Ropetus == roolipelaaminen

Muu yhteisön välinen keskustelu.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Ropetus == roolipelaaminen

Post by esa94 »

Roolipelaaminen on viihteen muoto, jossa eläydytään fiktiiviseen (Tai miksei vaikka oikean elämänkin) hahmoon, jolla sitten roolipelistä riippuen tehdään mitä milloinkin. Jos World Of Warcraftissa tai RuneScapessa mömmöolioiden mättäminen on mielestäsi roolipelaamista, perehdy alla olevaan tekstiin.
temu92 wrote:Pitää älähtää tähän väliin.
Wow on roolipeli. Pelissä on todella yksityiskohtainen tarina sekä serverivalikoimasta löytyy useita servereitä joissa voi roolipelata. Jotenka jos väität että wow ei ole roolipeli, et todellakaan ole oikeassa paikassa.
(Esitin alkuperäisessä versiossa tästä viestistä, että WoW ei olisi roolipeli ollenkaan. Tästä syy temun viestiin.)

Eli siis tarkoitus olisi keskustella roolipelaamisesta ja roolipeleistä, esim. jos löytään mielestään hyvän roolipelin, jonka haluaa jakaa muiden kanssa, tai todellakin tietokone- tai konsolipelin, jossa voi eläytyä ja roolipelata.

Roolipelin määrittely wikipedian mukaan:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Roolipeli wrote: Roolipeli on vuorovaikutteisen kerronnan muoto, jossa osallistujat pyrkivät eläytymään kuvitteellisten hahmojen rooleihin. Niin sanotuissa pöytäroolipeleissä eläytyminen tapahtuu lähinnä keskustelun muodossa, live-roolipeleissä eli "larppauksessa" näytellen. Ennalta määrätyn käsikirjoituksen osuus rajoittuu roolipelissä kertomuksen tausta-asetelmiin ja lähtökohtiin. Juoni muotoutuu ja kehittyy osallistujien vuorovaikutuksessa eräänlaisena improvisaationa.

Roolipeleissä sovelletaan yleensä ennalta sovittua sääntöjärjestelmää. Roolihahmoilla on usein sanallisesti tai numeraalisesti määritellyt ominaisuudet ja taidot. Konfliktitilanteiden ratkeamiseen vaikuttavat tavallisesti sekä pelaajien valinnat, roolihahmojen ominaisuudet että sattuma, jota usein edustaa noppa. Yleensä roolipeleissä on pelinjohtajaksi kutsuttu henkilö, joka on suunnitellut kertomuksen lähtökohdan ja taustat sekä ohjaa kertomuksen sivuhahmoja. Roolipelin nimitystä käytetään myös eräistä tietokonepeleistä.
Last edited by esa94 on Fri Jun 12, 2009 8:26 pm, edited 2 times in total.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by temu92 »

Pitää älähtää tähän väliin.

Wow on roolipeli. Pelissä on todella yksityiskohtainen tarina sekä serverivalikoimasta löytyy useita servereitä joissa voi roolipelata. Jotenka jos väität että wow ei ole roolipeli, et todellakaan ole oikeassa paikassa.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by Sami The Great »

Itse joskus pelattiin kaveriden kanssa sellaista roolipeliä, kun Keski-Maa Roolipeli. Peli oli todella hyvä ja pelasimme sitä n. 2 v. aina keskiviikkoisin. Nyt tosin en ole pelannut mitään roolipeliä (paitsi wow) pitkään aikaan. Viime kerrasta on jokunen vuosi jo. Eli taitaa olla tuo roolipelaaminen loppu.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
lukutoukka
Active Member
Posts: 111
Joined: Fri Jun 13, 2008 9:06 pm

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by lukutoukka »

Itse ruukaan ropettaa, taidankin omistaa ainakin 5 eri systeemiä (RuneQuest suom 2. laitos ja sen lisäkirjat (suom.), Tietähtiin 2300AD ja suom. lisäkirjat, GURPS 4th ja space lisäkirja, sekä muutama ilmainen rope...) näistä kuitenkin RQ on paras, suosittelen kaikkia roolipelaamisesta kiinostuneita testaamaan sillä pelaamista... Itsellä nyt vian ropetus on jäänyt hieman sivuun...
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by Awaclus »

RuneQuest on paras roolipeli, mitä olen testannut. Elämäni parhaita hetkiä joutua tasangolle, jossa loppuu vesi ja kuivaliha, pysytään hengissä tappamalla hevosantilooppeja ja juomalla niiden veret, ettei ihan kuivu. Ja sitten kun kaveri vielä näkee kangastuksen siitä, että siellä hiekalla olisi vettä ja laittaa sitä vesileiliin litran ja se painaa kaksi kiloa :)
Eur0-5isu
Active Member
Posts: 106
Joined: Mon Sep 01, 2008 5:12 pm

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by Eur0-5isu »

Joskus vuosia sitten kavereiden kanssa tuli aina usein pelattua jotain D&D -tyylistä pöytäropea, harmi kun ei tule nimi mieleen. :/ Nykyään ei kaveriporukasta löydy kiinnostuneita, joten vuosiin mitään pelannu. Larppaus on aina kuulostanut mielenkiintoiselta.
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by Ilmuri »

AD&D kakosversiota viimeksi tullu pelattua irkissä. Kohta ois taas vaihtelun vuoksi (perkeleen armeijat ja opiskelut) kaverin tekemää kotikutosta ärpeegeetä vuorossa pimeissä nörttikammioissa.
PNP was here, LARP sucks.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Warlock
Member
Posts: 79
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:08 pm

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by Warlock »

Kerran olen ollut larpissa, olen pelannut Call of Cthulhua pöytäroolipelinä ja pelaan melko paljon tietokoneella pelattavia roolipelejä.
Image
ristis
Moderator
Moderator
Posts: 101
Joined: Sat Sep 08, 2007 4:32 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by ristis »

On tullut vähän nuorempana pelattua roolipelejä. Tässä on nyt ollut parin vuoden tauko edellisestä kerrasta.
Olen pelannut ainakin Praedoria, RuneQuestia ja D&Dn jotain edikkaa. Lisäksi olen tutustunut Gurpsiin sekä muutamaan suomalaiseen roolipelitekeleeseen niitä kuitenkaan ikinä pelaamatta. Lisäksi jossain vaiheessa ite tehdyt roolipelit oli kova sana kaveriporukassa Ja vieläkin on jonkinlainen tarkoitus joku oma systeemi raakileista kirjoittaa hiotumpaan muotoon joku päivä... :)
Jurri3
Newcomer
Posts: 38
Joined: Tue Oct 14, 2008 4:57 pm

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by Jurri3 »

Mä oon larpannu ja ropettanu jo monen monta vuotta ja yhä riittää innostus ropetus rulaa! :mrgreen:
Tekeillä uusi peli!
Warlock
Member
Posts: 79
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:08 pm

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by Warlock »

Bump! Itse olen kerran larpissa ollut ja pari kertaa tullut pöytäroolipelejä pelattua.
Image
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by Awaclus »

Jee, kohta pääsee taas Ropeconiin. Onkos CB-foorumeilta kukaan muu lähdössä? Itse tosin luultavasti pelailen Magic: the Gatheringia siellä suurimman osan ajasta, mutta varmaan tällä kertaa ehtisi jonnekin muuallekin.

Code: Select all

Nyt täytyy pukeutua
ja boffot teroittaa.
Saa nopill' heittää lämää
ja hippoi verottaa.

On mulla fiilis aivan voittamaton ton ton!
Sillä vain kerran vuodessa on
Ropecon con con!
Ropecon!

Hyvin roolit kun pelittää,
täydy sääntöi ei selittää.
Lyödään miekalla korttia
kohti avaruusporttia.

Nyt täytyy eläytyä
ja figut meikata.
Saa kivet paperoida
ja paprut leikata.

On mulla riemu aivan loppumaton ton ton!
Miksi vain kerran vuodessa on
Ropecon con con?

Kawai-rare-offgame
Kawai-rare-offgame, expa expa!
Kawai-rare-offgame
Kawai-rare-offgame, exxx-PA!

"Saanksmä kertoo mun hahmosta?"
"Heitin kolkyt deekutosta."

Alta lateksikorsetin,
minä apua morsetin.

Ropecon!

Nyt täytyy päästä pakoon,
mua kutsuu Hiittinen.
On pakko onnistua
ja heittää kriittinen.

Mua täällä uhkaa suuri Harmagedon don don!
Onneks' vain kerran vuodessa on
Ropecon con con!

Täällä uhkaa suuri Harmagedon don don!
Expa Expa!
Kawai!
Kawai-rare-offgame, expa expa!
Off-game!
Kawai-rare-offgame,
Offgame!
Kawai-rare-offgame, expa expa!

Ropecon! 
EDIT: @ Warlock:
Warlock wrote:Kerran olen ollut larpissa
Warlock wrote:Itse olen kerran larpissa ollut
Eiköhän tämä ole tullut jo selväksi ;)
Warlock
Member
Posts: 79
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:08 pm

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by Warlock »

Chaosworm wrote:EDIT: @ Warlock:
Warlock wrote:Kerran olen ollut larpissa
Warlock wrote:Itse olen kerran larpissa ollut
Eiköhän tämä ole tullut jo selväksi ;)
Oho, anteeksi. Moderaattori voisi poistaa toisen viestin jos jaksaa ja ehtii. Mites muuten, onko kellään kokemuksia Sotahuudosta?
Image
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by esa94 »

Kiitos ketjuni nostamisesta. Nyt voin korjata muutaman virheen alkuviestistä. :)
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by Dibalo »

Chaosworm wrote:Jee, kohta pääsee taas Ropeconiin. Onkos CB-foorumeilta kukaan muu lähdössä?
Minäminäminä! :mrgreen:
Suunnitelmista en vielä tiedä, mutta todennäköisesti pelaillaan Puertó Ricoa jossain, boffotellaan ja chillaillaan muuten vaan. 8-)
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by Latexi95 »

Minä pelailen vieläkin RuneScapea. Nyt on ollut kuitenkin vähän hiljaisempaa ja olen enemmän koodannut kuin pelaillut RuneScapee.
Runescapelta on mennyt aika pahasti maine, joten kohta joku tulee tänne ja haukkuu minut, kun pelaan sitä. :cry:

Kohta joku kysyy, miksi en lataa netistä ilmaista verkkoräiskintäpeliä. No kyllähän minä lataisin, mutta kun en saisi asennettua sitä, koska minulla ei ole koneen järjestelmänvalvojan oikeuksia. Vajaa vuosi sitten sain urkittua tietooni järjestelmänvalvojan salasanan ja asensin koneelle WarRock:in. Sitten parin kuukaiden päästä isäni sattui löytämään koneelta LimeWiren (jota minulla ei ollut lupaa asentaa) ja vaihtoi järjestelmänvalvojan salasana. (WarRock:in muistin sentään piilottaa hyvin.) Pari päivää sen jälkeen WarRock meni sekaisin ja se pitäisi uudelleen asentaa, mutta en voi tehdä sitä koska minulla ei ole järjestelmänvalvojan oikeuksia. Vanhempani ovat niin räiskintäpelien vastaisia, että tuskin saan pelattua niitä (kotona), ennen kuin muutan omaan taloon. :cry:
Jos kohta saisin taas urkittua järjestelmänvalvojan salasanan. :roll:
Eur0-5isu
Active Member
Posts: 106
Joined: Mon Sep 01, 2008 5:12 pm

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by Eur0-5isu »

Latexi95 wrote:Kohta joku kysyy, miksi en lataa netistä ilmaista verkkoräiskintäpeliä.
Voinen vastata; ne on yleensä p****stä.

Asiaan:
HeroQuest on ehdottomasti paras pöytärope mihin olen tähänmennessä törmännyt.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by Latexi95 »

offtopic: Itse asiassa tuo WarRock oli oikein hyvä verkkoräiskintä.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by esa94 »

Latexi95 wrote:Minä pelailen vieläkin RuneScapea. Nyt on ollut kuitenkin vähän hiljaisempaa ja olen enemmän koodannut kuin pelaillut RuneScapee.
Runescapelta on mennyt aika pahasti maine, joten kohta joku tulee tänne ja haukkuu minut, kun pelaan sitä. :cry:

Kohta joku kysyy, miksi en lataa netistä ilmaista verkkoräiskintäpeliä. No kyllähän minä lataisin, mutta kun en saisi asennettua sitä, koska minulla ei ole koneen järjestelmänvalvojan oikeuksia. Vajaa vuosi sitten sain urkittua tietooni järjestelmänvalvojan salasanan ja asensin koneelle WarRock:in. Sitten parin kuukaiden päästä isäni sattui löytämään koneelta LimeWiren (jota minulla ei ollut lupaa asentaa) ja vaihtoi järjestelmänvalvojan salasana. (WarRock:in muistin sentään piilottaa hyvin.) Pari päivää sen jälkeen WarRock meni sekaisin ja se pitäisi uudelleen asentaa, mutta en voi tehdä sitä koska minulla ei ole järjestelmänvalvojan oikeuksia. Vanhempani ovat niin räiskintäpelien vastaisia, että tuskin saan pelattua niitä (kotona), ennen kuin muutan omaan taloon. :cry:
Jos kohta saisin taas urkittua järjestelmänvalvojan salasanan. :roll:
Miten WarRock liittyy roolipelaamiseen, näin sivukysymyksenä? :P
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Ropetus == roolipelaaminen

Post by Latexi95 »

esa94 wrote: Miten WarRock liittyy roolipelaamiseen, näin sivukysymyksenä? :P
Ei mitenkään tai sitten hyvin etäisesti. Aika offtopiciksi meni. :roll:
Post Reply