Tyhmät kysymykset (I/2009)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

Re: Tyhmät kysymykset

Post by rami123 »

jostain syystä tuon kanssa ei toimi vielä :|
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Tyhmät kysymykset

Post by TheFish »

rami123 wrote:jostain syystä tuon kanssa ei toimi vielä :|
Näyttääkö koodisi siis nyt suunnilleen tältä?

Code: Select all

    SCREEN 800,800
    FrameLimit 40
    SetWindow "Viikatemies1",0,"oletko varma?"

    Type VIHOLLISET
        Field obj'objecti
        Field hp'energiat
        Field dmg'vahinko
        Field speed'nopeus
        Field score'pisteet
        Field id'minkälainen zombie on
        Field reload
        Field shooting
    End Type
           
    Type BULLETS
        Field obj
        Field hp
        Field dmg
        Field speed
        Field id
    End Type

    Type ENEMY_BULLETS
        Field obj
        Field hp
        Field dmg
        Field speed
        Field id
    End Type
           
    Type upgs'asepäivitykset
        Field obj
        Field hp
        Field id
    EndType

    /////////////////////////////////////////////////////////////////

    valikko:

    ClearText
    ClearObjects

    kuva = LoadImage ("media\map.bmp")
    uusi = LoadObject("media\buttoni.bmp")
    PositionObject uusi,150,30
    poistu = LoadObject("media\buttoni.bmp")
    PositionObject poistu,-150,-30
    ohjeet = LoadObject("media\buttoni.bmp")
    PositionObject ohjeet,-200,200   
    hiiri = LoadObject("media\cursor.bmp")
    
    PositionCamera 0, 0

    Repeat

        DrawImage kuva,0,0

        PositionObject hiiri,MouseWX(),MouseWY()
        ShowMouse OFF

        If ObjectsOverlap(hiiri,uusi) And MouseHit(1) Then Goto alkutekstit
        If ObjectsOverlap (hiiri,poistu) And MouseHit(1) Then End
        If ObjectsOverlap (hiiri,ohjeet) And MouseHit(1) Then Goto ohjeet

        ClearText

        DrawScreen
    Forever

    /////////////////////////////////////////////////////////////////

    ohjeet:

    arial=LoadFont("arial",20)

    Repeat
       
        DrawImage kuva,0,0
        ClearObjects

        Color cbred
        SetFont arial
        Text 1,1,"OHJEET PELAAMISEEN"
        Text 1,50,"W kävellään eteenpäin"
        Text 1,100,"S kävellään taaksepäin"
        Text 1,150,"A liikutetaan viikatetta"
        Text 1,200,"D liikutetaan viikatetta"
        Text 1,250,"Hiiren oikealla ammutaan"
        Text 1,300,"Hiirellä käännetään ukkoa"
        Text 1,350,"I avataan inventory"
        Text 1,400,"Punaiset Pullot parantavat"
        Text 1,450,"Siniset Pullot lisäävät voimaa"
        Text 1,500,"Vihreät Pullot lisäävät nopeutta"
        Text 1,550,"Peli pysäytetään P:llä"
        Color cbblack
        Text 1,600,"Paina Enteriä niin pääset valikkoon takaisin"

        If KeyDown (28) Then Goto valikko Then ClearText ' 28 = enter

        DrawScreen
    Forever

    /////////////////////////////////////////////////////////////////

    alkutekstit:

    ClearObjects 'poistaa valikon kuvat
         
    plusx = 1
    arial=LoadFont("arial",20)
    kuva2= LoadImage ("media\map.bmp")

    Repeat

        DrawImage kuva2,0,0

        Color cbWhite
        Text x,150,"Tämä teksti pitää kirjoittaa joka kerta"
           
        SetFont arial
        Color cbRed
        Text 100,750,"Enteristä pääset peliin"
           
        If KeyHit(28) Then
            DeleteFont arial
            Goto peli '28 = enter
        EndIf

        DrawScreen
    Forever
                 
    /////////////peli alkaa tästä////////////////////////////////////       
    '->       
    peli:

    ClearText

    kartta = LoadMap("Media\testmap.til","Media\tileset.bmp")
    kartta2 = LoadMap("Media\cdm2.til","Media\tileset.bmp")

    ukko = LoadObject ("media\guy.bmp",72)
    SetupCollision ukko, kartta, 1, 4, 2
    PositionObject ukko,150,200
    RotateObject ukko,270
    bullet=LoadObject("media\bigbullet.bmp",72)
    ShowObject bullet,OFF

    vihu1 = LoadObject ("media\ukkeli.bmp",72)     : ShowObject vihu1,OFF
    vihu2 = LoadObject ("media\ukkeli2.bmp",72)     : ShowObject vihu2,OFF
    cow = LoadObject   ("media\ukkeli3.bmp",32) : ShowObject cow,OFF
    upg=LoadObject     ("media\tatti.bmp")    : ShowObject upg,OFF
    topower=LoadObject ("media\tatti.bmp")         : ShowObject topower,OFF
    tospeed=LoadObject ("media\tatti.bmp")            : ShowObject tospeed,OFF
    medikit=LoadObject ("media\tatti.bmp")            : ShowObject medikit,OFF

    viikate = LoadObject("media\cannon.bmp",18)
    hiiri = LoadObject("media\cursor.bmp")

    CloneObjectPosition viikate,ukko
    RotateObject viikate, viikateangle + ObjectAngle(ukko)

    box1 = LoadImage ("media\buttoni.bmp")
    box2 = LoadImage ("media\buttoni.bmp")


    hp=2000'sinun energiat
    powupg=12'Aseen aloitus teho
    speedupg=5'aseen aloitus nopeus
    tapot=0

    Repeat
       
        PositionObject hiiri,MouseWX(),MouseWY()'sijoitetaan tähtäin hiiten koordinaatteihin
       
        If pause Then
            PointObject ukko,hiiri'käännetään ukko tähtäimeen

            If hp>0 Then 'jos on energiaa niin suritetaan kaikki
                CloneCameraPosition ukko

                If KeyDown(17) Then MoveObject ukko,2' 17 = W
                If KeyDown(31) Then MoveObject ukko,-2' 31 =S

                If KeyDown(cbkeyA) Then viikateangle = wrapangle(viikateangle + 10)
                If KeyDown(cbkeyD) Then viikateangle = WrapAngle(viikateangle - 10)

                CloneObjectPosition viikate,ukko
                RotateObject viikate, viikateangle + ObjectAngle(ukko)

                UpdateGame
                CloneCameraPosition ukko   

               

               
             



               
               
                'Ammu-systeemi. Vain, jos ase on ladattu
                If MouseHit (1) And reload<0
                    newBullet.BULLETS= New(BULLETS)
                    newBullet\obj=CloneObject(bullet)
                    newbullet\dmg=powupg
                    newbullet\speed=speedupg
                    CloneObjectPosition newBullet\obj,ukko
                    CloneObjectOrientation newbullet\obj,ukko
                    MoveObject newBullet\obj,24
                    reload=15
                    SetupCollision newbullet\obj,kartta,1,4,2
                EndIf
                reload-1
                'Asepäivitykset''''''''''''''''''''''''''''''''
                If uusi>220
                    newupg.upgS= New(upgS)'thdään uusi
                    newupg\obj=CloneObject(upg)
                    newupg\hp=100
                    newupg\id=Rand(1,3)
                    If Newupg\id=1 Then PaintObject newupg\obj,topower
                    If Newupg\id=2 Then PaintObject Newupg\obj,tospeed
                    If Newupg\id=3 Then PaintObject Newupg\obj,medikit
                    'Asetetaan tavara kohtaan missä ei ole törmäystä
                    For y=1 To MapWidth()
                        For x=1 To MapWidth()
                            If GetMap2(2,x,y)=0 Then PositionObject newupg\obj,Rand(-600,500),Rand(-600,600)
                        Next x
                    Next y
               
                    uusi=0
                EndIf
                uusi+1
                'zombit''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
                   If luo>130'jos luonti on suurempi kuin 130, niin tehdään zombie
                    newzombi.VIHOLLISET= New(VIHOLLISET)
                    newzombi\obj=CloneObject(vihu1)
               
                    'Asetetaan vihollinen kohtaan missä ei ole törmäystä
                    For y=1 To MapWidth()
                        For x=1 To MapWidth()
                            If GetMap2(2,x,y)=0 Then PositionObject newzombi\obj,Rand(-600,500),Rand(-600,600)
                        Next x
                    Next y
               
                    newzombi\id=Rand(1,3)
                    If newzombi\id = 1 Then 'Ykkös zombi
                        newzombi\hp=Rand(90,110):newzombi\dmg=Rand(1,3):newzombi\speed=Rand(2,3):newzombi\score=Rand(10,20)'Asetetaan zombielle kentät
                    EndIf
                    If newzombi\id = 2 Then 'kakkos zombi
                        PaintObject newzombi\obj,cow
                        newzombi\hp=Rand(110,130):newzombi\dmg=Rand(2,4):newzombi\speed=Rand(1,2):newzombi\score=Rand(15,25)'toiselle myös
                    EndIf
                     If newzombi\id = 3 Then 'kolmos zombi
                        PaintObject newzombi\obj,vihu2
                        newzombi\hp=Rand(110,130):newzombi\dmg=Rand(2,4):newzombi\speed=Rand(1,2):newzombi\score=Rand(15,25)'toiselle myös
                        newzombi\shooting = 1 //ampuva zombi
                   EndIf
                  SetupCollision newzombi\obj,kartta,1,4,2
                    luo=0         
                EndIf
                luo+1
                For izombi.VIHOLLISET= Each VIHOLLISET'Aloitetaan zombien läpikäynti
                   
                   
                   'Typerä tekoäly
                    If ObjectSight (izombi\obj,ukko) And izombi\reload<0 And izombi\shooting = 1 Then     
                        newBullet2.ENEMY_BULLETS= New(ENEMY_BULLETS)
                        newBullet2\obj=CloneObject(bullet)
                        newbullet2\dmg=powupg
                        newbullet2\speed=speedupg
                        CloneObjectPosition newBullet2\obj,izombi\obj
                        CloneObjectOrientation newbullet2\obj,izombi\obj
                        MoveObject newBullet2\obj,24
                        izombi\reload=50
                        SetupCollision newbullet2\obj,kartta,1,4,2
                    EndIf
                   
                    sidle=Rand(-20,20)
                    If CountCollisions(izombi\obj) Then MoveObject izombi\obj,0,sidle'jos kosketaan deinään, niin stepataan

                    PointObject izombi\obj,ukko'zombi tähtää pelaajaan
                    If ObjectsOverlap(izombi\obj,ukko) Then hp-izombi\dmg

                    For ibullet.bullets=Each bullets
                        If ObjectsOverlap(ibullet\obj,izombi\obj) Then
                            izombi\hp-ibullet\dmg
                            ibullet\hp=-1
                        EndIf
                    Next ibullet
                   
                    If Not ObjectSight(izombi\obj, ukko) And izombi\shooting = 1 Then
                        MoveObject izombi\obj,izombi\speed'liikutetaan zombia nopeutensa verran
                    EndIf
                   
                    If ObjectsOverlap (viikate,izombi\obj) Then izombi\hp-1
                    If izombi\hp<0 Then 'jos zombin energiat loppuu, niin tapetaan se ja annetaan pisteet
                        score+izombi\score
                        tapot=tapot+1
                        DeleteObject izombi\obj
                        Delete izombi
                    EndIf
                   
                    izombi\reload-1
                Next izombi
               
                For iupg.upgS= Each upgS'aloitetaan kaikkien päivitysten käsittely
                    If ObjectsOverlap(iupg\obj,ukko) Then iupg\hp=-1'jos törmätään niin tuhotaan tavara
                    If iupg\hp<0 Then'jos tuhotaan tavara
                        If iupg\id=1 Then powupg+1'lisätään aseen tehoa
                        If iupg\id=1 Then speedupg+1'nopeutta
                        If iupg\id=3 Then hp+50'lisää energiaa
                        DeleteObject iupg\obj'poistetaan tavara
                        Delete iupg'ja sen jasen
                    EndIf
                Next iupg
               
                For iBullet.BULLETS= Each BULLETS
                    If CountCollisions(ibullet\obj) Then ibullet\hp-32
                    MoveObject iBullet\obj,6'llikutetaan luotia
                    If Distance2(iBullet\obj,ukko)>600 Or ibullet\hp<0 Then 'jos...niin tuhotaan ammus
                        DeleteObject iBullet\obj
                        Delete iBullet
                    EndIf
                Next iBullet
               
                For eBullet.ENEMY_BULLETS = Each ENEMY_BULLETS
                    If CountCollisions(ebullet\obj) Then ebullet\hp-32
                    MoveObject eBullet\obj,6'llikutetaan luotia
                    If Distance2(eBullet\obj,ukko)>600 Or ebullet\hp<0 Then 'jos...niin tuhotaan ammus                   
                       DeleteObject eBullet\obj
                       Delete eBullet                                   
                    EndIf
                Next eBullet
               
            EndIf

            DrawGame
           
             DrawImage box1,300,0
    If MouseX()>300 And MouseX()<300+ImageWidth(box1) And MouseY()>0 And MouseY()<ImageHeight(box1) And MouseHit(1) Then End

                 DrawImage box2,300,40
    If MouseX()>300 And MouseX()<300+ImageWidth(box2) And MouseY()>40 And MouseY()<40+ImageHeight(box2) And MouseHit(1)  And  score>49  Then       
       hp+50
      score-50
      if not score=50 Then
        hp-0
        score-0
      EndIf
    EndIf 
       
       
       
            Text 0,0,"FPS"
            Text 30,0, FPS()

            Color cbred
            Text 45,13,Date()
            Text 45,25,Time()  'kello
             
            Text 150,15,"HP "+hp
            Text 150,30,"Pisteet "+score
            Text 150,0,"tappojen määrä "+tapot

            If hp<0 Then    
                Text 500,500,"kuolit" 
                WaitKey  
                For iVihollinen.VIHOLLISET = Each VIHOLLISET
                    DeleteObject iVihollinen\obj
                    Delete iVihollinen
                Next iVihollinen
                For iBullet.BULLETS = Each BULLETS
                    DeleteObject iBullet\obj
                    Delete iBullet
                Next iBullet
                For iEnemyBullet.ENEMY_BULLETS = Each BULLETS
                    DeleteObject iEnemyBullet\obj
                    Delete iEnemyBullet
                Next iEnemyBullet
                For iUpg.upgs = Each upgs
                    DeleteObject iUpg\obj
                    Delete iUpg
                Next iUpg
                Goto  valikko
             EndIf 
        Else
            DrawGame
            Text 0,0,"Paina P:tä niin pause pois"
        EndIf
       
        If KeyUp(cbkeyP) Then pause = Not pause
         
        DrawScreen
    Forever    
Tuo nimittäin toimii minulla.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

Re: Tyhmät kysymykset

Post by rami123 »

joo puuttui clearobjects alusta jonka poistin , Mutta minulla ei toiminut tuokaan? :? mavia heittää uudelleen meno peliin
Maamyyrä
Newcomer
Posts: 27
Joined: Thu Jun 05, 2008 10:59 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Maamyyrä »

Miten select saadaan käyttämään merkkijonoja numeroiden sijaan?
One object to rule them all

Just don't kill the Master
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: Tyhmät kysymykset

Post by JATothrim »

"Tyhmät kysymykset" ;)

Code: Select all

select merkkijonomuuttuja$
case "yksi"
case "kaksi"
case "kolme"
endselect
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
Maamyyrä
Newcomer
Posts: 27
Joined: Thu Jun 05, 2008 10:59 am

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Maamyyrä »

Ohhoh enpä tullut ajatelleeksi :shock: No nyt olen hitusen viisaampi 8-)
One object to rule them all

Just don't kill the Master
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

Re: Tyhmät kysymykset

Post by rami123 »

miten kentän vaihto toteutetaan? esimerkki olisi hyvä tai selitys miten.. :)
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 4:53 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Jani »

rami123 wrote:miten kentän vaihto toteutetaan? esimerkki olisi hyvä tai selitys miten.. :)
Kerrankin minä...

noh esimerkiksi exp vaihto:

Code: Select all

exp=0
...koodia...

If exp=100000 Then
   GoTo level2
Else
   GoTo jotain
EndIf
käykö?
EDIT:

Arvostelkaa te paremmat...

Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Ozcar »

Käyhän tuo. Usein tosin järkevämpää on yksinkertaisesti "aloittaa peli alusta", eli kun jokin ehto on täynnä, sanotaan vaikka hahmon olevan maalissa, heitetään koodi alkuunsa, poistetaan objektit ja alustetaan muuttujat paitsi pisteet, tasonumero ja muut tasosta riippumattomat. Sitten Select-Casella latailet vaan oikean kartan tasonummeron mukaan, ja sijoitat objektit uudelleen (tähän vaiheeseen suosittelen lämpimästi luomaan omat funktiot, kaikille poistamisille ja lataamisille sekä tekoälylle, liikkumiselle ja ylipäätään kaikelle, mitä kutsut useammin kuin kerran).

Idea siis ei aloittaa peliä alusta, vaan poistaa objektit ja sijoittaa ne uudelleen uuteen kenttään. Goto-kikkailu syö muistia ja on 100% purkkaa, mutta toimii se niinkin ellei muuta saa aikaan.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Eräs Vierailija

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Eräs Vierailija »

Taas minä täällä kyselemässä kaikkea tyhmää. Onko mitään keinoa tarkistaa oman koneen IP-osoitetta? Jotenkin cbNetworkilla?
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

Re: Tyhmät kysymykset

Post by rami123 »

mikä on helpoin tapa vaihtaa kenttä'?
ei kovin vaikeaa tapaa..
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Ozcar »

http://www.ip-adress.com/

Rami, katsos viestin pari ylempäätä.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Furry
Newcomer
Posts: 7
Joined: Tue Nov 11, 2008 4:06 pm

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Furry »

Hei! Olisi tässä tämmöinen retro nethack-tyyppinen luolaRPG (tms.) tulossa ja olisi ajankohtaista hankkia ikoni. No semmoisen tässä tuhersin ja ihan kirsikalta näyttäis kakun päällä, mutta kun en osaa sisällyttää sitä peliin. Mitenkäs siis saisin tuommoisen ikonin pelilleni?
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Tyhmät kysymykset

Post by -Z- »

Furry wrote:Hei! Olisi tässä tämmöinen retro nethack-tyyppinen luolaRPG (tms.) tulossa ja olisi ajankohtaista hankkia ikoni. No semmoisen tässä tuhersin ja ihan kirsikalta näyttäis kakun päällä, mutta kun en osaa sisällyttää sitä peliin. Mitenkäs siis saisin tuommoisen ikonin pelilleni?
Morjensta, ja tervetuloa... Resource hacker -nimisellä ohjelmalla voit vaihtaa ohjelmaan ikonin, googleta vaikka ohjeet.

Edit: Ai niin, oma ongelmani >=3:

Koodi selittänee kaiken

Code: Select all

X=rand(100)*3
Pos=Mid(YLine,-Miten saan arvon X tähän ilman että herjaa Type mismatchia?-,3)
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: Tyhmät kysymykset

Post by MAVmaggot »

Vika ei ole x-muuttujassa vaan YLinessa. Esittele ensin YLine-merkkijono, eikä virheilmoitus enään häiritse.
??

Re: Tyhmät kysymykset

Post by ?? »

Eli miten saisin tuon pallon vierimään/liukumaan aina tuon maaston pinnan mukaan?

Code: Select all

SCREEN 800, 600
FrameLimit 40

pallo      = MakeImage(24,24)
kentta     = MakeImage(ScreenWidth(),ScreenHeight())
DrawToImage pallo
    Color cbyellow:Circle 0,0,ImageWidth(pallo)
DrawToImage kentta
   Color cbwhite    : Box  0,540,800,50
   Line 1,1,300,300 : Line 1000,100,1,600
DrawToScreen

PAINOVOIMA#=0.1
pallox  = 200 : palloy#  = 100
kenttax = 0   : kenttay = 0

Repeat
    If ilmassa=ON Then kiihtyvyys#=kiihtyvyys#+PAINOVOIMA# Else kiihtyvyys#=0

    palloy#=palloy#+kiihtyvyys#

    If ImagesCollide(pallo,pallox,palloy#,0,kentta,kenttax,kenttay,0)>0 Then ilmassa=OFF Else ilmassa=ON

    DrawImage kentta,kenttax,kenttay
    DrawImage pallo,pallox,palloy#
    
    DrawGame
    Text 1,100, "FPS: "+FPS()
    DrawScreen
Until EscapeKey()
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Tyhmät kysymykset

Post by -Z- »

MAVmaggot wrote:Vika ei ole x-muuttujassa vaan YLinessa. Esittele ensin YLine-merkkijono, eikä virheilmoitus enään häiritse.
No voi jösses, kyllä se on ilmoitettu, en vain viisinyt koko koodia pastetaa tänne.
Tässäpä tämä sitten on tulevien väärinkäsitysten välttämiseksi.

Code: Select all

f = OpenToRead("world.txt")
Global X,Y,f
Repeat
    If KeyHit(cbkeyreturn) Then Text 0,0,GetPos()
    Text 0,12,X
    Text 0,24,Y
    DrawScreen
Forever

Function GetPos()

Y = Rand(1,3)
X = Rand(1,3)
For i = 1 To y
    YLine=ReadLine(f)
Next i
Pos=Mid(YLine,X*3,3)
Return Pos
End Function 
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by valscion »

-Z- wrote:
MAVmaggot wrote:Vika ei ole x-muuttujassa vaan YLinessa. Esittele ensin YLine-merkkijono, eikä virheilmoitus enään häiritse.
No voi jösses, kyllä se on ilmoitettu, en vain viisinyt koko koodia pastetaa tänne.
Tässäpä tämä sitten on tulevien väärinkäsitysten välttämiseksi.

Code: Select all

f = OpenToRead("world.txt")
Global X,Y,f
Repeat
    If KeyHit(cbkeyreturn) Then Text 0,0,GetPos()
    Text 0,12,X
    Text 0,24,Y
    DrawScreen
Forever

Function GetPos()

Y = Rand(1,3)
X = Rand(1,3)
For i = 1 To y
    YLine=ReadLine(f)
Next i
Pos=Mid(YLine,X*3,3)
Return Pos
End Function 
Et ole määritellyt YLine muuttujaa string-tyyppiseksi, eli vaihdappas koodissasi YLine=ReadLine(f) tähän -->

Code: Select all

YLine$ = ReadLine(f)
Ilman dollarimerkkiä kääntäjä tulkitsee YLine muuttujan Integer-tyyppiseksi.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Eräs Vierailija

Re: Tyhmät kysymykset

Post by Eräs Vierailija »

Tarkoitin CoolBasicilla. Tarvitsisin sitä chatin tekemiseen cbNetworkilla.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset

Post by valscion »

Eräs Vierailija wrote:
Tarkoitin CoolBasicilla. Tarvitsisin sitä chatin tekemiseen cbNetworkilla.
Luo nettiin omalle palvelimelle (jossa on PHP-tuki) tiedosto vaikkapa ip.php ja tallenna tiedostoon tämä merkkijono:

Code: Select all

<?php echo $_SERVER['REMOTE_ADDR']; ?>
Se antaa sen tietokoneen, joka haki nettisivua, IP-osoitteen. Sitten vain CB:ssä käytä TÄTÄ ja käytä IP-osoitetta mihin ikinä sitä tarvitsetkaan.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Locked