Tyhmät kysymykset (I/2009)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Roni L
Newcomer
Posts: 4
Joined: Fri Dec 12, 2008 4:07 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Roni L »

KillBurn wrote: Onhan Kaikki merkit oikein, sillä tuo virhekoodi 57 on kirjoitusvirhe.

Code: Select all

Repeat
a=2'jakava muuttuja
b=10'jaettava muuttuja
Text 10,10,"Jakojäännös="+b/a
DrawScreen
Forever 
Noin minä jakaisin muuttujan.
Nyt sain tämän jakolaskun toimimaan. Kiitos ja kumarrus siitä KillBur:ille.
Nyt ilmeni kuitenkin uusi ongelma, liittyen kääntäjään. Kun ajan ohjelman kääntäjässä painamalla f5-näppäintä tulee ilmoitus jossa kerrotaan, että CoolBasic kääntäsi jo jotain toista ohjelmaa. Eli minun pitäisi tallentaa .exe:ksi jotta voin kokeilla toimiiko ohjelma.
Pystyykö tätä korjata mitenkään?
Editorin versio on 10.43 ja Compliter on 2.43
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by esa94 »

Ei se väitä että se kääntää jo toista, se väittää että toinen on vielä auki!
Metsuri
Newcomer
Posts: 15
Joined: Thu Aug 14, 2008 9:34 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Metsuri »

Miten voin tehdä niin että ukkeli osoittaa pelissä aina ylöspäin, ja kartta kääntyy siellä alla eikä ukko?
Untsk1
Newcomer
Posts: 6
Joined: Thu Dec 04, 2008 3:57 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Untsk1 »

No niin miten saan tehtyä if rakenteen joka hyväksyy anykeyn josta se siirtyy seuraavalle sivulle.
Objekteja on vilkkuva anykey teksti sekä pelin logo... Vilkkumisen pitäisi jatkua kokoajan mä onnistuin jo kerran mutta se vilkkuminen keskeytyi.
DatsuniG
Advanced Member
Posts: 367
Joined: Fri Aug 15, 2008 9:57 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by DatsuniG »

Untsk1 wrote:No niin miten saan tehtyä if rakenteen joka hyväksyy anykeyn josta se siirtyy seuraavalle sivulle.
Objekteja on vilkkuva anykey teksti sekä pelin logo... Vilkkumisen pitäisi jatkua kokoajan mä onnistuin jo kerran mutta se vilkkuminen keskeytyi.

Code: Select all

Until Waitkey()
?
Hengität nyt manuaalisesti.
Untsk1
Newcomer
Posts: 6
Joined: Thu Dec 04, 2008 3:57 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Untsk1 »

Code: Select all

'''Tekstiseikkailun alku'''

SCREEN 640,480 

Logo=LoadFont ("Snap ITC", 30)
Ohjeet=LoadFont ("Lucida Calligraphy" ,25)
Anykey=LoadFont ("Tahoma", 15)

Alkusivu:
         Repeat
    
         Include "vilkku.cb"
         
         
         
         
 
         Until WaitKey()


'Sivu joka kysyy nimeä'
Nimi:
Repeat     
    Repeat
        name$=input(">>")
        DrawScreen
    Until KeyHit(28) ' entter
    CloseInput
    Text 100,100,"Your name is "+name$
    DrawScreen
    WaitKey
    Forever
     

Code: Select all

FrameLimit(40)
SCREEN 640,480
logo=LoadFont ("Snap ITC", 40) 
Anykey=LoadFont ("Tahoma", 15)
Dim r As integer

r=0

SetFont Logo
Locate 235,190
AddText "Hot shots"

SetFont Anykey
Repeat

        Repeat
            r=r+5        
            Color r,100,100        
            CenterText 320,240, "-Press any key To start the game-"         
            DrawScreen        
        Until r=255
        Repeat
            r=r-5        
            Color r,100,r        
            CenterText 320,240, "-Press any key To start the game-"       
            DrawScreen       
        Until r=0  
                
Until EscapeKey()
Tossa on noi koodit
alppen
Newcomer
Posts: 2
Joined: Sat Dec 13, 2008 2:11 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by alppen »

Eläen Untsk1:n kanssa (suunnilleen) samassa ongelmassa.

Itselläni siis teksti vilkkuu, toimii hyvin. Mutta, vain jos ulompi repeat (joka siis sisältää repeatin, jossa muuttujan arvoa (joka siis muuttaa väriä) vähennetään, sekä repeatin jossa muuttujan arvoa liätään.) on määritelty Forever:iksi.
Mikäli laitan siihen Until Waitkey():n, niin toimii vain yhden kierroksen (eli valkoisesta mustaksi ja takaisin), sitten stoppaa. Sama ongelma, mikäli laitan repeattiin sisälle If waitkey() then exit [tai vaihtoehtoisesti goto alku].

Nytten sain toimimaan siten, että laitan repeattejen sisään if keyhit(28) then goto alku. Mutta sillon voi laittaa vain siten, että tiettyä näppäintä napauttamalla pääsee etenemään.

Minkään sortin ideaa?
yokozoko
Newcomer
Posts: 7
Joined: Sat Dec 06, 2008 11:52 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by yokozoko »

alppen wrote:
Nytten sain toimimaan siten, että laitan repeattejen sisään if keyhit(28) then goto alku. Mutta sillon voi laittaa vain siten, että tiettyä näppäintä napauttamalla pääsee etenemään.

Minkään sortin ideaa?

Entäs jos laitat if Waitkey() Then Goto alku?
Tuomasd
Newcomer
Posts: 14
Joined: Fri Dec 12, 2008 4:46 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Tuomasd »

Miten minä saan piirrettyä viivan kahden objectin väliin? Jos toinen objekti liikkuu niin se viiva pysyy yhä niiden välillä? :?
Oon nyyppä tässä koodauksessa...
moxd
DatsuniG
Advanced Member
Posts: 367
Joined: Fri Aug 15, 2008 9:57 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by DatsuniG »

Vinkki:

Code: Select all

ObjectX & ObjectY
Hengität nyt manuaalisesti.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Koodiapina »

Hommaan tarvitaan vielä DrawToWorldiakin, ellei objekteja piirretä ScreenPositionObjectilla. Tässä valmis funktio:

Code: Select all

  Function LineBetweenObj(Obj1,Obj2)
    DrawToWorld ON
    Line ObjectX(Obj1),ObjectY(Obj1),ObjectX(Obj2),ObjectY(Obj2)
  EndFunction 
Tuomasd
Newcomer
Posts: 14
Joined: Fri Dec 12, 2008 4:46 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Tuomasd »

Tein tämmösen. Tuo screenpositionobject oli ratkaisun avain. Tuo on kuitenkin aika epäkäytännöllinen...

Code: Select all


guy=LoadObject("Media\guy.bmp",72)
ScreenPositionObject guy,10,10
RotateObject guy,90
While Not KeyHit(1)


  If KeyHit(cbkeyW) Then   TranslateObject guy,0,10
    If KeyHit(cbkeyA) Then   TranslateObject guy,-10,0
      If KeyHit(cbkeyS) Then   TranslateObject guy,0,-10
        If KeyHit(cbkeyD) Then   TranslateObject guy,10,0


    DrawGame

    Line 10,10,195+ObjectX(guy),150-ObjectY(guy)
    Text 10,10,"X: "+ObjectX(guy)
    Text 10,30,"Y: "+ObjectY(guy)
    
    DrawScreen

Wend 
moxd
juippioippi

Re: Tyhmät kysymykset

Post by juippioippi »

Eli sellanen kysymys, että kun muodostan yhteyden nettiin HttpGet, niin talleneeko mun koneelle jonnekkin joku lokitiedosto, että pyyntöjä oon lähetelly?
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 4:53 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Jani »

Miten teen seuraavan tehtävän?:

C++.cpp --> CB.cb (vähän kuin cbFUN: issa kun on tehty C++ ja on .cb tiedosto)
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Koodiapina »

Jani:

DLL -tiedostoilla. http://koti.mbnet.fi/marcoder/cb/dll/
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by esa94 »

juippioippi wrote:Eli sellanen kysymys, että kun muodostan yhteyden nettiin HttpGet, niin talleneeko mun koneelle jonnekkin joku lokitiedosto, että pyyntöjä oon lähetelly?
Miksi tallentuisi?
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 4:53 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Jani »

Grandi wrote:DLL -tiedostoilla. http://koti.mbnet.fi/marcoder/cb/dll/
Siis... Eikös cbDLL ole .rar paketissa?

itselläni kun on tämä Vista ja eihän tämä osaa avata kuin .zip: in
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by esa94 »

Jani wrote:
Grandi wrote:DLL -tiedostoilla. http://koti.mbnet.fi/marcoder/cb/dll/
Siis... Eikös cbDLL ole .rar paketissa?

itselläni kun on tämä Vista ja eihän tämä osaa avata kuin .zip: in
7-zip is da answer!
Character
Active Member
Posts: 113
Joined: Thu Nov 27, 2008 2:16 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Character »

Olen melkein saanut aseenvaihdon toimimaan peliini, mutta on vielä yksi ongelma.
Kun vaihtaa aseen nyrkkeihin niin edellisen aseen luodit jäävät ilmaan.
Ja tässä tulee koodia:

Code: Select all

Type AMMUS
    Field obj
    Field nopeus
    Field teho
End Type

FrameLimit 40 'rajoita nopeutta

ukko=LoadObject("Media\soldier.bmp",72)
pati=LoadObject("Media\bullet.bmp")
ShowObject pati,OFF
pistooli=LoadSound("Media\Gun 1.wav")
kivääri=LoadSound("Media\blaster.wav")

ase=2

Repeat

    Select ase
    Case 1
        a$="nyrkit"
        asenopeus=0
        lataus=0
        ääni=0
    Case 2
        a$="pistooli"
        asenopeus=6
        lataus=25
        ääni=pistooli
    Case 3
        a$="kivääri"
        asenopeus=15
        lataus=5
        ääni=kivääri
    End Select

    If KeyHit(28) Then ase=ase+1
    If ase>3 Then ase=1
    
    'Ohjaa ukkoa NUOLILLA
    If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
    If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
    If UpKey() Then MoveObject ukko,2
    If DownKey() Then MoveObject ukko,-2    

    'Ammu-systeemi. Vain, jos ase on ladattu
    If KeyDown(cbKeyRControl) And reload=0 And ase>1 Then    
        luoti.AMMUS = New(AMMUS) 'luo uusi ammus
        luoti\obj=CloneObject(pati) 'tee klooni
        'asetetaan pati samaan paikkaan
        CloneObjectPosition luoti\obj,ukko                
        'käännetään pati samaan suuntaan
        CloneObjectOrientation luoti\obj,ukko
        PlaySound ääni
        reload=lataus 'aseen lataus        
    EndIf
    'päivitä aseen lataaminen
    If reload>0 Then reload=reload-1

    'Päivitä kaikki ammukset
    For luoti.AMMUS = Each AMMUS
        MoveObject luoti\obj,asenopeus
        If ObjectX(luoti\obj)<-180 Or ObjectX(luoti\obj)>180 Or ObjectY(luoti\obj)<-130 Or ObjectY(luoti\obj)>130 Then
            'ammus ylittää rajan -> tuhoa se                
            DeleteObject luoti\obj 'poista objekti
            Delete luoti 'poista luoti kokonaan
        EndIf        
    Next luoti

    'tämä ennen muuta grafiikkaa (box)
    DrawGame

    'piirrä "kenttä"
    Color cbOrange
    Box 20,20,360,260,OFF    

    Color cbred
    Text 20,20,"Aseesi: "+a$
    Text 20,35,"Aseennopeus: "+asenopeus

DrawScreen

Forever
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by phons »

tää on parempi aseen vaihto:

Code: Select all


ase=1

Repeat

ase=ase+MouseMoveZ()

Select ase
Case 1
Text 0,0,"Pisla"
'muut jutut

Case 2
Text 0,0,"ShotGun"
'muut jutut

Case 3
Text 0,0,"Sinko"
'mut jutut

EndSelect

If ase>3 Then ase=3
If ase>1 Then ase=1

DrawScreen
Until EscapeKey()

:D


Edt: Tykkään kirjoittaa ShotGun vaikka se onkin väärin :?
Last edited by phons on Sun Dec 14, 2008 3:49 pm, edited 1 time in total.
Image
Locked