Apuva

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Post Reply
jacceez
Newcomer
Posts: 2
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm

Apuva

Post by jacceez »

Miten saan koodin toimimaan?

Code: Select all

Print "Rahaa 100e"

WaitKey

If "Rahaa 100e"  Then 

Print "Mitä haluat tehdä?"
  
EndIf
 
Print "Peli Ohi"

Miksi peli loppuu tohon Mitä haluat tehdä-kohtaan??
Last edited by mikeful on Tue Aug 28, 2007 4:21 pm, edited 1 time in total.
Reason: Code-tagit kuntoon
Skuller!

Re: Apuva

Post by Skuller! »

Esimerkiksi näin:

Code: Select all

Print "Rahaa 100e"
rahat=1

WaitKey

If "Rahaa 100e" And rahat=1 Then
    Print "Mitä haluat tehdä?" 
        Else 
    Print "Peli Ohi"
EndIf

WaitKey

DrawScreen
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Apuva

Post by Harakka »

Haluat ilmeisesti saada tarkastettua kuinka paljon rahaa on. Silloin tarvitset muuttujan, johon tallennetaan rahamäärä. Se on näin helppoa:

Code: Select all

rahamäärä = 100
Nyt rahamäärä pysyy tallessa ikuisesti, ellei sitä muuteta. Muuttaminen on yhtä helppoa:

Code: Select all

rahamäärä = 50
Jos haluat tulostaa rahamäärän tekstinä näytölle, kannattaa käyttää AddTextiä.

Code: Select all

AddText "Rahamäärä: " + Str(rahamäärä)
DrawScreen
Str(rahamäärä) muuttaa rahamäärä - muuttujan tekstiksityyppiseksi, koska AddText lisää teksti- eikä numerotyyppistä tieto näytölle. Drawscreen piirtää tekstin, ilman sitä näytöllä näkyy vain mustaa. Jos haluat tarkistaa, onko rahamäärä se 50, tee näin:

Code: Select all

If rahamäärä = 50 then 'tee jotain
Eli tässä olisi toimiva esimerkki:

Code: Select all

rahamäärä = 100
AddText "Rahaa " + str(rahamäärä) + "e"
DrawScreen
WaitKey
If rahamäärä = 100 then AddText "Mitä haluat tehdä?" else AddText "Peli ohi"
DrawScreen
WaitKey 'ilman tätä peli sammuu heti
Last edited by Harakka on Tue Aug 28, 2007 4:26 pm, edited 1 time in total.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Apuva

Post by temu92 »

Skuller! wrote:Esimerkiksi näin:

Code: Select all

Print "Rahaa 100e"
rahat=1

WaitKey

If "Rahaa 100e" And rahat=1 Then
    Print "Mitä haluat tehdä?" 
        Else 
    Print "Peli Ohi"
EndIf

WaitKey

DrawScreen
öhh oliskohan

Code: Select all

Print "Rahaa 100e"
rahat=1 // tässäkö tarkotetaan et on 100e?

WaitKey

If rahat = 1 Then
    Print "Mitä haluat tehdä?" 
        Else 
    Print "Peli Ohi"
EndIf

WaitKey

DrawScreen
edit: deem, harakka ehti ensin
Skuller!

Re: Apuva

Post by Skuller! »

temu92 wrote:
Skuller! wrote:Esimerkiksi näin:

Code: Select all

Print "Rahaa 100e"
rahat=1

WaitKey

If "Rahaa 100e" And rahat=1 Then
    Print "Mitä haluat tehdä?" 
        Else 
    Print "Peli Ohi"
EndIf

WaitKey

DrawScreen
öhh oliskohan

Code: Select all

Print "Rahaa 100e"
rahat=1 // tässäkö tarkotetaan et on 100e?

WaitKey

If rahat = 1 Then
    Print "Mitä haluat tehdä?" 
        Else 
    Print "Peli Ohi"
EndIf

WaitKey

DrawScreen
edit: deem, harakka ehti ensin
No se muuttuja vain tarkottaa siinä sitä että rahaa on edes olemassa, olishan sen voinu vähän järkevämminkin tehä mut se oli vaa nopeesti tehty esimerkki siitä miten se edes toimii.
Astigma
Moderator
Moderator
Posts: 195
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:56 pm
Location: Kuopio, Finland
Contact:

Re: Apuva

Post by Astigma »

Nyt kun uudet foorumit on avattu, niin <insert kirosana tähän> pitäkää ne aiheiden otsikot kunnossa!!!

Apuva on niin huono otsikko kuin olla ja voi! Parempaa linjaa tästä eteenpäin!
jacceez
Newcomer
Posts: 2
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm

Re: Apuva

Post by jacceez »

Harakka wrote:Haluat ilmeisesti saada tarkastettua kuinka paljon rahaa on. Silloin tarvitset muuttujan, johon tallennetaan rahamäärä. Se on näin helppoa:

Code: Select all

rahamäärä = 100
Nyt rahamäärä pysyy tallessa ikuisesti, ellei sitä muuteta. Muuttaminen on yhtä helppoa:

Code: Select all

rahamäärä = 50
Jos haluat tulostaa rahamäärän tekstinä näytölle, kannattaa käyttää AddTextiä.

Code: Select all

AddText "Rahamäärä: " + Str(rahamäärä)
DrawScreen
Str(rahamäärä) muuttaa rahamäärä - muuttujan tekstiksityyppiseksi, koska AddText lisää teksti- eikä numerotyyppistä tieto näytölle. Drawscreen piirtää tekstin, ilman sitä näytöllä näkyy vain mustaa. Jos haluat tarkistaa, onko rahamäärä se 50, tee näin:

Code: Select all

If rahamäärä = 50 then 'tee jotain
Eli tässä olisi toimiva esimerkki:

Code: Select all

rahamäärä = 100
AddText "Rahaa " + str(rahamäärä) + "e"
DrawScreen
WaitKey
If rahamäärä = 100 then AddText "Mitä haluat tehdä?" else AddText "Peli ohi"
DrawScreen
WaitKey 'ilman tätä peli sammuu heti
Sain korjattua muuttamalla yhden satasen nollaksi
Post Reply