi ei ole virusta tai jotain haitta ohjelmaa, epäilen.
Muuten tosta "Oletko tehnyt viruksen?", kukaan ei kuitenkaan tunnusta (jos on tehnyt oikean), koska viruksen levittämin on rikos, ja jos joku on tehnyt viruksen tuskinpa se sitä omaan koneesen jättää.
Ja muutenkin viruken tekeminen ei ole mikään cool juttu, joten sillä ei kannata lesoilla.
Menisin jopa väittämään, että viruksen KIRJOITTAMINEN ei ole rikos. Mutta kun sen laittaa liikkeelle, se muuttuu rikokseksi.
Enkä nyt lesoiluksi kutsuisi sitä, muutenhan voisi väittää, että käyttäjä X näiltä foorumeilta lesoo sillä että on tehnyt (hyvän) pelin.
Last edited by DJ-Filbe on Thu Apr 22, 2010 6:07 pm, edited 1 time in total.
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by Viltzu »

Itse käyttelen virustentorjuntaohjelmana AVG:tä, mutta mielestäni Avast! on parempi. En kuitenkaan ole sitä asentanut koska AVG toimii ihan hyvin ja ei nyt ole sitten suurempaa syytä vaihtaa.

Virustentarkistus ohjelmaksi suosittelen Malwarebytes' Anti-Malware.
User avatar
MetalRain
Active Member
Posts: 188
Joined: Sun Mar 21, 2010 11:17 am
Location: Espoo

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by MetalRain »

Itse käytän virustorjuntaan ilmaista Avastia. Yksikään haittaohjelma ei ole häirinnyt käyttöä (onhan niitä silti saattanut koneelle pesiytyä) viimeisen 1½ vuoden aikana. Reilun vuoden ajan käyttöjärjestelmänä oli Windows Vista ja vuoden alussa vaihdettu Windows 7 on myös pysynyt puhtaana.

Oikeastaan tärkeämpää kuin virustorjunta on oma toiminta. Ei pidä käynnistää epäilyttäviä sovelluksia tai sallia selaimen ladata/asentaa epäilyttäviä lisäosia. Eikä erityisesti asenneta epäilyttäviä virustorjuntaohjelmistoja. Vielä kun tuon lisäksi päivittää sovellukset ja pitää virustorjunnan ajantasalla niin pitäisi olla varsin hyvässä suojassa.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by DJ-Filbe »

Ilmaisohjelmat ovat hyvä juttu yksityiskäyttäjille: ellei ole oikeasti arvokasta materiaalia koneella, ei tarvitse maksaa siitä että ohjelma päivitetään 2 kertaa päivässä.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by valscion »

Itselläni on internet-yhteyden mukana tuleva Welho Tietoturva, joka on siis F-Secure Internet Security 2010. On toiminut loistavasti ja luotettavasti, yksittäisten tiedostojen tarkistaminen käy helposti ja palomuurikin löytyy samaan syssyyn ja toimii myös hyvin. Eipä mitään valitettavaa, hintakin on aika halpa - 3e/kk. Enpä sitä kuitenkaan itse joudu maksamaan.

Viruksia koneella on ollut joskus Windows Me:n (Windows Millennium Edition) aikaan viimeksi. Tai sitten se syy koneen takkuamiselle oli vain itse käyttöjärjestelmä :D. Olen siis onnistunut pitämään koneeni tyylipuhtaasti puhtaana ja jos siellä joskus onkin ollut jotain haittaohjelmia niin uudelleenasentelut on vissiin niitä poistanut :)
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Henkru
Advanced Member
Posts: 359
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by Henkru »

Eipä ole tullut käytettyä mitään puoleen vuoteen ja puhtaana on pysynyt, mutta jos joskus pitää Windows ympäristöön siirtyä niin sitten se on Avast!.
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by MrMonday »

AVG tällä hetkellä käytössä, ihan on pätevän oloinen ollut..
Herra Siili
Advanced Member
Posts: 308
Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
Contact:

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by Herra Siili »

F-Securea ja Windows Defenderiä käytän.
a.k.a. Gehock
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by KilledWhale »

- Mikä virustentorjuntaohjelma sinulla on / mitä suosittelisit muille?
Ei minkäänlainen. Suosittelen kaikkia käyttämään Linuxia tai muuta ei-windowsia, jolloin virusturvaa ei tarvitse ;)
Virusturvaa ei tarvitse edes windowsissa jos osaa käyttää järkeä eli välttää epäilyttävien tiedostojen latailua ja harrastaa lähdekritiikkiä.
- Oletko itse tehnyt joskus viruksen / onko kaverisi tehnyt? Millaisen?
Muutamia kokeilukappaleita olen tehnyt :)
Yksi asmikikkailu lähinnä testasi leviämistä ja ring0-tasolle siirtymistä winxpssä.
Toinen oli CoolBasicilla tehty CB-ohjelmia tartuttava proof-of-concept virus jonka tein omaksi iloksi, kun joku väitti ettei CBllä voisi tehdä virusta 8-)
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by esa94 »

Itse suosittelen Avast + Spybot: Search & Destroy. (TeaTimer on niin ihana kun sitä ajaa paranoid modessa <3)

Linux olis kiwi, siellä tuskin mitään tulisi käytettyä kun en randomisoftaa root-oikeuksilla meinannutkaan ajella :D
Wingman
Devoted Member
Posts: 594
Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
Location: Ruudun toisella puolella

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by Wingman »

esa94 wrote:Itse suosittelen Avast + Spybot: Search & Destroy...
tästä minäkin pidän, ittelläni ollu kohta 2v ja puhtaana on pysynyt
Onko kellään neuvoa, kun avast! kysyy serial-koodia ja valittaa 30pv testiajan umpeutumisesta? tällä koneella kyllä toimii, mutta pöytäkoneella ei
- - - -
User avatar
MetalRain
Active Member
Posts: 188
Joined: Sun Mar 21, 2010 11:17 am
Location: Espoo

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by MetalRain »

Wingman wrote:Onko kellään neuvoa, kun avast! kysyy serial-koodia ja valittaa 30pv testiajan umpeutumisesta? tällä koneella kyllä toimii, mutta pöytäkoneella ei
Mahtaisko pöytäkoneelle olla asennettu avastin maksullinen kokeiluversio. Suosittelen lataamaan sen ilmaisen version.
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by MikkoK »

Wingman wrote:
esa94 wrote:Itse suosittelen Avast + Spybot: Search & Destroy...
tästä minäkin pidän, ittelläni ollu kohta 2v ja puhtaana on pysynyt
Onko kellään neuvoa, kun avast! kysyy serial-koodia ja valittaa 30pv testiajan umpeutumisesta? tällä koneella kyllä toimii, mutta pöytäkoneella ei
Rekisteröidyt Avastin sivuille niin saat tuon free lisenssin tai jotenkin tuollain se meni. :)

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by DJ-Filbe »

KilledWhale wrote: - Oletko itse tehnyt joskus viruksen / onko kaverisi tehnyt? Millaisen?
Muutamia kokeilukappaleita olen tehnyt :)
Yksi asmikikkailu lähinnä testasi leviämistä ja ring0-tasolle siirtymistä winxpssä.
Toinen oli CoolBasicilla tehty CB-ohjelmia tartuttava proof-of-concept virus jonka tein omaksi iloksi, kun joku väitti ettei CBllä voisi tehdä virusta 8-)
Näin sitä pitää :D
Jep, ei CB:llä tuo viruksenteko mahdotonta ole, hankalaa vain joidenkin mielestä.
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by Pettis »

En muista että olisi viruksia ollut omalla koneella ihan vasta - ellei sitä lasketa, että ne on pysähtynyt torjuntaan. Minulle virukset eivät ole aiheuttaneet mitään vahinkoa.

Tällä hetkellä suojaus hoituu useammalla keinolla. Varsinaista palomuurisovellusta minulla ei Windowsin palomuurin ja Avastin minimalistisen palomuurin lisäksi ole. Lähiverkko ei kuitenkaan näy ulospäin suoraan, vaan reititin on ei-siltaavassa tilassa. Näin koneisiin ei voi yhdistää suoraan ilman että reitittimestä on avattu portti ja ohjattu se tietylle koneelle.

Windows-koneilla on sitten Avast torjumassa viruksia. Tärkeimmällä koneella on Avastin maksullinen versio ja kannettavilla ilmainen versio. Tämän lisäksi selaimissa on päällä ominaisuudet jotka varoittavat epäilyttävistä sivuista. Jos jotain oikeasti epäilyttävää puuhaillaan, niin joko linux- tai windows-virtuaalikoneella hoidellaan.

Lisäksi on muutamia Linux-koneita joissa on palomuuri suunnilleen oletusasetuksilla ja ei virustorjuntaa.

Viruksia en ole kirjoittanut mutta ohjelmoidessa on vahingossa tullut tehtyä ohjelmia jotka täyttävät muistin tai muuten vain haittaavat käyttöjärjestelmää :) Mutta ei niitä varsinaisiksi viruksiksi voi kutsua. Joku koneen hidastaminen / sammuttaminen nyt on sellainen ominaisuus jota en varsinaiseksi virukseksi vielä luokittelis, sillä se tuskin leviää itsestään mitenkään. Tietokonevirukseksi kun määritellään sovellus joka levittää itsestään kopioita ja/tai levittäytyy tietokoneesta toiseen.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by naputtelija »

Ja kaikille tämä vinkki: älkää ladatko ikinä Avira Antivirusta. Se poistaa coolbasicin ja kaikki muut ohjelmointityökalut. Tai ainakin varoittaa joka 3. sekunti. Avasti on paras, tai sonera antivir (joka on sama kuin fsec.)
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
mkn
Member
Posts: 61
Joined: Wed Feb 17, 2010 3:12 pm

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by mkn »

Comodo :D palomuurit ja virustentorjunta samassa paketissa!

Itselleni tuli virus viimeksi 2 vuotta sitten. Se oli troijalainen.

Olen koodannut haittaohjelman joka piilottaa itsensä ja avaa/sulkee cd asemaa puolen minuutin välein :D
Veljeni ilme oli näkemisen arvoinen, kun cd-asema rupesi temppuilemaan XD
"I'd love to change the world, but they won't give me the source code." - Anonymous
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Virukset ja virustentorjunta

Post by SPuntte »

Avast on käytössä myös täällä. Se on kokemukseni mukaan kohtuullisen resurssitehokas ja testien mukaan hyvin varma pöpöseula. Muistaakseni en ole tälle koneelle onnistunut tartuttamaan ainoatakaan virusta, mutta muutamasta haitallisesta nettisivusta Avast on antanut blokkausilmoituksen. Virusten ohjelmointia en ole edes harkinnut, asia kun ei siinä muodossaan kiinnosta.

Liian usein tietokoneen suojauksessa luotetaan sokeasti pelkkään virustorjuntaohjelmistoon. Suuri merkitys on mm. käyttöjärjestelmän käyttäjänhallinnalla, WLANin turvallisella suojauksella, ADSL-linjan takana olevan lähiverkon eristämisellä ulkoverkosta, jne. Vielä viimeisimpänä käyttäjän omat toimintatavat voivat tietysti romuttaa kaikkein järeimmänkin suojauksen.

Itse käytän tietokonetta rajoitettujen oikeuksien käyttäjätunnuksella, jolloin virukselle on huomattavasti vaikeampaa päästä hyödyntämään mitään yleisimmin käytettyjä leviämistapoja, kuten rekisterin muokkausta ja/tai järjestelmäkansioihin kirjoittamista. Lisäturvana käytän NoScriptiä Firefoxissani.

Epäilyttävät sähköpostin liitteet avaan mahdollisuuksien mukaan gmailin kautta Google Docs-palvelussa, joka toimii sandboxin tapaan. En myöskään käytä Adoben omaa pdf-lukijaa, joka on tunnettu aukoistaan ja niitä hyödyntävistä viruksista.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Post Reply