Matematiikka/fysiikka opetusta...

Muu yhteisön välinen keskustelu.
sillie
Newcomer
Posts: 19
Joined: Sun Dec 14, 2008 8:56 pm

Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...

Post by sillie »

Juu, ihan hyvä idea. Mullakin olis kiinnostusta peruskoulun matikasta / fysiikasta eteenpäin, vaikka tuleehan se sitten lukiossa ensi vuonna. Noh, onpahan asiat hallussa kun ne vastaan lukiossa tulee. Täältä siis löytyy ainakin yksi innokas lukija. :)
Pingu887
Newcomer
Posts: 1
Joined: Sat Dec 13, 2008 9:59 pm
Location: ......Dear Tyfuu........ this is for you <33

Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...

Post by Pingu887 »

...tarviin opetusta funktion perusteitten, cosin, ja sinin kans.
voisko joku auttaa?
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...

Post by axu »

hm. Täällä on mielestäni jo useampaan otteeseen puhuttu jo useammassakin topiikissa sinin ja cosinin käytöstä, kokeileppa käyttää hakua(luulisi löytyvän niin yleinen ongelma) Siitä MAOLista vielä sen verran, että siitä on hankala oppia uusia tai perin hankalia asioita :!: Sehän ei ole oppikirja vaan taulukkokirja.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...

Post by phons »

Eikös se ole niin että fysiikka on suurimmaks osaks matikkaa? Jos on huono matikka keskitaso fysiikka ja haluat oppia fysiikkaa niin kannaattaa opetella myös sitä matikkaa. Vai olenko taas pimeäs metäs ilman taskulamppuu? :?
Image
Astigma
Moderator
Moderator
Posts: 195
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:56 pm
Location: Kuopio, Finland
Contact:

Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...

Post by Astigma »

phons wrote:Eikös se ole niin että fysiikka on suurimmaks osaks matikkaa? Jos on huono matikka keskitaso fysiikka ja haluat oppia fysiikkaa niin kannaattaa opetella myös sitä matikkaa. Vai olenko taas pimeäs metäs ilman taskulamppuu? :?
Tästä voisi eräs tuntemani fysiikan professori hiukan harmistua :) Fysiikkahan ei ole matematiikkaa. Fysiikka on luonnontiede, joka pyrkii mallintamaan maailmankaikkeutta. Kaikki lähtee siitä, että ymmärrät fysikaaliset ilmiöt ja niihihn liittyvät suureet. Kun olet päässyt sille asteelle, että ymmärrät ongelman, voit ratkoa sen matematiikan avulla. Fysiikkojen käyttämä matematiikka oikoo erittäin paljon verrattuna matemaatikkojen matematiikkaan. Fyysikolle riittää oikeastaan se, että saadaan aikaiseksi kaava, jolla voidaan mallintaa fysikaalista ilmiötä. Itse arvot eivät niinkään kiinnosta, koska ne olisivat joka tapauksessa likiarvoja. Jos fyysikko haluaa joskus laskeakin jotain arvoa, niin se jättää huomioimatta yleensä varsin runsaan määrän sellaisia asioita, jotka matemaatikkoa rupeisi hirvittämään. Tämä johtuu siitä, että fyysikolle riittää tietää arvo, joka on riittävän lähellä oikeaa arvoa :)
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...

Post by phons »

Eli olin metsässä... taas. Eli siis fyysikot eivät ota huomioon pieniä matemaattisia asioita joita tuulee joskus eteen vaan sanovat: "Joo hyvä siit tulee." ja jatkavat niillä mitä siihen mennessä on saatu. Taas metässä? :(
Image
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...

Post by Taatero »

Olisi tälläinen pieni kysymys, jonka olisi voinut postata onglemat-osioonkin mutta tuntui jotenkin järkevämmältä.
Eli miten kannattaisi kirjoittaa gravitaatiovakio ohjelmaan, siis lähinnä kilogrammojen ja newtonmetrien muuttaminen pelissä käytettäviksi yksiköiksi.
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...

Post by anttipanda »

Taatero wrote:Olisi tälläinen pieni kysymys, jonka olisi voinut postata onglemat-osioonkin mutta tuntui jotenkin järkevämmältä.
Eli miten kannattaisi kirjoittaa gravitaatiovakio ohjelmaan, siis lähinnä kilogrammojen ja newtonmetrien muuttaminen pelissä käytettäviksi yksiköiksi.
No ei tule muuta mieleen kuin desimaalivakio. Jos mittasuhteiden kanssa ei ole niin justiinsa, voi itse painovoimavakiona käyttää jotain sopivaa arvoa - kokeilemalla selviää sopivin. Lisäksi pelissä ei välttämättä tarvitse noudattaa fysiikan lakeja aivan tarkasti, usein pelkät vähennyslaskut ovat tarpeeksi. Mutta jos haluat esim. tarkasti maan pinnan paino-olosuhteet, määrittele vakioksi maan putoamiskiihtyvyys, ja lisäksi kerroin jolla skaalaat pelin maailman "näytölle sopivaksi".
OoO
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...

Post by Pate5 »

Tässä on joskus tekemäni "fysiikkamoottori". Tatteja, autoja ja ukkoja voi lisätä hiiren napeista ja rullasta. Kaikki ei ole nyt täysin realistista, koska kaikki jutut on etitty googlella tai heitetty päästä. Törmäystä ei ole(ei onnistunut), joten jos kappaleet joutuvat säteidensä koon mukaan kosketukseen, ne eivät vedä toisiaan puoleensa.

Muuttuja "gravitaatio" on gravitaatiomuuttuja. Sitä suurentamalla tai pienentämällä voi nopeuttaa/hidastaa kaikkea.
Kentät xl ja yl ovat x- ja y-suuntaiset liikkeet.

Code: Select all

SCREEN 800,600,32,1


FrameLimit 40

Type objektit
    Field obj
    Field xl As Float
    Field yl As Float
    Field massa As Float
    Field sade As Float
EndType

Global gravitaatio As Float

gravitaatio=8

obj1=LoadObject("media/guy.bmp",180)
ShowObject obj1,OFF

obj2=LoadObject("media/tatti.bmp",180)
ShowObject obj2,OFF

obj3=LoadObject("media/car.bmp",180)
ShowObject obj3,OFF

Repeat

    If MouseHit(1) Then 
        ob.objektit=New(objektit)
        ob\obj=CloneObject(obj1)
        PositionObject ob\obj,MouseWX(),MouseWY()
        ob\massa=20
        ob\sade=15
    EndIf
    
    If MouseHit(2) Then
        ob.objektit=New(objektit)
        ob\obj=CloneObject(obj2)
        PositionObject ob\obj,MouseWX(),MouseWY()
        ob\massa=5
        ob\sade=5
    EndIf 
    
    If MouseHit(3) Then
        ob.objektit=New(objektit)
        ob\obj=CloneObject(obj3)
        PositionObject ob\obj,MouseWX(),MouseWY()
        ob\massa=100
        ob\sade=30

    EndIf 
   
    For ob.objektit=Each objektit
        For ob2.objektit=Each objektit
            If ob<>ob2 Then
                If ((Distance2(ob\obj,ob2\obj)-ob\sade-ob2\sade)<0)=False Then
                    ob\xl=ob\xl+(Cos(GetAngle2(ob\obj,ob2\obj))*(ob2\massa/((Distance2(ob\obj,ob2\obj)/2)^2))/ob\massa )*gravitaatio
                    ob\yl=ob\yl+(Sin(GetAngle2(ob\obj,ob2\obj))*(ob2\massa/((Distance2(ob\obj,ob2\obj)/2)^2))/ob\massa )*gravitaatio
                EndIf
            EndIf
        Next ob2
        TranslateObject ob\obj,ob\xl,ob\yl
    Next ob

   DrawScreen

Forever
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...

Post by Taatero »

Pate5 wrote:Tässä on joskus tekemäni "fysiikkamoottori". Tatteja, autoja ja ukkoja voi lisätä hiiren napeista ja rullasta. Kaikki ei ole nyt täysin realistista, koska kaikki jutut on etitty googlella tai heitetty päästä. Törmäystä ei ole(ei onnistunut), joten jos kappaleet joutuvat säteidensä koon mukaan kosketukseen, ne eivät vedä toisiaan puoleensa.

Muuttuja "gravitaatio" on gravitaatiomuuttuja. Sitä suurentamalla tai pienentämällä voi nopeuttaa/hidastaa kaikkea.
Kentät xl ja yl ovat x- ja y-suuntaiset liikkeet.

Koodia
Ääh, nyt meni kova väkertäminen hukkaan...
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
Post Reply