Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Yay!
Pitäähän sitä saada näille uusille foorumeillekin hieman täytettä. Uskoisin, että tämä asia kiinnostaa kaikkia, minut mukaan lukien, hyvin paljon: Miltä näyttää CoolBasicin tulevaisuus? Tähän osaa vain Zero vastata. Siispä esittäkäämme hänelle kysymyksiä tässä topicissa.
Itseäni kiinnostaa hyvin paljon se millä tavalla CBA:ta aletaan kehittämään. Onko kehityksessä pääprioriteettinä tulkin, kääntäjän vaiko editorin kehittäminen? Millä tavalla kieltä aletaan kehittää? Millaiset asiat aiotaan toteuttaa tulevaan kieleen ensimäiseksi ja mihin panostetaan vasta myöhemmässä vaiheessa? Entä DevTiimin asema tulevassa kehittelyssä? Milloin DevTiimi astuu virkaansa? Suoritetaanko uusi DevTiimin valinta vai jatketaanko entisellä? Sekä vielä viimeinen ja tärkein kysymys: Onko jotain jo valmiina vai aloitetaanko aivan puhtaalta pöydältä?
Pitäähän sitä saada näille uusille foorumeillekin hieman täytettä. Uskoisin, että tämä asia kiinnostaa kaikkia, minut mukaan lukien, hyvin paljon: Miltä näyttää CoolBasicin tulevaisuus? Tähän osaa vain Zero vastata. Siispä esittäkäämme hänelle kysymyksiä tässä topicissa.
Itseäni kiinnostaa hyvin paljon se millä tavalla CBA:ta aletaan kehittämään. Onko kehityksessä pääprioriteettinä tulkin, kääntäjän vaiko editorin kehittäminen? Millä tavalla kieltä aletaan kehittää? Millaiset asiat aiotaan toteuttaa tulevaan kieleen ensimäiseksi ja mihin panostetaan vasta myöhemmässä vaiheessa? Entä DevTiimin asema tulevassa kehittelyssä? Milloin DevTiimi astuu virkaansa? Suoritetaanko uusi DevTiimin valinta vai jatketaanko entisellä? Sekä vielä viimeinen ja tärkein kysymys: Onko jotain jo valmiina vai aloitetaanko aivan puhtaalta pöydältä?
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Tuleeko CBA:sta ilmainen, vai maksullinen? Itse ainakin maksaisin mielelläni siitä vaikka 20-30 €. Tosin maksullisuus saattaa hieman vähentää CBA:n suosiota. Nytkään käyttäjiä ei ole mitenkään erityisen paljon, ja maksullisuus saattaa olla aika suuri este aloitteleville pelintekijöille.
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Suunnitelminahan oli että itse CBA olisi ilmainen mutta sitten 3D ominaisuudet saisi mukaan 20€. Ei mikään paha summa siitä mitä zero on meille tehnytregalis wrote:Tuleeko CBA:sta ilmainen, vai maksullinen? Itse ainakin maksaisin mielelläni siitä vaikka 20-30 €. Tosin maksullisuus saattaa hieman vähentää CBA:n suosiota. Nytkään käyttäjiä ei ole mitenkään erityisen paljon, ja maksullisuus saattaa olla aika suuri este aloitteleville pelintekijöille.
Ja kannatan sitä että ehkä tehdään uusi äänestys/devteam valinta jotta myös uudet (mahdolliset pr00t) pääsee kanssa mukaan
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Ensimmäisenä tulee mieleen, että millä tavalla vanhan cb:n koodi sopii cba:han (tai mikä siitä nyt tuleekaan), vai joutuuko muuttamaan rankalla kädellä? Ajattelin vaan, että uskaltaako mitään pikku projektista isompaa alkaa kehittelemään, kun kummiskin tässä joskus tulee parempi?
Life is worthless without computer.
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Itse ainakin uskaltaisin. Voi olla että isonkin projektin saa valmiiksi nykyisellä CB:llä ennen kuin CBA tulee. Ja itse ainakin olen valmis viettämään jokusen tunnin vanhan koodin kääntämiseksi uudelle syntaksille ja sitten kenties vielä muutama tunti lisää erinäisten vikojen selvittelemiseen (jotka voivat johtua esim. komentojen muuttuneista toimintatavoista).Kelli wrote:Ensimmäisenä tulee mieleen, että millä tavalla vanhan cb:n koodi sopii cba:han (tai mikä siitä nyt tuleekaan), vai joutuuko muuttamaan rankalla kädellä? Ajattelin vaan, että uskaltaako mitään pikku projektista isompaa alkaa kehittelemään, kun kummiskin tässä joskus tulee parempi?
Puhettahan on ollut että kieli muuttuisi oliopohjaiseksi, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että joka ikisen rivin minkä nykyisellä CB:llä kirjoitat, joudut muotoilemaan uudelleen jos haluat kääntää ohjelmasi CBA:lle. Esim. "MoveObject Auto, 10" muuttuisi ehkäpä muotoon "Auto.Move 10". Eli koodin tunnistaa edelleen "samaksi" ja useissa kohdissa luulisi pääsevän vain tällaisella muodon muutoksella. Näin olen ymmärtänyt.
Itseäni kiinnostaisi tietää nimen omaan se, mitä kaikkea on saatu aikaan 4.12.2005 - 27.8.2007 välisenä aikana. Eli onko CBA:sta jokin pieni pohja jo valmiina tai suunniteltuna? Tarkempaa tietoa tännepäin nykyisestä tilanteesta, jos saan pyytää. Kiitos.
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Muistaakseni Zero oli saanut väsättyä jonkinlaisen pikkutulkin (nopea ja toimiva kuitenkin) ennen kuin WoW otti vallan. Mitään oikeasti käyttökelpoista en itse odota tämän vuoden puolelle. Vanhoilla foorumeilla oli itse kielelle melko karkeat linjaukset valmiina.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Kehittäjä
CoolBasic Classic
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Niin, kai tästä uudesta värkistä jotain oli valmiina.. Suunnitelmia ainakin. Mutta olisi tosiaan kiva tietää, mitä on ja mitä ei. Tuskinpa tänä vuonna mitään käyttökelpoista tulee (?), mutta ehkä jo ennen ensi kesää?
- Misthema
- Advanced Member
- Posts: 312
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
- Location: Turku, Finland
- Contact:
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Tämä kiinnostaisi DevTeam:n jäsenenä minuakin. Luulenpa ettei aivan puhtaalta pöydältä lähdetä liikenteeseen, vaan Zerolla saattaa olla jonkinlaisia viritelmiä, kuten pikkutulkki, josta Ilmuri mainitsi.Dibalo wrote:Itseäni kiinnostaa hyvin paljon se millä tavalla CBA:ta aletaan kehittämään. Onko kehityksessä pääprioriteettinä tulkin, kääntäjän vaiko editorin kehittäminen? Millä tavalla kieltä aletaan kehittää? Millaiset asiat aiotaan toteuttaa tulevaan kieleen ensimäiseksi ja mihin panostetaan vasta myöhemmässä vaiheessa? Entä DevTiimin asema tulevassa kehittelyssä? Milloin DevTiimi astuu virkaansa? Suoritetaanko uusi DevTiimin valinta vai jatketaanko entisellä? Sekä vielä viimeinen ja tärkein kysymys: Onko jotain jo valmiina vai aloitetaanko aivan puhtaalta pöydältä?
Ja tosiaan, ensinmäisenä tahtoisin tietää, koska DevTeam astuu virkaansa.
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Toivon että Dev-teamille annettaisiin Coolbasicin sorsaa. Monet Dev-teamin jäsenistä ovat todella hyviä koodaamaan, (Mhh... Tietysti.) Niin heistä saattaisi olla hyvin paljon apua, että saataisiin Betaa liikkeelle nopeasti.
Life is hell and then you die, so better speed it up with knife!
<--- Typotin käyttäjä nimeni (Nucreal) -> (Nuclear)
<--- Typotin käyttäjä nimeni (Nucreal) -> (Nuclear)
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Zerolle lienee jonkinlainen suunnitelma tästä eteenpäin. Se mitä minusta CB tarvitsisi on uusi motivoitunut ja osaava DevTeam ja kunnollisen projektisuunnitelman alustavalla aikataululla ja kunnollisella määrittelyosiolla. Täytyisi määritellä ominaisuudet prioriteetteineen ja luoda jonkinlainen suunnitelma miten paljon vastuuta jaetaan DevTeamille ja miten paljon Zero haluaa itse tehdä. CB-porukasta löytyy paljon taitoa ja sitä kannattaisi hyödyntää, mutta nykyinen DevTeam on aivan liian hajanainen ja mielestäni joukon ei tarvitsisi olla niin suuri mitä se nykyisellään on.
Osa-alueita, joissa DevTeam voisi varmasti auttaa, ovat mm. testaus (lähinnä järjestelmätestaus), kotisivut (päivitys, ylläpito, uudet sivut?), dokumentointi, tarkastukset (katselmointi), graafinen suunnittelu, tiedotus, koodaus (editori ja muut oheisjärjestelmät) ja ohjeen kirjoittaminen/kääntäminen. Ideoiden heittämistä varten tuskin ketään tarvitaan DevTeamiin, sillä ideat ja korjausehdotukset tulevat varmasti perille ilman DevTeamiin kuulumistakin. Nykyiselläänhän DevTeamiin kuuluu paljon ihmisiä, jotka heittelevät vain ideoita.
Kaikki kuitenkin riippuu Zerosta, että miten paljon hän on valmis jakamaan työtaakkaa muille. Vaikka jonkinlainen nykyistä paremmin mukana pysyvä ja intensiivisempi DevTeam perustettaisiin, niin Zero olisi kuitenkin "projektipäällikkö" ja asiat tehtäisiin kuten hän haluaa. Jokatapauksessa tahtoisin DevTeamille suurempaa roolia ja Zeron ehdottomasti kannattaisi kuunnella heitä, sillä ohjelmistokehitys ei ole sitä, että joku koodaa pimeässä kellarissa softan ja laittaa sen ulos, vaan se on myös palautteen kuuntelemista ja käsittelemistä. Olipa Zero itse mitä mieltä tahansa, tämä on kuitenkin minun mielipide.
Osa-alueita, joissa DevTeam voisi varmasti auttaa, ovat mm. testaus (lähinnä järjestelmätestaus), kotisivut (päivitys, ylläpito, uudet sivut?), dokumentointi, tarkastukset (katselmointi), graafinen suunnittelu, tiedotus, koodaus (editori ja muut oheisjärjestelmät) ja ohjeen kirjoittaminen/kääntäminen. Ideoiden heittämistä varten tuskin ketään tarvitaan DevTeamiin, sillä ideat ja korjausehdotukset tulevat varmasti perille ilman DevTeamiin kuulumistakin. Nykyiselläänhän DevTeamiin kuuluu paljon ihmisiä, jotka heittelevät vain ideoita.
Kaikki kuitenkin riippuu Zerosta, että miten paljon hän on valmis jakamaan työtaakkaa muille. Vaikka jonkinlainen nykyistä paremmin mukana pysyvä ja intensiivisempi DevTeam perustettaisiin, niin Zero olisi kuitenkin "projektipäällikkö" ja asiat tehtäisiin kuten hän haluaa. Jokatapauksessa tahtoisin DevTeamille suurempaa roolia ja Zeron ehdottomasti kannattaisi kuunnella heitä, sillä ohjelmistokehitys ei ole sitä, että joku koodaa pimeässä kellarissa softan ja laittaa sen ulos, vaan se on myös palautteen kuuntelemista ja käsittelemistä. Olipa Zero itse mitä mieltä tahansa, tämä on kuitenkin minun mielipide.
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Olin itsekin jäsenenä devteamissa, mutta aika iso osa asioista on päässyt unohtumaan. Tosiaan kaikki asiat pitäisi ensin kertailla, ennen kuin paljon muuta ideoinnin lisäksi pystyy tekemään. Olen myös samaa mieltä, että devteamin ei tarvitsisi olla älyttömän iso. Tehtäviä tosiaan voisi jakaa ja tavallisetkin käyttäjät pystyvät lähettämään ideoita ja muita ehdotuksia.
-
- Active Member
- Posts: 248
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
- Location: Oulu
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Ydinkehitykseen varmaan joku 3-5 ihmistä sovellusta kohden olisi ihan passeli. Yksi tekninen leadi kullakin, ja zero tietysti pääleadi. Jos menee tuota paljon isommaksi, niin menee synkkaus ja jako niin vaikeaksi. En nyt ole perillä että mitä osasia uuteen CB:hen tähän nyt tuli, mutta editori, kääntäjä ja DX-API nyt olivat ne isoimmat, eli omasta mielestäni n. 10 ihmisellä pärjännee mainiosti. Plus tietty tukitoiminnot kuten graafinen puoli + manuaali
Ei ehkä kannata alkaa pystyttämään "oikeaa" (lue: jäykkää) projektiorganisaatiota määrittely/suunnittelu/toteutus/testaus/ylläpito ym. vaiheineen, koska en usko että se toimisi. Tuollaisissa muutaman hengen tiimeissä ja parin viikon sykleissä asia hoituisi paremmin, eli hieman Scrum:ia mukaillen mentäisiin Alussa päävaatimukset kasaan, ja sen jälkeen aina kierros kerrallaan uusia ominaisuuksia sisään. En tiedä miten tuo kääntäjän tapauksessa toimii kun en ole ikinä yhtään kääntäjää tehnyt mutta luulisi että sielläkin voisi iteraatiomallilla edetä. Leadit voisivat pitää huolen että komponentit toimivat yhteen, ja antaisivat selkeät osatehtävät tiimille aina pariksi viikoksi, jonka jälkeen aina tehdyt ominaisuudet testataan. Yms yms. DevTeam tietenkin päättää
Jos apua tarvitaan, voin osallistua DevTeamin toimintaan esimerkiksi katselmointien ja speksausavun muodossa. Molemmista jo muutama vuosi kokemusta. Itse koodauspuoleen minulta ei luultavasti liikene aikaa, siihenpä nyt löytyy muutenkin osaavaa porukkaa kyllin.
Ei ehkä kannata alkaa pystyttämään "oikeaa" (lue: jäykkää) projektiorganisaatiota määrittely/suunnittelu/toteutus/testaus/ylläpito ym. vaiheineen, koska en usko että se toimisi. Tuollaisissa muutaman hengen tiimeissä ja parin viikon sykleissä asia hoituisi paremmin, eli hieman Scrum:ia mukaillen mentäisiin Alussa päävaatimukset kasaan, ja sen jälkeen aina kierros kerrallaan uusia ominaisuuksia sisään. En tiedä miten tuo kääntäjän tapauksessa toimii kun en ole ikinä yhtään kääntäjää tehnyt mutta luulisi että sielläkin voisi iteraatiomallilla edetä. Leadit voisivat pitää huolen että komponentit toimivat yhteen, ja antaisivat selkeät osatehtävät tiimille aina pariksi viikoksi, jonka jälkeen aina tehdyt ominaisuudet testataan. Yms yms. DevTeam tietenkin päättää
Jos apua tarvitaan, voin osallistua DevTeamin toimintaan esimerkiksi katselmointien ja speksausavun muodossa. Molemmista jo muutama vuosi kokemusta. Itse koodauspuoleen minulta ei luultavasti liikene aikaa, siihenpä nyt löytyy muutenkin osaavaa porukkaa kyllin.
OoO
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Agree. Olen aivan samaa mieltä. Liian isoa porukkaa on turha ottaa.anttipanda wrote:Ydinkehitykseen varmaan joku 3-5 ihmistä sovellusta kohden olisi ihan passeli. Yksi tekninen leadi kullakin, ja zero tietysti pääleadi. Jos menee tuota paljon isommaksi, niin menee synkkaus ja jako niin vaikeaksi.
Life is hell and then you die, so better speed it up with knife!
<--- Typotin käyttäjä nimeni (Nucreal) -> (Nuclear)
<--- Typotin käyttäjä nimeni (Nucreal) -> (Nuclear)
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Kun olen kuullut että CoolBasic 3D tulisi toimimaan irrlich:illä, niin toimiiko siinä myös irrlichin omalla map creatorilla tehdyt kartat??
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Mikään ei ole tällä hetkellä varmaa paitsi epävarma. Toisin sanoen ei voida vielä varmaksi sanoa tuleeko CB toimimaan Irrlichtin vai minkä moottorin päällä. Asiasta tiedotetaan heti, kun päätöksiä on tehty.vilQuri wrote:Kun olen kuullut että CoolBasic 3D tulisi toimimaan irrlich:illä, niin toimiiko siinä myös irrlichin omalla map creatorilla tehdyt kartat??
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Yeah! Tätä sitä ollaankin odotettu. Zeron Comebackia.
Mutta. Haluaisin tietää jotain (suunnilleen) aikaa että milloin tämä versio CB on tulossa.
Edellistäkään en ole oikein oppinut. Ja mietinpähän tässä vain, että kannattaisiko minun edes sitä ruveta opettelemaankaan, jos tämä CBA on kovinkin erilainen, kuin tämä nykyinen.
Mutta. Haluaisin tietää jotain (suunnilleen) aikaa että milloin tämä versio CB on tulossa.
Edellistäkään en ole oikein oppinut. Ja mietinpähän tässä vain, että kannattaisiko minun edes sitä ruveta opettelemaankaan, jos tämä CBA on kovinkin erilainen, kuin tämä nykyinen.
Waiting for CBA and then programming is going to start.
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Sanoisin että tässä vaiheessa olisi idioottimaista pistää mitään deadlinea tai vastaavaa, ellei Zero nyt todella ole koodaillut salaa meiltä saaden jopa aikaan jotain näytillepanemisen arvoista.
Tämä "CBA" tulee todennäköisesti olemaan hieman hankalampi sisäistää, tai ainakin monimuotoisempi, mitä olen näistä puheista käsittänyt. Se ei kuitenkaan tarkoita että sitä varten pitäisi osata koodata vanhalla CB:llä.
Ja mitä pohtimista siinä on, että kannattaako tätä aikaisempaa kieltä enää opetella? Ensinnäkin kaikissa ohjelmointikielissä on aina jotain yhteistä, jopa cb:ssä ja c++:ssa. Se, että aloitat uuden ohjelmointikielen opettelun, ei tarkoita että sun pitäis alottaa täysin alusta. Sen syntaksin ja komentojen opettelu on vain pikkuseikka, joka vaihtelee ohjelmointikielien välillä. Sen sijaan itse ohjelmoinnin opettelu on koko elämän kestävä prosessi, jota voi harjoittaa kaikilla kielillä.
Itse ohjelmoin siksi että se on hauskaa. Jos pidät ohjelmointia tylsänä, mutta oletat sen johtuvan cb:n "vaillinaisuudesta", tulet pettymään. Jos haluat mun neuvon, niin rupea vain koodaamaan CB:llä. Et menetä siinä mitään, päinvastoin saat pienen varaslähdön CBA:han.
Tämä "CBA" tulee todennäköisesti olemaan hieman hankalampi sisäistää, tai ainakin monimuotoisempi, mitä olen näistä puheista käsittänyt. Se ei kuitenkaan tarkoita että sitä varten pitäisi osata koodata vanhalla CB:llä.
Ja mitä pohtimista siinä on, että kannattaako tätä aikaisempaa kieltä enää opetella? Ensinnäkin kaikissa ohjelmointikielissä on aina jotain yhteistä, jopa cb:ssä ja c++:ssa. Se, että aloitat uuden ohjelmointikielen opettelun, ei tarkoita että sun pitäis alottaa täysin alusta. Sen syntaksin ja komentojen opettelu on vain pikkuseikka, joka vaihtelee ohjelmointikielien välillä. Sen sijaan itse ohjelmoinnin opettelu on koko elämän kestävä prosessi, jota voi harjoittaa kaikilla kielillä.
Itse ohjelmoin siksi että se on hauskaa. Jos pidät ohjelmointia tylsänä, mutta oletat sen johtuvan cb:n "vaillinaisuudesta", tulet pettymään. Jos haluat mun neuvon, niin rupea vain koodaamaan CB:llä. Et menetä siinä mitään, päinvastoin saat pienen varaslähdön CBA:han.
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Uskoisin CoolBasicin olevan oliopohjaisena jopa helpompi sisäistää kuin BASIC-tyyppisenä.
Kuten Zero vanhoilla foorumeilla selittikin, nykyisessä CoolBasicissa ohjelmoija käskee CoolBasicia liikuttamaan objektia, oliopohjaisessa ohjelmoija käskee objektia liikkumaan.
Kuten Zero vanhoilla foorumeilla selittikin, nykyisessä CoolBasicissa ohjelmoija käskee CoolBasicia liikuttamaan objektia, oliopohjaisessa ohjelmoija käskee objektia liikkumaan.
Hyvän koodin voit lukea ilman kommentteja ja se on välittömästi ilmeinen.
- Alan Cox
- Alan Cox
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Onko uuteen coolbasickiin tulossa uusi kartta formaatti? Luulisin että on... Minulla olisi ehdotus sen suhteen: Minusta nykyisessa kartassa on liiän vähän kerroksia. Voisi olla vaikka:
2 Back Kerrosta.
1 Shadow Kerros.
1 Hit.
2 Over.
Ja 2 data kerrosta.
Tämä mahdollistaisi monimutkaisempia grafiikoita... Esim: Olet piirtänyt ruohotupon se pitäisi saada laitettua nurmikolle ja kalliolle erikseen. Yksi tapa on piirtää se molimmille tileille mutta parempi tapa olisi, että se voitaisiin pistää Back 2 kerrokseen ja alla olisi sitten mitä on. Eli vaikka Back 1 kerroksessa on se nurmikko ja sitten Back 2 kerrokseen saadaan laitettua se ruohotuppo, luonnollisesti ruohotupon ympärillä on maskiväriä jotta alla oleva ruoho näkyy...
2 Back Kerrosta.
1 Shadow Kerros.
1 Hit.
2 Over.
Ja 2 data kerrosta.
Tämä mahdollistaisi monimutkaisempia grafiikoita... Esim: Olet piirtänyt ruohotupon se pitäisi saada laitettua nurmikolle ja kalliolle erikseen. Yksi tapa on piirtää se molimmille tileille mutta parempi tapa olisi, että se voitaisiin pistää Back 2 kerrokseen ja alla olisi sitten mitä on. Eli vaikka Back 1 kerroksessa on se nurmikko ja sitten Back 2 kerrokseen saadaan laitettua se ruohotuppo, luonnollisesti ruohotupon ympärillä on maskiväriä jotta alla oleva ruoho näkyy...
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
-
- Active Member
- Posts: 248
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
- Location: Oulu
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Tai vielä parempaa, valinnainen määrä kerroksia! kerroksia voisi lisätä karttaeditorissa, ja antaa kerrokselle nimen. Sitten voisi valita minkälaisia tilejä kerrokselle voidaan lisätä (tämä olisi siis tason tyyppi). Itse tilet voisivat olla ne tavalliset, eli tavallinen tile, törmäystile ja skriptitile (datatile). Noilla jokainen voisi rakentaa sellaisen tilekartan kuin haluaisi Coolbasicin puolella kun kartta ladataan, karttamoottori lukisi automaagisesti millaisia ja minkä nimisiä tasoja kartalla on, ja sitten tasoon pääsisi nimen kautta käsiksi ohjelmassa.
Tämä antaisi suuren vapauden karttojen tekoon, ja vieläpä mahdollisesti pienentäisi karttojen tiedostokokoja kun tyhjiä kerroksia ei tarvitse ottaa mukaan karttaan.
tilemap = LoadTilemap("kartta.til")
backlayer1 = tilemap.GetLayer("backlayer1")
Tämä antaisi suuren vapauden karttojen tekoon, ja vieläpä mahdollisesti pienentäisi karttojen tiedostokokoja kun tyhjiä kerroksia ei tarvitse ottaa mukaan karttaan.
tilemap = LoadTilemap("kartta.til")
backlayer1 = tilemap.GetLayer("backlayer1")
Last edited by anttipanda on Fri Sep 07, 2007 3:42 pm, edited 2 times in total.
OoO