Uusi CoolBasic:n käyttäjä

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Maestro
Newcomer
Posts: 1
Joined: Sun Aug 03, 2008 5:43 pm

Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Maestro »

Nyt on CoolBasic koneella ja koukkuun on jääty. Ikinä ennen en ole koodin koodia pistänyt nippuun, mutta muutaman tunnin tutkiskelun pohjalta lehmä pyörii jo boksin sisällä. ;) Kaukana ollaan unelmasta, mutta ensi askeleet ollaan jo otettu. Raotetaan verhoa sen verran, että aikeena ei ole roolipelit, tasohyppelyt jne.. vaan vauhti on se mikä kiinnostaa. Kiitos niille jolle kiitos kuuluu hyvästä ohjelmasta!! Varoitus vanhoille käyttäjille sillä täältä suunnasta tullaan kysymään apua ja useasti.

Maestro kiittaa ja kumartaa..

DrawScreen

Forever..... :lol:
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by MikkoK »

Tervetuloa vaan foorumeille ja CoolBasicin pariin. Itse aloitin aktiivisesti CB:n käytön n:½ vuottta sitten. Ja nyt on ensimmäinen projekti tulossa.

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by esa94 »

Juu, samaten, tervetuloa! Valmistaudu muuten myös siihen, että projektissasi on ongelma, jota ei ainakaan omilla taidoillasi ja tiedoillasi voi kiertää, tai että kyllästyt sen tekoon. Esim. Itselläni on ainakin neljä vähintään puoli vuotta vanhaa projektia, joista pisimmällä olevassa on yksi kartta ja alkuvalikko. Karttaa ei voi pelata.

Koeta selvitä paremmin kuin minä.

Code: Select all

Repeat
   ClearText
   AddText "Jou!"
Forever
Bajaxo
Newcomer
Posts: 47
Joined: Fri Aug 01, 2008 3:49 pm
Contact:

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Bajaxo »

Tervetuloa, tervetuloa me ystäviäs oomme, ohjeita, ohjeita sulle täällä jaamme! Itse olen uusi CB:n kanssa enkä tajua ollenkaan mistään mitään
Bajaxo Productions -CoolBasic games from year 2008!

Image
Guest Wonderer

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Guest Wonderer »

Olisiko mahdollista saada Linux versio CoolBasicista? Tykästyin windows versioon ja haluaisin linuxillekin. :?
Linux on Ubuntun uusin versio nyt 17. 10. -08 klo 14:24
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by valscion »

Guest Wonderer wrote:Olisiko mahdollista saada Linux versio CoolBasicista? Tykästyin windows versioon ja haluaisin linuxillekin. :?
Linux on Ubuntun uusin versio nyt 17. 10. -08 klo 14:24
CoolBasicista ei harmillista kyllä ole Linux-versiota, mutta sentään edes jotkut coolbasic-sovellukset toimivat kyllä Winellä.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Jurri3
Newcomer
Posts: 38
Joined: Tue Oct 14, 2008 4:57 pm

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Jurri3 »

Joo oon yrittäny saada jotai aikaseks ja sain kohtalaisesti tehtyäkin, mutta kun ei kaveriporukasta löydy ketään kuka käyttäs Cool basicia nii jos ois joku nii kiltti että mesettäis niinku että auttas ohjelmointia.
Tekeillä uusi peli!
nevssons
Devoted Member
Posts: 503
Joined: Sun Jan 13, 2008 5:02 pm

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by nevssons »

Jurri3 wrote:Joo oon yrittäny saada jotai aikaseks ja sain kohtalaisesti tehtyäkin, mutta kun ei kaveriporukasta löydy ketään kuka käyttäs Cool basicia nii jos ois joku nii kiltti että mesettäis niinku että auttas ohjelmointia.
OLEN VAPAA EHTOINEN! On muutenkin niin tylsää ollut nämä viime ajat. Lähetä YV:llä mesesi jos haluat
Koodarina kohtalainen, henkilönä vittumainen
Image
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Ozcar »

Noh, kyllä minultakin saa kysellä jos tarvetta tulee, kunhan et jokaista konseptiasi lähetä minulle muodossa "tee valmiiksi" ;). Aloittelija olen itsekin silloin joskus ollut, joten neuvoja voin annella. ozcar92 (at) gmail.com on osoite, mesen käyttö nykyään tippunut lähes nollaan.

Onnea koodauspolullasi =)!
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
CBeisittäjä
Newcomer
Posts: 2
Joined: Wed Apr 15, 2009 7:20 pm

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by CBeisittäjä »

Heh.. Terve vaan kaikille.. Tässäpä teille kirjoittelee uuni tuore jäsen CBeisittäjä.!! Selailin tuossa aikani kuluksi taas kerran foorumin kätköjä ja bongasin tämän topicin joten se tuntui luonnolliselta kohteelta ilmoittaa teille "Läsnäolosta" :lol: ..

Apuja tarvittaisiin moneenkin asiaan, kas kun olen nyt riipaissut pintaa sen verran, että muuttujat, functiot, ynnä muut sen sellaiset on painettu jakeluun. Ja tässä hieman historiaa.. 15 vuotta sitten Commodore 64: näppäilin texti seikkailuja.. 5 vuoden tauko.. 10 vuotta sitten Qbasicilla ensimmäiset örmy hyppelyt ja sen sellaiset ja taas .. tällä kertaa 10 vuoden tauko ja nyt tuossa 5 viikkoa sitten tuli ikävä niitä (omasta mielestä) oikeita "pelejä" elikkäs 80-90 luvun classiccoja kuten, Civilization, Ufo, 4d-boxing, TIM, ynnä muut (ei tarvitse varmaan enempää kuvailla.. :D ).

Siinä sitten kahlasin dos boxilla läpi reilut parikymmentä peliä ihan noin niinkuin 1 kokeilu / per peli ja uutta tilalle.. heh. Noh eikö se Qbasic sitten tullu sieltä jostain ja tän 5 viikon aikana on sitten kokeiltu yhtä sun toista, 1 viikon tein 3d games studiolla omasta asuintalosta kopion (kerrostalo) ja totesin että taidot loppui tohon piirtelyyn, alkoi tympiä se kameralla seikkailu teräsmiehenä pitkin pihaa... noh kaveri ehdotti C++ mitä kokeilinkin.. tosin rupesi V***ttaa jo "hello World".. Maailmassa kun on yhtä monta tutorialia asiasta kuin ihmisiä ja yhtään ainutta en saanut toimimaan.. aina tökki joku include tai joku... Noh 2 viikkoa sitten DarkBasic ja sillä rupesin sitten piirtelemään wanhaa cunnon pixeli töherrystä ja sainkin pari nyrkkeilijä "Sprite ukkelia" tanssahtelemaan eteen ja taakse, nuoli napeista ja lähtee jopa vasen JAB ku oikein yrittää ylös päin painaa.

.. Mutta hei... Mikäs sen parempi ku suomen kieliset ohjeet... TÄH...! :?: Ei toimi... (vilkasin peiliin.. V***N IDIOOTTI!!! :shock: ) :idea: Väärä ohjelma.. Ja ei kun Cool Basic koneelle.. Nyt sitten harjoituksena tuollainen ei wakava mielinen ylhäältä kuvattu räiskintä ja ukko toimii kudit lähtee ja vastustajat lakoo... saan sen jopa tähtäämään ja ampumaan lähintä vihollista.. (eli aina lähintä.. jos joku toinen tulee lähemmäksi niin kohde muuttuu).. tosin tuossa automaattisessa tähtäyksessä on todella mielenkiintoinen ongelma johon nyt voisinkin pyytää teiltä hyvät yhteisön jäsenet hieman jelppiä..

Uskon että teiltä onnistuu yhden "pallon" laittaminen kuvalle ja kääntely nuolista, ja ampuu vaikka controllista, ja osumasta vihollinen "kuolee" ja myös "luoti" kuolee.. MUTTA... Miten tehdään automaattinen ennakko.. Nyt on sillä lailla että oma pelaaja tähtää suoraan kohti vihollista, miten siis lasketaan ennakko ku vihollinen voi liikkua 360 astetta ja oma pelaaja on keskellä kuvaa eli 0,0... Siinä miettimistä.. Tällä hetkellä kudit lentää "takaa" ohi kun vihollinen kerkiää liikkumaan alta pois.. Sain sen toimimaan sen veran että kun vastustaja liikkuu omaan ukkoon nähden vastapäivään ja oli y akseliin nähden + puolella, niin joka ainut kuti osui ja uppoi etäisyydestä riippumatta mutta enäs se Y - puoli ja myötäpäivään liikkuminen.. TILT!!!

Näin siis meillä.. Tuskin kirjoittelen ensi kerralla moista elämänkertaa mutta tulipahan nyt kerrottua.. jos vaikka sattuu jotakuta kiinnostamaan.. Eli tietokone ja ohjelmointi kokemus on todella vähäistä, mutta innostusta riittää.. Grafiikka puoli on ehkäpä se vahvin puoli varsinkin tuolla pixeli puolella ja onpa sitä tehty jopa Pro Pilkkiin aikanaan kenttiä.. heh (oli pakko pistää 8-) ) .. Eli jos joku poppoo kaipaa grafiikkaa niin aina voin yrittää.. Ja noi molemmat "ekat" kokeilut on saatavilla jos joku haluaa vilkaista ja antaa kommenttia..

Lopuksi vielä kysäisen tuosta ohjelmoinnista yleensä, eli ohjelma rakenteesta.. Mitenkäs se "oikea oppisesti" pitäisi rakentua varsinkin ohjelman "Päälooppi" et onko sille jotakin perus kiveen kirjoitettua sääntöä esim 1 grafiikat, 2 Pelaajat, 3 vastukset,4 osuman tarkastus, 5 pisteiden update..yms yms.. ja jos ei ole (eli asia menee luokkaan kukin tavallaan ) niin olisi mukava kuulla teidän "tyylejä".. ihan perus ohjelma rungon sijoittelusta.. Jep .. Over,..
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Ozcar »

Kas tässäpä aavesoturin joskus väsäilemä ennakkoesimerkki, ollos niin hyvä: KLIK

Mitä tulee koodin yleiseen rakenteeseen, mitään kiveen hakattua kaavaa ei ole. Yleensä asiat tehdään siinä järjestyksessä kuin ne on koodin kannalta järkevää; objektin piirto ennen sen paikan laskemista olisi järjetöntä. Yleensä ensin määritellään pelaajan liike, sitten tekoälyn toimet ja viimeisenä piirretään grafiikka, mutta tätä kaavaa saa vääristää miten haluaa jos tarve vaatii. Tärkeintä on selkeä, jäsentynyt koodi (sisennykset ovat ystäväsi) sekä loogisesti nimetyt muuttujat, ja innostuessaan kommenteilla voi selkiyttää tarkoitusperiään. Jos voit palata puolen vuoden jälkeen koodisi pariin ja saada siitä vielä jotain selvää, olet sisäistänyt tämän toimintatavan. Selkeän koodin tulisi olla jokaisen koodaajan lähtökohta ohjelman rakennetta miettiessä, ei niinkään standardisoitu ulkoasu.

Mutta koodauksen iloa! Alku näyttää lupaavalta, jaksa nyt vielä puristaa koodaukseen se rutiini ja ongelmanratkaisun fiilis niin hyvä tulee.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
CBeisittäjä
Newcomer
Posts: 2
Joined: Wed Apr 15, 2009 7:20 pm

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by CBeisittäjä »

Kiitänpä tuosta... Todella hieno esimerkki! Varsin puuroa vielä tuntui olevan itselleni tuo koodi, mutta taidan syventyä siihen kohta tarkemmin. Siitä näyttäisi saavan muutenkin osviittaa moneen kysymykseen, joten jälleen kerran 1 hyvä esimerkki = ~10 kpl, forumille turhaan postattua kommenttia. :lol:

Mutta, mutta.. Tuosta on kuitenkin iso apu omaan "mini"-projektiin, jonka mukavasti eilen päätin aloittaa. Kässäriä kirjoittelin kahvin huuruissa yö myöhään ja nimeksi projektille muodostui Dot's Shot's. Pelin ideä näin äkkiseltään on seuraava: Pelaajan tarkoitus on komentaa "Dot" nimisistä objekteista koostuvaa sotajoukkoa, joiden tarkoitus on puolustaa omaa "kotirintamaa" viimeiseen mieheen. Vastuksen määrä ja kalusto kasvaa taso tasolta ja tavoite on yksinkertaisesti High Scores. Pelaaja ei kykene määräämään yksittäisen Dotin touhuja vaan antaa komentoja koko ryhmälle\ joukkueelle, ja Dotit pyrkivät toteuttamaan komennot "parhaansa" mukaan. Lisäksi joitakin specialeja kuten epäsuoran tulen kutsuminen ym pikku kivaa tulossa. Graafisesti peli tulee olemaan mukavan yksinkertainen ja painoltaan pyrin pitämään pelin kevyenä ja peliajan suht lyhyenä, tyyliin "hoh.. Aamu kahvi.. jesh.. otanpa yhen erä Dot'sia..." :D

Taidanpa päivitellä tätä tuonne Projektit puolelle seuraavaksi, mutta iso Kiitos tuosta esimerkistä.. Sitä kaivataan todellakin noiden Dotsien AI:hin niinkuin arvata saattaa !
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by kaneli2000 »

Helou. Minä olen sitten "se-joka-inhoaa-uusia-cbläisiä-jos-ne-kyselee-ja/tai-typoilee-liikaa"-tyyppi, että varaudu.

Ei vaan, eiköhän tulla juttuun ; ).
I see the rainbow rising
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by skorpioni-cb »

Olen aika uusi vaikka minua on näkyny. Oikeasti.
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Janppa
Newcomer
Posts: 28
Joined: Sun Apr 05, 2009 10:54 pm

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Janppa »

Kun minä kiinnostuin pelientekemisestä vuonna 2004, niin minulla oli aluksi Cool Basic, mutta vuonna 2004 minä olin 11vuotias ja en tajunnut Cool Basicista mitään, joten poistin sen. Sitten kului muutama vuosi, kun löysin Game Makerin ja se oli helppokäyttöisempi ja monipuolisempi, joten siitä lähtien minä olen ollut Game Makerin käyttäjä. Jostain syystä kuitenkin olen rekannut myös tänne.
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 4:53 pm

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Jani »

Janppa wrote:Kun minä kiinnostuin pelientekemisestä vuonna 2004, niin minulla oli aluksi Cool Basic, mutta vuonna 2004 minä olin 11vuotias ja en tajunnut Cool Basicista mitään, joten poistin sen. Sitten kului muutama vuosi, kun löysin Game Makerin ja se oli helppokäyttöisempi ja monipuolisempi, joten siitä lähtien minä olen ollut Game Makerin käyttäjä. Jostain syystä kuitenkin olen rekannut myös tänne.
Olen minäkin uusi.
Aloitin CB:llä noin puoli vuotta sitten (olin 9v), ja ASM:ikin kulkee nykyään jonkin verran.

Oli pakko...
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Phons as guest

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Phons as guest »

Ei tuossa iässä tästä tarvitsekkaan mitän ymmärtää, kun ollan nuoria niin olaan nuoria. Työt jälkeenpäin sitten. Jani: Mitä hittoa miten niin oli pakko?!?!?!?! 9v kai sitä ny muutakin keksii. En nyt muista missä mutta jossain oli joku nörtti mittari, jossa tehtiin pieni kysely ja jos sai yli 90% kehotettiin menemään hoitoon, saisitkohan sata jos olet tuota mieltä 9 vuotiaana.. XD
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Viltzu »

Phons as guest wrote:Ei tuossa iässä tästä tarvitsekkaan mitän ymmärtää, kun ollan nuoria niin olaan nuoria. Työt jälkeenpäin sitten. Jani: Mitä hittoa miten niin oli pakko?!?!?!?! 9v kai sitä ny muutakin keksii. En nyt muista missä mutta jossain oli joku nörtti mittari, jossa tehtiin pieni kysely ja jos sai yli 90% kehotettiin menemään hoitoon, saisitkohan sata jos olet tuota mieltä 9 vuotiaana.. XD
tämä alkaa menemään todellakin offtopikiksi mutta Jani9 tarkoittaa että hänen oli pakko sanoa tuo. Eihän tuollainen oikeastaan ole kovin kivaa jos toinen on 11 ja 9v osaa enemmän kuin toinen, mutta sellaista sattuu. :D Mitä enemmän ahkeroi sitä enemmän osaa.

Mutta kaikille uusille CB:n käyttäjille tiedoksi, jos on kysyttävää miten käännetään objektia, älä kysy sitä täällä foorumeilla, se löytyy manuaalista.
Mutta jos se on hieman isompi ja "monimutkaisempi" ongelma niin etsi ensin vastausta manuaalista, ja sitten vasta kysy foorumeilta, jos manuaalista ei löytnyt vastausta.
Janppa
Newcomer
Posts: 28
Joined: Sun Apr 05, 2009 10:54 pm

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Janppa »

Viltzu wrote:
Phons as guest wrote: Eihän tuollainen oikeastaan ole kovin kivaa jos toinen on 11 ja 9v osaa enemmän kuin toinen, mutta sellaista sattuu.
Öööh.. Siis minä olin vuonna 2004 11 vuotta. Nyt olen 16vuotta (vuosimallia 1993). Puhuinkin siitä kun aloitin pelintekemisen kiinnostumisen, ei nyt.
Phons as guest

Re: Uusi CoolBasic:n käyttäjä

Post by Phons as guest »

Aaa. no sitten.. Mutta siinä vaiheessa kannattaakin jo ruveta C++:ssaa kodastelemaan, ellei ole jo. Heh, hyvä minun on täsä puhua kun olen ite 12... Ja ettei oo täysin Off, niin mainitaankos vielä selanen aika yleinen ongelma uusilla: Älkä yrittäkö liikoja. Opetelkaa ensin kunnolla ja tekä pikkupelejä ja moottoreiteja, ohjelmia jne. Sitten kun on jonkun aikaa opetellut kiltä niin voi ryhtyä vähän isompiin hommiin.
Post Reply