Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Mutta nimenomaan tuo käännösvaihe on se suurin ongelma, joten Zero tuskin rupeaa tekemään kahta kääntäjää. Sitäpaitsi ainakin wanhojen suunnitelmien perusteella uusi syntaksi luuttuaa lattiaa vanhalla, niin paljon parempi se on.
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
On, mutta pääpiirteittäin koodiasu on silti lähelle sama, olipa kyseessä oliot tai puhdas Basic-tyyppinen syntaksi. Kieli on yhä Coolbasic, vaikka syntaksi hiukan muuttuisikin. Tosin monimutkaisempien olio-ominaisuuksien kääntäminen proseduurisyntaksiin voisi olla vähän kinkkinen juttu. Makroillakin pääsisi jo pitkälle, ainakin sitten esimerkiksi vanhojen koodien kääntämiseen CBAlle niitä voisi käyttää. Muistaakseni Zerolla oli jotain juttua niistä vanhassa Dev-foorumissa. Jonkinlainen sisäänrakennettu systeemi uuteen IDEhen vanhojen koodien muuttamiseen olisi huippu..
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Mut mu mielest se vanha koodi kieli on parempi, ku sitä on täs 3:me vuotta harrastettua nii sitää osaa paremmi. Sen takia haluaisin sen vanhan järkevän oloosen kielen. Varmaa muutki sen on opetellu ulkoa, ku minä. En taija vaihtaa cba:ha iha heti ku se tulee, jos vanha hyvä kieli on muutettu.
Nii ja en oo kereenny oikee tätä aluetta oikee kunnolla lukemaa nii mites noi funktiot toimii uudel kielel?
Nii ja en oo kereenny oikee tätä aluetta oikee kunnolla lukemaa nii mites noi funktiot toimii uudel kielel?
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Samalla tavalla kuin nykyisessäkin, joskin uudessa voi tehdä myös metodeja, eli luokkien omia funktioita. ( en nyt tiedä tätä termistöä... luokista ja olioista puhun silti ;D ) Ja vanha hyvä kieli muuttuu uudeksi hyväksi kieleksi. Ja mitä hitaammin vaihdat, sitä hitaammin opit uuden. Sitä paitsi tuo on täysin järkevä, ja eivätköhän sen kaikki ymmärrä luettuaan manuaalin, jos Zero pitää ohjeiden tason yllä. Ja itsekin olen reilut kolme vuotta sillä ohjelmoinut, niin tokihan komennot tulevat jo selkäytimestä. Mutta katseltuani silloin aikoinaan tuon uuden version suunnitelmia sanoisin, ettei vanhaa yksinkertaisesti kannata jäädä käyttämään.programmer of DSG wrote:Mut mu mielest se vanha koodi kieli on parempi, ku sitä on täs 3:me vuotta harrastettua nii sitää osaa paremmi. Sen takia haluaisin sen vanhan järkevän oloosen kielen. Varmaa muutki sen on opetellu ulkoa, ku minä. En taija vaihtaa cba:ha iha heti ku se tulee, jos vanha hyvä kieli on muutettu.
Nii ja en oo kereenny oikee tätä aluetta oikee kunnolla lukemaa nii mites noi funktiot toimii uudel kielel?
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Mitä tästä syntaksimuutoksesta taas vouhotetaan? CB on mennyt jo kerran tämän läpi eikä kukaan ole tietääkseni jäänyt kaipaamaan vanhan version syntaksia.
-
- Active Member
- Posts: 248
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
- Location: Oulu
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Varmaan siksi että sana OLIO kuulostaa pelottavalta isojen poikien asialta. Se ei ole käytännössä mitään kummallista - funktioita ja tietoa vain paketoidaan pienempiin paketteihin kuin koko ohjelma.
OoO
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Pitäisiköhän tälle kehittää joku hieno nimi, ettei olio-sana pelottele C++:aa pelääviä aloittelijoita, jotka eivät asian yksinkertaisuutta tunne? Joku "metodillinen tyyppi" XD Mutta tällainen pitäisi siis varmaan ihan oikeastikin keksiä, ellei saada jotain pätevää todistusta kaikille, ettei olio ole pelottava asia.anttipanda wrote:Varmaan siksi että sana OLIO kuulostaa pelottavalta isojen poikien asialta. Se ei ole käytännössä mitään kummallista - funktioita ja tietoa vain paketoidaan pienempiin paketteihin kuin koko ohjelma.
-
- Active Member
- Posts: 248
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
- Location: Oulu
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
No ei se niin yksinkertainen asia ole Ohjelmoinnin pitääkin olla pelottavaakoodaaja wrote:Pitäisiköhän tälle kehittää joku hieno nimi, ettei olio-sana pelottele C++:aa pelääviä aloittelijoita, jotka eivät asian yksinkertaisuutta tunne? Joku "metodillinen tyyppi" XD Mutta tällainen pitäisi siis varmaan ihan oikeastikin keksiä, ellei saada jotain pätevää todistusta kaikille, ettei olio ole pelottava asia.
I won't fail you. I'm not afraid.
You will be. You will be.
"metodillinen tyyppi"
Jösses, tuoko ei kuulosta oudolta objekti on ihan hyvä sana.
OoO
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Aikasemmin mäkin pelkäsin C++:an syntaksia mut sitten tulikin vähän opeteltua sitä lisää ja nyt se on suurinpiirtein ihan hallussa ja ei mitenkään kamala. Oliot tuleekin varmasti olemaan tosi hauska lisäys CBA:han verrattuna CB:hen. Sillälaillahan sä pystyt jo tekemään kokonaisen tekoälyn yhteen luokkaan/tyyppiin
Mutta pitäiskö kauhistella vai mitä mutta Zeron viimeisin login Sun Aug 26, 2007 2:30 pm eli yli 1 kk sitten. Toki zerolla saa olla vapaa-aikaa mutta ei kai 1 visiitti päivässä/viikossa pitäis olla ylivoimanen?
Mutta pitäiskö kauhistella vai mitä mutta Zeron viimeisin login Sun Aug 26, 2007 2:30 pm eli yli 1 kk sitten. Toki zerolla saa olla vapaa-aikaa mutta ei kai 1 visiitti päivässä/viikossa pitäis olla ylivoimanen?
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
No mite olis KoodiBotti olion nimeks??Pitäisiköhän tälle kehittää joku hieno nimi, ettei olio-sana pelottele C++:aa pelääviä aloittelijoita, jotka eivät asian yksinkertaisuutta tunne? Joku "metodillinen tyyppi" XD Mutta tällainen pitäisi siis varmaan ihan oikeastikin keksiä, ellei saada jotain pätevää todistusta kaikille, ettei olio ole pelottava asia.
Ja Koodaaja mä en oo kova lukee manuaaleja vaik pitäiski...
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
-
- Active Member
- Posts: 248
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
- Location: Oulu
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Just, KoodiBottihan tuo esille juuri sen mikä olio-ohjelmoinnissa on kyse *snickersnicker*programmer of DSG wrote:No mite olis KoodiBotti olion nimeks??Pitäisiköhän tälle kehittää joku hieno nimi, ettei olio-sana pelottele C++:aa pelääviä aloittelijoita, jotka eivät asian yksinkertaisuutta tunne? Joku "metodillinen tyyppi" XD Mutta tällainen pitäisi siis varmaan ihan oikeastikin keksiä, ellei saada jotain pätevää todistusta kaikille, ettei olio ole pelottava asia.
Ja Koodaaja mä en oo kova lukee manuaaleja vaik pitäiski...
OoO
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Tai sitten Zero voi tehdä ovelan tempun ja puhua pelkästään typeistä. Koska niitähän nuo periaatteessa tulevat olemaan, koska ainoa merkittävä lisäys wanhanmalliseen CB-typeen ovat metodit.
Joskin itse aion puhua metodillisista tyypeistä, sen verran mahtavan termin tulin luoneeksi ; )
Joskin itse aion puhua metodillisista tyypeistä, sen verran mahtavan termin tulin luoneeksi ; )
-
- Active Member
- Posts: 248
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
- Location: Oulu
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Ei wanhanmallisessa CB:ssa ollut mitään mikä olisi vastannut "oikeita" tyyppejä, ja joihin metodeita lisätä. Oli vain se ihme tietuelista-härdelli joita objekteiksi kutsuttiin. Minusta ainakin se oli tosi erikoinen valinta. Olihan sillä helppo tehdä ammuksia, mutta mitä muuta? Kyllä yksittäisiäkin tietueita olisi pitänyt saada tehdä.koodaaja wrote:Tai sitten Zero voi tehdä ovelan tempun ja puhua pelkästään typeistä. Koska niitähän nuo periaatteessa tulevat olemaan, koska ainoa merkittävä lisäys wanhanmalliseen CB-typeen ovat metodit.
Joskin itse aion puhua metodillisista tyypeistä, sen verran mahtavan termin tulin luoneeksi ; )
OoO
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Objektithan ovat näitä kuvia. Siis LoadObject(), för exemplet, palauttaa CB-objektin. Ei tainnut Zero mitään hianoa termiä yksittäiselle typen instanssille määritellä. Yksittäisiä tietueita? Mitähän tällä tarkoitetaan? Siis suunnilleen samaa kuin luotaisiin structista yksi objekti? Kyllähän moinen on mahdollista, joskin jokaista erilaista tällaista kohden saisi tehdä uuden tyypin ;Danttipanda wrote:Ei wanhanmallisessa CB:ssa ollut mitään mikä olisi vastannut "oikeita" tyyppejä, ja joihin metodeita lisätä. Oli vain se ihme tietuelista-härdelli joita objekteiksi kutsuttiin. Minusta ainakin se oli tosi erikoinen valinta. Olihan sillä helppo tehdä ammuksia, mutta mitä muuta? Kyllä yksittäisiäkin tietueita olisi pitänyt saada tehdä.koodaaja wrote:Tai sitten Zero voi tehdä ovelan tempun ja puhua pelkästään typeistä. Koska niitähän nuo periaatteessa tulevat olemaan, koska ainoa merkittävä lisäys wanhanmalliseen CB-typeen ovat metodit.
Joskin itse aion puhua metodillisista tyypeistä, sen verran mahtavan termin tulin luoneeksi ; )
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Nyt loppu offtopic! Zero aikoo julkaista uuden CB:n syntaksiehdotukset lähiaikoina, joten odotellaanpa sinne asti. Siihen asti keskustellaan tässä ketjussa parannusideoista yms. asioista.
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Parannusehdotuksia siis:
Autofade - tyyliin screengammalla
Autoghost - tyyliin ghostobject jne. sais hienot feidaukset
.ini tuki?
pluginit (sais helposti lisäkirjastoja jos joku vaan vaivautuu ensin ne tekemään)
Ehdottomat:
nettipeli ja 3d (tiedetään jo, ne on tulossa khyl)
manuaali
Autofade - tyyliin screengammalla
Autoghost - tyyliin ghostobject jne. sais hienot feidaukset
.ini tuki?
pluginit (sais helposti lisäkirjastoja jos joku vaan vaivautuu ensin ne tekemään)
Ehdottomat:
nettipeli ja 3d (tiedetään jo, ne on tulossa khyl)
manuaali
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Autofaden ja autoghostin nimi en käsitä, mistä tuo 'auto' noihin tulee?temu92 wrote:Parannusehdotuksia siis:
Autofade - tyyliin screengammalla
Autoghost - tyyliin ghostobject jne. sais hienot feidaukset
.ini tuki?
pluginit (sais helposti lisäkirjastoja jos joku vaan vaivautuu ensin ne tekemään)
Ehdottomat:
nettipeli ja 3d (tiedetään jo, ne on tulossa khyl)
manuaali
Itse odottelen edelleen eniten laitteistokiihdytettyä grafiikkaa ja syntaksimuutoksen tuomia mahdollisuuksia. Lisäksi logiikasta ja laskemisesta toivoisin nopsempia (tähän kyllä päästään automaagisesti, kuin blitz jätetään rannalle ruikuttamaan) Ja Zero olisi kiva saada takaisin.
Mutta tosiaan; joku kätsympi kirjastosysteemi olisi kiva saada.
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Joo, se auto tarkottaa siis sitä et komennat esim. kerran
Joka sitten fadettaa näytön gamman valkoisesta normaaliin eikä tarvitse itse laittaa sitä tekemään loopissa. Sama ghostin kanssa
Code: Select all
screen.Autofade 255, 255, 255, 0, 0, 0
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Sinänsä typerä komento siinä mielessä, että tuo ei kerro minkälaisella aikavälillä tuo siirtyminen alkuarvoista loppuarvoihin täytyisi tapahtua.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Kehittäjä
CoolBasic Classic