Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Muistaakseni uuteen karttaformaattiin oli tulossa ~rajaton määrä kerroksia ja n-gonipohjainen (kolmi-/nelikulmioita?) törmäysmalli.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Tuleeko CBA mahdollistamaan nettipelien teon? Se kiinnostaa, ainakin minua, paljon enemmän kuin kaikki 3d härpäkkeet.
Ja toinen ehdotus olisi, että CBA:lla pystyisi tekemään asioita myös ns. ohjelman ulkopuolella.
Ja toinen ehdotus olisi, että CBA:lla pystyisi tekemään asioita myös ns. ohjelman ulkopuolella.
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Kyllähän sitä luvattiin, että nettiominaisuudet tulevat. Itseäni eivät ne taas kiinnosta niin hirveästi, eivätkä kyllä (valmis)3D-härpäkkeetkään, mutta nopeus ;D Ohjelman ulkopuolella? Jotain botteja aiot tehdä? CB on kuitenkin pelien tekemiseen tarkoitettu kieli, ei niissä huijaamiseen.Wnb Koodaaja wrote:Tuleeko CBA mahdollistamaan nettipelien teon? Se kiinnostaa, ainakin minua, paljon enemmän kuin kaikki 3d härpäkkeet.
Ja toinen ehdotus olisi, että CBA:lla pystyisi tekemään asioita myös ns. ohjelman ulkopuolella.
-
- Active Member
- Posts: 248
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
- Location: Oulu
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Vai mahdatko tarkoittaa monisäikeistystä, jotta itse pelikoodin ulkopuolella voidaan esimerkiksi ladata grafiikoita tulevaan huoneeseen tms? Sitä ei kannata ottaa CB:hen mukaan. Paitsi jos se toteutetaan erittäin rajoitetusti, esim. .NET:n BackgroundWorker:in tyylisesti. Mutta graafisissa ohjelmissa säikeiden käyttö on todella haastavaa (etenkin jos ei ymmärrä miksi se on haastavaa ), vaikka senlaista komponenttia käyttäisikin.Ja toinen ehdotus olisi, että CBA:lla pystyisi tekemään asioita myös ns. ohjelman ulkopuolella.
OoO
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Semmoin ominaisuus olisi mukava, mitä on muutaman kerran kaivannut, että CB:n ikkunan sais pienennettyä kellonivereen.
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Eikös SetWindowilla sen saa pienenemään juurikin tuonne alapalkkiin? En tosin tiedä, kuinka helposti sen voi onkia sieltä takaisin ylös, mutta kannattanee kokeilla.Henkru wrote:Semmoin ominaisuus olisi mukava, mitä on muutaman kerran kaivannut, että CB:n ikkunan sais pienennettyä kellonivereen.
-
- Active Member
- Posts: 248
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
- Location: Oulu
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Saahan sen juurikin sinne juurikin sillä komennolla mutta Hekru halusi pienentää ikkunan siten, että sitä ei näy pienennettynä laisinkaan Tehtäväpalkissa (se ns. alapalkki), vaan että sille ilmaantuisi kuvake kellon viereen. Kuten esimerkiksi MSN Messenger tai Task Manager (Options/Hide When Minimized) tekevät kun ne pienennetään.koodaaja wrote:Eikös SetWindowilla sen saa pienenemään juurikin tuonne alapalkkiin? En tosin tiedä, kuinka helposti sen voi onkia sieltä takaisin ylös, mutta kannattanee kokeilla.Henkru wrote:Semmoin ominaisuus olisi mukava, mitä on muutaman kerran kaivannut, että CB:n ikkunan sais pienennettyä kellonivereen.
Ja ylös ikkunaa CB ei tällä hetkellä ainakaan saa omin voimin, koska ei saa omaa ikkunakahvaansa tietoonsa mistään (vai saako?). Sen avulla voidaan ikkuna nostaa takaisin ylös koodissa.
OoO
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Itse kaipaan sellasta systeemii et muuttujan sisältöä voi käyttää muuttujan nimenä eli PHP:n tyyliin
ja toi tulostaa esimerkki
Code: Select all
<?php $muuttuja = "muuttuja2";
${$muuttuja} = "esimerkki";
echo $muuttuja2; ?>
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
En ole PHP:hen tarkemmin tutustunut, mutta vaikuttaa äärimmäiseltä purkkaratkaisulta pointterien simuloimiseen. Ja itse en ainakaan kaipaisi CB:hen pointtereita ;Dtemu92 wrote:Itse kaipaan sellasta systeemii et muuttujan sisältöä voi käyttää muuttujan nimenä eli PHP:n tyyliin
ja toi tulostaa esimerkkiCode: Select all
<?php $muuttuja = "muuttuja2"; ${$muuttuja} = "esimerkki"; echo $muuttuja2; ?>
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Kyseessähän on niinsanottu "muuttujamuuttuja". Ko. systeemi mahdollistaisi erittäin helposti mm. sen, että muuttujia voisi määritellä vaikkapa ulkoisessa tekstitiedostossa. Linkki php:n manuaaliin http://fi.php.net/manual/en/language.va ... riable.phpkoodaaja wrote:En ole PHP:hen tarkemmin tutustunut, mutta vaikuttaa äärimmäiseltä purkkaratkaisulta pointterien simuloimiseen. Ja itse en ainakaan kaipaisi CB:hen pointtereita ;Dtemu92 wrote:Itse kaipaan sellasta systeemii et muuttujan sisältöä voi käyttää muuttujan nimenä eli PHP:n tyyliin
ja toi tulostaa esimerkkiCode: Select all
<?php $muuttuja = "muuttuja2"; ${$muuttuja} = "esimerkki"; echo $muuttuja2; ?>
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Jep, valtzu on oikeessa. Tuota vois sitten käyttää asetustiedostojen helpompaan tekoon jne.
Ja jos jokin skriptikieli tulis tehtyä vielä CB:llä helpottamaan pelien tuunaamista ni tääkin jo auttais hiukka
Ja jos jokin skriptikieli tulis tehtyä vielä CB:llä helpottamaan pelien tuunaamista ni tääkin jo auttais hiukka
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Ja ette muuten usko miten vaikea urakka tuollaisen toteuttaminen on... Mielestäni hyöty ei vastaa tässä ominaisuudessa toteutuksen vaivaa, joten ominaisuus on turha.
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Muistaakseni noiden toteutus käännettävään kieleen on aika hankalaa ellei jopa mahdotonta. PHP on tulkattu, joten se mahdollistaa tuollaisen kikkailun.
Tämä aiheuttaa ohjelmaan myös tietoturva-aukon, jolla saa ainakin ohjelman sisäisen toiminnan sekaisin.
Tämä aiheuttaa ohjelmaan myös tietoturva-aukon, jolla saa ainakin ohjelman sisäisen toiminnan sekaisin.
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Moni alustaisuus olisi ainakin meikäläiselle ehdottomasti asia nro. #1 mutta pahaa pelkään, winblows only on hengen nimi joten jää taas CB:n käyttö vain toisten binaarien ajamiseen winellä
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Kyselin Zerolta asiasta alkukuusta ja mainitsi vain, että Coolbasic on kovasti pultattu DirectX-rajapintaan kiinni, sekä ettei hänellä liioin ole suunnitelmiakaan Linux-version suhteen.E.K.Virtanen wrote:Moni alustaisuus olisi ainakin meikäläiselle ehdottomasti asia nro. #1 mutta pahaa pelkään, winblows only on hengen nimi joten jää taas CB:n käyttö vain toisten binaarien ajamiseen winellä
Yhteisöllisenä projektina Linux-versio voisi ehkäpä onnistuakin. Itse aloittelin vanhan foorumin puolella CoolBasic Linux -projektia nimimerkillä pete30. Tämä jäi silloin jäihin, joskin taidot ja innostus ovat kieltämättä kasvaneet viimeisen puolen vuoden aikana.
Hyvän koodin voit lukea ilman kommentteja ja se on välittömästi ilmeinen.
- Alan Cox
- Alan Cox
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Juu, näinhän ainakin tuo "vanha" versio oli täysin directx:n armoilla. Mietein vaan jos alkaa kasaamaan mahdollisesti kokonaan uutta koodia niin silloinhan vaihtoehtoiset rajapinnat voisivat tulla kyseeseen, taitaa kuitenkin niin olla että directx:n se sidotaan.
Harmi sinänsä koska linuxille ei oikein puhdasta pelibasic:iä ole olemassa. Tosin olisiko moisella välttämättä edes tarpeeksi vastaanottoa linuxin puolella, onkin eri kysymys.
Muistan kyllä topiikin mainitsemastasi "linux kombinaatiosta" mutta se topiikki jäi unholaan kun näin 100% linuxin käyttäjänä jäi tämä sivuston käyttö varsin vähälle.
Itse olen ajatellut muutamia cb:n komentoja vääntää freebasic:lla kirjastoksi, tosin vain murto-osan koska basic on basic, olkoon sitten CB tai FB.
Harmi sinänsä koska linuxille ei oikein puhdasta pelibasic:iä ole olemassa. Tosin olisiko moisella välttämättä edes tarpeeksi vastaanottoa linuxin puolella, onkin eri kysymys.
Muistan kyllä topiikin mainitsemastasi "linux kombinaatiosta" mutta se topiikki jäi unholaan kun näin 100% linuxin käyttäjänä jäi tämä sivuston käyttö varsin vähälle.
Itse olen ajatellut muutamia cb:n komentoja vääntää freebasic:lla kirjastoksi, tosin vain murto-osan koska basic on basic, olkoon sitten CB tai FB.
-
- Active Member
- Posts: 248
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
- Location: Oulu
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Ongelma pelikielen tekemisessä usealle alustalle on juuri tuossa laitteistokiihdytyksessä. Pitää joko käyttää suoraan rajapintaa, joka on saatavilla kaikille halutuille alustoille (OpenGL varmaan ainoa varteenotettava vaihtoehto tällä hetkellä?), tai sitten tehdä oma rajapintakerros väliin jotta sen takana voidaan käyttää esim. DirectX:ää tai OpenGL:ää tai vaikka GDI:tä jos mieli tekee. Tuo viimeisin lähestymistapa on todella työläs, sillä siinä joudutaan miettimään sellainen rajapinta jonka kautta voidaan käyttää sekä DirectX:ää ja OpenGL:ää tehokkaasti, sekä tavat siirtää tietoa pelin ja grafiikkakirjaston välillä (käytännössä tietotyypit). Ei ole helppoa monialustaisuus
OoO
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Nämä täälä on ihan hyviä ideoita.toivoisin et cba:sta tehtäisiin 2 eri versiota: vanhalle kielelle perustuva ja uudelle kielelle perustuva.
Mutta en tiiä miten editorille tulee tapahtumaan.
Mutta en tiiä miten editorille tulee tapahtumaan.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
-
- Active Member
- Posts: 101
- Joined: Tue Aug 28, 2007 2:27 pm
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Siis, tuossa vanhalle kielelle perustuvassa olisi cb:n hitaus, yms.? Eihän tuossa ole mitään järkeä!programmer of DSG wrote:Nämä täälä on ihan hyviä ideoita.toivoisin et cba:sta tehtäisiin 2 eri versiota: vanhalle kielelle perustuva ja uudelle kielelle perustuva.
Mutta en tiiä miten editorille tulee tapahtumaan.
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?
Ei, vaan koko homma kirjoitettaisiin uusiksi, mutta kielioppi säilyisi entisellään, eli nopeus olisi identtinen "varsinaisen" (oliosyntaksisen) CBA:n kanssa. Tällöin versioiden ero olisi ainoastaan parseri-kääntäjässä, joka kääntää sorsan binääriksi/tavukoodiksi, joten siinä ei olisi edes tuplasti työtä tehtävänä.jannepelaa wrote:Siis, tuossa vanhalle kielelle perustuvassa olisi cb:n hitaus, yms.? Eihän tuossa ole mitään järkeä!programmer of DSG wrote:Nämä täälä on ihan hyviä ideoita.toivoisin et cba:sta tehtäisiin 2 eri versiota: vanhalle kielelle perustuva ja uudelle kielelle perustuva.
Mutta en tiiä miten editorille tulee tapahtumaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX