Sini

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Valtzu
Active Member
Posts: 115
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:40 pm
Location: Sauvo
Contact:

Sini

Post by Valtzu »

Päivitetty 17.10.2009
Sini v1.0b

cce:n koodaaman UMPA:n innoittaman päätin itsekin tehdä jonkinmoisen sävellys/musiikki/whatever -systeemin.
Image

Play / Pause = Space

http://valtzu.arkku.net/Sini1B.rar


Ilmoitelkaahan bugeja sekä postailkaa tuotoksianne tähän viestiketjuun :)
Last edited by Valtzu on Sat Oct 17, 2009 6:47 pm, edited 2 times in total.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Sini

Post by valscion »

! Downloads\Sini_v00.rar: CRC failed in Sini.exe. The file is corrupt
! Downloads\Sini_v00.rar: Unexpected end of archive
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Valtzu
Active Member
Posts: 115
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:40 pm
Location: Sauvo
Contact:

Re: Sini

Post by Valtzu »

VesQ wrote:! Downloads\Sini_v00.rar: CRC failed in Sini.exe. The file is corrupt
! Downloads\Sini_v00.rar: Unexpected end of archive
Itselläni arkisto aukeaa/purkautuu ongelmitta, onko muilla ilmaantunut vastaavaa ongelmaa?
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Sini

Post by phons »

Ei... Ihan mukavan oloinen ohjelma.. vähän parempaa grafiikka olisi voinut laittaa, kuin pelkät piirtokomennot. Mistä tuo ääni muuten tulee?

Edit: paketissa ei ollut wav tiedostoa... Onko se exen sisällä?
Last edited by phons on Sun Oct 11, 2009 9:58 pm, edited 1 time in total.
Image
Valtzu
Active Member
Posts: 115
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:40 pm
Location: Sauvo
Contact:

Re: Sini

Post by Valtzu »

phons wrote:Ei... Ihan mukavan oloinen ohjelma.. vähän parempaa grafiikka olisi voinut laittaa, kuin pelkät piirtokomennot. Mistä tuo ääni muuten tulee?
Tämä ei ole vielä lopullinen versio, joten en nähnyt tarpeelliseksi ainakaan vielä panostaa grafiikkaan. Ääni tulee wav-tiedostoista, jotka generoidaan ohjelman käynnistyksen yhteydessä. Sitten ne ladataan muistiin ja tämän jälkeen poistetaan.
Last edited by Valtzu on Sun Oct 11, 2009 10:20 pm, edited 1 time in total.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Sini

Post by valscion »

Valtzu wrote:
VesQ wrote:! Downloads\Sini_v00.rar: CRC failed in Sini.exe. The file is corrupt
! Downloads\Sini_v00.rar: Unexpected end of archive
Itselläni arkisto aukeaa/purkautuu ongelmitta, onko muilla ilmaantunut vastaavaa ongelmaa?
Jaa, paketin uudelleenlataus näytti poistavan ongelman... Jännä juttu, ei oo aikasemmin tollasta tapahtunu mulle =)

EDIT:
  • Clear All -nappula ois aika jees, ei jaksa oikeen yks kerrallaan naputtaa pois ja ohjelman uudelleenkäynnistys vie aikaa.
  • On aika näpsäkkä, sanoisin että hieman parempi kuin UMPA =) Tuo kaksi eri raitaa oli loistava idea =)
  • Lisää melodiatilaa olisi ihan kiva, muttei läheskään pakko.
  • Mahdollisuus tallentaa enemmänkin kappaleita kuin yksi. Tiedän, että sitä .dat tiedoston nimen voi vaihtaa mutta silti.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Valtzu
Active Member
Posts: 115
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:40 pm
Location: Sauvo
Contact:

Re: Sini

Post by Valtzu »

VesQ wrote:
  • Clear All -nappula ois aika jees, ei jaksa oikeen yks kerrallaan naputtaa pois ja ohjelman uudelleenkäynnistys vie aikaa.
  • On aika näpsäkkä, sanoisin että hieman parempi kuin UMPA =) Tuo kaksi eri raitaa oli loistava idea =)
  • Lisää melodiatilaa olisi ihan kiva, muttei läheskään pakko.
  • Mahdollisuus tallentaa enemmänkin kappaleita kuin yksi. Tiedän, että sitä .dat tiedoston nimen voi vaihtaa mutta silti.
Kiitoksia parannusideoista. Mitä tarkoitat "melodiatilalla"? :D
User avatar
skinkken
Advanced Member
Posts: 453
Joined: Sat Sep 01, 2007 4:00 pm
Location: Helsinki

Re: Sini

Post by skinkken »

Voisi kyllä olla isompia nuo ruudut, ne on niin hirveän pieniä :evil:
Valmiit pelit: House of Horrors , Battle Zone , Über Ball , Itdoti , Space Chaos , Bloxxplosives
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Sini

Post by MaGetzUb »

skinkken wrote:Voisi kyllä olla isompia nuo ruudut, ne on niin hirveän pieniä :evil:
Jep suurennuslasin kanssa piti olla tähtäämässä. Ihan kivaa 16bit meteliä saa aikaan. :) Vielä kun saisi lisää generoitua soittimia niin voisi tehdä nintendomusaa!
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Sini

Post by CCE »

Aivan loistava! Nuotit voisivat toki olla hieman isompia, esim. skrollauksella saavutettaisiin sama nuottimäärä kokonaisuudessaan. Tallenus ja lataus voisivat mielellään olla myös hiirellä klikattavia nappuloita, nyt kadotin hämmennyksissäni tekemäni hurjan sävellyksen.

Erityiskiitos kanttiaallosta.
User avatar
skinkken
Advanced Member
Posts: 453
Joined: Sat Sep 01, 2007 4:00 pm
Location: Helsinki

Re: Sini

Post by skinkken »

Laita ohjelman alkuun jokin iso resoluutio tai valintavaihtoehtoja ja laita sen jälkeen haluamasi resoluutio sizablewindowina.
Esimerkki:

Code: Select all

SCREEN 1280,960,32,1
SCREEN 400,300,32,2

FrameLimit 40

'Tee pelimaailma
ruoho = MakeObjectFloor ()
nurmikko = LoadImage ("Media\grass.bmp")
PaintObject ruoho, nurmikko

ukko1 = LoadObject ("Media\guy.bmp",72)
ukko2 = LoadObject ("Media\guy.bmp",72)

'Pyöritä ukot alkuasentoon
RotateObject ukko1,0
RotateObject ukko2,180

'Aseta ukot alkupaikkoihin
PositionObject ukko1,-150,100
PositionObject ukko2,150,-100

Repeat

    'Ukon 1 ohjaus
    If LeftKey() Then TurnObject ukko1,5
    If RightKey() Then TurnObject ukko1,-5
    If UpKey() Then MoveObject ukko1,2
    If DownKey() Then MoveObject ukko1,-2

    'Ukon 2 ohjaus
    If KeyDown(cbKeyA) Then TurnObject ukko2,5
    If KeyDown(cbKeyD) Then TurnObject ukko2,-5
    If KeyDown(cbKeyW) Then MoveObject ukko2,2
    If KeyDown(cbKeyS) Then MoveObject ukko2,-2

    'Älä päästä ukkoa 1 seinien ulkopuolelle
    If ObjectX(ukko1)<-200 Then PositionObject ukko1,-200,ObjectY(ukko1)
    If ObjectX(ukko1)>200 Then PositionObject ukko1,200,ObjectY(ukko1)
    If ObjectY(ukko1)<-150 Then PositionObject ukko1,ObjectX(ukko1),-150
    If ObjectY(ukko1)>150 Then PositionObject ukko1,ObjectX(ukko1),150
    
    'Älä päästä ukkoa 2 seinien ulkopuolelle
    If ObjectX(ukko2)<-200 Then PositionObject ukko2,-200,ObjectY(ukko2)
    If ObjectX(ukko2)>200 Then PositionObject ukko2,200,ObjectY(ukko2)
    If ObjectY(ukko2)<-150 Then PositionObject ukko2,ObjectX(ukko2),-150
    If ObjectY(ukko2)>150 Then PositionObject ukko2,ObjectX(ukko2),150
        
    
    DrawScreen

Forever
;)

E: tämä siis sitä varten että nuotit eivät olisi niin pikkuruisia
Valmiit pelit: House of Horrors , Battle Zone , Über Ball , Itdoti , Space Chaos , Bloxxplosives
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Sini

Post by valscion »

Valtzu wrote:Kiitoksia parannusideoista. Mitä tarkoitat "melodiatilalla"? :D
Siis sitä tilaa, mikä on varattu nuoteille. Eli kuinka pitkän pätkän voi valmistaa.

Olis jees, jos aluks ois vaikkapa tuo nykyinen määrä nuotteja, sitten siellä alhaalla vaikka olisi sellainen klikattava "[+]" nappula, josta saisi lisää tyhjää tilaa ja nuotit scrollautuisivat. Saattaapi vaan olla hieman vaikea toteuttaa :p
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Valtzu
Active Member
Posts: 115
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:40 pm
Location: Sauvo
Contact:

Re: Sini

Post by Valtzu »

Bump. Uutta versiota pukkaa, aloitusviesti päivitetty.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Sini

Post by MaGetzUb »

Noniin, nyt saatiin jo suurremmaksin noita "nuotteja", tulee ihan grafiikasta FL Studio mieleen. :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Sini

Post by valscion »

Valtzu wrote:Bump. Uutta versiota pukkaa, aloitusviesti päivitetty.
Huikea parannus entiseen! cbApin käyttäminen oli hyvä idea tallennukseen ja lataukseen =) En jaksa luetella hyviä puolia, sillä niitä on hirmuisesti =))

Tässä taasen parannus- ja kehitysehdotuksia:
  • Kun on kerran jo valinnut kappaleen koon, mutta tajuaakin jossain vaiheessa että se on liian pieni, voisi mahdollisuus vaihtaa kokoa jonkin nappulan kautta olla aika bueno ratkaisu
  • QuickSave, että ohjelma muistaisi minne on viimeksi talletettu ja tallentaisi sen päälle, ilman turhia tiedostoikkunoita. Jos taas ei oltaisi kertaakaan tallennettu, aukeaisi tietenkin tiedoston talletusdialogi =)
  • "Load recent" -valinta käynnistykseen. Viimeiseksi auki ollut tiedosto olisi talletettu asetustiedostoon ja se aukeaisi tästä valinnasta.
  • VARMISTUKSET JA VAROITUKSET!!!
    1. Jos klikkaa Q sen jälkeen kun on lisännyt/poistanut vaikka yhdenkin nuotin tallennuksen jälkeen, ohjelma kysyisi varmistuksen main menuun palaamiselle. Sama juttu, jos ollaan lataamassa uutta tiedostoa.
    2. Jos ollaan tallentamassa päälle (save as -tavalla), niin vaadittaisiin varmistus. (esim. "Overwrite <file>.ss?"). QuickSavella varmistusta ei tarvittaisi, ellei oltaisi napautettu "Clear All" -painiketta.
  • Jokin cachen vakiotallennuspaikka (mahdollisuus vaihtaa asetuksista) minne samplet tehdään. Ei ole kovinkaan innostavaa, jos tallentaa tiedostoja eri kansioihin että jokaisen kansion sisään ilmestyy "samples" kansio. Oletuksena se kansio, missä exe sijaitsee.
  • ReadMe-filu. Ihmettelin esim. aluksi että miksi jotkut nuoteista olivat tavallista pidempiä, kunnes tajusin hiiren vetämisen vaikuttavan asiaan. Se vaati myös testailua, että tajusin hiiren vetämisen toimivan max. 4:lle ruudulle. Ylhäältä alaspäin.
  • Minimaalinen prosessorin käyttö silloin, kun mitään ei tehdä (esim. ikkuna ollaan pienennetty tai se ei ole aktiivinen). Ehtona voisi olla se, ettei hiiri liiku eikä mitään näppäintä rekisteröidä ikkunassa. Rasittavaa, kun tämänkin viestin aikana päälle jäänyt ohjelma pisti koneen tuulettimen täysille kierroksille (se ei ole mitenkään hiljainen...)
  • Selkeämmät pitkien nuottien tekemiset. Olisi mukava nähdä jo vetämisvaiheessa, mihin nuotit ovat tulossa. Vaikka suurin mahdollinen nuotin pituus olisikin valmiiksi määritelty (jota voisi mieluusti muuttaa asetuksissa), niin voisi silti vetää pitkän pätkän nuottia alas TAI ylöspäin. Se vain sitten pilkkoisi nuotin osiin =).
  • Edelliseen vielä lisäksi mahdollisuus valita jostakin, voiko hiirellä vetää nuotteja myös sivuttain.
  • HotKeys! Pikanäppäimet olisi kätevät (esim. ctrl+s quicksavelle yms.)
  • Äänen sijainnin valitseminen. Oikean ja vasemman puolen nuottien päälle voisi laittaa palkilla säädettävän sijainnin (siis oikea/vasen kaiutin). Eihän oikeassakaan pianossa tule vasemman käden nuotit vain vasemmalta puolelta, kyllä se kuuluu vähän kaikkialla =)
Huh, tulipa lista. Toivottavasti tämä hjelppii hieman ohjelman kehitystä ;)

EDIT: Pistinpä parit lihavoinnit pääpointtien korostamiseksi :)
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Sini

Post by MaGetzUb »

Niin ja nuotin(ei nuottien) soitto volyymia pitäisi myös saada säädettyä. ;)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Misthema
Advanced Member
Posts: 312
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Sini

Post by Misthema »

Hehee! Mukavan oloinen "träkkeri" (tämähän siis ei ole träkkeriä nähnytkään enkä muuta sanaa keksinyt).

Tässä jopa pienoinen esimerkkirepäisy (liitteenä).
Attachments
samplesong01.zip
samplesong with Sini1B
(333 Bytes) Downloaded 295 times
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Sini

Post by Jonez »

Sävelsin Chariots of Firen. Se on tosin vain vasemman puolen kaiuttimelle, koska en jaksanut säätää... Ja sen tahti on alussa liian hidas, mutta sen korjaaminen olisi vienyt ikuisuuden.

Mitkä asiat jäivät säveltäessä vaivaamaan:
1. En voinut laittaa nuotteja samaan aikaan oikealle ja vasemmalle. Erittäin paha ongelma.
2. Kun biisi rupesi olemaan jo suhteellisen pitkä, oli hankala testata menivätkö tahdit oikein. Ratkaisin ongelman säveltämällä haluamani kohdan (tyhjällä) oikean puolen viivastolla, jonka jälkeen kopioin sen vasemmalle.
3. Pystyin hyvin kuuntelemaan miten biisin pitäisi mennä painelemalla hiirellä oikeaan tahtiin oikeita nuotteja. Viivasto on vain niin pieni että painelin jatkuvasti ohi halutun nuotin. Olisi hyvä jos viivastoa voisi zoomailla.
4. Viivasto loppui kesken: ehdin säveltää ensimmäisen osion ja toisen osion _melkein_ loppuun, ilman asiaan kuuluvia toistoja: Chariots of Fire koostuu oikeasti "introsta", ensimmäisestä osiosta, joka soitetaan kaksi kertaa, toisesta osiosta, myöskin kaksi kertaa, ja muistaakseni koko ruljanssi, paitsi intro kolme kertaa jonka jälkeen lopetus. Taisin käyttää suurinta mahdollista viivastoa. Miten olisi loputon viivasto? Onko liian hankala toteuttaa? (Ymmärrän tosin hyvin, että tätä ei ole tarkoitettu mihinkään suurempaan tai vakavaan)
5. Nuottien keston säätö oli erittäin hankalasti toteutettu. Jos teki liian pitkän, ei nuottia asetettu ollenkaan.
Attachments
chariots of fire.rar
(320 Bytes) Downloaded 281 times
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
User avatar
Misthema
Advanced Member
Posts: 312
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Sini

Post by Misthema »

Muuten ihan hyvän kuulonen, paitsi että epärytmitetty nuotitus jäi ärsyttämään ja haittaamaan. Sen takia softassa on nuo väritetyt osat (4 tummaa ja 4 vaaleampaa riviä jokaisessa osassa). Nämä siis menevät 4/4 tahdissa.
Valtzu
Active Member
Posts: 115
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:40 pm
Location: Sauvo
Contact:

Re: Sini

Post by Valtzu »

Huh, parannusehdotuksia näkyy olevan masentavan pitkä lista. Saa nähdä josko jotain niistä jaksaisin toteuttaa.
VesQ wrote: Jokin cachen vakiotallennuspaikka (mahdollisuus vaihtaa asetuksista) minne samplet tehdään. Ei ole kovinkaan innostavaa, jos tallentaa tiedostoja eri kansioihin että jokaisen kansion sisään ilmestyy "samples" kansio. Oletuksena se kansio, missä exe sijaitsee.
Tämä oli bugi, jonka juuri korjasin ja päivitin pakettiin. Nyt siis samplekansio tallentuu (toivottavasti) aina samaan kansioon exen kanssa.
VesQ wrote: Se vaati myös testailua, että tajusin hiiren vetämisen toimivan max. 4:lle ruudulle.
Tästä olisi tietysti pitänyt mainita joo. Syynä on se, että samplet ovat kohtuu lyhyitä, jolloin pitkiä nuotteja ei voitaisi kuitenkaan soittaa pitkinä.
VesQ wrote:Minimaalinen prosessorin käyttö silloin, kun mitään ei tehdä. Rasittavaa, kun tämänkin viestin aikana päälle jäänyt ohjelma pisti koneen tuulettimen täysille kierroksille (se ei ole mitenkään hiljainen...)
Tähän en itse osannut kiinnittää huomiota, sillä oma koneeni pitää samaa meteliä aina rasituksesta riippumatta.
VesQ wrote:Selkeämmät pitkien nuottien tekemiset. Olisi mukava nähdä jo vetämisvaiheessa, mihin nuotit ovat tulossa.
Oli suunnitelmissa, mutta unohtui kaiken muun keskellä...
VesQ wrote:Edelliseen vielä lisäksi mahdollisuus valita jostakin, voiko hiirellä vetää nuotteja myös sivuttain
Mikäs idea tässä olisi?
VesQ wrote:Äänen sijainnin valitseminen. Oikean ja vasemman puolen nuottien päälle voisi laittaa palkilla säädettävän sijainnin (siis oikea/vasen kaiutin). Eihän oikeassakaan pianossa tule vasemman käden nuotit vain vasemmalta puolelta, kyllä se kuuluu vähän kaikkialla =)
Eih :( Tarkoitus ei tosiaankaan ole simuloida oikeaa pianoa, koskettimet auttaa vaan hahmottamaan sävelet/nuotit paremmin kuin pelkkä teksti(c,c#,d,d# jne). Alunperin ohjelman idea oli juurikin olla ovela ja kaksikanavainen: yksi raita molempia (oikea ja vasen) kanavia varten.

Jonez wrote:Sävelsin Chariots of Firen. Se on tosin vain vasemman puolen kaiuttimelle, koska en jaksanut säätää... Ja sen tahti on alussa liian hidas, mutta sen korjaaminen olisi vienyt ikuisuuden.
Temmon/tempon säätö jälkeen päin on helppo toteuttaa, lähinnä jaksamisesta kiinni.
Jonez wrote:1. En voinut laittaa nuotteja samaan aikaan oikealle ja vasemmalle. Erittäin paha ongelma.
Ei ole tarkoituskaan. Se on ominaisuus.
Jonez wrote:2. Kun biisi rupesi olemaan jo suhteellisen pitkä, oli hankala testata menivätkö tahdit oikein.
Menivätkö tahdit oikein? Eli siis mitä? Ns. nuottiviivaston (alue johon nuotteja läntätään ohjelmassa) taustan värit kertovat kun tahti vaihtuu. Ei pitäisi ilmetä ongelmia o.O
Jonez wrote:3. Pystyin hyvin kuuntelemaan miten biisin pitäisi mennä painelemalla hiirellä oikeaan tahtiin oikeita nuotteja. Viivasto on vain niin pieni että painelin jatkuvasti ohi halutun nuotin. Olisi hyvä jos viivastoa voisi zoomailla.
Miten pienellä resoluutiolla sävelsit? 1024x480 resolla "nuotit" ovat 8x10px kokoisia, joten jo 17" näytöllä niistä saa hyvin selvää.
Jonez wrote:4. Viivasto loppui kesken
Jo 256 tahdin pituisella biisillä ohjelma rupeaa hidastelemaan huomattavasti, kun nuotteja on vähänkin enemmän.
Jonez wrote:5. Nuottien keston säätö oli erittäin hankalasti toteutettu. Jos teki liian pitkän, ei nuottia asetettu ollenkaan.
Tästä vastasinkin jo VesQ:lle


Kiitoksia palautteesta, katsotaan mitä voin/jaksan/kykenen tehdä. Ja musiikkia:
square.rar
kanttiaaltoilua
(1.15 KiB) Downloaded 278 times
Post Reply