On.Tyyppi wrote:Tuli muuten tällänen mieleen että onko Cool Basic:illa mahdollista tehdä minkään näköistä strategia peliä?
Tyhmät kysymykset (I/2010)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Nyt tuli ihan ihmeellinen ongelma: kun yritin includettaa koodiin toista koodia, joka on toiminut aina ennen, niin yhtäkkiä se pukkaa sitten virheilmoitusta:
Hassuinta on se, ettei kyseisessä pätkässä ole kuin 13 riviä! Lisäksi se on toiminut aina ennen. Kyseistä pätkää en ole muokannut lainkaan.
Code: Select all
Code 57 in 'kansio\taso1.cb'
syntax error at line 159
can't understand the statement
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Laita rivi 159 näkyviin niin katsotaan mikä on vialla?
EDIT: Ohops, fail. Luulin lukeneeni viestin
EDIT: Ohops, fail. Luulin lukeneeni viestin
Last edited by Koodiapina on Sun Jan 10, 2010 3:20 pm, edited 1 time in total.
-
- Advanced Member
- Posts: 308
- Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Aja includetettu koodi pelkiltään. Silloin rivinumeron pitäisi olla oikein.Kille wrote:Nyt tuli ihan ihmeellinen ongelma: kun yritin includettaa koodiin toista koodia, joka on toiminut aina ennen, niin yhtäkkiä se pukkaa sitten virheilmoitusta:Hassuinta on se, ettei kyseisessä pätkässä ole kuin 13 riviä! Lisäksi se on toiminut aina ennen. Kyseistä pätkää en ole muokannut lainkaan.Code: Select all
Code 57 in 'kansio\taso1.cb' syntax error at line 159 can't understand the statement
@Grandi: Killehän sanoi, että koodissa on vain 13 riviä.
a.k.a. Gehock
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
CBcompiller + CBeditor yhdistelmä bugaa. Editoriin aukeva välilehti on yleensä väärä, mikäli include tiedostossa on virhe. (Zerppa... tsk. tsk.. tsk...) Kuten Grandi sanoi, aja pelkästään include tiedosto ja katso onko siinä virheitä.
EDIT:
ajatus virhe. hups. eli "Kuten Herra Siili..."
Last edited by JATothrim on Sun Jan 10, 2010 5:43 pm, edited 1 time in total.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Herra Siili.JATothrim wrote:Kuten Grandi sanoi
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Pelissäni on joka tasoa varten oma tiedostonsa ja kaikki tekevät täsmälleen samanlaisen ilmoituksen, vaikka ovat erilaisia. Koodissa ei ollut vikaa, virhe tuli, vaikka vaihdoin include-tiedostoksi pelkän "text 0,0,"blabla".
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Tuota varmasti ainakin tulee syntax virhe jos laitat Include text 0,0,"blabla"Kille wrote:Pelissäni on joka tasoa varten oma tiedostonsa ja kaikki tekevät täsmälleen samanlaisen ilmoituksen, vaikka ovat erilaisia. Koodissa ei ollut vikaa, virhe tuli, vaikka vaihdoin include-tiedostoksi pelkän "text 0,0,"blabla".
Ja siis ajoitko vain include tiedoston? Eli se itse "moottori" pois kokonaan, vain se include koodi. Silloin saat oikean rivin, ja voit tarkistaa sen sitten missä on vika siinä include-tiedostossa.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Siinä tapauksessa voisin veikata, että virhe sijaitsee siinä tiedostossa josta includetat muut tiedostot.Kille wrote:Pelissäni on joka tasoa varten oma tiedostonsa ja kaikki tekevät täsmälleen samanlaisen ilmoituksen, vaikka ovat erilaisia. Koodissa ei ollut vikaa, virhe tuli, vaikka vaihdoin include-tiedostoksi pelkän "text 0,0,"blabla".
EDIT:
Yritä siis poistaa kaikki includet ja katso antaako se sitten virhettä
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Onko mahdollista tehdä hahmolle ase, josta ammukset tulevat ja miten sen voisi kenties tehdä? Näyttäisi tyhmältä jos ukkeli ampuu raketteja mahasta. Kiitos etukäteen.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Piirtämällä sellaisen ukkelin, jolla on ase kädessä.Walter Sullivan wrote:Onko mahdollista tehdä hahmolle ase, josta ammukset tulevat ja miten sen voisi kenties tehdä? Näyttäisi tyhmältä jos ukkeli ampuu raketteja mahasta. Kiitos etukäteen.
-
- Advanced Member
- Posts: 308
- Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Katsopa Learning Centerin (f8) oppitunti "ammukset". Voit piirtää aseen suoraan ukkelin kuvaan, kuten ChaosWorm sanoi. Tai voit tehdä erillisen aseobjektin, esim. jos haluat kääntää asetta vaikkapa osoittamaan hiirtä.
a.k.a. Gehock
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Walter varmaan tarkoitti sitä, että oppituntien esimerkeissä luoti kloonataan ampujan koordinaatteihin, jolloin näyttää siltä että luodit lähtevätkin mahasta.Chaosworm wrote:Piirtämällä sellaisen ukkelin, jolla on ase kädessä.Walter Sullivan wrote:Onko mahdollista tehdä hahmolle ase, josta ammukset tulevat ja miten sen voisi kenties tehdä? Näyttäisi tyhmältä jos ukkeli ampuu raketteja mahasta. Kiitos etukäteen.
__
Tässä olisi oppitunti nro.18 muokattu esimerkki. Eli luotia siirretään eteenpäin ampumisen ehtolausekkeessa, jolloin luoti lähteekin aseen piipusta eikä ukon mahasta.
Code: Select all
'Esimerkki 18 : Ammukset (osa 2)
'================================================
'! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
'Aja tämä ohjelma painamalla F5.
'Lopeta ohjelma painamalla ESC.
'! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
Type AMMUS 'luo kokoelma, jonka nimi on AMMUS
Field obj 'yksi kenttä nimeltään 'obj'
End Type
FrameLimit 40 'rajoita nopeutta
ukko=LoadObject("Media\soldier.bmp",72)
pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
ShowObject pati,OFF
AddText "Nuolista ohjaa, CTRL=ampuu"
Repeat
'Ohjaa ukkoa NUOLILLA
If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
If UpKey() Then MoveObject ukko,2
If DownKey() Then MoveObject ukko,-2
'Ammu-systeemi. Vain, jos ase on ladattu
If KeyDown(cbKeyRControl) And reload=0 Then
luoti.AMMUS = New(AMMUS) 'luo uusi ammus
luoti\obj=CloneObject(pati) 'tee klooni
'asetetaan pati samaan paikkaan
CloneObjectPosition luoti\obj,ukko
'käännetään pati samaan suuntaan
CloneObjectOrientation luoti\obj,ukko
//////////////////////////////////////////////////////
//// SIIRRETÄÄN PANOSTA ETEENPÄIN PIIPUN KOHDALLE ////
//////////////////////////////////////////////////////
MoveObject luoti\obj,16
//////////////////////////////////////////////////////
//////////////////////////////////////////////////////
reload=5 'aseen lataus
EndIf
'päivitä aseen lataaminen
If reload>0 Then reload=reload-1
'Päivitä kaikki ammukset
For luoti.AMMUS = Each AMMUS
MoveObject luoti\obj,6
If ObjectX(luoti\obj)<-180 Or ObjectX(luoti\obj)>180 Or ObjectY(luoti\obj)<-130 Or ObjectY(luoti\obj)>130 Then
'ammus ylittää rajan -> tuhoa se
DeleteObject luoti\obj 'poista objekti
Delete luoti 'poista luoti kokonaan
EndIf
Next luoti
'tämä ennen muuta grafiikkaa (box)
DrawGame
'piirrä "kenttä"
Color cbOrange
Box 20,20,360,260,OFF
DrawScreen
Until EscapeKey()
'Analyysi:
'------------------------------------------------
'Noin. Esimerkki toimii samalla tavalla kuin
'edellinen oppitunti, mutta on puolet lyhyempi,
'ja luultavasti selkeämpi. Ohjaussysteemi ja
'luotien törmäys on edelleen sama, muuttunutta
'on vain tapa, jolla ammuksia hallitaan.
'Ohjelman alussa luomme KOKOELMAN, jonne voidaan
'lisätä ja josta voidaan poistaa jäseniä. Aina
'kun uusi jäsen luodaan, sille monistetaan FIELD-
'kentällä määritellyt omat muuttujansa. Jokainen
'jäsen on siis yksilö ja erillinen kokonaisuus.
'Kun ammutaan, rivillä 31 luodaan uusi jäsen.
'Sillä on yksi muuttuja, johon sijoitamme objektin.
'Loppu on helppoa.
'Riviltä 43 alkaen läpikäymme kaikki kokoelman
'luodit. Elossa/Kuollut-kikkailuja ei tarvita.
'Huomaa erikoinen FOR-rakenne. Siellä on nyt EACH,
'jonka jälkeen kirjoitetaan kokoelman nimi.
'Erikoisinta on se, että luoti-muuttujalla on
'erikoinen tyyppi. Sen perään kirjoitetaan .AMMUS
'Tämä kertoo CoolBasicille, että muuttuja kuuluu
'kokoelmaan ja että sen avulla viitataan kokoelman
'jäseneen. Tyyppiä ei tarvitse määritellä kuin
'ensimmäisellä kerralla, sen jälkeen riittää
'pelkkä "luoti". Selvennykseksi olen kuitenkin
'kirjoittanut sen joka kerta kun sitä käytetään
'tavallaan "uuteen" tarkoitukseen.
'Tyypeistä (kokoelmista) tulee vielä paras ystäväsi.
'Opettele käyttämään niitä. Alkuhämmennyksen
'jälkeen ne ovat paljon kätevämpiä kuin taulukot.
'Lisää tietoa tyypeistä löydät manuaalista ja
'tyyppikomentojen oppaista ja esimerkeistä.
Hengität nyt manuaalisesti.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Saako CBEditorin lopettamaan automaattisen typonkorjauksen? Äärimmäisen rasittavaa kun tarvitsen Case "tekstiä" - kohtiin pienellä mm. goto - sanaa, ja tämä kiltti ohjelma tahtoo kirjoittaa sen isolla kirjaimella.
E: Selvä, Zero. Sain tuon kierrettyä. Casen ongelma on että kun siihen käyttää Lower- funktiota, niin tulee valitus, mutta ehtolauseessa homma toimii.
E: Selvä, Zero. Sain tuon kierrettyä. Casen ongelma on että kun siihen käyttää Lower- funktiota, niin tulee valitus, mutta ehtolauseessa homma toimii.
Last edited by Feuer on Mon Jan 11, 2010 2:04 pm, edited 1 time in total.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Et ole ainoa, joka tästä on valittanut. Nykyiseen editoriin ei tehdä enää muutoksia, mutta asia otetaan kyllä huomioon CoolBasic Classic:n editorissa. Tällä haavaa asialle ei voi tehdä oikein mitään
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Itse kierrän sen kirjoittamalla ensin sen tekstin, ja sitten kun pitäisi kirjoittaa lainausmerkki, kirjoitan jonkun kirjaimen ja kelaan takaisin siihen kohtaan ja painan inserttiä ja teen lainausmerkin: IDE ei huomaa mitään ja kaikki toimii kuten pitääkin
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Ja sitten kun satut hipaisemaan sitä niin se muuttuu takas.axu wrote:Itse kierrän sen kirjoittamalla ensin sen tekstin, ja sitten kun pitäisi kirjoittaa lainausmerkki, kirjoitan jonkun kirjaimen ja kelaan takaisin siihen kohtaan ja painan inserttiä ja teen lainausmerkin: IDE ei huomaa mitään ja kaikki toimii kuten pitääkin
Näin sen voi myös tehdä:
Esim. for:
Code: Select all
Text 10,10,"fo"+"r"
Valmiit pelit: House of Horrors , Battle Zone , Über Ball , Itdoti , Space Chaos , Bloxxplosives ☺
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Kyllähän se Textissä toki toimii, mutta koitappa tuota Case:ssa vaikka.skinkken wrote: Esim. for:ja tää on myös erityisen hankala koska jos laitetaan erikseen f ja or niin se laittaa sen or:n Or:ksiCode: Select all
Text 10,10,"fo"+"r"
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
Tämän takia on kehitetty hieno funktio: Lower!
Edit:?
Code: Select all
Text 0,0,Lower("For")
Last edited by phons on Mon Jan 11, 2010 10:13 pm, edited 1 time in total.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)
phons wrote:Tämän takia on kehitetty hieno funktio: Lower!
Code: Select all
Text 0,0,Lower("For")
Code: Select all
Select MyString$
Case Lower("For")
Case "Ne"+"xt"
Endselect
Hengität nyt manuaalisesti.