CoolBasic V3: Esittely
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Mielenkiintoinen idea tuo IfAny/ElseIfAnyFalse. Suoraan sanottuna tuommoinen ei ole käynyt edes mielessä. Mutta kun tarkemmin ajattelee, saattaisi tuosta olla jotain oikeaa hyötyäkin. En tässä vaiheessa ota TODO-listalle, mutta pidän asian mielessä
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Hei muuten, tuleekos CB V3 Palauttamaan Executella Avatun ohjelmasta saadun arvon? Olisi sitten kätevä tehdä ohjelmia erikseen ja koota niitä sitten yhteen.. Ja muuten voikos tulevaisuuden CB:ssä avata muuttuvalla merkkijonolla Includeja? Ei niinkuin nykyään.
Tuosta ylemmästä mainitsemastani jutusta tossa:
Koodauksen loppuun jotain tällaista(improvisoitua kamaa ):
Jotain tollaasta..
Tuosta ylemmästä mainitsemastani jutusta tossa:
Koodauksen loppuun jotain tällaista(improvisoitua kamaa ):
Code: Select all
Return.Exe x As Float
Return.Exe y As Float
Return.Exe Name As Float
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Jos ajamasi ohjelma on rakennettu niin, että sen pääohjelma on Int-tyyppinen (esim C/C++/C#/VB.NET int main()), voi se periaatteessa palauttaa ajonsa jälkeen kutsuvalle ohjelmalle (esim CoolBasic-sovellukselle) jonkin paluuarvon. Saattaa olla, että CoolBasicin pääohjelmakin voi palauttaa tällaisen arvon. Tämä arvo on aina kokonaisluku, mutta pienellä kikkailulla on periaatteessa mahdollista tukea myös 32-bittisiä liukulukuja, Floatteja.programmer of DSG wrote:Hei muuten, tuleekos CB V3 Palauttamaan Executella Avatun ohjelmasta saadun arvon?
En oikein ymmärrä mitä ajat takaa (tai sitten sinä olet ymmärtänyt Includen väärin). Anyways: Tulevassa CB:ssä ei ole Includea.programmer of DSG wrote:Ja muuten voikos tulevaisuuden CB:ssä avata muuttuvalla merkkijonolla Includeja?
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Semmoinen olisi kätevä kuin pythonissa (ja varmaan monissa muissakin kielissä), että saa näitä "tiedosto" buffereita tai mitä nyt lieneekään takaisin. esimerkki:
Code: Select all
r, w, e = os.popen3("some exe/command") #read, write, error
print r.readlines()
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tarkoitatko samaa mikä onnistuu esim Windowsin komentokehotteessa näin:
... eli oletusvirta ei ohjaudukaan näytölle vaan menee tiedostoon?
Code: Select all
dir *.* > c:\testi.txt
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tuli muuten mieleen myös semmoinen juttu, että jos olisi kaksi exeä, ja joista toinen olisi käynnissä.
Sitten kutsutaan Execute "toinenohjelma.exe", niin pitäisi saada edellinen sammumaan.
Sitten kutsutaan Execute "toinenohjelma.exe", niin pitäisi saada edellinen sammumaan.
Valmiit pelit: House of Horrors , Battle Zone , Über Ball , Itdoti , Space Chaos , Bloxxplosives ☺
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tuosta Jaren postista tulikin mieleen, kai kieleen on tulossa jonkinlainen poikkeuksenkäsittely (Exception)?
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Kehittäjä
CoolBasic Classic
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Sopiva aasinsilta tietotyyppeihin:Zero wrote:Tämä arvo on aina kokonaisluku, mutta pienellä kikkailulla on periaatteessa mahdollista tukea myös 32-bittisiä liukulukuja, Floatteja.
Sisällytätkö ominaisuuksiin tuen tuplatarkkuuksisille, 64-bittisille kokonais- ja liukulukumuuttujille? Tai jopa vielä nelinkertaisille? Niistä on kivasti hyötyä kaikessa vähänkään matemaattisemmassa jutussa, joka siis useimmiten vaatii hyvää lukutarkkuutta. Esimerkiksi iteratiivisissa simulaatioissa
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Saisiko CB:hen tehtyä virheilmoituksen joka EI sammuta ohjelmaa. Ja miten tulevan CB:n taulukoille käy? Kai ne jäävät... ...jos jää niin muutuko ne jotenkin?
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Kyllähän ohjelman kuuluukin kaatua, jos esimerkiksi muistialue ylitetään. Jos näin ei tehtäisi, seuraukset olisivat todennäköisesti kriittisiä.Saisiko CB:hen tehtyä virheilmoituksen joka EI sammuta ohjelmaa.
En tiedä mitä on suunniteltu, mutta ainoat asiat jotka luulen ja toivon muuttuvan, ovat syntaksi (Hakasulut tavallisten sijasta) sekä tuki rajattomille ulottuvuuksille.Ja miten tulevan CB:n taulukoille käy? Kai ne jäävät... ...jos jää niin muutuko ne jotenkin?
...Ja se oli muuten 1500. viesti :-)
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Ja cbFUNilla saa normaalin ilmoituksen eli "errorin" josta ohjelma ei kaadu.
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Double ja Quad ovat TODO-listalla, aikataulusta en osaa sanoa. Tällä hetkellä natiiveihin tyyppeihin kuuluu Integer (32-bit), Single (alias Float, 32-bit), Boolean (käytännössä 32-bit) ja String (6+n*2 tavua, jossa n=pituus).SPuntte wrote:Sisällytätkö ominaisuuksiin tuen tuplatarkkuuksisille, 64-bittisille kokonais- ja liukulukumuuttujille? Tai jopa vielä nelinkertaisille? Niistä on kivasti hyötyä kaikessa vähänkään matemaattisemmassa jutussa, joka siis useimmiten vaatii hyvää lukutarkkuutta. Esimerkiksi iteratiivisissa simulaatioissa
MessageBox.Show (nimi voi muuttua) näyttää Windowsin Message Boxin haluamallasi otsikolla, tekstillä, kuvakkeella ja painikkeilla. Ohjelman suoritus jatkuu normaalisti.phons wrote:Saisiko CB:hen tehtyä virheilmoituksen joka EI sammuta ohjelmaa. Ja miten tulevan CB:n taulukoille käy? Kai ne jäävät... ...jos jää niin muutuko ne jotenkin?
Taulukot taas kuuluvat ohjelmoinnin peruspilareihin, ne eivät katoa minnekään. Niiden käyttö on identtinen nykyisen mallin kanssa. Mutta ne tulevat olemaan paljon monipuolisempia nykyiseen CoolBasiciin verrattuna. Lisätietoa myöhemmin.
_________
Virheensieppaus, debuggeri ja poikkeukset ovat kaikki myös TODO-listalla.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tuo taitaa paljastaa jotain mielenkiintoista: CoolBasiciin on tulossa laajempi merkistö, kuin pelkkä ASCII?Zero wrote:ja String (6+n*2 tavua, jossa n=pituus).
Vai onko jokin muu syy sille, että yksi merkki vie kaksi tavua tilaa?
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
UTF olis kiva
En tiedä onko kysytty aikaisemmin, mutta tuleeko tästä pelkästään 32-bittinen suoritettava tiedosto, vai olisiko mahdollisesti tulossa tukea 64-bittisille käyttöjärjestelmille? Kuitenkin ollaan hiljalleen murrosvaiheessa jolloin siirrytään 64-bittisii järjestelmiin.
Myös moniytimisyys on yleistynyt huomattavasti. Olisi kiva jos CB-ohjelmia pystyisi säikeistämään jotenkin simppelisti. Kuitenkin kyse on peleistä ja tietyssä vaiheessa yksi ydin ei enää riitä
No okei, tiedän, että nämä ei ole niitä teh tärkeimpiä ominaisuuksia, mut tuli vain mieleen
En tiedä onko kysytty aikaisemmin, mutta tuleeko tästä pelkästään 32-bittinen suoritettava tiedosto, vai olisiko mahdollisesti tulossa tukea 64-bittisille käyttöjärjestelmille? Kuitenkin ollaan hiljalleen murrosvaiheessa jolloin siirrytään 64-bittisii järjestelmiin.
Myös moniytimisyys on yleistynyt huomattavasti. Olisi kiva jos CB-ohjelmia pystyisi säikeistämään jotenkin simppelisti. Kuitenkin kyse on peleistä ja tietyssä vaiheessa yksi ydin ei enää riitä
No okei, tiedän, että nämä ei ole niitä teh tärkeimpiä ominaisuuksia, mut tuli vain mieleen
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Huhhuh... Tulkin tekeminen monisäikeisyyttä tukevaksi on varmasti yhtä helvettiä...
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Juuri huomasin että nykyinen CB tekee kaiken prossun piikkiin... Kai tuleva CB menee myös näyttökortin piikkiin? Ja tuleeko CB jotain "3D piitokomentoja", kuten sellainen 3D kolmio jonka osaan tehdä OpenGL:n kanssa...
Edit: Niinjoo, ja ok
Edit: Niinjoo, ja ok
Last edited by phons on Sat Apr 11, 2009 11:40 pm, edited 1 time in total.
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Uusi CoolBasic nimenomaan tähtääkin siihen, että näytönohjailmella piirretään kaikki grafiikka.phons wrote:Juuri huomasin että nykyinen CB tekee kaiken prossun piikkiin... Kai tuleva CB menee myös näyttökortin piikkiin? Ja tuleeko CB jotain "3D piitokomentoja", kuten sellainen 3D kolmio jonka osaan tehdä OpenGL:n kanssa...
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Ja Grafiikan piirtoon käytetään Irrlichtiä joka jo luonnostaan pirtää kaiken näyttiksen piikkiin(en softwarerenderistä teidä mutta esim. OpenGL). Ja siinä on sisään rakennettuja komentoja noillo palikoille...
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Dibalo: kuinka niin? koska ohjelmaa ajetaan yhdessä säikeessä, toisen tulkin käynnistäminen edellisen "sisään" pitäisi olla hyvin lähellä tätä: käynnistetään toinen tulkkia käyttävä ohjelma. Ainoa ero on, että ohjelmat voivat törmätä toisiinsa. (plus alkuperäisellä säikeellä on kahva luotuun säikeeseen, ja se saattaa tehdä sillä jotain ilkeää..) Yhteentörmäys/deadlock/corruption on taassen käyttäjän vika jos menee sörkimään muistia huolimattomasti.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Ääh, tiedätköhän oikeastaan mistä puhut?JATothrim wrote:Dibalo: kuinka niin? koska ohjelmaa ajetaan yhdessä säikeessä, toisen tulkin käynnistäminen edellisen "sisään" pitäisi olla hyvin lähellä tätä: käynnistetään toinen tulkkia käyttävä ohjelma. Ainoa ero on, että ohjelmat voivat törmätä toisiinsa. (plus alkuperäisellä säikeellä on kahva luotuun säikeeseen, ja se saattaa tehdä sillä jotain ilkeää..) Yhteentörmäys/deadlock/corruption on taassen käyttäjän vika jos menee sörkimään muistia huolimattomasti.
En tiedä kovin tarkkaan minäkään, mutta tiedän sentään hyvin tarkkaan, mitä en tiedä.