Tyhmät kysymykset (I/2009)
Re: Tyhmät kysymykset
Tavuhan on siis tietotyyppi siinä missä esim. Float ja Integerkin. Tavuun (Byte) voidaan asettaa kokonaisluku väliltä 0 - 255. Tavu vie muistia loogisesti yhden tavun eli 8 bittiä.
-
- Advanced Member
- Posts: 349
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
- Location: Lapinjärvi, Finland
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset
Tavu (Byte) on tietotyyppi siinä missä kokonaislukukin (Integer/Int). Muuttujaan, jonka tietotyyppi on tavu voi tallentaa kokonaisluvun väliltä 0-255. CoolBasic pyöräyttää sitä suuremmat ja pienemmät luvut ympäri siten että ne tulevat välille 0-255. Esimerkiksi jos yrität pistää tavumuuttujaan arvon -1 tulee sen arvoksi 255 jos yrität laittaa arvon 260 tulee arvoksi 4.Kyselijä wrote:voisiko joku kertoa cbn tavuista? miten ne toimii?
Näin luot muuttujan jonka tietotyyppi on tavu ja annat sille arvon.
Code: Select all
Dim muuttuja as Byte
muuttuja = 70
EDIT: aijai, Sly_Jack0 kerkesi ensin
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Tyhmät kysymykset
Miten tehdään ink tiedosto?
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: Tyhmät kysymykset
Hololoo. Tarkoitatko kenties pikakuvakkeita? No, tee ensin pelistäsi .exe ja sitten siellä jossain missä exesi onkin niin oikee hiiri ja "luo pikakuvake". Easy!
Re: Tyhmät kysymykset
Ja se ei suinkaan ole "ink tiedosto", vaan sattuupi olemaan päätteeltään ".lnk"phons wrote:Hololoo. Tarkoitatko kenties pikakuvakkeita? No, tee ensin pelistäsi .exe ja sitten siellä jossain missä exesi onkin niin oikee hiiri ja "luo pikakuvake". Easy!
-
- Member
- Posts: 54
- Joined: Fri Apr 03, 2009 8:12 pm
- Location: Loviisa
Re: Tyhmät kysymykset
Hommailen semmoista ruutupohjaista(liikutaan ruuduissa) ylhäältä kuvattua graafista sotapeliä, jonka tilet tulee olemaan kooltaan 32x32, mutta tarve olisi nähdä kartta myös "kauempaa" eli että ruudulle mahtuisi enemmän tilejä tavallaan niinku zoom-out. Ilman tätä ominaisuutta kuva kartasta jää vain paikalliseksi, eikä pelaaja saa kunnon kuvaa koko kartasta. Mutta miten toteuttaa? Lataanko erikokoisia karttoja enemmän MultiMapSystemillä ja sitten vaihtelen niitä jos pelaaja haluaa nähdä kokonaisuuden? Montaks siihen MultiMapSystem:iin menee karttoja niin että pelittää, kun kartoista kuitenkin tulossa suuria ja niitä tulee monta.
Ja toinen juttu; peliin tulee(varmaankin) grafiikkojen laadun valinta. Onko se sillee et mä vaan lataan eri kokoiset/resoluutioiset grafiikat sen mukaan miten pelaaja haluaa ja käytän niitä?
Ja toinen juttu; peliin tulee(varmaankin) grafiikkojen laadun valinta. Onko se sillee et mä vaan lataan eri kokoiset/resoluutioiset grafiikat sen mukaan miten pelaaja haluaa ja käytän niitä?
Osallistu suuren tilastoon -> viewtopic.php?f=13&t=1756
Re: Tyhmät kysymykset
Yksi mahdollisuus on ladata tilet kaksisoluiseen taulukkoon, jossa toista solua vastaa tilen "tyyppi" (ruoho, vesi hiekka jne.) ja toista koko. Riippuen mitä ruutuun piirretään, vaihdetaan tuota 2. solua. Siis tämä isometrisen mapin kanssa, luultavasti neliötilejen pyörittelyyn löytyy helpompikin ratkaisu.Nasse-setä wrote:Hommailen semmoista ruutupohjaista(liikutaan ruuduissa) ylhäältä kuvattua graafista sotapeliä, jonka tilet tulee olemaan kooltaan 32x32, mutta tarve olisi nähdä kartta myös "kauempaa" eli että ruudulle mahtuisi enemmän tilejä tavallaan niinku zoom-out. Ilman tätä ominaisuutta kuva kartasta jää vain paikalliseksi, eikä pelaaja saa kunnon kuvaa koko kartasta. Mutta miten toteuttaa? Lataanko erikokoisia karttoja enemmän MultiMapSystemillä ja sitten vaihtelen niitä jos pelaaja haluaa nähdä kokonaisuuden? Montaks siihen MultiMapSystem:iin menee karttoja niin että pelittää, kun kartoista kuitenkin tulossa suuria ja niitä tulee monta.
Ja toinen juttu; peliin tulee(varmaankin) grafiikkojen laadun valinta. Onko se sillee et mä vaan lataan eri kokoiset/resoluutioiset grafiikat sen mukaan miten pelaaja haluaa ja käytän niitä?
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
-
- Member
- Posts: 54
- Joined: Fri Apr 03, 2009 8:12 pm
- Location: Loviisa
Re: Tyhmät kysymykset
Ei, ei ole isometrinen, ihan ylhäältä kuvattu "laatikkokartta"/tilekartta. Eli? Mitä muita vaihtoehtoja on?
Last edited by Nasse-setä on Wed May 20, 2009 10:46 pm, edited 1 time in total.
Osallistu suuren tilastoon -> viewtopic.php?f=13&t=1756
Re: Tyhmät kysymykset
Mites tää copy file toimii? jotai yritin että copyfile tiedosto,C:...,mutta ei toiminu eikä cb:ssä mitään esimerkkii tästä oo.Eli voiko tuolla copyfilellä kopioida vaikka jonkin tiedoston toiseen paikkaan? vai onko jokin ihan eri homma
Re: Tyhmät kysymykset
unohtu noi "" merkit mut ei se mitää vielkää mihkää kopioi nyt se ei sano mitää virhettä ,mutta ei se mitää kopioikkaa
Re: Tyhmät kysymykset
Kuinka voidaan laskea cosinilla ja sininillä neliö jonkun pisteen ympärille?
Re: Tyhmät kysymykset
Code: Select all
nelio_x = cos(pisteen_kulma) * matka : nelio_y = sin(pisteen_kulma) * matka
EDIT:
Taisin ymmärtää väärin. Jos tarkotit kääntyvää neliötä niin tarvitset erillisen funktion siihen tai jos et, et tarvitse siniä/kosinia.
Re: Tyhmät kysymykset
eiku tarkoitin että haluan piirtää neliön sillein kuten piirretään ympyrä ( ja ympyrähän piirrettiin x + cos(kulma)*matka) ) muttta miten noin voidaan piirtää neliöMAVmaggot wrote:Näin.Code: Select all
nelio_x = cos(pisteen_kulma) * matka : nelio_y = sin(pisteen_kulma) * matka
EDIT:Taisin ymmärtää väärin. Jos tarkotit kääntyvää neliötä niin tarvitset erillisen funktion siihen tai jos et, et tarvitse siniä/kosinia.
Re: Tyhmät kysymykset
Hiukan kun ottaa paperia ja kynän ja pohtii.
Code: Select all
x = 200
y = 150
a = 20
Line x-a/2, y-a/2, x-a/2, y+a/2
Line x-a/2, y-a/2, x+a/2, y-a/2
Line x+a/2, y+a/2, x+a/2, y-a/2
Line x-a/2, y+a/2, x+a/2, y+a/2
DrawScreen
WaitKey
Re: Tyhmät kysymykset
Tarkoitin tuollaista kuviota mikä tuossa kuvassa on niin miten sellaisen voisi kikkailla cbllä pelkillä viivoilla ??(tuo on tehty cb+paint)Henkru wrote:Hiukan kun ottaa paperia ja kynän ja pohtii.
Code: Select all
...koodia...
- Attachments
-
- tälläistä hain
- a.PNG (8.82 KiB) Viewed 10884 times
Re: Tyhmät kysymykset
Juuri niinkuin manuaalissa kerrotaan, kopiota ei saa olla jo valmiiksi olemassa ja kopioitavan pitää olla olemassa. Kokeilin ja toimii:Vieras wrote:Nii miten toi copyfile toimii?
Code: Select all
CopyFile "Media\guy.bmp", "guy.bmp"
-
- Member
- Posts: 54
- Joined: Fri Apr 03, 2009 8:12 pm
- Location: Loviisa
Re: Tyhmät kysymykset
Ettei vaan hautautuisi, niin voisisiko joku vastata tähän aimempaan kysymykseeni?Nasse-setä wrote:Hommailen semmoista ruutupohjaista(liikutaan ruuduissa) ylhäältä kuvattua graafista sotapeliä, jonka tilet tulee olemaan kooltaan 32x32, mutta tarve olisi nähdä kartta myös "kauempaa" eli että ruudulle mahtuisi enemmän tilejä tavallaan niinku zoom-out. Ilman tätä ominaisuutta kuva kartasta jää vain paikalliseksi, eikä pelaaja saa kunnon kuvaa koko kartasta. Mutta miten toteuttaa? Lataanko erikokoisia karttoja enemmän MultiMapSystemillä ja sitten vaihtelen niitä jos pelaaja haluaa nähdä kokonaisuuden? Montaks siihen MultiMapSystem:iin menee karttoja niin että pelittää, kun kartoista kuitenkin tulossa suuria ja niitä tulee monta.
Ja toinen juttu; peliin tulee(varmaankin) grafiikkojen laadun valinta. Onko se sillee et mä vaan lataan eri kokoiset/resoluutioiset grafiikat sen mukaan miten pelaaja haluaa ja käytän niitä?
Osallistu suuren tilastoon -> viewtopic.php?f=13&t=1756