Tyhmät kysymykset (I/2009)
Re: Tyhmät kysymykset
Kyllä niitä voi. Ainakin tämä toimii:Luuster wrote:Hmm onko niin että kuvia ei voi piirtää function sisällä.
Code: Select all
solttu = LoadImage("Media/soldier.bmp")
Repeat
PiirräKuva(solttu)
DrawScreen
Forever
Function PiirräKuva(kuva)
DrawImage kuva, 0, 0
EndFunction
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset
En nyt jaksa kokeilla, mutta eikö kuva pidä määritellä globaaliksi jotta se voidaam piirtää funktiossa?VesQ wrote:Kyllä niitä voi. Ainakin tämä toimii:Luuster wrote:Hmm onko niin että kuvia ei voi piirtää function sisällä.Ja sitten jos tarkoitit että kuvat tehdään funktion sisällä, ja sitten piirretään, niin kyllä sekin toimii. Kokemusta on.Code: Select all
solttu = LoadImage("Media/soldier.bmp") Repeat PiirräKuva(solttu) DrawScreen Forever Function PiirräKuva(kuva) DrawImage kuva, 0, 0 EndFunction
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
Re: Tyhmät kysymykset
Jos halutaan piirtää kuvaa suoraan ilman että sitä välitetään parametrina funktiolla (ks. Function PiirräKuva(kuva) ) niin silloin se pitää määrittää globaaliksi, kuten kaikki muutkin muuttujat joita halutaan käyttää funktioissa ilman, että niitä välitetään sille parametreina. Olisit edes testannut koodinpätkää ennen pätemistäTaatero wrote:En nyt jaksa kokeilla, mutta eikö kuva pidä määritellä globaaliksi jotta se voidaam piirtää funktiossa?
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
-
- Active Member
- Posts: 116
- Joined: Sat Feb 14, 2009 7:47 am
Re: Tyhmät kysymykset
B kohta tarkoitti sitä, että miten saa tehtyä sen reitin valinnan laivale, jota se ajaa automaattisesti.VesQ wrote:Oletan, että sinulla on laivat tyyppeinä ja eri reitit jossain merkkijonotaulukossa.cool-driver wrote:Vastauksia kiitos.cool-driver wrote:Olen tekemässä laivapeliä ja minulla on ongelma. Miten saan tehtyä sen kun laivoilla on eri reitit? Eli pelissä on muutama reitti ja jos jonkun niistä valitsee laivalle, niin A. Miten sen saa näkyviin laivan tietoihin? B. Miten sen reitin aloittamisen saa tehtyä?
Luo samaan TYPE-kokoelmaan joku kenttä, johon laitetaan laivan reitin tiedot, esim. "Field reitti". Kyseiseen kenttään sitten tallennettaisiin reittitaulukon kohta, jossa oikea reitti on. Sitten kun jossain kohtaa laivapeliäsi tulostat näytölle laivan tietoja niin katsot samalla reittitaulukosta reitin tiedot ja tulostat. Esim. (pseudoa)B. kysymystä en ymmärtänyt. Mitä tarkoitat "reitin aloittamisella"? Sekö, että lähdetään matkaan?Code: Select all
For laiva.LAIVAT = Each LAIVAT If tulosta_laivan_tiedot Then //Oikeasti olisi varmaankin hieman monimutkaisempi If-ehto Text 0, 0, "Reitti: " + reittitaulukko( laiva\reitti ) //--- yms. muut tiedot --- EndIf Next laiva
Voisiko joku opettaa noiden tyyppien käytön?
Projektit:
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
-
- Advanced Member
- Posts: 281
- Joined: Sat Jun 28, 2008 5:19 pm
- Location: Hämeessä miä
Re: Tyhmät kysymykset
ja taas uusi tyhmäkysymys:kuinka määrittää missä suunnassa törmäys tapahtui
EDIT:
käytän siis kuvia.törmäyksen olen toteuttanut imagescollidella.
Re: Tyhmät kysymykset
Itte heittäisin että käytä GetAnglea kuvien keskipisteen koordinaattien perusteella, mutta jos kuvat ovat omituisen muotoisia niin saattaa tulla onkelmia :FNassi_Setä wrote:ja taas uusi tyhmäkysymys:kuinka määrittää missä suunnassa törmäys tapahtui
EDIT:käytän siis kuvia.törmäyksen olen toteuttanut imagescollidella.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset
Itse otan talteen edelliset koordinaatit ja GetAnglella sitten otan nykysten ja edellisten koordinaattien välisen kulman. On ainakin tarkka tapa :pVesQ wrote:Itte heittäisin että käytä GetAnglea kuvien keskipisteen koordinaattien perusteella, mutta jos kuvat ovat omituisen muotoisia niin saattaa tulla onkelmia :FNassi_Setä wrote:ja taas uusi tyhmäkysymys:kuinka määrittää missä suunnassa törmäys tapahtui
EDIT:käytän siis kuvia.törmäyksen olen toteuttanut imagescollidella.
-
- Active Member
- Posts: 116
- Joined: Sat Feb 14, 2009 7:47 am
Re: Tyhmät kysymykset
Laivat ovat muuttujia. Eli miten nuo laivat tehdään tyypeiksi? ja voisiko joku muutenkin vähän auttaa tyyppien käytössä.VesQ wrote:Oletan, että sinulla on laivat tyyppeinä ja eri reitit jossain merkkijonotaulukossa.cool-driver wrote:Vastauksia kiitos.cool-driver wrote:Olen tekemässä laivapeliä ja minulla on ongelma. Miten saan tehtyä sen kun laivoilla on eri reitit? Eli pelissä on muutama reitti ja jos jonkun niistä valitsee laivalle, niin A. Miten sen saa näkyviin laivan tietoihin? B. Miten sen reitin aloittamisen saa tehtyä?
Luo samaan TYPE-kokoelmaan joku kenttä, johon laitetaan laivan reitin tiedot, esim. "Field reitti". Kyseiseen kenttään sitten tallennettaisiin reittitaulukon kohta, jossa oikea reitti on. Sitten kun jossain kohtaa laivapeliäsi tulostat näytölle laivan tietoja niin katsot samalla reittitaulukosta reitin tiedot ja tulostat. Esim. (pseudoa)B. kysymystä en ymmärtänyt. Mitä tarkoitat "reitin aloittamisella"? Sekö, että lähdetään matkaan?Code: Select all
For laiva.LAIVAT = Each LAIVAT If tulosta_laivan_tiedot Then //Oikeasti olisi varmaankin hieman monimutkaisempi If-ehto Text 0, 0, "Reitti: " + reittitaulukko( laiva\reitti ) //--- yms. muut tiedot --- EndIf Next laiva
Projektit:
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Re: Tyhmät kysymykset
Voisiko joku kertoa, miksi koodissani ei näy molemmat inputit?
Kiitosta etukäteen! ?
Code:
Kiitosta etukäteen! ?
Code:
Code: Select all
Repeat
Locate 10,10
NN$=Input("Nickname>")
Locate 10,30
PW$=Input("Password>","*")
DrawScreen
Forever
Last edited by Ilkka on Sat Apr 18, 2009 2:32 pm, edited 2 times in total.
Re: Tyhmät kysymykset
Kahta inputtia ei voi käyttää samaan aikaan.
Joudut tekemään niin että input valitaan hiirellä mihin kirjoitetaan. (Jos haluat, että ne näkyvät samassa ruudussa)
Joudut tekemään niin että input valitaan hiirellä mihin kirjoitetaan. (Jos haluat, että ne näkyvät samassa ruudussa)
EDIT:
Avaat vaikka seuraavan inputin kun on painettu enter.
Re: Tyhmät kysymykset
Miksi kirjoittamani teksti tulee molempiin inputteihin, kun vaihdan inputtia? Ylä- ja alanuolista vaihtaa Inputtia.
EDIT:
Ratkaistiin jo!
Re: Tyhmät kysymykset
Miksi tästä koodista tulee seuraava virheilmoitus: dublicate identifier name at line 19, This identifier is already defined.
Code: Select all
Type SPRING
Field x1 As Integer
Field x2 As Integer
Field x3 As Integer
Field y1 As Integer
Field y1 As Integer
EndType
NewSpring(160,200,240,200,200)
Repeat
DrawScreen
Forever
Function NewSpring(xx1,xx2,xx3,yy1,yy2)
jump.SPRING= New(SPRING)
jump\x1=xx1
jump\x2=xx2
jump\x3=xx3
jump\y1=yy1
jump\y2=yy2
EndFunction
Function UpdateSpring()
For jump.SPRING = Each(SPRING)
Line lx1,ly,lx2,ly2
Line lx3,ly2,lx4,ly
Next jump
EndFunction
programmer of DSG wrote:EDIT:aika hauska peli, vähän tylsä
Re: Tyhmät kysymykset
Heti alussa tyypin määrittelyssä sinulla on kaksi "y1" kenttää.Mr_Noob wrote:Miksi tästä koodista tulee seuraava virheilmoitus: dublicate identifier name at line 19, This identifier is already defined.Code: Select all
...koodia...
Type SPRINGEndType
- Field x1 As Integer
Field x2 As Integer
Field x3 As Integer
Field y1 As Integer
Field y1 As Integer
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
-
- Active Member
- Posts: 116
- Joined: Sat Feb 14, 2009 7:47 am
Re: Tyhmät kysymykset
Code: Select all
Repeat
If Silja = 1 And KeyHit(cbkey1) Then
Goto Silja
If Viking = 1 And KeyHit(cbkey2) Then
Goto Viking
If Bore_III = 1 And KeyHit(cbkey3) Then
Goto Bore_III
If Birger_Jarl = 1 And KeyHit(cbkey4) Then
Goto Birger_Jarl
If Aallotar = 1 And KeyHit(cbkey5) Then
Goto Aallotar
If Bore_1 = 1 And KeyHit(cbkey6) Then
Goto Bore_I
If Skandia = 1 And KeyHit(cbkey7) Then
Goto Skandia
If Nordia = 1 And KeyHit(cbkey8) Then
Goto Nordia
EndIf
DrawScreen
Until KeyHit(cbkeyescape)
Projektit:
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Re: Tyhmät kysymykset
Koetas laittaa kohteet noille gotoille [:)]cool-driver wrote:Tuo koodin pätkä on pelissäni, mutta kun testaan, niin se heittää vaan, että tuossa ei olisi Repeat:ia. Mikä on vialla?Code: Select all
Repeat If Silja = 1 And KeyHit(cbkey1) Then Goto Silja If Viking = 1 And KeyHit(cbkey2) Then Goto Viking If Bore_III = 1 And KeyHit(cbkey3) Then Goto Bore_III If Birger_Jarl = 1 And KeyHit(cbkey4) Then Goto Birger_Jarl If Aallotar = 1 And KeyHit(cbkey5) Then Goto Aallotar If Bore_1 = 1 And KeyHit(cbkey6) Then Goto Bore_I If Skandia = 1 And KeyHit(cbkey7) Then Goto Skandia If Nordia = 1 And KeyHit(cbkey8) Then Goto Nordia EndIf DrawScreen Until KeyHit(cbkeyescape)
-
- Active Member
- Posts: 116
- Joined: Sat Feb 14, 2009 7:47 am
Re: Tyhmät kysymykset
Eli tekee nuo esim. Nordia ja Skandia kohdat, no tein, mutta ei auta.skorpioni-cb EEEpc:llä wrote:Koetas laittaa kohteet noille gotoille [:)]cool-driver wrote:Tuo koodin pätkä on pelissäni, mutta kun testaan, niin se heittää vaan, että tuossa ei olisi Repeat:ia. Mikä on vialla?Code: Select all
Repeat If Silja = 1 And KeyHit(cbkey1) Then Goto Silja If Viking = 1 And KeyHit(cbkey2) Then Goto Viking If Bore_III = 1 And KeyHit(cbkey3) Then Goto Bore_III If Birger_Jarl = 1 And KeyHit(cbkey4) Then Goto Birger_Jarl If Aallotar = 1 And KeyHit(cbkey5) Then Goto Aallotar If Bore_1 = 1 And KeyHit(cbkey6) Then Goto Bore_I If Skandia = 1 And KeyHit(cbkey7) Then Goto Skandia If Nordia = 1 And KeyHit(cbkey8) Then Goto Nordia EndIf DrawScreen Until KeyHit(cbkeyescape)
Projektit:
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Re: Tyhmät kysymykset
Katsopas tarkemmin noita If-lauseita: Jos tekee monirivisen if-lauseen, se täytyy aina sulkea endiffillä. Moniriviseen if-lauseeseen voi toki lisätä else- tai elseif-haaroja ennen endiffiä.cool-driver wrote:Tuo koodin pätkä on pelissäni, mutta kun testaan, niin se heittää vaan, että tuossa ei olisi Repeat:ia. Mikä on vialla?Code: Select all
(Koodia...) If Silja = 1 And KeyHit(cbkey1) Then Goto Silja If Viking = 1 And KeyHit(cbkey2) Then Goto Viking If Bore_III = 1 And KeyHit(cbkey3) Then Goto Bore_III (Koodia...) EndIf DrawScreen Until KeyHit(cbkeyescape)
Eli lyhyesti: muuta kaikki muut if-sanat elseif-sanoiksi paitsi ensimmäinen.
Ja suosittelisin miettimään koodin rakennetta uudestaan, jos gotoa noin paljoa tarvitsee...
Re: Tyhmät kysymykset
Coolbasic tekee tuon valituksen jos jostakin puuttuu EndIf. tuossa on vain viimeisessä if:issä EndIfcool-driver wrote:Eli tekee nuo esim. Nordia ja Skandia kohdat, no tein, mutta ei auta.skorpioni-cb EEEpc:llä wrote:Koetas laittaa kohteet noille gotoille [:)]cool-driver wrote:Tuo koodin pätkä on pelissäni, mutta kun testaan, niin se heittää vaan, että tuossa ei olisi Repeat:ia. Mikä on vialla?Code: Select all
Repeat If Silja = 1 And KeyHit(cbkey1) Then Goto Silja If Viking = 1 And KeyHit(cbkey2) Then Goto Viking If Bore_III = 1 And KeyHit(cbkey3) Then Goto Bore_III If Birger_Jarl = 1 And KeyHit(cbkey4) Then Goto Birger_Jarl If Aallotar = 1 And KeyHit(cbkey5) Then Goto Aallotar If Bore_1 = 1 And KeyHit(cbkey6) Then Goto Bore_I If Skandia = 1 And KeyHit(cbkey7) Then Goto Skandia If Nordia = 1 And KeyHit(cbkey8) Then Goto Nordia EndIf DrawScreen Until KeyHit(cbkeyescape)
Tee näin:
Code: Select all
Repeat
If Silja = 1 And KeyHit(cbkey1) Then
Goto Silja
EndIf
If Viking = 1 And KeyHit(cbkey2) Then
Goto Viking
EndIf
If Bore_III = 1 And KeyHit(cbkey3) Then
Goto Bore_III
EndIf
If Birger_Jarl = 1 And KeyHit(cbkey4) Then
Goto Birger_Jarl
EndIf
If Aallotar = 1 And KeyHit(cbkey5) Then
Goto Aallotar
EndIf
If Bore_1 = 1 And KeyHit(cbkey6) Then
Goto Bore_I
EndIf
If Skandia = 1 And KeyHit(cbkey7) Then
Goto Skandia
EndIf
If Nordia = 1 And KeyHit(cbkey8) Then
Goto Nordia
EndIf
DrawScreen
Until KeyHit(cbkeyescape)
EDIT:
galgoneer ehti ensin...
Valmiit pelit: House of Horrors , Battle Zone , Über Ball , Itdoti , Space Chaos , Bloxxplosives ☺
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
-
- Active Member
- Posts: 116
- Joined: Sat Feb 14, 2009 7:47 am
Re: Tyhmät kysymykset
Kiitos vastauksista ongelmaani!
Projektit:
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.