Voikko tehdä äänettömän version? Kun kone alko pimputtaa!Chaosworm wrote:Tässä on huono, mutta jännä pelini.
Tein sen QBasicilla.
Kone ei dikkaa...
Voikko tehdä äänettömän version? Kun kone alko pimputtaa!Chaosworm wrote:Tässä on huono, mutta jännä pelini.
Tein sen QBasicilla.
Lue: en jaksa.Kuvia saa käyttää ja ääniä.
Code: Select all
//// RAMI T ////
SetWindow "TEKSTIPELI : KÄÄPIÖVUORI"
SCREEN 400,300
'ruokatarpeet , tavarat ja rahat alussa.
väsymys=25
nälkä=35
kunto=100
rahat=300
omenat=1
kalat=0
lihat=1
puukko=0
kirves=0
onki=0
vasara=0
ratsu=0
avain=0
energiajuoma=0'tämä esine parantaa kuntoa
käyty = 0'tämä ON tehtävään
nukuttu=0
kalastettu=0
tutkittu=0
Repeat
Color cbred
Select huone
Case 0'VALIKKO
Text 0,0, "TEKSTIPELI"
Text 10,20,"mene peliin (1)"
Text 10,30,"poistu (2)"
Text 180,280,"Tehnyt Rami"
If KeyHit(cbkey1) Then huone=1
If KeyHit(cbkey2) Then End
'---------------------------------------------------------------------
Case 1'OLOHUONE
Text 0,0, "olet talosi olohuoneessa"
Text 10,20, "mene ulos (1)"
Text 10,30, "mene nukkumaan (2)"
Text 10,40, "mene kellariin (3)"
If KeyHit(cbkey1) Then huone=2
If KeyHit(cbkey2) Then huone=3
If KeyHit(cbkey3) Then huone=4
'---------------------------------------------------------------------
Case 2'PIHA
Text 0,0, "Olet pihalla"
Text 10,20, "mene takaisin sisälle (1)"
Text 10,30, "mene kaupungille (2)"
If KeyHit(cbkey1) Then huone=1'olohuone
If KeyHit(cbkey2) Then väsymys-1 Then nälkä-1 Then huone=5'kaypungi
'---------------------------------------------------------------------
Case 3'SÄNKY
Text 0,10, "Täällä voit nukkua"
Text 0,20, "se lisää väsymys"
Text 0,30, "pisteitäsi"
Text 10,50, "mene nukkumaan (1)"
Text 10,60, "mene takaisin olohuoneeseen (2)"
If KeyHit(cbkey1) Then väsymys+25 then huone=1'olohuone
If KeyHit(cbkey2) Then huone=1'olohuone
'---------------------------------------------------------------------
Case 4'KELLARI
Text 0,10, "Tämä on pimeä kellari"
Text 0,30, "tutki kellaria (1)"
Text 0,40, "mene takaisin (2)"
If KeyHit(cbkey1) Then onki+1 Then rahat+1 Then huone=4'kellari
If KeyHit(cbkey2) Then huone=1'olohuone
If onki>1 Then onki-1' estää sinua saamasta monta onkea
'---------------------------------------------------------------------
Case 5'KAUPUNKI
Text 0,0,"Olet nyt kaupungissa"
Text 10,10, "täältä löytyy kauppa"
Text 10,20, "tori ja seppä"
Text 10,40, "mene kauppaan (1)"
Text 10,50, "mene torille (2)"
Text 10,60, "mene sepälle (3)"
Text 10,70, "mene metsään (4)"
Text 10,80, "takaisin pihallesi (5)"
If KeyHit(cbkey1) Then väsymys-1 Then nälkä-1 Then huone=8'Kauppa
If KeyHit(cbkey2) Then väsymys-1 Then nälkä-1 Then huone=6'tori
If KeyHit(cbkey3) Then väsymys-1 Then nälkä-1 Then huone=7'seppä
If KeyHit(cbkey4) Then väsymys-1 Then nälkä-1 Then huone=9'Metsä
If KeyHit(cbkey5) Then väsymys-1 Then nälkä-1 Then huone=2'piha
'---------------------------------------------------------------------
'---------------------------------------------------------------------
////tästä alkaa ensimmäinen tehtävä////
Case 6'TORI
Select tori
Case 0
Text 0,10,"Olet torilla näet vanhan miehen "
Text 0,20, " jolla ON asiaa sinulle"
Text 0,40, "Menet pois koska hän "
Text 0,50, "on pelottavan näköinen (1)"
Text 0,60, "menet juttelemaan hänen kanssaan (2)"
If KeyHit(cbkey1) Then käyty+1 Then huone=2'kaupunki
If KeyHit (cbkey2) Then tori=1
Case 1'Vanhanmiehen tarina 1 alkaa
Text 0,10, "Vanha mies kertoo sinulle tarinan"
Text 0,20, "vuorilla asuvasta ilkeästä "
Text 0,30, "kääpiöstä , jolla on ase joka voi"
Text 0,40, "tuhota maailman..."
Text 0,60, "Sitten vanha mies kysyy "
Text 0,70, "sinua hakemaan sitä asetta"
Text 0,80, "suostu hänen pyyntöönsä (1)"
Text 0,100, "et tahdo lähteä pois "
Text 0,110,"ja jättää seikkailua väliin :)"
If KeyHit (cbkey1) Then käyty+1 then tori=2
If käyty=2 Then huone=5
Case 2'vanhanmiehen tarina 2 loppuu
If käyty=2 Then huone=5
Text 0,10, "Vanha mies sanoo : Tarvitset aseen , "
Text 0,20, " ruokaa ja ratsun .."
Text 0,40, "Mene ensin metsään tietä pitkin"
Text 0,50, "hae mökistä avain ja"
Text 0,60, "avaa ovi vuorille"
Text 0,80, "Mies lähtee pois"
Text 0,90, "paina (1) jatkaaksesi matkaa"
If KeyHit (cbkey1) Then nälkä-3 then käyty+1 Then huone=5
EndSelect
////ensimmäisen tehtävän ohjeet loppuu////
'---------------------------------------------------------------------
'---------------------------------------------------------------------
////seppä ja sepäntyö alkaa tästä////
Case 7'SEPPÄ
Text 10,0, "Olet nyt Sepällä"
Text 10,10, "täällä voit käydä töissä"
Text 10,20, "tarvitset vasaran"
Text 10,40, "osta vasara (1)50rahaa"
Text 10,50, "mene töihin (2)"
Text 10,60, "mene pois (3)"
If vasara>1 Then vasara-1 'tämä estää sinua ostamasta lisää vasaroita , Mitä järkeä?!
If KeyHit(cbkey1) And rahat>24 Then
vasara+1
rahat-25
If Not rahat=25 Then
vasara-0
rahat-0
EndIf
EndIf
If KeyHit (cbkey2) Then huone=99'työ
If KeyHit (cbkey3) Then huone=6'kaupunki
Case 99
Select sepäntyö
Case 0
If Not vasara=1 Then huone=7
Text 0,10, "hyvä voitkin aloittaa työt"
Text 0,20, "työpäivän jälkeen saat 30rahaa"
Text 0,40, "paina (1) jatkaaksesi"
If KeyHit (cbkey1) Then rahat+30 Then väsymys-3 Then nälkä-2 Then huone=5
EndSelect
////sepäntyöt loppuu tähän////
'---------------------------------------------------------------------
'---------------------------------------------------------------------
////tästä alkaa kauppa////
Case 8'KAUPPA
Text 0,0,"Olet nyt kaupassa"
Text 10,20, "osta puukko (1) 100rahaa"
Text 10,30, "osta omena (2) 10rahaa"
Text 10,40, "osta kalaa (3) 20rahaa"
Text 10,50, "osta lihaa (4) 50rahaa"
Text 10,60, "osta kirves (5) 400rahaa"
Text 10,70, "osta ratsu (6) 650rahaa"
Text 10,90, "Mene ulos kaupasta (p)"
If KeyHit(cbkey1) And rahat>99 Then
puukko+1
rahat-100
if Not rahat=100 Then
puukko-0
rahat-0
EndIf
EndIf
If KeyHit (cbkey2) And rahat>9 Then
omenat+1
rahat-10
If Not rahat=10 Then
omenat-0
rahat-0
EndIf
EndIf
If KeyHit(cbkey3) And rahat>19 Then
kalat+1
rahat-20
if Not rahat=20 Then
kalat-0
rahat-0
EndIf
EndIf
If KeyHit(cbkey4) And rahat>49 Then
lihat+1
rahat-50
if Not rahat=50 Then
lihat-0
rahat-0
EndIf
EndIf
If KeyHit(cbkey5) And rahat>399 Then
kirves+1
rahat-400
if Not rahat=400 Then
kirves-0
rahat-0
EndIf
EndIf
If KeyHit(cbkey6) And rahat>649 Then
ratsu+1
rahat-650
if Not rahat=650 Then
ratsu-0
rahat-0
EndIf
EndIf
If KeyHit (cbkeyP) Then huone=5
////tässä kauppa loppuu////
'---------------------------------------------------------------------
'---------------------------------------------------------------------
//// tehtävä2 ////
Case 9'METSÄ
Text 0,10, "Olet metsässä"
Text 0,20, "näet mökin edessäsi ja"
Text 0,30, "järven oikealla"
Text 0,60, "mene mökkiin (1)"
Text 0,70, "mene takaisin kaupungiin (2)"
Text 0,80, "mene nukkumaan tienviereen (3)"
Text 0,90, "mene kalastamaan järvelle (4)"
Text 0,100,"Jatka Matkaa vuorille (5)"
If Not ratsu=1 Then huone=5
If KeyHit (cbkey1) Then nälkä-1 then väsymys-1 then huone=98'keittiö
If KeyHit (cbkey2) Then väsymys-1 Then nälkä-1 Then huone=5
If KeyHit (cbkey3) Then nukuttu+1 then huone=97
If KeyHit (cbkey4) Then kalastettu+1 Then väsymys-1 Then huone=96
If KeyHit (cbkey5) Then väsymys-1 Then nälkä-1 Then huone=10
/////////////////////////////////////////////////////////////////
'tämä ei ole kovin tärkeä juttu
Case 97
Select nukkuminen
Case 0
Text 0,10, "Nukut tienvierellä"
Text 0,20, "saat väsymyspisteitä 25"
Text 0,30, "paina jatkaaksesi(1)"
If nukuttu>1 Then huone=9
If KeyHit(cbkey1) Then väsymys+25 then huone=9
EndSelect
/////////////////////////////////////////////////////////////////
/////////////////////////////////////////////////////////////////
'tämä ei ole kovin tärkeä juttu myöskään
Case 96
Select kalastaminen
Case 0
Text 0,10, "Löysit sopivan järven kalastukseen"
Text 0,20, "voit kalastaa täällä löytämälläsi"
Text 0,30, "ongella"
Text 0,50, "paina jatkaaksesi(1)"
If kalastettu>1 Then huone=9
If Not onki=1 Then huone=9
If KeyHit(cbkey1) Then kalat+5 then huone=9
EndSelect
/////////////////////////////////////////////////////////////////
Case 98
Select mökki
Case 0
Text 0,10, "olet pimeässä hylätyssä mökissä"
Text 0,20, " jonka seinillä on hämähäkin verkkoja ja"
Text 0,30, "pölyä kaikkialla"
Text 0,50, "tutki mökki (1)"
Text 0,60, "mene mökistä ulos (2)"
If KeyHit (cbkey1) Then nälkä-1 Then avain+1 then mökki=1
If KeyHit (cbkey2) Then huone=9
Case 1
Text 0,10, "Löysit avaimen josta vanha mies"
Text 0,20, "kertoi sinulle"
Text 0,30, "seuraavaksi vuorille"
Text 0,60, "paina jatkaaksesi (1)"
If tutkittu=1 Then huone=9
If keyhit (cbkey1) then tutkittu+1 then huone=9
EndSelect
////tehtävä 2 loppuu ja tehtävä 3 alkaa////
'----------------------------------------------------------------
'----------------------------------------------------------------
////TEHTÄVÄ 3////
Case 10'VUORET
Text 0,10, "Olet vuorelle johtavassa tiessä"
Text 0,20, "vielä voi palata ,Jos et ole valmis."
Text 0,30, "JOS jatkat et voi palata takaisin"
Text 0,50, "mene vuorille (1)"
Text 0,60, "palaa metsään (2)"
If Not avain=1 Then huone=9
If KeyHit (cbkey1) Then nälkä-1 Then väsymys-1 Then huone=11
If KeyHit (cbkey2) Then nälkä-1 Then väsymys-1 Then huone=9
Case 11'VUOREN LUOLA
Text 0,10, "Olet vuoren juurella"
Text 0,20, "sinua väsyttää , näet luolan"
Text 0,30, "edessäsi Yövyt siellä"
Text 0,50, "paina jatkaaksesi (1)"
If KeyHit (cbkey1)Then väsymys+5 Then nälkä+2 Then huone=12
Case 12'PEIKON HYÖKÄÄYS
Text 0,10, "Luolaan astuu toinen isompi Otus"
Text 0,20, "Se on Peikko! , menit sen luolaan"
Text 0,30, "joudut nyt tappelemaan peikon kanssa"
Text 0,50, "hyökkää peikon kimppuun (1)"
If KeyHit (cbkey1) Then huone=13'PEIKKO
'----------------------------------------------------------------------------------
'----------------------------------------------------------------------------------
Case 13'PEIKKO
Text 0,10, "Voitit Peikon!"
Text 0,20, "löydät luolasta"
Text 0,30, "energia juoman ja 1lihan ja 2kalaa"
Text 0,50, "paina jatkaaksesi (1)"
If Not kirves=1 Then MakeError "Sinulla ei ollut asetta! peikko tappoi sinut."
If KeyHit (cbkey1) Then kunto-50 then energiajuoma+1 then kalat+2 then lihat+1 then väsymys-2 then nälkä-3 Then kirves-1 Then huone=14
Case 14'VUORET
Select VUORET
Case 0
Text 0,10, "Pääsit eroon peikosta"
Text 0,20, "matka jatkuu ja olet nyt"
Text 0,30, "puolivälissä"
Text 0,40, "edessäsi on ovi jota peittää lautoja"
Text 0,50, "päätät mennä ovesta, hajotat laudat"
Text 0,60, "puukolla koska kirves hajosi peikosta"
Text 0,80," paina hajottaaksesi laudat (1)"
If KeyHit (cbkey1) Then kunto-30 Then nälkä-4 Then väsymys-3 Then vuoret=1
Case 1
Text 0,10,"sait laudat rikki"
Text 0,20,"jatkat matkaa käytävää pitkin"
Text 0,30, "edessä näkyy valoa "
Text 0,50, "jatka matkaa valoa kohti (1)"
If Not puukko=1 Then MakeError "Sinulla ei ollut puukkoa!"
If KeyHit (cbkey1) Then väsymys-1 then nälkä-1 Then huone=15
EndSelect
'-------------------------------------------------------------------------------------------------
'-------------------------------------------------------------------------------------------------
Case 15'TEMPPELI
Text 0,10, "Valo jonka näit oli seinällä oleva"
Text 0,20, "lyhty , tämä taitaa olla se kääpiön"
Text 0,30, "Temppeli.."
Text 0,40, "vielä yksi ovi on edessäsi , siinä on lukko"
Text 0,60, "avaa ovi (1)"
If KeyHit (cbkey1) Then nälkä-1 Then väsymys-1 Then huone=16'LUKKO
Case 16'LUKKO
Text 0,10, "Sait oven auki! mökistä löytämällä avaimellasi"
Text 0,20, "käytävän päässä näyttää olevan paljon valoja"
Text 0,40, "jatka matkaa (1)"
If Not avain=1 Then MakeError "Sinulla ei ole avainta lukkoon!"
If KeyHit(cbkey1)Then väsymys-1 Then nälkä-1 Then huone=17'Kääpiösali
Case 17'KÄÄPIÖSALI
Text 0,10, "Olet Salissa , salin päässä istuu vanhan miehen"
Text 0,20, "kertoma kääpiö kruunu päässä ja "
Text 0,30, "kummallinen Kirves kädessään"
Text 0,40, "kääpiö Huomaa sinut. ja osoittaa vartioita"
Text 0,50, "ottamaan sinut kiinni.."
Text 0,70, "paina jatkaaksesi (1)"
If KeyHit (cbkey1)Then nälkä-1 Then kunto-1 Then huone=18
Case 18'Loppu
Color cbdarkyellow
Text 0,10, "joudut tappelemaan vartijoita ja "
Text 0,20, "vastaan puukon avulla"
Text 0,40, "hyökkää heidän kimppuun (1)"
If KeyHit (cbkey1) Then kunto-45 Then huone=19
Case 19
Text 0,10, "voitit Kääpiön!"
Text 0,50, "peli loppui nyt tähän.."
Text 0,60, "paina lopettaaksesi (1)"
If KeyHit (cbkey1) Then MakeError "Voitit pelin!"
EndSelect
'--------------------------------------------------------------
'--------------------------------------------------------------
////tästä alkaa pelin luettolot tavaroista ja muuta pientä ////
DrawGame
Color cblightblue
Text 0,150,"Tavaroitasi käytät"
Text 0,160,"painamalla niiden kohdalla lukevaa "
Text 0,170,"numeroa tai kirjainta."
Text 0,200,"Rahat :"+rahat
Text 0,210,"Omenat (7) :"+omenat
Text 0,220,"Kalat (8) :"+kalat
Text 0,230,"Lihat (9 :"+lihat
Text 0,240,"Puukko :"+puukko
Text 0,250,"Kirves :"+kirves
Text 0,267,"Väsymys :"+väsymys
Text 0,277,"Nälkä :"+nälkä
Text 0,287,"Kunto :"+kunto
Text 190,200," Onki :"+onki
Text 190,210," Vasara :"+vasara
Text 190,220," Ratsu :"+ratsu
Text 190,230," Avain :"+avain
Text 160,240," Energiajuoma(e):"+energiajuoma
VerticalText 150,180,("|||||||||")
Text 0,140," ----------------------------------- "
If väsymys<0 Then MakeError "kuolit väsymykseen!"
If nälkä<0 Then MakeError "kuolit nälkään!"
If kunto<0 Then MakeError "sinut tapettiin!"
////repun sisälön käyttö
If KeyHit(cbkey7) And omenat>0 Then
nälkä+2
omenat-1
kunto+2
If Not omenat=1 Then
nälkä-0
omenat-0
kunto-0
EndIf
EndIf
If KeyHit(cbkey8) And kalat>0 Then
nälkä+10
kalat-1
kunto+4
If Not kalat=1 Then
nälkä-0
kalat-0
kunto-0
EndIf
EndIf
If KeyHit(cbkey9) And lihat>0 Then
nälkä+25
lihat-1
kunto+8
if Not lihat=1 Then
nälkä-0
lihat-0
kunto-0
EndIf
EndIf
If KeyHit(cbkeye) And energiajuoma>0 Then
kunto+40
energiajuoma-1
If Not energiajuoma=1 Then
energiajuoma-0
kunto-0
EndIf
EndIf
DrawScreen
Forever
muokkasin hieman koodiani..
Jos Ihmettelet tekstinväläystä , kun yritätte mennä joihinkin paikkoihin NIIN se tarkoittaa että tietty tavara Puuttuu TAI olet jo käynyt siellä..