Uusi editori?

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Hene
Active Member
Posts: 122
Joined: Wed Apr 22, 2009 8:13 pm

Re: Uusi editori?

Post by Hene »

11v wrote:Editoriin voisi tulla ihan sellainen ominaisuus, että oma tekemät funktiot värjäytyisi. Toivoisin sellaista =).
Ja voisi värjätä koodin pohjaa jostain kohdasta, vaikka pääsilmukasta.
Yksi viellä. Voisi tehdä vähän niin kuin otsikoita ja editorin sivulla näkyisi otsikot. Kun klikkaisi otsikko se menisi siihen kohtaan.

Nämä selkeyttäisi ainakin minun koodia!
Itsekkin toivoisin tuollaista. Nykyään laitan kommentoinneilla tyyliin "VIHOLLISET - ALKAA" ja etsin ctrl + f:llä tekstin.
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Uusi editori?

Post by Koodiapina »

@Hene: Luokat sekä niiden jäsenmuuttujat ja -funktiot on IDEissä perinteisesti näytetty pienenä puuna, ns. luokkahierarkiassa. Siitä kohteiden nimiä klikkaamalla voisi myös kätevästi koodissa liikkua eri kohtiin. On ollut myös yleistä jaotella samaan kategoriaan kuuluvat koodit omiin moduuleihinsa, mikä on mahdollista nykyisessäkin CoolBasicissa.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Uusi editori?

Post by MaGetzUb »

Yksi hyvä ominaisuus olisi kanssa se, että editori osaisi itse "kapseloida" koodia ja sisentää sitä. Esim Repeatin (ja muiden ehtojen sekä silmukoiden) jälkeen alkaisi sisennykset automaattisesti ja se osio kapseloitaisiin (näytetään / ei näytetä) repeatin jälkeisiä tapahtumia:

Code: Select all

Repeat[+]
Forever

Repeat[-]

     If Key.Down(cbUpkey) Then Auto.Move(2)
     If Key.Down(cbDownKey) Then Auto.Move(-2)

     UpdateBullets()
     DrawScreen (?) 
Forever
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Uusi editori?

Post by Awaclus »

MaGetzUb wrote:Yksi hyvä ominaisuus olisi kanssa se, että editori osaisi itse "kapseloida" koodia ja sisentää sitä. Esim Repeatin (ja muiden ehtojen sekä silmukoiden) jälkeen alkaisi sisennykset automaattisesti ja se osio kapseloitaisiin (näytetään / ei näytetä) repeatin jälkeisiä tapahtumia:

Code: Select all

Repeat[+]
Forever

Repeat[-]

     If Key.Down(cbUpkey) Then Auto.Move(2)
     If Key.Down(cbDownKey) Then Auto.Move(-2)

     UpdateBullets()
     DrawScreen (?) 
Forever
Itsekin toivoisin tätä. AutoIT-skriptieditorissa on sama ja se on todella kätevä, koska sisennettyä koodia todellakin on helpompi lukea, mutta itse ei muista koskaan sisentää :| .

En tiedä, olisiko liian vaikea, mutta voisi myös olla kiva, jos kirjoitan editoriin "DrawSceen", niin joku järjestelmä tunnistaisi, että se on saman kaltainen, kuin DrawScreen ja kysyisi, korjataanko. Sitten tietysti tuon voisi asettaa pois päältä tai automaattiseksi jostain preferensseistä.
Bagard
Newcomer
Posts: 46
Joined: Sun Aug 26, 2007 4:56 pm
Location: Finland

Re: Uusi editori?

Post by Bagard »

Chaosworm wrote:En tiedä, olisiko liian vaikea, mutta voisi myös olla kiva, jos kirjoitan editoriin "DrawSceen", niin joku järjestelmä tunnistaisi, että se on saman kaltainen, kuin DrawScreen ja kysyisi, korjataanko. Sitten tietysti tuon voisi asettaa pois päältä tai automaattiseksi jostain preferensseistä.
Eiköhän pelkkä syntaksinväritys hoida tuon, sillä jos sana ei värjäydy niin se on virheellisesti kirjoitettu. Ja tuosta sisennyksestä - kyllä se pitäisi itsekin osata, vaikka editori sen tekisikin automaattisesti.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Uusi editori?

Post by MaGetzUb »

Keksin kerran sellaisen villin idean, että voisi koodata tiputus laatikoilla valittavilla komennoilla. Hyvä puoli olisi tässä se ettei tulisi kirjoitusvirheitä, ja "koodaus" olisi todella nopeaa. :D
Attachments
Viritelmä.PNG
Viritelmä.PNG (2.1 KiB) Viewed 13166 times
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Uusi editori?

Post by kaneli2000 »

MaGetzUb wrote:Keksin kerran sellaisen villin idean, että voisi koodata tiputus laatikoilla valittavilla komennoilla. Hyvä puoli olisi tässä se ettei tulisi kirjoitusvirheitä, ja "koodaus" olisi todella nopeaa. :D
EIEIEIEIEIEIhän nörtti nyt voi tuollaista käyttää! Koodauksen hienous on juuri editorissa, eikö :D?
I see the rainbow rising
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Uusi editori?

Post by Awaclus »

@ MaGetzUp: GameMaker ftmfw
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Uusi editori?

Post by Feuer »

kaneli2000 wrote:
MaGetzUb wrote:Keksin kerran sellaisen villin idean, että voisi koodata tiputus laatikoilla valittavilla komennoilla. Hyvä puoli olisi tässä se ettei tulisi kirjoitusvirheitä, ja "koodaus" olisi todella nopeaa. :D
EIEIEIEIEIEIhän nörtti nyt voi tuollaista käyttää! Koodauksen hienous on juuri editorissa, eikö :D?
Ja tuollainen tappaisi kaiken tehokkuudenkin :(
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Uusi editori?

Post by axu »

Mutta samankaltainen toiminto voisi olla kuten ainakin VB6:n editorissa, eli kun kirjoitat jonkun olion nimen (esim. kirjoitat "Command1."), niin sen ominaisuudet ja metodit tulisivat pudotusvalikkona.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Uusi editori?

Post by Jare »

MaGetzUb wrote:Keksin kerran sellaisen villin idean, että voisi koodata tiputus laatikoilla valittavilla komennoilla. Hyvä puoli olisi tässä se ettei tulisi kirjoitusvirheitä, ja "koodaus" olisi todella nopeaa. :D
Helpottaisi aloittelijoiden elämää hyvinkin, kun editori tarjoisi tarkemmat raamit sille, mitä voi, pystyy ja kannattaa tehdä päästäkseen alkuun. Mutta käytännössä tuon toteuttaminen monipuoliseksi voi olla vaikeaa.
axu wrote:Mutta samankaltainen toiminto voisi olla kuten ainakin VB6:n editorissa, eli kun kirjoitat jonkun olion nimen (esim. kirjoitat "Command1."), niin sen ominaisuudet ja metodit tulisivat pudotusvalikkona.
Oma mielipiteeni tästä on se, että tuollainen itsestään avautuva valikko on tiellä. Se usein estää koodin lukemisen. Toinen ikävä seikka siinä on se, että se saa fokuksen aivan väärällä tavalla. Halutessani liikkua koodissa riviltä toiselle (nuolinäppäimet), niin sehän alkaakin liikkumaan omassa pikku listassaan vaihtoehtoja eteenpäin.

Silti tuo on hyödyllinen laatikko. Sen ilmestyminen ja ohjaus vain pitää toteuttaa jotenkin oikeasti ihmisläheisellä tavalla. Kenties se ilmaantuisi koodikentän ulkopuolelle tilaan, joka on ruudulta erikseen varattu kaikenlaiselle kontekstista riippuvalle sisällölle. Jos sitä haluaa selailla näppäimistöä käyttäen, niin nuolten lisäksi pitäisi painaa esim. Ctrl + Alt tai jotain muuta pitkälti harkittua näppäinyhdistelmää, joka ei törmää muiden näppäimistötoimintojen kanssa. (Esim. Ctrl + Nuolet skrollaa tekstiä pitäen kursorin paikallaan - siksi esimerkissäni Ctrl:n lisäksi on painettava vielä Alt:a).
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Uusi editori?

Post by temu92 »

Onpahan vähän nekrofiiliaa ottaen huomioon aiheen viimeisimmän viestin mutta..
Jare wrote:Pahoittelen offtopikkia, mutta toivon, ettei tämä eksy aiheesta liikaa: tuleeko edelleen mahdollisuus säilyttää jokainen mediatiedosto erillään ja itse päättää myös kansiorakenne näille tiedostoille valmiissa tuotoksessa? Itse kun pidän enemmän siitä, että media-tiedostot sijaitsevat valmiissakin pelissä jonkinlaisessa hakemistopuussa. Vaikka tämä onkin suojattomampi ratkaisu ajateltaessa sitä, että pelaaja saattaisi muokata mediatiedostoja, niin samalla tämä tarjoaisi peliin yksinkertaisen modausmahdollisuuden, jos pelin tekijä sellaisen haluaa pelaajille antaa.
Teeppäs samalla tavalla kun Blizzard. World of Warcraftissa (ja mahdollisesti Blizzardin muissakin tuotoksissa) on tehty sillä tavalla, että tiedostot on paketoitu MPQ päätteisiin tiedostoihin. Sovellus tarkistaa sitten latausvaiheessa löytyykö tiedosto mahdollisesti data-kansiosta erillisenä tiedostona ja lataakin sen paketissa olevan sijasta. Tietysti kun kyseessä on MMORPG niin monet tiedostot on suojattu sillä tavalla, ettei niitä voi muuttaa ihan tosta noin vain (laittamalla sinne kansioon, pitää tehdä MPQ tiedosto itse joka vuorostaan on bannien uhalla kiellettyä :roll: ).
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Uusi editori?

Post by Jare »

temu92 wrote:Onpahan vähän nekrofiiliaa ottaen huomioon aiheen viimeisimmän viestin mutta..
No ei kai tämä liian vanha topikki ollut - puol kuukautta vasta hiljasena. :P
temu92 wrote: Teeppäs samalla tavalla kun Blizzard. World of Warcraftissa (ja mahdollisesti Blizzardin muissakin tuotoksissa) on tehty sillä tavalla, että tiedostot on paketoitu MPQ päätteisiin tiedostoihin. Sovellus tarkistaa sitten latausvaiheessa löytyykö tiedosto mahdollisesti data-kansiosta erillisenä tiedostona ja lataakin sen paketissa olevan sijasta. Tietysti kun kyseessä on MMORPG niin monet tiedostot on suojattu sillä tavalla, ettei niitä voi muuttaa ihan tosta noin vain (laittamalla sinne kansioon, pitää tehdä MPQ tiedosto itse joka vuorostaan on bannien uhalla kiellettyä :roll: ).
Muistan kyllä Diablo II:sta nuo MPQ-tiedostot. Aika ovelasti niillä voisi kikkailla. Pelin asetuksista voitaisiin valita, käytetäänkö MPQ:ta vai Data-hakemiston tiedotoja.

Mitenkähän CBV3 ensimmäisen kerran julkaistaan. Ajattelin vain, että jos editorin kehitykseen hurahtaa paljonkin aikaa, mutta CBV3 tulee muuten valmiiksi, niin ensimmäinen julkaisu voisi ehkä sisältää vain kääntäjän ja dokumentaation (manuaalissa sitten editorin osuuden tilalla olisi jokin yksinkertainen ja lyhyt opas, miten CBV3 pultataan vaikka Notepad++:n tai muuhun editoriin). Toisaalta tämä tarkoittaisi CBV3:n julkaisua puolivalmiina - editori kuitenkin on todella tärkeä osa konseptia.
Bajaxooo_as_guest

Re: Uusi editori?

Post by Bajaxooo_as_guest »

Itse ainakin kannattaisin tuota pudotusvalikkosysteemiä. Se olisi todella aloittelijaystävällinen, ja ehkä minäkin saattasin (vihdoinkin) oppia ja alkaa.
11v
Member
Posts: 73
Joined: Wed Jun 10, 2009 10:13 pm

Re: Uusi editori?

Post by 11v »

Itse pidän erityisen paljon tämän hetkisestä editorista, toivoisin
CBV3 ilmestyvän alkuun vanhalla editorilla,
jos editorin tekemiseen menee aikaa. (Haluaisin jo kokeilla sitä =))
Black city peleistä parhain
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Uusi editori?

Post by MaGetzUb »

11v wrote:Itse pidän erityisen paljon tämän hetkisestä editorista, toivoisin
CBV3 ilmestyvän alkuun vanhalla editorilla,
jos editorin tekemiseen menee aikaa. (Haluaisin jo kokeilla sitä =))
Nykyinen editorihan on todella alkeellinen, eikä edes mitenkään aloitteliaystävällinen. Tulevaan editoriin saisi tulla ominaisuus kun on kirjoittanut esimerkiksi Repeat niin sen alle tyhjä rivi ja sen alle esim Forever.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Uusi editori?

Post by phons »

Jep, toivoisin myös uuten IDE:n sitä, mikä on esim. C++ IDE:issä että kun esim. tekee function tai lausekkeen niin ne sulut korstuu kun osoitin on niiden vieressä. Tietäisi vähän että mikä kuulu ja minne, siksi minulle tuleekin joskus Not Enough Parametres in function at line X, errori.
Image
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Uusi editori?

Post by Jare »

MaGetzUb wrote:Tulevaan editoriin saisi tulla ominaisuus kun on kirjoittanut esimerkiksi Repeat niin sen alle tyhjä rivi ja sen alle esim Forever.
Mistä voi tietää, haluaako käyttäjä siihen Forever:n vai Until:n? Mutta For:n kanssa tuo voisi olla kätevä, kun ainoa tapa sulkea For-lenkki on Next.
phons wrote:Jep, toivoisin myös uuten IDE:n sitä, mikä on esim. C++ IDE:issä että kun esim. tekee function tai lausekkeen niin ne sulut korstuu kun osoitin on niiden vieressä. Tietäisi vähän että mikä kuulu ja minne, siksi minulle tuleekin joskus Not Enough Parametres in function at line X, errori.
Jep, tuo olisi hyvä.
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: Uusi editori?

Post by skorpioni-cb »

heräTYS:

Eclipsessä on hyvä ominaisuus jota voi soveltaa.
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Uusi editori?

Post by valscion »

skorpioni-cb wrote:heräTYS:

Eclipsessä on hyvä ominaisuus jota voi soveltaa.
Kerros toki lisää, kaikki eivät välttämättä tiedä kyseistä ominaisuutta.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Post Reply