tileset

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Post Reply
naabster
Member
Posts: 56
Joined: Sat Sep 22, 2007 10:10 am

tileset

Post by naabster »

millä ohjelmilla tehdään tilesettäjä vai piiretäänkö ne vaan paintilla vai vastaavilla ohjelmilla :?
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: tileset

Post by Koodiapina »

Juu, kuvankäsittelyohjelmilla hoituu tilesettien teko. Esim. juuri paintilla.
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: tileset

Post by Ozcar »

Köh, eli siis tilemapissa ei ole sen suurempaa taikaa kuin vain se, että se on kuva, josta voit noukkia esimerkiksi 32x32-kokoisia neliöitä karttaasi koristamaan. Eli mikä tahansa kuvanmuokkausohjelma toimii, joillain säätö vain on helpompaa (joissain saa valmiiksi rajat 32x32-laatoille). Kannattaa muistaa, että laattojen on oltava tasan vierekkäin, eikä pidä sortua yleiseen virheeseen 32_pikselin paksuinen raja_32. Myöskin valkoisia laattoja saa ja pitää jättää kuvaan tulevaisuudessa tapahtuvaan tilesetin muokkaukseen. Hyvä suhde on noin 10 laattaa leveyttä ja 1 tai 2 riviä valkoista tilejen alla, ja kankaan koon on oltava jaollinen tilejen koolla. Siinä se, hauskaa tilesettien sorvaamista =)!
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: tileset

Post by temu92 »

Itse pidän GraphicsGalesta tileset editorina, sillä nääs saa asetettua selvät rajaruudukot ja on todella hyvä pixel-art editor :)
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: tileset

Post by kaneli2000 »

Ozcar wrote:[...] tilemapissa ei ole sen suurempaa taikaa kuin vain se, että se on kuva, josta voit noukkia esimerkiksi 32x32-kokoisia neliöitä karttaasi koristamaan [...]
Voihan muunkin kokoisia tilejä tehdä, mutta niiden koko pitää asettaa erikseen tilesterissä (tai muussa tilekarttaohjelmassa). Itse en juurikaan käytä 32x32 kokoisia tilejä, vaan semmoisia mitkä nyt sattuu tilanteeseen sopimaan. Esim. Second Primessa käytin 25x25 kokoisia tilejä (muistaakseni).

Eikä tilen edes tarvitse aina olla neliö, vaan se voi myös olla 5x40 kokoinen nelikulmio.
I see the rainbow rising
User avatar
Substance
Active Member
Posts: 234
Joined: Fri Mar 14, 2008 5:48 pm

Re: tileset

Post by Substance »

temu92 wrote:Itse pidän GraphicsGalesta tileset editorina, sillä nääs saa asetettua selvät rajaruudukot ja on todella hyvä pixel-art editor :)
Latasin GraphicsGalen ja WAU! Tämmöstä oon tarttenu.
Substance aka LittleGreen
Red Encounter - shoot'em uppia - lataus
Post Reply