Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by koodaaja »

Mutta nimenomaan tuo käännösvaihe on se suurin ongelma, joten Zero tuskin rupeaa tekemään kahta kääntäjää. Sitäpaitsi ainakin wanhojen suunnitelmien perusteella uusi syntaksi luuttuaa lattiaa vanhalla, niin paljon parempi se on.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by SPuntte »

On, mutta pääpiirteittäin koodiasu on silti lähelle sama, olipa kyseessä oliot tai puhdas Basic-tyyppinen syntaksi. Kieli on yhä Coolbasic, vaikka syntaksi hiukan muuttuisikin. Tosin monimutkaisempien olio-ominaisuuksien kääntäminen proseduurisyntaksiin voisi olla vähän kinkkinen juttu. Makroillakin pääsisi jo pitkälle, ainakin sitten esimerkiksi vanhojen koodien kääntämiseen CBAlle niitä voisi käyttää. Muistaakseni Zerolla oli jotain juttua niistä vanhassa Dev-foorumissa. Jonkinlainen sisäänrakennettu systeemi uuteen IDEhen vanhojen koodien muuttamiseen olisi huippu..
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by MaGetzUb »

Mut mu mielest se vanha koodi kieli on parempi, ku sitä on täs 3:me vuotta harrastettua nii sitää osaa paremmi. Sen takia haluaisin sen vanhan järkevän oloosen kielen. :D Varmaa muutki sen on opetellu ulkoa, ku minä. En taija vaihtaa cba:ha iha heti ku se tulee, jos vanha hyvä kieli on muutettu.
Nii ja en oo kereenny oikee tätä aluetta oikee kunnolla lukemaa nii mites noi funktiot toimii uudel kielel?
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by koodaaja »

programmer of DSG wrote:Mut mu mielest se vanha koodi kieli on parempi, ku sitä on täs 3:me vuotta harrastettua nii sitää osaa paremmi. Sen takia haluaisin sen vanhan järkevän oloosen kielen. :D Varmaa muutki sen on opetellu ulkoa, ku minä. En taija vaihtaa cba:ha iha heti ku se tulee, jos vanha hyvä kieli on muutettu.
Nii ja en oo kereenny oikee tätä aluetta oikee kunnolla lukemaa nii mites noi funktiot toimii uudel kielel?
Samalla tavalla kuin nykyisessäkin, joskin uudessa voi tehdä myös metodeja, eli luokkien omia funktioita. ( en nyt tiedä tätä termistöä... luokista ja olioista puhun silti ;D ) Ja vanha hyvä kieli muuttuu uudeksi hyväksi kieleksi. Ja mitä hitaammin vaihdat, sitä hitaammin opit uuden. Sitä paitsi tuo on täysin järkevä, ja eivätköhän sen kaikki ymmärrä luettuaan manuaalin, jos Zero pitää ohjeiden tason yllä. Ja itsekin olen reilut kolme vuotta sillä ohjelmoinut, niin tokihan komennot tulevat jo selkäytimestä. Mutta katseltuani silloin aikoinaan tuon uuden version suunnitelmia sanoisin, ettei vanhaa yksinkertaisesti kannata jäädä käyttämään.
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by mikeful »

Mitä tästä syntaksimuutoksesta taas vouhotetaan? CB on mennyt jo kerran tämän läpi eikä kukaan ole tietääkseni jäänyt kaipaamaan vanhan version syntaksia.
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by anttipanda »

Varmaan siksi että sana OLIO kuulostaa pelottavalta isojen poikien asialta. Se ei ole käytännössä mitään kummallista - funktioita ja tietoa vain paketoidaan pienempiin paketteihin kuin koko ohjelma.
OoO
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by koodaaja »

anttipanda wrote:Varmaan siksi että sana OLIO kuulostaa pelottavalta isojen poikien asialta. Se ei ole käytännössä mitään kummallista - funktioita ja tietoa vain paketoidaan pienempiin paketteihin kuin koko ohjelma.
Pitäisiköhän tälle kehittää joku hieno nimi, ettei olio-sana pelottele C++:aa pelääviä aloittelijoita, jotka eivät asian yksinkertaisuutta tunne? Joku "metodillinen tyyppi" XD Mutta tällainen pitäisi siis varmaan ihan oikeastikin keksiä, ellei saada jotain pätevää todistusta kaikille, ettei olio ole pelottava asia.
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by anttipanda »

koodaaja wrote:Pitäisiköhän tälle kehittää joku hieno nimi, ettei olio-sana pelottele C++:aa pelääviä aloittelijoita, jotka eivät asian yksinkertaisuutta tunne? Joku "metodillinen tyyppi" XD Mutta tällainen pitäisi siis varmaan ihan oikeastikin keksiä, ellei saada jotain pätevää todistusta kaikille, ettei olio ole pelottava asia.
No ei se niin yksinkertainen asia ole ;) Ohjelmoinnin pitääkin olla pelottavaa :D

I won't fail you. I'm not afraid.
You will be. You will be.

"metodillinen tyyppi"
Jösses, tuoko ei kuulosta oudolta :D objekti on ihan hyvä sana.
OoO
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by temu92 »

Aikasemmin mäkin pelkäsin C++:an syntaksia mut sitten tulikin vähän opeteltua sitä lisää ja nyt se on suurinpiirtein ihan hallussa ja ei mitenkään kamala. Oliot tuleekin varmasti olemaan tosi hauska lisäys CBA:han verrattuna CB:hen. Sillälaillahan sä pystyt jo tekemään kokonaisen tekoälyn yhteen luokkaan/tyyppiin :D

Mutta pitäiskö kauhistella vai mitä mutta Zeron viimeisin login Sun Aug 26, 2007 2:30 pm eli yli 1 kk sitten. Toki zerolla saa olla vapaa-aikaa mutta ei kai 1 visiitti päivässä/viikossa pitäis olla ylivoimanen?
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by MaGetzUb »

Pitäisiköhän tälle kehittää joku hieno nimi, ettei olio-sana pelottele C++:aa pelääviä aloittelijoita, jotka eivät asian yksinkertaisuutta tunne? Joku "metodillinen tyyppi" XD Mutta tällainen pitäisi siis varmaan ihan oikeastikin keksiä, ellei saada jotain pätevää todistusta kaikille, ettei olio ole pelottava asia.
No mite olis KoodiBotti olion nimeks?? :lol:
Ja Koodaaja mä en oo kova lukee manuaaleja vaik pitäiski... :D
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by anttipanda »

programmer of DSG wrote:
Pitäisiköhän tälle kehittää joku hieno nimi, ettei olio-sana pelottele C++:aa pelääviä aloittelijoita, jotka eivät asian yksinkertaisuutta tunne? Joku "metodillinen tyyppi" XD Mutta tällainen pitäisi siis varmaan ihan oikeastikin keksiä, ellei saada jotain pätevää todistusta kaikille, ettei olio ole pelottava asia.
No mite olis KoodiBotti olion nimeks?? :lol:
Ja Koodaaja mä en oo kova lukee manuaaleja vaik pitäiski... :D
Just, KoodiBottihan tuo esille juuri sen mikä olio-ohjelmoinnissa on kyse :) *snickersnicker*
OoO
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by koodaaja »

Tai sitten Zero voi tehdä ovelan tempun ja puhua pelkästään typeistä. Koska niitähän nuo periaatteessa tulevat olemaan, koska ainoa merkittävä lisäys wanhanmalliseen CB-typeen ovat metodit.

Joskin itse aion puhua metodillisista tyypeistä, sen verran mahtavan termin tulin luoneeksi ; )
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by anttipanda »

koodaaja wrote:Tai sitten Zero voi tehdä ovelan tempun ja puhua pelkästään typeistä. Koska niitähän nuo periaatteessa tulevat olemaan, koska ainoa merkittävä lisäys wanhanmalliseen CB-typeen ovat metodit.

Joskin itse aion puhua metodillisista tyypeistä, sen verran mahtavan termin tulin luoneeksi ; )
Ei wanhanmallisessa CB:ssa ollut mitään mikä olisi vastannut "oikeita" tyyppejä, ja joihin metodeita lisätä. Oli vain se ihme tietuelista-härdelli joita objekteiksi kutsuttiin. Minusta ainakin se oli tosi erikoinen valinta. Olihan sillä helppo tehdä ammuksia, mutta mitä muuta? Kyllä yksittäisiäkin tietueita olisi pitänyt saada tehdä.
OoO
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by koodaaja »

anttipanda wrote:
koodaaja wrote:Tai sitten Zero voi tehdä ovelan tempun ja puhua pelkästään typeistä. Koska niitähän nuo periaatteessa tulevat olemaan, koska ainoa merkittävä lisäys wanhanmalliseen CB-typeen ovat metodit.

Joskin itse aion puhua metodillisista tyypeistä, sen verran mahtavan termin tulin luoneeksi ; )
Ei wanhanmallisessa CB:ssa ollut mitään mikä olisi vastannut "oikeita" tyyppejä, ja joihin metodeita lisätä. Oli vain se ihme tietuelista-härdelli joita objekteiksi kutsuttiin. Minusta ainakin se oli tosi erikoinen valinta. Olihan sillä helppo tehdä ammuksia, mutta mitä muuta? Kyllä yksittäisiäkin tietueita olisi pitänyt saada tehdä.
Objektithan ovat näitä kuvia. Siis LoadObject(), för exemplet, palauttaa CB-objektin. Ei tainnut Zero mitään hianoa termiä yksittäiselle typen instanssille määritellä. Yksittäisiä tietueita? Mitähän tällä tarkoitetaan? :roll: Siis suunnilleen samaa kuin luotaisiin structista yksi objekti? Kyllähän moinen on mahdollista, joskin jokaista erilaista tällaista kohden saisi tehdä uuden tyypin ;D
Astigma
Moderator
Moderator
Posts: 195
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:56 pm
Location: Kuopio, Finland
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Astigma »

Nyt loppu offtopic! Zero aikoo julkaista uuden CB:n syntaksiehdotukset lähiaikoina, joten odotellaanpa sinne asti. Siihen asti keskustellaan tässä ketjussa parannusideoista yms. asioista.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by temu92 »

Parannusehdotuksia siis:
Autofade - tyyliin screengammalla
Autoghost - tyyliin ghostobject jne. sais hienot feidaukset
.ini tuki?
pluginit (sais helposti lisäkirjastoja jos joku vaan vaivautuu ensin ne tekemään)

Ehdottomat:
nettipeli ja 3d (tiedetään jo, ne on tulossa khyl)
manuaali
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by koodaaja »

temu92 wrote:Parannusehdotuksia siis:
Autofade - tyyliin screengammalla
Autoghost - tyyliin ghostobject jne. sais hienot feidaukset
.ini tuki?
pluginit (sais helposti lisäkirjastoja jos joku vaan vaivautuu ensin ne tekemään)

Ehdottomat:
nettipeli ja 3d (tiedetään jo, ne on tulossa khyl)
manuaali
Autofaden ja autoghostin nimi en käsitä, mistä tuo 'auto' noihin tulee?

Itse odottelen edelleen eniten laitteistokiihdytettyä grafiikkaa ja syntaksimuutoksen tuomia mahdollisuuksia. Lisäksi logiikasta ja laskemisesta toivoisin nopsempia (tähän kyllä päästään automaagisesti, kuin blitz jätetään rannalle ruikuttamaan) Ja Zero olisi kiva saada takaisin.

Mutta tosiaan; joku kätsympi kirjastosysteemi olisi kiva saada.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by temu92 »

Joo, se auto tarkottaa siis sitä et komennat esim. kerran

Code: Select all

screen.Autofade 255, 255, 255, 0, 0, 0
Joka sitten fadettaa näytön gamman valkoisesta normaaliin eikä tarvitse itse laittaa sitä tekemään loopissa. Sama ghostin kanssa
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Ilmuri »

Sinänsä typerä komento siinä mielessä, että tuo ei kerro minkälaisella aikavälillä tuo siirtyminen alkuarvoista loppuarvoihin täytyisi tapahtua.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by temu92 »

Ja tuohan oli vain esimerkki...
Post Reply