Animaattori

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Animaattori

Post by Latexi95 »

Tässä animaatiotyökalu omien animaatioiden tekemiseen.
Ulkoasu on melko koruton, mutta ominaisuuksia on riittävästi kunnollisen animaation tekoon.
Monet ominaisuudet ovat näppäinten takana joten kannattaa lukea "readme".

Varsinaisia "työkaluja" on viisi:
Sivellin/pallo
Suorakulmio
Viiva
"Maalipurkki"
Ja kopionti työkalu, jolla voit kopioida osan kuvasta ja liittää sen toiseen.

Animaatiot voi tallentaa bittikartta kuviksi joten tällä tehtyjä animaatioita voit
käyttää myös omissa CB-ohjelmissasi.
Vastaavasti tällä voi myös avata bittikartta kuvia.
Ilmoittakaa jos (ja kun) löydätte "bugeja", niin voin korjata ne.
EDIT:

Kannattaa lukea koko viestiketju, koska en ole lisännyt tietoja uusista ominaisuuksista tähän viestiin, ainoastaan päivitetyn latauslinkin.

Omasta mielestäni (tietysti olen hiukan puolueellinen)
tämä voittaa Paintin yli voimaisesti kuvasarjojen tekemisessä. ;)
Attachments
Animaattori.zip
(1.09 MiB) Downloaded 501 times
Last edited by Latexi95 on Thu Jun 11, 2009 6:05 pm, edited 8 times in total.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animaattori

Post by Latexi95 »

Tässä uutta versiota. :D
Latauslinkki päivitetty alkuperäiseen viestiin.

Uudet ominaisuudet:
Asetusten tallentaminen
Tallennus/Lataus tiedostamuodon vaihtaminen.

Korjaukset:
Kuvien numero järjestys päivittyy kun poistat keskeltä animaatiota kuvan.
Esim. Jos poistat kolmannen kuvan: Ennen: 1,2,4,5 Nyt: 1,2,3,4
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Animaattori

Post by Koodiapina »

Varmaan ihan kätevä, mutta itse olen tottunut tekemään animaatiot GIMPillä. Jos kehitysehdotuksia pitäisi antaa, niin jokin tehosteanimaationlisäämismahdollisuus, kuten esimerkiksi aaltoilu ja palaminen voisi olla hienoja. Ja sitten jonkinlainen kuvalla/kuviolla maalaamismahdollisuus olisi siisti, tosin siinäkin voisi tulla CB:n tehot vastaan.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Animaattori

Post by MaGetzUb »

Tämähän on jo ihan proo luokkaa oleva työkalu, tosin käyttis on karu. :? Bugeja ei ekalla testauskerralla tullut vastaan, GJ! :)
Kasaappa tämän hyvän alunpäälle, vähän käyttöliittymä kirjastoja niin ohjelmastasi tulee vieläkin kätevempi. ;)
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animaattori

Post by Latexi95 »

Grandi wrote:Varmaan ihan kätevä, mutta itse olen tottunut tekemään animaatiot GIMPillä. Jos kehitysehdotuksia pitäisi antaa, niin jokin tehosteanimaationlisäämismahdollisuus, kuten esimerkiksi aaltoilu ja palaminen voisi olla hienoja. Ja sitten jonkinlainen kuvalla/kuviolla maalaamismahdollisuus olisi siisti, tosin siinäkin voisi tulla CB:n tehot vastaan.
En oikein tiedä miten saisin toteutettua ton palamisen, mutta aaltoilu voisi onnistua joillain
SDK peilausfunktioilla.
Noita "tarroja" minun pikkusiskonikin(5v.) ehdotti. Niiden pitäisi olla aika nopeita toteuttaa joten
ne todennäköisesti nähdään seuraavassa versiossa.
programmer of DSG wrote:Tämähän on jo ihan proo luokkaa oleva työkalu, tosin käyttis on karu. :? Bugeja ei ekalla testauskerralla tullut vastaan, GJ! :)
Kasaappa tämän hyvän alunpäälle, vähän käyttöliittymä kirjastoja niin ohjelmastasi tulee vieläkin kätevempi. ;)
Minähän varoitin karusta ulkomuodosta. :lol:
Kyllä minä nekin teen kunhan ehdin. Se on helpompaa nyt kun ohjelman "moottori" on valmis.
User avatar
skinkken
Advanced Member
Posts: 453
Joined: Sat Sep 01, 2007 4:00 pm
Location: Helsinki

Re: Animaattori

Post by skinkken »

Ihan hyvä, mutta älä käytä sizablewindowia! :evil: pikselit menevät ihan sekaisin, kun ruutu on venytetty.
Valmiit pelit: House of Horrors , Battle Zone , Über Ball , Itdoti , Space Chaos , Bloxxplosives
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animaattori

Post by Latexi95 »

skinkken wrote:Ihan hyvä, mutta älä käytä sizablewindowia! :evil: pikselit menevät ihan sekaisin, kun ruutu on venytetty.
Nyt en kyllä ymmärrä. Miten niin sekaisin :?:
Tässä myös vastaus jos haluat tietää miksi se venytetään koko näytölle:
Koska peleissä käytetään yleensä aika pienikokoisia animaatioita,
niin venyttäminen suurentaa yhden pikselin kokoa(kuvassa) ja pienikokoiset kuvat on helpompi piirtää.
User avatar
skinkken
Advanced Member
Posts: 453
Joined: Sat Sep 01, 2007 4:00 pm
Location: Helsinki

Re: Animaattori

Post by skinkken »

Latexi95 wrote:venyttäminen suurentaa yhden pikselin kokoa(kuvassa) ja pienikokoiset kuvat on helpompi piirtää.
...mutta sizablewindowissa on automaattinen pehmennys, jotta ohjelma ei näyttäisi niin pikseliseltä. Joten on hankala piirtää koska pikseleistä tulee sumeita läikkiä.
Laita ainakin aluksi joku kysely, että haluaako normaalin vai sizablewindowin. ;)

Pensselissä muuten on vain sellainen onkelma että kun vetää nopeita viivoja, niin tulee vain pitkä pistejono. tämän voi korjata tekemällä viivan edellisestä hiiren sijainnista nykyiseen sijaintiin.

Jatka vain kehittelyä niin hyvä tulee! :)
Valmiit pelit: House of Horrors , Battle Zone , Über Ball , Itdoti , Space Chaos , Bloxxplosives
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animaattori

Post by Latexi95 »

skinkken wrote:
Latexi95 wrote:venyttäminen suurentaa yhden pikselin kokoa(kuvassa) ja pienikokoiset kuvat on helpompi piirtää.
...mutta sizablewindowissa on automaattinen pehmennys, jotta ohjelma ei näyttäisi niin pikseliseltä. Joten on hankala piirtää koska pikseleistä tulee sumeita läikkiä.
Laita ainakin aluksi joku kysely, että haluaako normaalin vai sizablewindowin. ;)

Pensselissä muuten on vain sellainen onkelma että kun vetää nopeita viivoja, niin tulee vain pitkä pistejono. tämän voi korjata tekemällä viivan edellisestä hiiren sijainnista nykyiseen sijaintiin.

Jatka vain kehittelyä niin hyvä tulee! :)
Jaa...
Itse en ole kiinnittänyt huomiota tohon automaattisen pehmennyksen tulokseen.
Aatelin eka laittaa ton ehdottamasi kyselyn, mutta taidan laittaa molemmat vaihdoehdot
eli seuraavaan versioon laitan mahdollisuuden valita.
Olen tietoinen tosta pensselin virheestä, yritän korjata myös sen seuraavaan versioon.
Kiitos Skinkken, juuri tälläisiä ehdoituksia/neuvoja kaipasinkin. :D

Tällä hetkellä rakentelen väriliuku efektejä.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Animaattori

Post by MaGetzUb »

Tuossa sitten sinulle tekemäni line2 funktio, jossa voi vaihtaa viivan paksuutta. :) (Ja saa pensselin toimimaan paremmin)

Code: Select all

Function Line2(x,y,x2,y2,r=2)
d = ((x2-x)^2 + (y2-y)^2)^0.5 
For i = 1 To d
Circle x - r / 2 + (x2 - x) * i / d, y - r / 2 - r/d / 2 + (y2 -  y)*i/d,r,1
Next i
EndFunction 
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animaattori

Post by Latexi95 »

programmer of DSG wrote:Tuossa sitten sinulle tekemäni line2 funktio, jossa voi vaihtaa viivan paksuutta. :) (Ja saa pensselin toimimaan paremmin)

Code: Select all

Function Line2(x,y,x2,y2,r=2)
d = ((x2-x)^2 + (y2-y)^2)^0.5 
For i = 1 To d
Circle x - r / 2 + (x2 - x) * i / d, y - r / 2 - r/d / 2 + (y2 -  y)*i/d,r,1
Next i
EndFunction 
Kokeilenkin tuota heti huomen aamulla. Kiitos :D

Sain tänään valmiiksi hyvin toimivat väriliut. Oli kyllä haastetta riittämiin viivojen teossa,
mutta kun onnistuin löytämään funktion/kaavan jolla sain laskettua pikselin arvon eli siis muutettua
RGB --->Pikseliksi, niin sain siitä vielä riittävän nopean. :)
Uskon että "väriliukupallosta" on paljon hyötyä, koska se näyttää aika kolmiulotteiselta
(ei paljon kolmiulotteisemmalta voi 2D pallo näyttää), kun laittaa keskelle tulevaksi väriksi
hieman ulompaa väriä vaaleamman. ;)
Seuraavan version laitan tänne todennäköisesti tämän viikonlopun aikana.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Animaattori

Post by esa94 »

Latexi95 wrote:
programmer of DSG wrote:Tuossa sitten sinulle tekemäni line2 funktio, jossa voi vaihtaa viivan paksuutta. :) (Ja saa pensselin toimimaan paremmin)

Code: Select all

Function Line2(x,y,x2,y2,r=2)
d = ((x2-x)^2 + (y2-y)^2)^0.5 
For i = 1 To d
Circle x - r / 2 + (x2 - x) * i / d, y - r / 2 - r/d / 2 + (y2 -  y)*i/d,r,1
Next i
EndFunction 
Kokeilenkin tuota heti huomen aamulla. Kiitos :D

Sain tänään valmiiksi hyvin toimivat väriliut. Oli kyllä haastetta riittämiin viivojen teossa,
mutta kun onnistuin löytämään funktion/kaavan jolla sain laskettua pikselin arvon eli siis muutettua
RGB --->Pikseliksi, niin sain siitä vielä riittävän nopean. :)
Uskon että "väriliukupallosta" on paljon hyötyä, koska se näyttää aika kolmiulotteiselta
(ei paljon kolmiulotteisemmalta voi 2D pallo näyttää), kun laittaa keskelle tulevaksi väriksi
hieman ulompaa väriä vaaleamman. ;)
Seuraavan version laitan tänne todennäköisesti tämän viikonlopun aikana.
Mikähän tuo kaava mahtaa olla? Muistaakseni 32-bittiset pikselit olivat siis muotoa #RRGGBBAA?
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Animaattori

Post by SPuntte »

Kokeilematta vain projektikuvausta ja kommentteja lukemalla sanoisin että todella hyvältä vaikuttaa. Kättöliittymään tosin kannattaa panostaa, sillä se jos jokin on se tärkein ohjelmaa valittaessa. TEkniset ominaisuudet eivät ole mitään ilman hyvää käytettävyyttä.

Eräs todella hyödyllinen ominaisuus olisi Sipulinkuori-piirtotila, jossa siis pyydetty määrä edellisiä (ja/tai käyttäjän valinnan mukaan myös seuraavia) frameja näkyisivät sopivasti alpha-blendattuina. Pienillä (esim. 32x32 px) kuvilla tämä voisi olla riittävän nopeaa toteutettavaksi reaaliajassa. Näin animaation piirto helpottuu ja lopputulos on yleensä sulavampi.
Latexi95 wrote:Uskon että "väriliukupallosta" on paljon hyötyä, koska se näyttää aika kolmiulotteiselta (ei paljon kolmiulotteisemmalta voi 2D pallo näyttää), kun laittaa keskelle tulevaksi väriksi hieman ulompaa väriä vaaleamman. ;)
Ois aikas epic, jos heijastuksen sijaintia pallolla saisi säätää. Näin saisi sen näyttämään siltä, että valo tulee palloon esim. yläviistosta tms.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animaattori

Post by Latexi95 »

No tässä on ensiksi se kaava pixelin arvon laskemiseen:

Code: Select all

Function RGBToPixel(r,g,b)
    //Converts RGB -> pixel
    Return b + (g Shl 8) + (r Shl 16) + (255 Shl 24)
EndFunction
Ja tässä linkki jos haluat muuttaa sen myös takaisin Pixel -> RGB
http://cbkk.systec.fi/koodi.php?id=173
SPuntte wrote:Kokeilematta vain projektikuvausta ja kommentteja lukemalla sanoisin että todella hyvältä vaikuttaa. Kättöliittymään tosin kannattaa panostaa, sillä se jos jokin on se tärkein ohjelmaa valittaessa. TEkniset ominaisuudet eivät ole mitään ilman hyvää käytettävyyttä.

Eräs todella hyödyllinen ominaisuus olisi Sipulinkuori-piirtotila, jossa siis pyydetty määrä edellisiä (ja/tai käyttäjän valinnan mukaan myös seuraavia) frameja näkyisivät sopivasti alpha-blendattuina. Pienillä (esim. 32x32 px) kuvilla tämä voisi olla riittävän nopeaa toteutettavaksi reaaliajassa. Näin animaation piirto helpottuu ja lopputulos on yleensä sulavampi.

Yritin värkätä saman tyylistä drawghostimagen avulla, mutta jostain syystä edellistä kuvaa ei näkynyt. :cry:
Toteutin sen tähän tapaan:

Code: Select all

Drawimage K\Kuva
K=before(K)
DrawGhostImage K\Kuva,0,0,50
K=After(K)
En tajua mikä siinä meni vikaan, mutta aika taitaa olla sopiva uudelle yritykselle. ;)
SPuntte wrote: Ois aikas epic, jos heijastuksen sijaintia pallolla saisi säätää. Näin saisi sen näyttämään siltä, että valo tulee palloon esim. yläviistosta tms.
Se voisi onnistua aika helpostikkin. Pitäissi vain muuttaa hiukan funktioni piirtojärjestystä(vaihtaa niin että ensiksi piirrettäisiin ulkoreunat ja sitten vasta keskusta) ja laittaa pari lisä parametria.
Taidan värkätä sen heti seuraavaksi.

Kunnollisten valikoiden teko viivästyy koko ajan, kun näiden uusien piirtofunktioiden teko on
niin paljon mielen kiintoisempaa. :lol:
Mutta kyllä ne joskus tulevat valmiiksi.
User avatar
elmo123
Active Member
Posts: 153
Joined: Sun Sep 09, 2007 4:19 pm

Re: Animaattori

Post by elmo123 »

Käynnistäessä ikkunaan pompahti tämmöinen vanha tuttu ilmoitus, joka on jäädyttänyt monenmoista projektia:
Itse MAV!
Itse MAV!
nimetön.png (2.31 KiB) Viewed 12054 times
Onko kenelläkään muulla ilmennyt tätä ongelmaa?
EDIT:

Jos käyttis kiinnostaa, niin olen jo useampaan otteeseen maininnut omistavani kivikautisen 98:n :roll:

Last edited by elmo123 on Sat May 16, 2009 7:18 pm, edited 1 time in total.
Kiinnostuin pelien tekemisestä ennen 1. luokkaa.
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.

Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Animaattori

Post by phons »

Mikä toi käyttis on!?!?!? 2000? 98-? Ei näytä XP:ltä tai Vistalta. Tosin saahan niihinkin tuollaiset vanhat teemat, mutta, mutta. Minulle tuli kerran MAV(ei tässä) siitä kun kone ei jaksanut pyörittää peliä\ohjelmaa.
Image
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animaattori

Post by Latexi95 »

Itelleni ei ole tullut tuollaista MAVia. Saattaa johtua käyttiksestä.
Asiasta seuraavaan...

Tässä jälleen kerran uutta versiota.
Uudet ominaisuudet:
Väriliut (suorakulmioon, palloon ja viivaan)
Väriliukupallossa on mahdollisuus laittaa valo efekti.
Image
Väriliun suuntaa on mahdollista vaihtaa.
Säännölliset monikulmiot (3,4,5 ja 6 kulmalla)
Mahdollisuus vaihtaa animaation tallennusmuotoa.

Korjaukset:
Pensselillä tulee nyt tasaista jälkeä.
__________________________________
Pahoittelen että en ole vieläkään tehnyt siistimpää ulkoasua :oops:
Muistakaa tarkistaa readme uusien ominaisuuksien takia.
Last edited by Latexi95 on Sun May 17, 2009 10:57 am, edited 1 time in total.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Animaattori

Post by axu »

phons wrote:Mikä toi käyttis on!?!?!? 2000? 98-? Ei näytä XP:ltä tai Vistalta. Tosin saahan niihinkin tuollaiset vanhat teemat, mutta, mutta. Minulle tuli kerran MAV(ei tässä) siitä kun kone ei jaksanut pyörittää peliä\ohjelmaa.
Aika selvästi tuo on =>98 joissa niitä värejä, fontteja yms. voi muokata. [/Offtopic]
Zoomi tähän ohjelmaan pitäisi aika ehdottomasti saada(niin että voi muokata kuvaa zoomattuna). Se kävisi esim. niin, että muutat kokoa resizeimagella(Smooth2D Off), ja sitten piirretään boxeilla, ja lopuksi muutetaan resizeimagella pieneksi. Ton kokoikkunaan venytyksen vois jättää pois tai niin että vois vaihtoehtona pitää normaalikoossa tuota ikkunaa, jolloin näkis 1:1 koossa sen kuvan :)
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Animaattori

Post by Viltzu »

axu wrote:
phons wrote:Mikä toi käyttis on!?!?!? 2000? 98-? Ei näytä XP:ltä tai Vistalta. Tosin saahan niihinkin tuollaiset vanhat teemat, mutta, mutta. Minulle tuli kerran MAV(ei tässä) siitä kun kone ei jaksanut pyörittää peliä\ohjelmaa.
Aika selvästi tuo on =>98 joissa niitä värejä, fontteja yms. voi muokata. [/Offtopic]
Tuo on joko 98 tai XP, jossa myöskin voi niitä muokata.

Mutta itse ohjelmasta: Ihan kiva, mutta käyttöliittymä oli kyllä aika karu.
Muutenhan tämä oli ihan mukava.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animaattori

Post by Latexi95 »

axu wrote: Zoomi tähän ohjelmaan pitäisi aika ehdottomasti saada(niin että voi muokata kuvaa zoomattuna). Se kävisi esim. niin, että muutat kokoa resizeimagella(Smooth2D Off), ja sitten piirretään boxeilla, ja lopuksi muutetaan resizeimagella pieneksi. Ton kokoikkunaan venytyksen vois jättää pois tai niin että vois vaihtoehtona pitää normaalikoossa tuota ikkunaa, jolloin näkis 1:1 koossa sen kuvan :)
Taidan seuraavaksi tehdä siistimmän käyttöliittymän ennen kuin alan lisäilemään uusia ominaisuuksia.
Ja siinä voi mennä pidemmän aikaa koska en ole ennen tehnyt tuota monimutkaisempia/hienompia käyttöliittymiä. Pitää tutustua noihin aiheeseen sopiviin funktioihin SDK:ssa. :lol:

Tähän uuteen versioonhan minä laitoin vaihtoehdon normaaliin kuvasuhteeseen. Vaikka se ei toimi kovin hyvin, koska pienempää tekstiä ei pysty lukemaan. Taidan laittaa seuraavaan versioon (tai vähän aiemmin ehkä jo huomenna) kuvasuhteen 16:9 niin venytys ei sotke kuvaa niin pahasti (1280*720 ja 1920*1080 näytöillä ei ollenkaan) voisin laittaa ehkä myös muita kuvasuhde mahdollisuuksia.
EDIT:

Kuvasuhde muutettu paremmaksi. Pallojen pitäisi näkyä nyt pyöreinä. :lol:

Post Reply