Tyhmät kysymykset (I/2009)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
Guest

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Guest »

Miten saan objektin menemään kaiken päälle, myös over-kerroksen? Tarkoitus olisi saada helikopteri lentelemään talojen yläpuolella ylhäältäpäin kuvatussa pelissä.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Tyhmät kysymykset

Post by koodaaja »

Guest wrote:Miten saan objektin menemään kaiken päälle, myös over-kerroksen? Tarkoitus olisi saada helikopteri lentelemään talojen yläpuolella ylhäältäpäin kuvatussa pelissä.
Lataa se kuvana. Voit myös tehdä näkymättömän ja törmäyksemättömän objektin, joka on siinä alla, niin voit liikuttaa objektia, kuin se olisi se kuva jonka näet. Kun et kuitenkaan käsitä näin omituista selitystä, niin pistän koodia tulemaan.

Code: Select all

masterkuvatus = LoadImage("helipoppeli.bmp")
Dim kuva(71)
For i = 0 to 71
    kuva(i) = cloneimage(masterkuvatus)
    rotateimage kuva(i), i*5
Next i
helipoppeliobj = makeobject()
Repeat
    'pelin koodi
    Drawgame
    DrawToWorld on, on, on
    DrawImage kuva(int(objectangle(helipoppeliobj)/5.0)), ObjectX(helipoppeliobj), ObjectY(helipoppeliobj)
    Drawscreen
Forever
nassi-seta

Re: Tyhmät kysymykset

Post by nassi-seta »

miten sais tehtyy tämmösen:
et ku ukko menne oven päälle nii se menee talun sisää?
oon yrittäny käyttää gosubbia mut pitääks siel minne laitetaa ne return jutun ladata kaikki objectit ja semmoset
ymmärskö kukaa?
Guest

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Guest »

Guest wrote:Pari kysymystä taulukoista.
1. Teen taulukolla esim. 3 vihollis kilpailijaa autopeliin. Kukin vihu liikkuu sen mukaan montako tilea sen edessä on ns. tietä, mutta kuinka saan kaiki viholliset liikkumaan omaa vauhtiaan. Tällä hetkellä ne kaikki liikkuvat samaa vauhtia.
2. Miten saan vihuille autopelissä omat kierrosajat ja määrät jne.
Zrazy_Coder
Member
Posts: 60
Joined: Sun Sep 09, 2007 8:46 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Zrazy_Coder »

Tää ei oo vakava ongelma, mutta en viitti selvittää sitä kun kone alkaa lagaa niin hullusti.Eli kun olen ohjeiden kohdalla ja painan entteriä niin se aukasee tiedoston nimeltä Ohjeet ja se aukasee niitä miljoona jos se mun peli on tarpeeks kauan päällä.Miten saan niin että se aukasee vaaa yhen Ohjeet tiedoston eikä 99999999999 ?
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Harakka »

Käytät varmaan Execute- komentoa? Tee näin:

Code: Select all

Repeat
  If KeyHit(cbkeyreturn) and avattu = 0 then
    Execute "ohjeet.html"
    avattu = 1
  EndIf

  DrawScreen
Forever
Jekkuna on siis käyttää muuttujaa, jolla tarkastetaan onko tiedosto jo avattu.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Zrazy_Coder
Member
Posts: 60
Joined: Sun Sep 09, 2007 8:46 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Zrazy_Coder »

Ok, kiitti nyt toimii.
cheeshelmet.jr
Member
Posts: 75
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:59 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by cheeshelmet.jr »

Onko mikin käyttö mahdollista Cb:llä?
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Pettis »

cheeshelmet.jr wrote:Onko mikin käyttö mahdollista Cb:llä?
Ei.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
miku

Re: Tyhmät kysymykset

Post by miku »

ok toi toimi hyvin, mutta tuli viel sellane ongelma vastaa et en saanu kohdistettua tekstiä miten halusin :/ jos käytin locate komentoa printin kanssa tai käytin text-komentoa, kaikki teksi meni päälekkäin. Siis kysymys kuuluu: miten saan sijoitettua kaikki numerot riviin koordinaatein, niin kuin haluan?

Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan :D
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Tyhmät kysymykset

Post by iTKEVAnAKKI »

Miten voin katsoa, että onko hiiren ja tiettyjen koordinaattien välillä törmäyskerrosta? Eli periaatteessa miten voi katso että onko esim. (10,50) ja (60,80) välillä törmäyskerrosta. Ja tarkistuksen pitäisi olla "nopea" :D
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)
Guest

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Guest »

miku wrote:ok toi toimi hyvin, mutta tuli viel sellane ongelma vastaa et en saanu kohdistettua tekstiä miten halusin :/ jos käytin locate komentoa printin kanssa tai käytin text-komentoa, kaikki teksi meni päälekkäin. Siis kysymys kuuluu: miten saan sijoitettua kaikki numerot riviin koordinaatein, niin kuin haluan?

Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan :D
Jonkinlainen purkkaviritelmä voisi olla, että piirrät line komennolla viivan niistä tietyista koordinaateista hiiren koordinaatteihin ja teet viivasta objectin. Sitten tarkistat vaan törmäykset countcollisionilla.
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Tyhmät kysymykset

Post by iTKEVAnAKKI »

Keksin äsken yksinkertaisemman purkkavirityksen: 2 näkymätöntä objektia, toinen hiiren koordinaatteihin ja toinen sinne muualle, ja katsotaan vain objectsightillä näkyykö :P Ja toimii :D
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Ilmuri »

Guest wrote:
miku wrote:ok toi toimi hyvin, mutta tuli viel sellane ongelma vastaa et en saanu kohdistettua tekstiä miten halusin :/ jos käytin locate komentoa printin kanssa tai käytin text-komentoa, kaikki teksi meni päälekkäin. Siis kysymys kuuluu: miten saan sijoitettua kaikki numerot riviin koordinaatein, niin kuin haluan?

Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan :D
Jonkinlainen purkkaviritelmä voisi olla, että piirrät line komennolla viivan niistä tietyista koordinaateista hiiren koordinaatteihin ja teet viivasta objectin. Sitten tarkistat vaan törmäykset countcollisionilla.
Niinhän sitä sanotaan, että tyhmiin kysymyksiin tyhmä vastaus, mutta tuo meni kyllä jo yli.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Zrazy_Coder
Member
Posts: 60
Joined: Sun Sep 09, 2007 8:46 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Zrazy_Coder »

MItes tehtiinkään se , että kun media kansiossa on se life kuva. Niin se life kuva lyhentyisi ainakun menettää enkkaa. Miten se tehtiinkää ?
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Ilmuri »

No piirrät sen ruudulle drawimageboxilla ja leveydeksi jotain tyyliin hp/maxhp*imagewidth(kuva).
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Marcoder
Active Member
Posts: 120
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:21 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Marcoder »

iTKEVAnAKKI wrote:Miten voin katsoa, että onko hiiren ja tiettyjen koordinaattien välillä törmäyskerrosta? Eli periaatteessa miten voi katso että onko esim. (10,50) ja (60,80) välillä törmäyskerrosta. Ja tarkistuksen pitäisi olla "nopea" :D
Jos käytät cbMap:ia niin tällaisella funkkarilla.

Code: Select all

Function CheckMapArea(_x1, _y1, _x2, _y2, _layer)
    tx1 = GetTileX(_x1) : ty1 = GetTileY(_y1)
    tx2 = GetTileX(_x2) : ty2 = GetTileY(_y2)
    x1 = Min(tx1, tx2)  : x2 = Max(tx1, tx2)
    y1 = Min(ty1, ty2)  : y2 = Max(ty1, ty2)
    For y = y1 To y2
        For x = x1 To x2
            If GetTile2(_layer, x, y) > 0 Then Return True
        Next x
    Next y
    Return False
EndFunction
Parametrina annettavat koordinaatit ovat pelimaailman koordinaatteja ja _layer on tietysti karttakerros ja sinun tapauksessasi MAP_HIT.
Jos haluat käyttää ruutu- tai tilekoordinaatteja niin pitää vähän soveltaa.
Guest

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Guest »

Ilmuri wrote:
Guest wrote:
miku wrote:ok toi toimi hyvin, mutta tuli viel sellane ongelma vastaa et en saanu kohdistettua tekstiä miten halusin :/ jos käytin locate komentoa printin kanssa tai käytin text-komentoa, kaikki teksi meni päälekkäin. Siis kysymys kuuluu: miten saan sijoitettua kaikki numerot riviin koordinaatein, niin kuin haluan?

Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan :D
Jonkinlainen purkkaviritelmä voisi olla, että piirrät line komennolla viivan niistä tietyista koordinaateista hiiren koordinaatteihin ja teet viivasta objectin. Sitten tarkistat vaan törmäykset countcollisionilla.
Niinhän sitä sanotaan, että tyhmiin kysymyksiin tyhmä vastaus, mutta tuo meni kyllä jo yli.
Oho tarkotus oli vastata itkevän nakin ongelmaan =F
Mr_Noob
Newcomer
Posts: 30
Joined: Tue Aug 28, 2007 1:05 pm
Location: koti
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Mr_Noob »

voiko coolbasicilla näyttää gif kuvia :?:
programmer of DSG wrote:
EDIT:

aika hauska peli, vähän tylsä

Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Harakka »

Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Locked