Pikapelikisa 21 - uusinta

Tuxu
Member
Posts: 81
Joined: Tue Oct 14, 2008 5:54 pm
Location: Jyväskylä
Contact:

Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Tuxu »

Kisa käydään siis perjantaina 16.10.2009.

Aihe: Koodaa peli, jossa käytät vain Coolbasicin mukana tullutta grafiikkaa!

Aiheen tarkennus, ettei tule epäselvyyksiä:
-Eli grafiikkaa joka sijaitsee CB:n Media-kansiossa ja joka on tullut CB:n mukana.
-Muuta grafiikkaa ei saa käyttää.
-Piirtokomennot sallitaan(ovathan ne käytännössä Cb:n omaa grafiikkaa),
mutta pelissä täytyy olla ainakin joku kuva/objekti, joka on CB:n Media-kansiosta.

Toimikaa!

Sääntöinä:
  • Kilpailuaika on perjantaina 18:00-20:00, työ tulee olla viimeistään tässä kisatopikissa klo 20:05.
  • Pelipaketissa tulee olla mukana pelin lähdekoodi.
  • Toteutuskieli Coolbasic.
  • Ennen kilpailua luotua mediaa tai koodia ei saa käyttää...
  • ...,mutta CBSDK:n ja CBKK:n funktioita/koodia saa tässä kilpailussa poikkeuksellisesti hyödyntää. Samoin CB:n mukana tullutta grafiikkaa.
  • Peliin tulee sisältyä kilpailun alkaessa paljastuva elementti. Se on varsinaista toteutusta mahdollisimman vähän rajoittava. Se ilmoitetaan tähän topikkiin kisan alkaessa klo 18:00.
  • Palkintoina pelin palauttaneille onnistumisen tunne ja mahdollinen maine sekä kunnia.( Ja voittajalle ehkä banneri, mikäli joku sellaisen väsää)
Ilmoittautuneet:
  • CCE
  • Valtzu
  • Requiem for Anthrax
  • Nassi_setä
  • Bambi
  • Ruuttu
  • MAVmaggot
  • Sly_Jack0
  • phons
  • Lazyanttu
  • Mickey
  • Grandi
  • MikkoK
  • Sumppi
Ja palkinto banneria voittajalle/osallistujille(by Ilmuri):
Image
Last edited by Tuxu on Fri Oct 16, 2009 6:01 pm, edited 15 times in total.
aivot pohtii ja raksuttaa
TuxuGames | Projektiblogi
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Awaclus »

Ilmottaudun. Eipä siinä mitään menetäkään, vaikken mitään jaksaisikaan/muistaisikaan tehdä.
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Ilmuri »

Image
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Nassi_Setä
Advanced Member
Posts: 281
Joined: Sat Jun 28, 2008 5:19 pm
Location: Hämeessä miä

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Nassi_Setä »

Mukana.

Onko kisa kuinka vaikea?
\../(-_-)\../ <---klick MyBrute Image
Jotain evilii on tekeillä....
Tuxu
Member
Posts: 81
Joined: Tue Oct 14, 2008 5:54 pm
Location: Jyväskylä
Contact:

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Tuxu »

Nassi_Setä wrote:Onko kisa kuinka vaikea?
Ei ole vaikea. Aihe on yleensä(ja nytkin) melko vapaamuotoinen ja siihen on jokaisen helppo koodata jotain. Esim. kuten pikapelikisassa 19, aihe oli "kärpänen". Siihen aiheeseen sitten vain jonkinmoinen peli/ohjelma.
aivot pohtii ja raksuttaa
TuxuGames | Projektiblogi
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Ilmuri »

En osallistu. Postaukseni on banneripalkinto osallistujille.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Requiem for Anthrax
Active Member
Posts: 155
Joined: Wed Dec 03, 2008 8:17 pm
Location: Haukipudas

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Requiem for Anthrax »

RFA ilmottautuu mukaan.
Turmankylä
huonoja pelejä, purkkaisia viritelmiä, tylsiä tarinoita.
User avatar
Bambi
Member
Posts: 87
Joined: Sat Nov 24, 2007 12:51 pm

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Bambi »

Mukana ollaan. :)
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Ruuttu »

Osallistun tai sitten en osallistu. Riippuu tuulen suunnasta.
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by phons »

Täältä päin tulee, mukana! Joo, se edellinen meni vähän mettään...
Image
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 8:25 am

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Sly_Jack0 »

Mukana. Mutta mielestäni vanhaa koodia pitää saada käyttää, koska aina on jotain funktioita hihassa, joita ei viitsisi uudellen koodata. Ja muutenkin, nythän ei voi käyttää cbSDK:ta eikä esim. CBKK:n funktioita.
Nassi_setä---salis unohtu

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Nassi_setä---salis unohtu »

Mielestäni functioita jotka ovat kaikkien saatavilla esim. cbSDK:ta saisi käyttää ellei se helpottaisi pelin teko liikaa.
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by MikkoK »

Voi piru vie! Aina nämä järjestetään juuri sinä perjantaina kun menen isälle. :/ No jos joku jaksaa ensi perjantaina järjestää.

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by MAVmaggot »

Itselleni sopii hyvin että esim. cbSDK:n ja cbkk:n koodinpätkät saa hyödyntää. Yhtälailla cb:ssä on sisäänrakennettuja elämänhelpottajia.

Itse olen myös mukana.
Lazyanttu
Newcomer
Posts: 29
Joined: Sat May 16, 2009 10:18 pm

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Lazyanttu »

En ennen kisoissa ole ollut ja olen aika uusi vielä foorumeilla, mutta mitä siinä nyt menettääkkään? :D

Elikkä siis mukana ollaan.
Tuxu
Member
Posts: 81
Joined: Tue Oct 14, 2008 5:54 pm
Location: Jyväskylä
Contact:

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Tuxu »

Sly_Jack0 wrote:. Mutta mielestäni vanhaa koodia pitää saada käyttää, koska aina on jotain funktioita hihassa, joita ei viitsisi uudellen koodata.
MAVmaggot wrote:Itselleni sopii hyvin että esim. cbSDK:n ja cbkk:n koodinpätkät saa hyödyntää.
Oukki doukki. Koska ehdotus sai kannatusta, niin cbSDK:n ja cbKK:n funktioita/koodia saa hyödyntää _tässä_ kilpailussa, koska ne ovat kaikkien saatavilla. Lisään tuon sääntöihin.

Jos joku vastustaa, niin kertokoon mielipiteensä tässä ja nyt.
aivot pohtii ja raksuttaa
TuxuGames | Projektiblogi
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Jonez »

MAVmaggot wrote:Itselleni sopii hyvin että esim. cbSDK:n ja cbkk:n koodinpätkät saa hyödyntää. Yhtälailla cb:ssä on sisäänrakennettuja elämänhelpottajia.

Itse olen myös mukana.
Eikä vain cbSDK:n ja cbkk:n. En näe siinä mitään haittaa että käyttää tiettyihin tarkoituksiin tehtyjä funktioita monestakin syystä:

1. Vanha pyörän-uudelleen-keksiminen.
2. Ohjelmointikilpailut eivät mittaa ainoastaan käyttäjien taitoja luoda näitä funktioita, vaan:
- Taitoa käyttää niitä ko. funktioita kunnolla / oikein / luoda ohjelma joka sitä oikeasti tarvitsee.
- Taitoa luoda pieni, innostava peli. Tähän sisältyy grafiikat, pelattavuus, musiikki jne.
3. Ei tämä niin vakavaa ole. Hauskaahan tässä pidetään. Ja vaikka olenkin tiukkojen aika-rajojen ja sääntöjen noudattamisien kannalla ihan reilun pelin vuoksi, ei se tarkoita etteikö säännöt voisi sallia vanhoja funktiota.

Siinä oli syyt miksi vanhoja funktioita voisi käyttää kilpailussa. Syyt miksi olen sillä kannalla että niitä saisi käyttää:
1. Pieni aikaraja. Pyörä ja siihen liittyvät uudet innovaatiot.
2. Pienenpieni tasoitus aloittelijoiden ja konkareiden välillä.
3. Ehkä enemmän osanottajia. Muutenvain kivempi koodailla kun ei tarvitse murehtia pikkusälästä.

Postaan tämän jotta asia saisi lisää kannatusta, myös tulevia kisoja varten. Ja koska vuodatin paljon verta, hikeä ja kyyneleitä tähän viestiin, postaan sen silti, vaikka Tuxu nyt ehtikin ensin.

Edit. Siis olen sillä kannalla että muitakin vanhoja funktiota kuin SDK:n ja cbkk:n. Kokonaisuus on tunnetusti enemmän kuin osiensa summa. Eli kaikkia funktiota (kunhan se ei ole mikään massiivinen funktio joka hoitaa pelin super-tekoälyn jolla on mahdollisuus evolvoitua, luoda oma minäkäsitys, hakkeroitua kansalliseen verkkoon ja vallata maailma).
Last edited by Jonez on Thu Oct 15, 2009 1:26 pm, edited 1 time in total.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by phons »

Olen samalla kannalla. Ja korostan vielä tätä grafiikka, juuri tämän jonezin ajan loppumisen vuoksi. Hylätään siksi, että käyttä CB:m grafiikoita. Tosin minä kyllä sain jäädä siihen äänestykseen, silloin kerran.
Image
Tuxu
Member
Posts: 81
Joined: Tue Oct 14, 2008 5:54 pm
Location: Jyväskylä
Contact:

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Tuxu »

Hmm. Ihan hyviä ehdotuksia. Noiden kaikkien vanhojen funktioiden salliminen on mielestäni hiukan kyseenalaista. Tokihan se voi toimia, mutta sitten kun joku voi tosiaan kaivaa varastostaan sen supermegahyperfunktion, jota muilla ei ole käytettävissä. Onko se reilua? Jos sallitaan vain nuo CBKK:n ja CBSDK:n käytöt, niin silloin varmistetaan, että kaikilla on alusta asti samat mahdollisuudet kilpailuun(oli kuinka leikkimielinen tahansa). Tästä varmaan kannattaa järjestää äänestys tulevia pikapelikisoja varten. Mennään nyt näillä säännöillä.

Tästä CB:n oman grafiikan käytöstä olisin itse sitä mieltä, että sitä voisi käyttää, koska kaikilla on se käytettävissä. Sen käyttö voitaisiin hyväksyä jo tähän kisaan. Mutta kysytääs vielä: puolesta vai vastaan? Ja perustelut mukaan.

Pitää muuten varmaan kirjoittaa näistä jotkut perussäännöt, joiden pohjalta sitten tulevat pikapelikisat järjestetään.
aivot pohtii ja raksuttaa
TuxuGames | Projektiblogi
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Post by Jonez »

Mutta itse en esimerkiksi käytä juuri ollenkaan näitä edellämainittuja funktioita, ja jos käytän, ne ovat yleensä modattuja paremmin omiin tarkoituksiini. Eli onko se sitten "reilua" tällaisia käyttäjiä kohtaan? :)

Puhuinkin näistä "yleispätevistä" funktioista, jotka tyyliin palauttavat luvun kuutiojuuren, en mistään funktioon asetetusta koodilohkosta jossa liikutellaan kaikkia pelin hahmoja.

Tämä asia ei sinänsä ole iso juttu minulle, pärjään hyvin vaikka ilman funktioita, mutta haluaisin mielelläni saada jonkinlaisen yleispätevän standardin tälle asialle.

Myönnän tosin että yleispätevänä standardina cbSDK ja CBKK ainakin loisivat selvät rajat.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
Post Reply