Tile kartta
Tile kartta
Haluaisin tehdä Tile Kartta editorilla Kentän jossa on vettä. Aion tehdä RPG tyylisen pelin. Veteen Kuitenkin pitäisi päästä myöhemmässä vaiheessa lautalla. Miten tuo tehdään?
Re: Tile kartta
Ajattelisin että data tileillä... En itse niitä ole käyttänyt kyllä mutta silti.
Code: Select all
#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
-
- Active Member
- Posts: 126
- Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm
Re: Tile kartta
MikkoK141: Sä neuvot aina käyttämään datakerrosta vaikka sulla on tuskin mitään hajua miten se toimii, etkä käytä sitä itse.MikkoK141 wrote:Ajattelisin että data tileillä... En itse niitä ole käyttänyt kyllä mutta silti.
Sitten aiheeseen: Laitat sen veden ihan normaalisti ja lisäät siihen veteen datanumeron. Sitten vaan luet GetMapilla kartta, että missä kohdassa lautta liikkuu.
Tiimit ja tuotokset:
RE:Ydintuho
Drahtlose:Infernalisch, Pienet pelit
RE:Ydintuho
Drahtlose:Infernalisch, Pienet pelit
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Tile kartta
Tietenkin sun täytyy sen lisäksi koodata systeemi, joka estää tyyppiä menemästä veteen, ellei hän ole lautalla. Hommasta tulee turhan monimutkainen, ellei pelattavan hahmon liikkumista / sijaintia ole rajoitettu tilettäin meneväksi. Tällöin vain tarkistetaan menosuunnassa olevan seuraavan tilen datanumero, ja päätetään sen mukaan jatketaanko matkaa.
Re: Tile kartta
Veteenhän voi laittaa törmäyksen normaalisti. Lautalla ollessa törmäys poistetaan (en kylläkään muista mikä komento poisti törmäyksen, mutta pakkohan sellainen on olla). Vain lautan kanssa liikkuessa tarvitaan tuo tarkistus.Grandi wrote:Tietenkin sun täytyy sen lisäksi koodata systeemi, joka estää tyyppiä menemästä veteen, ellei hän ole lautalla. Hommasta tulee turhan monimutkainen, ellei pelattavan hahmon liikkumista / sijaintia ole rajoitettu tilettäin meneväksi. Tällöin vain tarkistetaan menosuunnassa olevan seuraavan tilen datanumero, ja päätetään sen mukaan jatketaanko matkaa.
Helpoin ratkaisu taitaisi olla systeemi, joka muuttaa kartan törmäyskerroksia tarpeen mukaan. Kun mennään lautalle, tileistä joissa on vesi-data poistetaan törmäys ja muihin tileihin laitetaan törmäys. Kun poistutaan lautalta, veteen laitetaan törmäys ja muualta poistetaan (paitsi tietenkin niistä joissa kuuluu olla, hoituu datalla tämäkin).
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
Re: Tile kartta
Miksi suotta käyttää datakerrosta tällaiseen? Vie enemmän aikaa kun jokainen vesitile pitää merkata ja karttaan saattaa unohtua merkkaamattomia alueita. Käytä mielummin GetMap()-funktiota ottamaan selvää, minkä taustakerrostilen päällä ollaan. Kannattaa ehkä tehdä erilaisista maastotileistä jonkinlainen taulukko, jolloin voit helposti käyttää vedelle montaa erilaista tileä, esim:
Eli kuten näet, tuohon on helppo lisätä uusiakin maastoja (esim. laava) ja niille on helppo merkata useita mahdollisia tilejä (yksi kuva vedelle tuskin riittää, kun rannat yms. pitää myös piirtää). Jos tarvitsee merkata alueita joihin ei pääse millään tavalla, niin sitten kannattaa käyttää tilekarttojen omaa törmäyskerrosta. Kun tarvitsee tarkistaa, minkälaista maastoa ukon alla / sivuilla on, onnistuu se näin:
Toinen tapa saada törmäykset toimimaan riippuen maastosta & liikkumistavasta olisi muokata kartan törmäyskerrosta lennossa aina kun kulkuvälinettä vaihdetaan. Voipi olla että teen lähiaikoina jonkinlaisen esimerkin tästä.
Code: Select all
Const NUM_TILES = 50 // tähän montako tileä tilesetissäsi on
// vakiot eri tyypeille jotta käsittely helpompaa
Const WATER = 1
Const LAVA = 2
// taulukko erikoistileille
Dim terrain(NUM_TILES)
// merkataan erikoistilejä, indeksi on siis tilen järjestysnumero
terrain(23) = WATER
terrain(24) = WATER
terrain(45) = LAVA
Code: Select all
If terrain(GetMap(0, ukkoX, ukkoY)) = WATER Then
// ukon alla on vettä
ElseIf terrain(GetMap(0, ukkoX, ukkoY)) = LAVA Then
// ukon alla on laavaa
Else
// erikoismaastoa ei ole määritelty, eli tavallista maata
EndIf
EDIT:
Näemmä TheFish jo puhuikin tuosta törmäyskerroksen muokkauksesta
Re: Tile kartta
Eli siis pitäs tehä oma Tileset vai??? Tehäänkö se miten???
Re: Tile kartta
.Tilesetti on vain kuva josta poimitaan esim. 32,32 kokoisia alueita.
Semmoiset piirretään piirrustus ohjelmalla.Tilet tulee olla aivan vierekkäin.Katso CB'n media kansiosta tilesettimallia.
Semmoiset piirretään piirrustus ohjelmalla.Tilet tulee olla aivan vierekkäin.Katso CB'n media kansiosta tilesettimallia.
Sumu Games: Sam, Ur eye!
Re: Tile kartta
Ok no kiitos kuiteski
Re: Tile kartta
Hyvä minä... Nythän minä tämän käsitän!
Re: Tile kartta
Anteeksi että leikin modea, mutta käsitä myös se, että voit muokata vanhoja viestejäsi eikä sinun tarvitse tuplapostata.