Matematiikka/fysiikka opetusta...
Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...
Juu, ihan hyvä idea. Mullakin olis kiinnostusta peruskoulun matikasta / fysiikasta eteenpäin, vaikka tuleehan se sitten lukiossa ensi vuonna. Noh, onpahan asiat hallussa kun ne vastaan lukiossa tulee. Täältä siis löytyy ainakin yksi innokas lukija.
-
- Newcomer
- Posts: 1
- Joined: Sat Dec 13, 2008 9:59 pm
- Location: ......Dear Tyfuu........ this is for you <33
Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...
...tarviin opetusta funktion perusteitten, cosin, ja sinin kans.
voisko joku auttaa?
voisko joku auttaa?
Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...
hm. Täällä on mielestäni jo useampaan otteeseen puhuttu jo useammassakin topiikissa sinin ja cosinin käytöstä, kokeileppa käyttää hakua(luulisi löytyvän niin yleinen ongelma) Siitä MAOLista vielä sen verran, että siitä on hankala oppia uusia tai perin hankalia asioita Sehän ei ole oppikirja vaan taulukkokirja.
Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...
Eikös se ole niin että fysiikka on suurimmaks osaks matikkaa? Jos on huono matikka keskitaso fysiikka ja haluat oppia fysiikkaa niin kannaattaa opetella myös sitä matikkaa. Vai olenko taas pimeäs metäs ilman taskulamppuu?
Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...
Tästä voisi eräs tuntemani fysiikan professori hiukan harmistua Fysiikkahan ei ole matematiikkaa. Fysiikka on luonnontiede, joka pyrkii mallintamaan maailmankaikkeutta. Kaikki lähtee siitä, että ymmärrät fysikaaliset ilmiöt ja niihihn liittyvät suureet. Kun olet päässyt sille asteelle, että ymmärrät ongelman, voit ratkoa sen matematiikan avulla. Fysiikkojen käyttämä matematiikka oikoo erittäin paljon verrattuna matemaatikkojen matematiikkaan. Fyysikolle riittää oikeastaan se, että saadaan aikaiseksi kaava, jolla voidaan mallintaa fysikaalista ilmiötä. Itse arvot eivät niinkään kiinnosta, koska ne olisivat joka tapauksessa likiarvoja. Jos fyysikko haluaa joskus laskeakin jotain arvoa, niin se jättää huomioimatta yleensä varsin runsaan määrän sellaisia asioita, jotka matemaatikkoa rupeisi hirvittämään. Tämä johtuu siitä, että fyysikolle riittää tietää arvo, joka on riittävän lähellä oikeaa arvoaphons wrote:Eikös se ole niin että fysiikka on suurimmaks osaks matikkaa? Jos on huono matikka keskitaso fysiikka ja haluat oppia fysiikkaa niin kannaattaa opetella myös sitä matikkaa. Vai olenko taas pimeäs metäs ilman taskulamppuu?
Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...
Eli olin metsässä... taas. Eli siis fyysikot eivät ota huomioon pieniä matemaattisia asioita joita tuulee joskus eteen vaan sanovat: "Joo hyvä siit tulee." ja jatkavat niillä mitä siihen mennessä on saatu. Taas metässä?
Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...
Olisi tälläinen pieni kysymys, jonka olisi voinut postata onglemat-osioonkin mutta tuntui jotenkin järkevämmältä.
Eli miten kannattaisi kirjoittaa gravitaatiovakio ohjelmaan, siis lähinnä kilogrammojen ja newtonmetrien muuttaminen pelissä käytettäviksi yksiköiksi.
Eli miten kannattaisi kirjoittaa gravitaatiovakio ohjelmaan, siis lähinnä kilogrammojen ja newtonmetrien muuttaminen pelissä käytettäviksi yksiköiksi.
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
-
- Active Member
- Posts: 248
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
- Location: Oulu
Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...
No ei tule muuta mieleen kuin desimaalivakio. Jos mittasuhteiden kanssa ei ole niin justiinsa, voi itse painovoimavakiona käyttää jotain sopivaa arvoa - kokeilemalla selviää sopivin. Lisäksi pelissä ei välttämättä tarvitse noudattaa fysiikan lakeja aivan tarkasti, usein pelkät vähennyslaskut ovat tarpeeksi. Mutta jos haluat esim. tarkasti maan pinnan paino-olosuhteet, määrittele vakioksi maan putoamiskiihtyvyys, ja lisäksi kerroin jolla skaalaat pelin maailman "näytölle sopivaksi".Taatero wrote:Olisi tälläinen pieni kysymys, jonka olisi voinut postata onglemat-osioonkin mutta tuntui jotenkin järkevämmältä.
Eli miten kannattaisi kirjoittaa gravitaatiovakio ohjelmaan, siis lähinnä kilogrammojen ja newtonmetrien muuttaminen pelissä käytettäviksi yksiköiksi.
OoO
Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...
Tässä on joskus tekemäni "fysiikkamoottori". Tatteja, autoja ja ukkoja voi lisätä hiiren napeista ja rullasta. Kaikki ei ole nyt täysin realistista, koska kaikki jutut on etitty googlella tai heitetty päästä. Törmäystä ei ole(ei onnistunut), joten jos kappaleet joutuvat säteidensä koon mukaan kosketukseen, ne eivät vedä toisiaan puoleensa.
Muuttuja "gravitaatio" on gravitaatiomuuttuja. Sitä suurentamalla tai pienentämällä voi nopeuttaa/hidastaa kaikkea.
Kentät xl ja yl ovat x- ja y-suuntaiset liikkeet.
Muuttuja "gravitaatio" on gravitaatiomuuttuja. Sitä suurentamalla tai pienentämällä voi nopeuttaa/hidastaa kaikkea.
Kentät xl ja yl ovat x- ja y-suuntaiset liikkeet.
Code: Select all
SCREEN 800,600,32,1
FrameLimit 40
Type objektit
Field obj
Field xl As Float
Field yl As Float
Field massa As Float
Field sade As Float
EndType
Global gravitaatio As Float
gravitaatio=8
obj1=LoadObject("media/guy.bmp",180)
ShowObject obj1,OFF
obj2=LoadObject("media/tatti.bmp",180)
ShowObject obj2,OFF
obj3=LoadObject("media/car.bmp",180)
ShowObject obj3,OFF
Repeat
If MouseHit(1) Then
ob.objektit=New(objektit)
ob\obj=CloneObject(obj1)
PositionObject ob\obj,MouseWX(),MouseWY()
ob\massa=20
ob\sade=15
EndIf
If MouseHit(2) Then
ob.objektit=New(objektit)
ob\obj=CloneObject(obj2)
PositionObject ob\obj,MouseWX(),MouseWY()
ob\massa=5
ob\sade=5
EndIf
If MouseHit(3) Then
ob.objektit=New(objektit)
ob\obj=CloneObject(obj3)
PositionObject ob\obj,MouseWX(),MouseWY()
ob\massa=100
ob\sade=30
EndIf
For ob.objektit=Each objektit
For ob2.objektit=Each objektit
If ob<>ob2 Then
If ((Distance2(ob\obj,ob2\obj)-ob\sade-ob2\sade)<0)=False Then
ob\xl=ob\xl+(Cos(GetAngle2(ob\obj,ob2\obj))*(ob2\massa/((Distance2(ob\obj,ob2\obj)/2)^2))/ob\massa )*gravitaatio
ob\yl=ob\yl+(Sin(GetAngle2(ob\obj,ob2\obj))*(ob2\massa/((Distance2(ob\obj,ob2\obj)/2)^2))/ob\massa )*gravitaatio
EndIf
EndIf
Next ob2
TranslateObject ob\obj,ob\xl,ob\yl
Next ob
DrawScreen
Forever
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Matematiikka/fysiikka opetusta...
Ääh, nyt meni kova väkertäminen hukkaan...Pate5 wrote:Tässä on joskus tekemäni "fysiikkamoottori". Tatteja, autoja ja ukkoja voi lisätä hiiren napeista ja rullasta. Kaikki ei ole nyt täysin realistista, koska kaikki jutut on etitty googlella tai heitetty päästä. Törmäystä ei ole(ei onnistunut), joten jos kappaleet joutuvat säteidensä koon mukaan kosketukseen, ne eivät vedä toisiaan puoleensa.
Muuttuja "gravitaatio" on gravitaatiomuuttuja. Sitä suurentamalla tai pienentämällä voi nopeuttaa/hidastaa kaikkea.
Kentät xl ja yl ovat x- ja y-suuntaiset liikkeet.
Koodia
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.