Cb:llä kaikista helpoin karttatyyppi on tilekartta. Näitä karttoja voi tehdä ohjelmilla, kuten Tilester, joka taitaa tulla cb:n mukana. Muita tile-editoreja ovat
A Stigmator, sekä TileGen, jota en tähän hätään löytänyt mistään. Ainakin Tilesterin kanssa tulee jonkinlainen manuaali.
Ennen omien karttojen luontia suosittelen käymään kaikki cb:n oppitunnit läpi.
Nopea yhteenveto tilekartoista:
Tilekartta koostuu erilaisista kerroksista. Jokainen kerros koostuu tileistä, eli suorakulmion muotoisista paloista. Kerroksiin piirretään tile kerrallaan. Yksi tile voi olla esim. 32x32 pikselin kokoinen.
1. Taustakerros, kerros jonka päälle kaikki muu piirretään. Tämä on osa kartan ulkoasua.
2. Päällyskerros. Päällyskerros piirretään kaiken päälle, myös osa kartan ulkoasua. Sillä voi tehdä esim. kattoja jne.
3. Hit-kerros. Tämän on näkymätön kerros. Tämä toimii seinänä tilekartoissa, eli tämän kerroksen läpi ei voi kävellä (jos olet asettanut törmäykset päälle).
4. Data-kerros. Tämä on kaikista hankalin, mutta myös hyödyllisin kerros. Data-kerros säilöö tietoa, kokonaislukuja. Osaava ohjelmoija voi tehdä niin, että kun pelaaja astuu esim. datan nro. 1356 päälle, viereinen seinä räjähtää. Tai ovi aukeaa. Tai pelaaja löytää esineen. Tai lauma vihollisia hyökkää jne.