Pingviinitehdas - projekti työn alla

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by Harakka »

Jaaha, juuri pääsin Assyilla sanomaan ettei ole projekteja käynnissä, mutta kuinkas sitten kävikään. Vajaa kolme päivää huvikseen piirrellyn tilesetin aloittamisesta käsissä onkin hieno juoni-idea, mukava kasa grafiikkaa, testipelimoottori ja ääni- sekä grafiikkaefektejä. Inspiraatio ja kesäloma, kaksi asiaa jotka saavat ihmeitä aikaan. Harmi vaan toinen näistä on juuri loppumassa, joten työvauhtiin on odotettavissa hidastusta. Tätä älkäämme kuitenkaan ajatelko. ;)

Itse pelistä siis. Idea kehittyi viime yönä: pingviini kaapataan riemukkaarta etelänavalta tehtaaseen, josta tämä sitten yrittää karata. Juttu paljastuu vakavaksi kun sankarimme löytää liukuhihnan, jossa elävistä pingviineistä tehdään muovisia patsaita. Järkytys ja shokki! Homma muuttuukin pingiinimaailman pelastamiseksi ja huipentuu kavereiden kutsumiseen ja tehtaan valloittamiseen. Masiinan suuntaa vaihdetaan ja muovipingut palautetaan eläviksi.

Image
Tasohyppelypeliä ei voi ottaa tosissaan ellei siinä ole puisia laatikoita.

Image
Tikapuita ja puulattioita.

Image
Kliinisempi tehdasosasto. Hi tech-yrityksen fiilistä alkuperäisten ruosteisen industrial-mielikuvan vastaisesti (sen siitä saa kun piirtää grafiikat improvisoiden..).

Image
Taloja.

Image
Screenshotti testimoottorista. Kummalliset pystypalkit ovat sadepisaroita ja näyttävät paremmilta animoituna. ;)

Lataa ulkoilmatesti. Tämä on siis pelkkää grafiikan, efektien ja äänien testailua - koodaan oikean pelin sitten käytännössä uusiksi alusta alkaen ja järkevämmin. Sade ym. tosin on helppo kierrättää valmiina funktioina.

Miltäs kuulostaa? :)

EDIT: Kontrollit
Käveleminen nuolinäppäimistä, hyppy ja tuplahyppy välilyönnistä (jälkimmäinen vain kun ollaan vielä nousemassa), resetointi epäloogisesti S-kirjaimesta ja testaamista varten sateen piilottaminen X:ää pohjassa painamalla.
Last edited by Harakka on Wed Aug 06, 2008 12:20 pm, edited 1 time in total.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by iTKEVAnAKKI »

Miks hemmetti piti ruveta tekeen tasohyppelyä kans... no nyt ainakin on pakko panna parastaan, että tulisi edes jonkinlainen tämän rinnalla!

Näyttää erinomaisen eriomaiselta, tileset näytti offtopicissakin jo niin hienolta, ja peli käytössä vielä hienommalta! Jos saat pelistä yhtä hienon kuin graaffisesti, niin tulossa on "mestariteos" ;)
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by koodaaja »

Huu, muikeaa grafiikkaa. Etenkin näytölle jääneet pisarat olivat komeja.

Hieman se tosin pätki, joten kun tästä valmiimpi tulee, olisi hyvä jos erikoisefekteistä voisi hieman karsia.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by Koodiapina »

Juu, grafiikka oli loistavaa. Samoin erillaiset efektit ja liikkuvat pilvet. Ainoa asia mistä huomauttaa olisi, että ethän tee siihen peliin noin pitkiä rotkoja kuin se ensimmäinen? Meni kuusi yritystä ennen kuin onnistuin hyppäämään sen yli.

EDIT: Niin ja mulla ei pätkinyt ollenkaan.
Last edited by Koodiapina on Wed Aug 06, 2008 12:10 pm, edited 1 time in total.
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by MikkoK »

Hyvältä näyttää lataan justiin ja muokkailen tähän kun olen testannut
90 VIESTIII!!
EDIT:

Hieno oli kyllä kun pikaisesti testasin.
Ukkosefekti oli hieno, sade-efekti oli hieno, äänet olivat hienot ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä grafiikka oli mahtavaa.
Minulla vähän pätki jostain syystä.

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by Harakka »

Kiitos kommenteista. :)
Grandi wrote:Juu, grafiikka oli loistavaa. Samoin erillaiset efektit ja liikkuvat pilvet. Ainoa asia mistä huomauttaa olisi, että ethän tee siihen peliin noin pitkiä rotkoja kuin se ensimmäinen? Meni kuusi yritystä ennen kuin onnistuin hyppäämään sen yli.

EDIT: Niin ja mulla ei pätkinyt ollenkaan.
Äh, tietysti jotain unohtui eli kontrollien mainitseminen. ;) Pelissä on tuplahyppy, jonka avulla pystynee hyppäämään ensimmäisen rotkon yli helpommin, ja reset-nappula epäloogisesti S-kirjaimessa. Päivitän nämä myös ensimmäiseen viestiin.

Pätkiminen johtuu todennäköisesti sade-efektistä, pistän sen luonnollisesti valinnaiseksi lopullisessa pelissä (myös näytöllä olevien pisaroiden määrää voi säätää helposti).
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
User avatar
Ilkka
Active Member
Posts: 201
Joined: Mon Oct 08, 2007 8:01 am

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by Ilkka »

Heti alkuun kysymys saitko ideasi pingviini henkilöön Linuxissa tulevan tux-tasohyppelyn mukaan?? ;)
Hienot äänet paitsi en tykännyt siitä ekahyppy äänestä. Mistä oot saanu ukkosen äänen? Todella hienot grafiikat
ja vaikutti muutenkin... ...ööh... ...no kuiteski ihan mukavalta vaikutti. :)
Onnea projektille.
Image
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by CCE »

No ensivaikutelma vähän tahmea, pingviini matelee hitaasti eteenpäin, ja hyppykin oli jotenkin leijaileva.
Aluksi en edes huomannut millä tasolla pingviini käveli, johtuen taustan valoisuudesta, ehdottaisinkin että erotat taustaelementit etualasta selkeämmin.

Vesipisaraefekti oli hieno, mutta tosiasiassahan valon taittumisen vesipisaroista näemme vain valkoisenä värinä. (Elleivät ne ole aivan valtavia pisaroita :D)

Mutta hienohan tästä tulee, tunnelma oli hyvä ja salamaefekti hieno. Heitti tosin mavin hetken hyppimisen jälkeen.
Batlorder
Newcomer
Posts: 10
Joined: Sun Sep 16, 2007 4:26 pm
Contact:

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by Batlorder »

Äh, tietysti jotain unohtui eli kontrollien mainitseminen. ;) Pelissä on tuplahyppy, jonka avulla pystynee hyppäämään ensimmäisen rotkon yli helpommin, ja reset-nappula epäloogisesti S-kirjaimessa. Päivitän nämä myös ensimmäiseen viestiin.
Unohdit sanoa, mitä W kirjain tekee ;)
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by Harakka »

Värikäs wrote:Heti alkuun kysymys saitko ideasi pingviini henkilöön Linuxissa tulevan tux-tasohyppelyn mukaan?? ;)
Hienot äänet paitsi en tykännyt siitä ekahyppy äänestä. Mistä oot saanu ukkosen äänen? Todella hienot grafiikat
ja vaikutti muutenkin... ...ööh... ...no kuiteski ihan mukavalta vaikutti. :)
Onnea projektille.
Kiitos. Idea pingiiniin lähti itse asiassa aikaisemmasta tekoäly tasohyppelyyn -viikkokisasta, jossa hahmona piirtämäni pingiini. Ukkosen ääni on The Freesound Projectista.
CCE wrote:No ensivaikutelma vähän tahmea, pingviini matelee hitaasti eteenpäin, ja hyppykin oli jotenkin leijaileva.
Aluksi en edes huomannut millä tasolla pingviini käveli, johtuen taustan valoisuudesta, ehdottaisinkin että erotat taustaelementit etualasta selkeämmin.
(...)
Heitti tosin mavin hetken hyppimisen jälkeen.
Kiitos kritiikistä. Pingiinin vauhtia voisi ehkä nopeuttaa mutta voi olla että se ei ole yhtä häiritsevä kun kenttiin saadaan enemmän sisältöä (ei pelkkää paikasta toiseen siirtymistä). Hyppyyn voisi lisäillä vähän grafiikkaa, kieltämättä se on vähän tönkkö. Itse en kyllä näe ongelmaa taustan erottamisessa.. Saattaa olla näytön kirkkaudesta kiinni mutta yritän kuitenkin kiinnittää tuohonkin huomiota.

Image
Nyt on animoitu liukuhihna ym. tehdassälää tehtynä.

EDIT:
Batlorder wrote:Unohdit sanoa, mitä W kirjain tekee ;)
Hah, unohtuipa näköjään tuokin testi-exeen. Keskeneräinen aaltoefekti, joka ei näköjään toimi vielä liikkuvan kameran kanssa. ;)
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
User avatar
Ilkka
Active Member
Posts: 201
Joined: Mon Oct 08, 2007 8:01 am

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by Ilkka »

Miten saat noi kaikki näkymään tavallisen pienenä? Mul kaikki suuurentuu ku käynistän pelini. :?
Image
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by Ozcar »

Ehkäpä ruuvaamalla resoluutiota hieman ylöspäin ;)?

Hienolta näyttää ruutukuvien perusteella, mutta mokkulasurffaaja ei pääse moista herkkua kokeilemaan. Näitä upean grafiikan pelejä putkahtelee aina vähän väliä esiin, ja ovat aina maukasta katseltavaa. Toivottavasti pelin muutkin osa-alueet tukevat grafiikkaa, sillä olisi sääli, jos pingviinin eeppinen matka tyssäisi kuraiseen fysiikkaan tai muuhun vastaavaan. Mutta lupaavalta näyttää, KUTGW.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by CCE »

Jospa selventäisin kokemuksiani kuvalla, otin vapauden muokata screenshottiasi, vasemmalla puolella editoitu ja oikealla alkuperäinen.
Image
Aivan, ero ei ole suuri, tummensin vain hieman taustatiilien highlighteja, mutta mielestäni se helpottaa tilejen luettavuutta.
Tehdasosastolla nämä käveltävät tasot erottuvatkin taustasta mukavasti harmaalla värillään.
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by Harakka »

Värikäs wrote:Miten saat noi kaikki näkymään tavallisen pienenä? Mul kaikki suuurentuu ku käynistän pelini. :?
Kuten Ozcar sanoi, suurentamalla resoluutiota. Peli pyörii 800*600px koko näytön tilassa, jolloin grafiikat ovat näytön natiiviresoluutiosta riippuen enemmän tai vähemmän venytetyt suuremmaksi. Valitsin resoluution koska tässä näytöllä on mielestäni sopiva määrä tavaraa kerralla ja peli pyörii sopivan sulavasti (lukuunottamatta sade-efektistä aiheutuvia pätkimisiä joillakin koneilla).
CCE wrote:Jospa selventäisin kokemuksiani kuvalla, otin vapauden muokata screenshottiasi, vasemmalla puolella editoitu ja oikealla alkuperäinen.
Image
Aivan, ero ei ole suuri, tummensin vain hieman taustatiilien highlighteja, mutta mielestäni se helpottaa tilejen luettavuutta.
Tehdasosastolla nämä käveltävät tasot erottuvatkin taustasta mukavasti harmaalla värillään.
Aa, kiitos! Tästä oli hyötyä. Teenpä samat säädöt tilesetin tiileille, noin grafiikka tosiaan näyttää paremmalta.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by MaGetzUb »

Tuossa äskeen kun pläräsin projektit ketjua, ja huamasin tämän topicin -> latasin sen paketin niin erroria pukkas. :? Mistäköhän johtuu? :O
Offina: toivottavasti tämä ei oo liian vanha viästiketju. :D
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by Harakka »

Ei ole todellakaan liian vanha topicci. :D Projekti on edelleen ajankohtainen mutta työtahti on tosiaan pakosti hidastunut kuten ekassa viestissä uumoilinkin - lukio ja harrastukset eivät jätä hirveästi aikaa ja varsinkaan jaksamista koodaamiselle. Ja itse kysymykseen, testasin ja paketti toimii minulla normaalisti. Kokeile ladata uudestaan, jospa yhteydessä oli joku ongelma ja paketista jäi bittejä välistä? Peli käyttää 800*600px fullscreen-tilaa, sen pitäisi toimia käytännössä kaikilla näytöillä mutta jos jonkun oikein harvinaisen paneelin omistat saattaa sekin heittää erroria. Muuta konekohtaista muuttujaa pelissä ei pitäisi olla.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by MaGetzUb »

Sainpas ladattua. Hienoltahan se näytti grafiikat oli hienot. Millä ohjelmalla teit ne grafiikat? :D
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Sami345
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Fri Aug 31, 2007 4:52 pm
Contact:

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by Sami345 »

Hienolta näyttää. Vaihda tosiaan se hypynaloitusääni. Laita tuplahyppy niin, että sen pingviinin ei tarvi olla nousemassa. Voisitko kertoa, saadaanko pian seuraavaa versiota?
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla

Post by Harakka »

programmer of DSG wrote:Sainpas ladattua. Hienoltahan se näytti grafiikat oli hienot. Millä ohjelmalla teit ne grafiikat? :D
Kiitos. :) Piirrän grafiikat Gimpillä ilman sen kummempia kustomointeja. Ihan perus 1px kynä käytössä.
Sami345 wrote:Hienolta näyttää. Vaihda tosiaan se hypynaloitusääni. Laita tuplahyppy niin, että sen pingviinin ei tarvi olla nousemassa. Voisitko kertoa, saadaanko pian seuraavaa versiota?
Kiitokset myös. Ääni voidaan pistää vaihtoon, noita sampleja onkin jo kasa valmiiksi äänitettynä. Tuplahypyn taidan pitää tällaisena mutta kokeilen miltä se tuntuisi sellaisena kuin ehdotit - vielä ei ole liian myöhäistä muuttaa systeemiä. ;) Uudesta versiosta en todellakaan voi lupailla ajankohtaa, mutta voin kyllä jonkunnäköistä teaseria pistää tulemaan kun on taas tarpeeksi paljon näytettävää. Ikävä kyllä peli etenee nyt paljon hitaammin kuin kesälomalla (syyt arvattavissa).. Innostusta riittä kyllä edelleen.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Post Reply