Itsekkin toivoisin tuollaista. Nykyään laitan kommentoinneilla tyyliin "VIHOLLISET - ALKAA" ja etsin ctrl + f:llä tekstin.11v wrote:Editoriin voisi tulla ihan sellainen ominaisuus, että oma tekemät funktiot värjäytyisi. Toivoisin sellaista =).
Ja voisi värjätä koodin pohjaa jostain kohdasta, vaikka pääsilmukasta.
Yksi viellä. Voisi tehdä vähän niin kuin otsikoita ja editorin sivulla näkyisi otsikot. Kun klikkaisi otsikko se menisi siihen kohtaan.
Nämä selkeyttäisi ainakin minun koodia!
Uusi editori?
Re: Uusi editori?
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Uusi editori?
@Hene: Luokat sekä niiden jäsenmuuttujat ja -funktiot on IDEissä perinteisesti näytetty pienenä puuna, ns. luokkahierarkiassa. Siitä kohteiden nimiä klikkaamalla voisi myös kätevästi koodissa liikkua eri kohtiin. On ollut myös yleistä jaotella samaan kategoriaan kuuluvat koodit omiin moduuleihinsa, mikä on mahdollista nykyisessäkin CoolBasicissa.
Re: Uusi editori?
Yksi hyvä ominaisuus olisi kanssa se, että editori osaisi itse "kapseloida" koodia ja sisentää sitä. Esim Repeatin (ja muiden ehtojen sekä silmukoiden) jälkeen alkaisi sisennykset automaattisesti ja se osio kapseloitaisiin (näytetään / ei näytetä) repeatin jälkeisiä tapahtumia:
Code: Select all
Repeat[+]
Forever
Repeat[-]
If Key.Down(cbUpkey) Then Auto.Move(2)
If Key.Down(cbDownKey) Then Auto.Move(-2)
UpdateBullets()
DrawScreen (?)
Forever
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: Uusi editori?
Itsekin toivoisin tätä. AutoIT-skriptieditorissa on sama ja se on todella kätevä, koska sisennettyä koodia todellakin on helpompi lukea, mutta itse ei muista koskaan sisentää .MaGetzUb wrote:Yksi hyvä ominaisuus olisi kanssa se, että editori osaisi itse "kapseloida" koodia ja sisentää sitä. Esim Repeatin (ja muiden ehtojen sekä silmukoiden) jälkeen alkaisi sisennykset automaattisesti ja se osio kapseloitaisiin (näytetään / ei näytetä) repeatin jälkeisiä tapahtumia:
Code: Select all
Repeat[+] Forever Repeat[-] If Key.Down(cbUpkey) Then Auto.Move(2) If Key.Down(cbDownKey) Then Auto.Move(-2) UpdateBullets() DrawScreen (?) Forever
En tiedä, olisiko liian vaikea, mutta voisi myös olla kiva, jos kirjoitan editoriin "DrawSceen", niin joku järjestelmä tunnistaisi, että se on saman kaltainen, kuin DrawScreen ja kysyisi, korjataanko. Sitten tietysti tuon voisi asettaa pois päältä tai automaattiseksi jostain preferensseistä.
Re: Uusi editori?
Eiköhän pelkkä syntaksinväritys hoida tuon, sillä jos sana ei värjäydy niin se on virheellisesti kirjoitettu. Ja tuosta sisennyksestä - kyllä se pitäisi itsekin osata, vaikka editori sen tekisikin automaattisesti.Chaosworm wrote:En tiedä, olisiko liian vaikea, mutta voisi myös olla kiva, jos kirjoitan editoriin "DrawSceen", niin joku järjestelmä tunnistaisi, että se on saman kaltainen, kuin DrawScreen ja kysyisi, korjataanko. Sitten tietysti tuon voisi asettaa pois päältä tai automaattiseksi jostain preferensseistä.
Re: Uusi editori?
Keksin kerran sellaisen villin idean, että voisi koodata tiputus laatikoilla valittavilla komennoilla. Hyvä puoli olisi tässä se ettei tulisi kirjoitusvirheitä, ja "koodaus" olisi todella nopeaa.
- Attachments
-
- Viritelmä.PNG (2.1 KiB) Viewed 13186 times
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
- kaneli2000
- Guru
- Posts: 1059
- Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
- Location: Lempäälä
Re: Uusi editori?
EIEIEIEIEIEIhän nörtti nyt voi tuollaista käyttää! Koodauksen hienous on juuri editorissa, eikö :D?MaGetzUb wrote:Keksin kerran sellaisen villin idean, että voisi koodata tiputus laatikoilla valittavilla komennoilla. Hyvä puoli olisi tässä se ettei tulisi kirjoitusvirheitä, ja "koodaus" olisi todella nopeaa. :D
I see the rainbow rising
Re: Uusi editori?
@ MaGetzUp: GameMaker ftmfw
Re: Uusi editori?
Ja tuollainen tappaisi kaiken tehokkuudenkinkaneli2000 wrote:EIEIEIEIEIEIhän nörtti nyt voi tuollaista käyttää! Koodauksen hienous on juuri editorissa, eikö ?MaGetzUb wrote:Keksin kerran sellaisen villin idean, että voisi koodata tiputus laatikoilla valittavilla komennoilla. Hyvä puoli olisi tässä se ettei tulisi kirjoitusvirheitä, ja "koodaus" olisi todella nopeaa.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Re: Uusi editori?
Mutta samankaltainen toiminto voisi olla kuten ainakin VB6:n editorissa, eli kun kirjoitat jonkun olion nimen (esim. kirjoitat "Command1."), niin sen ominaisuudet ja metodit tulisivat pudotusvalikkona.
Re: Uusi editori?
Helpottaisi aloittelijoiden elämää hyvinkin, kun editori tarjoisi tarkemmat raamit sille, mitä voi, pystyy ja kannattaa tehdä päästäkseen alkuun. Mutta käytännössä tuon toteuttaminen monipuoliseksi voi olla vaikeaa.MaGetzUb wrote:Keksin kerran sellaisen villin idean, että voisi koodata tiputus laatikoilla valittavilla komennoilla. Hyvä puoli olisi tässä se ettei tulisi kirjoitusvirheitä, ja "koodaus" olisi todella nopeaa.
Oma mielipiteeni tästä on se, että tuollainen itsestään avautuva valikko on tiellä. Se usein estää koodin lukemisen. Toinen ikävä seikka siinä on se, että se saa fokuksen aivan väärällä tavalla. Halutessani liikkua koodissa riviltä toiselle (nuolinäppäimet), niin sehän alkaakin liikkumaan omassa pikku listassaan vaihtoehtoja eteenpäin.axu wrote:Mutta samankaltainen toiminto voisi olla kuten ainakin VB6:n editorissa, eli kun kirjoitat jonkun olion nimen (esim. kirjoitat "Command1."), niin sen ominaisuudet ja metodit tulisivat pudotusvalikkona.
Silti tuo on hyödyllinen laatikko. Sen ilmestyminen ja ohjaus vain pitää toteuttaa jotenkin oikeasti ihmisläheisellä tavalla. Kenties se ilmaantuisi koodikentän ulkopuolelle tilaan, joka on ruudulta erikseen varattu kaikenlaiselle kontekstista riippuvalle sisällölle. Jos sitä haluaa selailla näppäimistöä käyttäen, niin nuolten lisäksi pitäisi painaa esim. Ctrl + Alt tai jotain muuta pitkälti harkittua näppäinyhdistelmää, joka ei törmää muiden näppäimistötoimintojen kanssa. (Esim. Ctrl + Nuolet skrollaa tekstiä pitäen kursorin paikallaan - siksi esimerkissäni Ctrl:n lisäksi on painettava vielä Alt:a).
Re: Uusi editori?
Onpahan vähän nekrofiiliaa ottaen huomioon aiheen viimeisimmän viestin mutta..
Teeppäs samalla tavalla kun Blizzard. World of Warcraftissa (ja mahdollisesti Blizzardin muissakin tuotoksissa) on tehty sillä tavalla, että tiedostot on paketoitu MPQ päätteisiin tiedostoihin. Sovellus tarkistaa sitten latausvaiheessa löytyykö tiedosto mahdollisesti data-kansiosta erillisenä tiedostona ja lataakin sen paketissa olevan sijasta. Tietysti kun kyseessä on MMORPG niin monet tiedostot on suojattu sillä tavalla, ettei niitä voi muuttaa ihan tosta noin vain (laittamalla sinne kansioon, pitää tehdä MPQ tiedosto itse joka vuorostaan on bannien uhalla kiellettyä ).Jare wrote:Pahoittelen offtopikkia, mutta toivon, ettei tämä eksy aiheesta liikaa: tuleeko edelleen mahdollisuus säilyttää jokainen mediatiedosto erillään ja itse päättää myös kansiorakenne näille tiedostoille valmiissa tuotoksessa? Itse kun pidän enemmän siitä, että media-tiedostot sijaitsevat valmiissakin pelissä jonkinlaisessa hakemistopuussa. Vaikka tämä onkin suojattomampi ratkaisu ajateltaessa sitä, että pelaaja saattaisi muokata mediatiedostoja, niin samalla tämä tarjoaisi peliin yksinkertaisen modausmahdollisuuden, jos pelin tekijä sellaisen haluaa pelaajille antaa.
Re: Uusi editori?
No ei kai tämä liian vanha topikki ollut - puol kuukautta vasta hiljasena.temu92 wrote:Onpahan vähän nekrofiiliaa ottaen huomioon aiheen viimeisimmän viestin mutta..
Muistan kyllä Diablo II:sta nuo MPQ-tiedostot. Aika ovelasti niillä voisi kikkailla. Pelin asetuksista voitaisiin valita, käytetäänkö MPQ:ta vai Data-hakemiston tiedotoja.temu92 wrote: Teeppäs samalla tavalla kun Blizzard. World of Warcraftissa (ja mahdollisesti Blizzardin muissakin tuotoksissa) on tehty sillä tavalla, että tiedostot on paketoitu MPQ päätteisiin tiedostoihin. Sovellus tarkistaa sitten latausvaiheessa löytyykö tiedosto mahdollisesti data-kansiosta erillisenä tiedostona ja lataakin sen paketissa olevan sijasta. Tietysti kun kyseessä on MMORPG niin monet tiedostot on suojattu sillä tavalla, ettei niitä voi muuttaa ihan tosta noin vain (laittamalla sinne kansioon, pitää tehdä MPQ tiedosto itse joka vuorostaan on bannien uhalla kiellettyä ).
Mitenkähän CBV3 ensimmäisen kerran julkaistaan. Ajattelin vain, että jos editorin kehitykseen hurahtaa paljonkin aikaa, mutta CBV3 tulee muuten valmiiksi, niin ensimmäinen julkaisu voisi ehkä sisältää vain kääntäjän ja dokumentaation (manuaalissa sitten editorin osuuden tilalla olisi jokin yksinkertainen ja lyhyt opas, miten CBV3 pultataan vaikka Notepad++:n tai muuhun editoriin). Toisaalta tämä tarkoittaisi CBV3:n julkaisua puolivalmiina - editori kuitenkin on todella tärkeä osa konseptia.
Re: Uusi editori?
Itse ainakin kannattaisin tuota pudotusvalikkosysteemiä. Se olisi todella aloittelijaystävällinen, ja ehkä minäkin saattasin (vihdoinkin) oppia ja alkaa.
Re: Uusi editori?
Itse pidän erityisen paljon tämän hetkisestä editorista, toivoisin
CBV3 ilmestyvän alkuun vanhalla editorilla,
jos editorin tekemiseen menee aikaa. (Haluaisin jo kokeilla sitä =))
CBV3 ilmestyvän alkuun vanhalla editorilla,
jos editorin tekemiseen menee aikaa. (Haluaisin jo kokeilla sitä =))
Black city peleistä parhain
Re: Uusi editori?
Nykyinen editorihan on todella alkeellinen, eikä edes mitenkään aloitteliaystävällinen. Tulevaan editoriin saisi tulla ominaisuus kun on kirjoittanut esimerkiksi Repeat niin sen alle tyhjä rivi ja sen alle esim Forever.11v wrote:Itse pidän erityisen paljon tämän hetkisestä editorista, toivoisin
CBV3 ilmestyvän alkuun vanhalla editorilla,
jos editorin tekemiseen menee aikaa. (Haluaisin jo kokeilla sitä =))
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: Uusi editori?
Jep, toivoisin myös uuten IDE:n sitä, mikä on esim. C++ IDE:issä että kun esim. tekee function tai lausekkeen niin ne sulut korstuu kun osoitin on niiden vieressä. Tietäisi vähän että mikä kuulu ja minne, siksi minulle tuleekin joskus Not Enough Parametres in function at line X, errori.
Re: Uusi editori?
Mistä voi tietää, haluaako käyttäjä siihen Forever:n vai Until:n? Mutta For:n kanssa tuo voisi olla kätevä, kun ainoa tapa sulkea For-lenkki on Next.MaGetzUb wrote:Tulevaan editoriin saisi tulla ominaisuus kun on kirjoittanut esimerkiksi Repeat niin sen alle tyhjä rivi ja sen alle esim Forever.
Jep, tuo olisi hyvä.phons wrote:Jep, toivoisin myös uuten IDE:n sitä, mikä on esim. C++ IDE:issä että kun esim. tekee function tai lausekkeen niin ne sulut korstuu kun osoitin on niiden vieressä. Tietäisi vähän että mikä kuulu ja minne, siksi minulle tuleekin joskus Not Enough Parametres in function at line X, errori.
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Uusi editori?
heräTYS:
Eclipsessä on hyvä ominaisuus jota voi soveltaa.
Eclipsessä on hyvä ominaisuus jota voi soveltaa.
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: Uusi editori?
Kerros toki lisää, kaikki eivät välttämättä tiedä kyseistä ominaisuutta.skorpioni-cb wrote:heräTYS:
Eclipsessä on hyvä ominaisuus jota voi soveltaa.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com