Graland

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Graland

Post by Koodiapina »

Pelin koodaus aloitettu alusta 21.12.

Pelityyppi on moderni roguelike, eli pelissä seikkaillaan laajemmin kuin esim. Nethackissa. Hyvä esimerkki modernista roguelikestä on esimerkiksi Ancient Domains Of Mystery. Peli kuvataan ASCII merkeillä, eikä sisällä mitään grafiikkaa.

Uusittu koodi sisältää Sattumanvaraisen maailman (laajennetaan myöhemmin), muutamia esineitä, tasot ja in-game taistelusysteemin 4 vihollisella.

Code: Select all

30.12 : Sain valmiiksi lemmikkipöllön, joka liihottaa minne sattuu mutta seuraa kuitenkin pelaajaa. Se osallistuu myös taisteluihin.
1.1 : Suunnittelua, testejä ja pieniä muokkauksia koodissa.
Image.
Last edited by Koodiapina on Tue Jan 01, 2008 6:33 pm, edited 21 times in total.
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Graland

Post by -Z- »

Vaikuttaa oikein lupaavalta :) Varo vaan ettei jäädy, niinkuin CB-rpg:t tykkää tehdä. Voisin tulla graafikoksi, lähetän sulle jotain näytettä privalla.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
KuroNeko
Newcomer
Posts: 49
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:29 pm

Re: Graland

Post by KuroNeko »

Olisin kiinnostunut piirtämään grafiikkaa, jos vielä mahtuu mukaan.

Niin ja vaikka en pääsisikään mukaan, toivotan onnea projektille. Rogueliket on niitä parhaimpia. ;)
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Graland

Post by Koodiapina »

KuroNeko wrote:Olisin kiinnostunut piirtämään grafiikkaa, jos vielä mahtuu mukaan.
Ei ole tilaa valitettavasti kuin yhdelle graaffikolle, koska töitä on toistaiseksi vain yhdessä kuvasarjassa.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Graland

Post by Awaclus »

Ja tosiaan jos tarvitset muutakin grafiikkaa kuin sen mitä yksi graafikko ehtii tehdä, niin kysele siitä ihmeessä Vapaasti käytettävät kuvat - topiikissa. Minä, ja varmasti KuroNekokin ja kaikki muutkin auttavat mielellään.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Graland

Post by Koodiapina »

Koodissa ilmeni virhe, ja sitä paikantaessa huomasin miten tyhmästi peliä oli ohjelmoitu. Aijon siis aloittaa teon uudestaan, käyttäen kuitenkin osaksi vanhassa koodissa olleita funktioita. Uusi versio tulee myös olemaan ilman grafiikkaa, koska edellinen oli tuskallisen hidas.
otto90x
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
Location: Lapinjärvi, Finland
Contact:

Re: Graland

Post by otto90x »

Grandi wrote:Koodissa ilmeni virhe, ja sitä paikantaessa huomasin miten tyhmästi peliä oli ohjelmoitu. Aijon siis aloittaa teon uudestaan, käyttäen kuitenkin osaksi vanhassa koodissa olleita funktioita. Uusi versio tulee myös olemaan ilman grafiikkaa, koska edellinen oli tuskallisen hidas.
Ilman grafiikkaa? Miten ajattelit sen sitten oikein tehdä? Tekstinä? Vai tarkoitatko kenties että pelissä on merkkigrafiikkaa (tyyliin nethack, roque ja adom)?
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Graland

Post by Koodiapina »

otto90x wrote:
Grandi wrote:Koodissa ilmeni virhe, ja sitä paikantaessa huomasin miten tyhmästi peliä oli ohjelmoitu. Aijon siis aloittaa teon uudestaan, käyttäen kuitenkin osaksi vanhassa koodissa olleita funktioita. Uusi versio tulee myös olemaan ilman grafiikkaa, koska edellinen oli tuskallisen hidas.
Ilman grafiikkaa? Miten ajattelit sen sitten oikein tehdä? Tekstinä? Vai tarkoitatko kenties että pelissä on merkkigrafiikkaa (tyyliin nethack, roque ja adom)?
Merkkigrafiikalla. Grafiikka olisi parempi, mutta aika hidasta.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Graland

Post by SPuntte »

Näyttää kiinnostavalta ja kohtuullisen hyvin suunnitellulta. Veikkaanpa, että yksi hankalin asia tässäkin pelissä - jos se loppuun asti tehdään - tulee olemaan tasapainotus. Tuleeko käyttöliittymä olemaan täysin englanniksi, vai tuleeko useampia vaihtoehtoja, kuten suomi lisäksi?
Grandi wrote:Merkkigrafiikalla. Grafiikka olisi parempi, mutta aika hidasta.
Merkkigrafiikassa ei ole mitään vikaa, mutta tuota en saata kyllä mitenkään uskoa. Siinä ei juuri ole eroa - piirrätkö ruudulle kuvia vai merkkejä - nopeuden kannalta, tarkoitan. Toteutuksesta se on kiinni. Tapojahan on lukemattomia, tilekartat yhtenä.

Typoja/kieliviilausta:
accuary -> accuracy
witzard -> wizardy/magic
kipeyteen -> sairauteen
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Graland

Post by Koodiapina »

SPuntte wrote:Merkkigrafiikassa ei ole mitään vikaa, mutta tuota en saata kyllä mitenkään uskoa. Siinä ei juuri ole eroa - piirrätkö ruudulle kuvia vai merkkejä - nopeuden kannalta, tarkoitan. Toteutuksesta se on kiinni. Tapojahan on lukemattomia, tilekartat yhtenä.
Epäilen itsekkin, että syy olisi huonon toteutuksen. Täytyy katsoa tilanne uudestaan kun uusin karttajärjestelmän. Nuo kielioppivirheet korjaan jälkikäteen, joko lopussa tai loppupuolella (Tosin en ajatellut koskaan varsinaisesti lopettaa tämän tekoa, vaan lisäillä kaikkea aina kun keksin, vaikka pääquesti olisikin valmis.).
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Graland

Post by koodaaja »

Jännältä ja pitkällä olevalta näyttää, mutta tätä en lakkaa ihmettelemästä; mikä hitto on roguelike?
SPuntte wrote:Siinä ei juuri ole eroa - piirrätkö ruudulle kuvia vai merkkejä - nopeuden kannalta, tarkoitan.
Saanen esittää varsin eroavan mielipiteen. Aikoinaan tehdessäni SBMAC:ia huomasin, että usean eri tekstinpätkän piirtäminen on jostain syystä hidasta. Hyvin hidasta.

Teinpä tässä pienen testin: 200x"lol" vs. 200xisometrinen tile ja pyörivä, kävelyanimaatiota suorittava ukko ( koostuu kolmesta palasta ). Tekstillä fps 29 ja 28 välillä, kuvilla 59 ja 61 välillä. Joten on se nyt ainakin puolet hitaampaa.

(kovasti anteeksi editissä alempaan postiin vastaaminen)EDIT: addtext on käsittääkseni vieläkin hitaampi, tätä en tosin ole testannut... Ja silloinkin joudut poistamaan kaikki tekstit ja piirtämään ne uudelleen, kun mikä tahansa liikkuu.
Last edited by koodaaja on Sat Dec 22, 2007 12:20 am, edited 1 time in total.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Graland

Post by valscion »

koodaaja wrote:
SPuntte wrote:Siinä ei juuri ole eroa - piirrätkö ruudulle kuvia vai merkkejä - nopeuden kannalta, tarkoitan.
Teinpä tässä pienen testin: 200x"lol" vs. 200xisometrinen tile ja pyörivä, kävelyanimaatiota suorittava ukko ( koostuu kolmesta palasta ). Tekstillä fps 29 ja 28 välillä, kuvilla 59 ja 61 välillä. Joten on se nyt ainakin puolet hitaampaa.
Mutta, jos lisäät nuo tekstit AddTextillä, niin et joudu kutsumaan niitä uudestaan silmukassa ja FPS on silloin paljon korkeampi.

Ja roguelike? Katso wikipediasta
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Graland

Post by Koodiapina »

OonSuomesta wrote:
koodaaja wrote:
SPuntte wrote:Siinä ei juuri ole eroa - piirrätkö ruudulle kuvia vai merkkejä - nopeuden kannalta, tarkoitan.
Teinpä tässä pienen testin: 200x"lol" vs. 200xisometrinen tile ja pyörivä, kävelyanimaatiota suorittava ukko ( koostuu kolmesta palasta ). Tekstillä fps 29 ja 28 välillä, kuvilla 59 ja 61 välillä. Joten on se nyt ainakin puolet hitaampaa.
Mutta, jos lisäät nuo tekstit AddTextillä, niin et joudu kutsumaan niitä uudestaan silmukassa ja FPS on silloin paljon korkeampi.
Mutta addtext on huono, jos tekstiä muutetaan useasti, kuten tässä tapauksessa.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Graland

Post by valscion »

Grandi wrote:
OonSuomesta wrote:
koodaaja wrote:Teinpä tässä pienen testin: 200x"lol" vs. 200xisometrinen tile ja pyörivä, kävelyanimaatiota suorittava ukko ( koostuu kolmesta palasta ). Tekstillä fps 29 ja 28 välillä, kuvilla 59 ja 61 välillä. Joten on se nyt ainakin puolet hitaampaa.
Mutta, jos lisäät nuo tekstit AddTextillä, niin et joudu kutsumaan niitä uudestaan silmukassa ja FPS on silloin paljon korkeampi.
Mutta addtext on huono, jos tekstiä muutetaan useasti, kuten tässä tapauksessa.
Aivan... no sitten suosittelen tekemään tämän kuvilla, mutta eiköhän ne pelkät text komennotkin riitä. Toivottavasti FPS ei laske liikaa.

Onnea ja tsemppiä koodaamiseen.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Graland

Post by SPuntte »

OonSuomesta wrote:...suosittelen tekemään tämän kuvilla, mutta eiköhän ne pelkät text komennotkin riitä. Toivottavasti FPS ei laske liikaa.

Onnea ja tsemppiä koodaamiseen.
Eikö NetHackin tyyli olisi sopiva, eli sekä ASCII että graafinen ulkoasu olisivat valittavissa. Pelaaja saisi tietenkin määrittää oman tilesetin, eli vaikka piirtää oman. Hienoa myös olisi, jos tilet voisivat olla mielivaltaisen kokoisia (neliöitä).
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 227
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: Graland

Post by atomimalli »

Tuollasen systeeminhän päälle saisi ihan hyvin tehtyä isometriset tai vaikka 3d grafiikat, jos saisi sourcet. Minun mielestäni paras tapa kehittää rpg peli on joko tehdä suoraan tälläisen, tai lisätä grafiikat tällaisen, jo toimivan pelin päälle, jolloin ei tarvitse kehityksen aikana miettiä mitään ylimääräistä.
Tämä vaikuttaa sellaiselta peliltä, mihin voisi olla monellakin kiinnostusta lisätä omia grafiikka ratkaisujaan, jos sourcet julkaistaisiin.


semiofftopic:
Kehittelen uutta 3d systeemiä coolbasicilla, jonka olisi tarkoitus olla pelikelpoinen.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Graland

Post by Koodiapina »

atomimalli wrote:Tuollasen systeeminhän päälle saisi ihan hyvin tehtyä isometriset tai vaikka 3d grafiikat, jos saisi sourcet. Minun mielestäni paras tapa kehittää rpg peli on joko tehdä suoraan tälläisen, tai lisätä grafiikat tällaisen, jo toimivan pelin päälle, jolloin ei tarvitse kehityksen aikana miettiä mitään ylimääräistä.
Tämä vaikuttaa sellaiselta peliltä, mihin voisi olla monellakin kiinnostusta lisätä omia grafiikka ratkaisujaan, jos sourcet julkaistaisiin.


semiofftopic:
Kehittelen uutta 3d systeemiä coolbasicilla, jonka olisi tarkoitus olla pelikelpoinen.
En usko, että ne sopisivat tähän + koodi on aika sotkuista. Esim Falcon's eye ei mielestäni sovi mitenkää NetHackiin, koska se tekee siitä sekavan ja huonommin pelattavan. Jos julkaisen koodin, teen sen ehkä sitten kun peli on valmis.
SPuntte wrote:
OonSuomesta wrote:...suosittelen tekemään tämän kuvilla, mutta eiköhän ne pelkät text komennotkin riitä. Toivottavasti FPS ei laske liikaa.

Onnea ja tsemppiä koodaamiseen.
Eikö NetHackin tyyli olisi sopiva, eli sekä ASCII että graafinen ulkoasu olisivat valittavissa. Pelaaja saisi tietenkin määrittää oman tilesetin, eli vaikka piirtää oman. Hienoa myös olisi, jos tilet voisivat olla mielivaltaisen kokoisia (neliöitä).
Kokeilin 50x50 tileillä, mutta ongelmaksi muodostui huono matikkapää. En osannut tehdä scrollaavaa karttaa. Mutta yritän kehittää sellaisen tämän päivän aikana.
EDIT:

Epäonnistuin.

Post Reply