Aloittelijalle apua
Aloittelijalle apua
Olen tekemässä Anteron jorauspeliä. Tarvisin pistelaskulärjestelmän. Millä koodipätkällä pisteet# muuttujan arvoa saisi nostettua 0.1, kun painaa välilyöntiä. (cbkeyspace)
Re: Aloittelijalle apua
Muuttujille voi suorittaa normaaleita, koulussa opittuja matemaattisia toimituksia:
Code: Select all
If KeyHit( CbKeySpace ) Then pisteet# = pisteet# + 0.1
Re: Aloittelijalle apua
Tuli uusi ongelma. Kun pisteet tulostaa silmukan sisällä, niitä tulee koko ajan lisää, kun ne tulostaa ulkopuolella, ne ei muutu. Kuinka tulostaa muuttuva luku?
Re: Aloittelijalle apua
Kanttis varmaan kattoa Text-komentoa?BotPaska wrote:Tuli uusi ongelma. Kun pisteet tulostaa silmukan sisällä, niitä tulee koko ajan lisää, kun ne tulostaa ulkopuolella, ne ei muutu. Kuinka tulostaa muuttuva luku?
Code: Select all
Repeat
muuttuvaluku = muuttuvaluku + 1
Text 0, 0, "Luku: " + muuttuvaluku
DrawScreen
Forever
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Aloittelijalle apua
Uusi ongelma: Teksti näkyy vain tietyistä väreistä läpi.
Re: Aloittelijalle apua
Ennen kuvien/tekstin/piirtokomentojen piirtämistä, kutsu komentoa "DrawGame". Näin muut grafiikat eivät peity objektien alle.BotPaska wrote:Uusi ongelma: Teksti näkyy vain tietyistä väreistä läpi.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Aloittelijalle apua
Nyt vaikuttaa siltä, että et edes ole katsonut manuaalia. Onko näin?
Luulisi nyt pikaisella haullakin manuaalista löytää noihin kysymyksiisi vastaukset.
Luulisi nyt pikaisella haullakin manuaalista löytää noihin kysymyksiisi vastaukset.
Re: Aloittelijalle apua
Miksei tämä pätkä toimi?
Code: Select all
If pisteet# = 10.0 Then Text 1, 20, "hyva"
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Aloittelijalle apua
Mikä virheilmotus tulee? Se saattaisi auttaa tai et ole määritellyt muuttujaa esim. silmukassa, koska muutuvat muuttujat esitetään silmukassa.
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: Aloittelijalle apua
Jos ei tule mitään virheilmoitusta, vaan se vain ei toimi, niin se johtuu siitä, että kutsut DrawScreeniä tuon jälkeen kahdesti -> teksti vilahtaa siinä niin nopeasti, että ihmisen silmä ei sitä ehdi näkemään. Jos tilanne on tämä, tässä yksinkertaisin korjaus:BotPaska wrote:Miksei tämä pätkä toimi?Code: Select all
If pisteet# = 10.0 Then Text 1, 20, "hyva"
Code: Select all
If pisteet# = 10.0 Then Locate 1, 20: AddText "Hyvä!"
Toinen mahdollisuus olisi se, että pisteet# -muuttujaa ei ole tai sen ei ole koskaan mahdollista olla 10.0.
Last edited by Awaclus on Mon May 25, 2009 9:41 am, edited 1 time in total.
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Aloittelijalle apua
Kahden drawscreenin teoria kuulostaa siinä määrin epämääräiseltä, että kuva vilkkuisi jolloin teksti kyllä näkyisi. Tuo muuttujan epätarkkuus sen varmaan tekee, pistä mieluummin vaikka
Näin siis, mikäli pisteet lasketaan jollain kaavalla ja voivat olla esmes 10.00000001. Tai voit pyöristää pisteet kokonaislukuihin, jos se ei ole niin turhan tarkkaa, eli If Int(pisteet#) = 10 Then..
Code: Select all
If pisteet# > 9.9 And pisteet# < 10.1 Then Text 1, 20, "hyvä"