Notepad++ CoolBasic -editorina

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
nixe
Newcomer
Posts: 21
Joined: Tue Aug 28, 2007 5:47 pm
Location: Haapavesi
Contact:

Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by nixe »

Elikkä tässäpä nyt vähän ohjeistusta miten Notepad++:sta saa varsin toimivan CB-editorin. Ohessa kuva miten homma toimii käytännössä. Image

HUOM! tiedostojen muokkaamiseen ei kannata käyttää Notepad++:aa, koska tällöin muokkauksia ei tallenneta.
  1. Asenna Notepad++ ja käytä se käynnissä (luo windows profiilille tarvittavat tiedostot)
  2. Mene kansioon %APPDATA%\Notepad++ . Pitäisi toimia suoraan kun kopioi tuon osoiteriville. Normaalissa XP-asennuksessa kansio C:\Documents and Settings\kayttajannimi\Application Data\Notepad++
  3. Muokkaa tiedostoa userDefineLang.xml, ja lisää sinne <NotepadPlus> -tagien sisään alla (koodi 1) olevat tiedot.
  4. Muokkaa tiedostoa shortcuts.xml, ja lisää sinne <UserDefinedCommands> -tagien sisään alla (koodi 2) olevat tiedot.
  5. Nyt kun käynnistät Notepad++:n ja avaat .cb -tiedoston, pitäisi ohjelman automaattisesti tunnistaa kieleksi CoolBasic. Kielen voi myös valita valikosta Kieli -> CoolBasic (alareunassa). Koodia voit kääntää ja suorittaa menemällä Suorita -> Käännä CB-koodi, tai Suorita -> Suorita CB-koodi, tai painamalla näppäinyhdistelmää alt + shift + F5alt + shift + F6
Koodi 1. Lisää tiedostoon userDefineLang.xml

Code: Select all

    <UserLang name="CoolBasic" ext="cb">
        <Settings>
            <Global caseIgnored="yes" />
            <TreatAsSymbol comment="no" commentLine="yes" />
            <Prefix words1="yes" words2="no" words3="no" words4="no" />
        </Settings>
        <KeywordLists>
            <Keywords name="Delimiters">"00"00</Keywords>
            <Keywords name="Folder+"></Keywords>
            <Keywords name="Folder-"></Keywords>
            <Keywords name="Operators">- ! " # $ % & ( ) * , . / : ; ? ^ + < = ></Keywords>
            <Keywords name="Comment">1remstart 2remend 0&apos;</Keywords>
            <Keywords name="Words1">abs acos addtext after animationheight animationplaying animationwidth as asc asin atan before bin box boxoverlap calldll cameraangle camerafollow camerapick camerax cameray centertext chdir chr circle cleararray clearcollisions clearkeys clearmouse clearobjects cleartext clonecameraorientation clonecameraposition cloneimage cloneobject cloneobjectorientation cloneobjectposition closefile closeinput cls clscolor collisionangle collisionx collisiony color commandline const converttointeger converttotype copybox copyfile cos countcollisions countwords crc32 currentdir curveangle curvevalue data date decrypt defaultmask defaultvisible delete deletefile deletefont deleteimage deletememblock deleteobject deletesound dim distance distance2 dot downkey drawanimation drawgame drawghostimage drawimage drawimagebox drawscreen drawtoimage drawtoscreen drawtoworld each editmap else elseif encrypt end endif endsearch eof errors escapekey execute exit field fileexists fileoffset filesize findfile first flip float for fps framelimit function getangle getangle2 getcollision getexename getkey getmap getmap2 getmouse getpixel getpixel2 getrgb getword gfxmodeexists ghostobject global gosub goto gotosavedlocation hex hotspot if image imageheight imagescollide imagesoverlap imagewidth include index initobjectlist input insert instr int isdirectory keydown keyhit keyup last left leftkey len line loadanimimage loadanimobject loadfont loadimage loadmap loadobject loadprogram loadsound locate lock log log10 logical loopobject lower lset lstanimation lstbasic lstcamera lsteffects lstfile lstgraphics lstimage lstinput lstmap lstmath lstmem lstobject lstsound lststring lstsystem lsttext makedir makeemitter makeerror makeimage makemap makememblock makeobject makeobjectfloor mapheight mapwidth maskimage maskobject max memblocksize memcopy mid min mirrorobject mod mousedown mousehit mousemovex mousemovey mousemovez mouseup mousewx mousewy mousex mousey mousez movecamera moveobject nextobject new objectangle objectfloat objectframe objectinteger objectlife objectorder objectpick objectpickable objectplaying objectrange objectsight objectsizex objectsizey objectsoverlap objectstring objectx objecty opentoedit opentoread opentowrite ellipse paintobject particleanimation particleemission particlemovement peekbyte peekfloat peekint peekshort pickcolor pickedangle pickedobject pickedx pickedy pickimagecolor pickimagecolor2 pixelpick playanimation playobject playsound pointcamera pointobject pokebyte pokefloat pokeint pokeshort positioncamera positionmouse positionobject print putpixel putpixel2 rand randomize read readbyte readfloat readint readline readshort readstring redim repeat replace resetobjectcollision resizeimage resizememblock restore return right rightkey rnd rotatecamera rotateimage rotateobject rounddown roundup rset safeexit sar saveimage saveprogram screen screendepth screengamma screenheight screenpositionobject screenshot screenwidth seekfile select setfont setmap setsound settile setupcollision setwindow shl showmouse showobject shr sin smooth2d soundplaying sqrt startsearch stopanimation stopobject stopsound str string strinsert strmove strremove tan text textheight textwidth then time timer translatecamera translateobject trim turncamera turnobject type unlock until updategame upkey upper verticaltext wait waitkey waitmouse while wrapangle write writebyte writefloat writeint writeline writeshort writestring</Keywords>
            <Keywords name="Words2"></Keywords>
            <Keywords name="Words3"></Keywords>
            <Keywords name="Words4"></Keywords>
        </KeywordLists>
        <Styles>
            <WordsStyle name="DEFAULT" styleID="11" fgColor="000000" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="FOLDEROPEN" styleID="12" fgColor="000000" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="FOLDERCLOSE" styleID="13" fgColor="000000" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="KEYWORD1" styleID="5" fgColor="0000FF" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="KEYWORD2" styleID="6" fgColor="000000" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="KEYWORD3" styleID="7" fgColor="000000" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="KEYWORD4" styleID="8" fgColor="000000" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="COMMENT" styleID="1" fgColor="808080" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="2" />
            <WordsStyle name="COMMENT LINE" styleID="2" fgColor="808080" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="2" />
            <WordsStyle name="NUMBER" styleID="4" fgColor="B75B00" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="OPERATOR" styleID="10" fgColor="0B607B" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="DELIMINER1" styleID="14" fgColor="00A400" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="DELIMINER2" styleID="15" fgColor="000000" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="DELIMINER3" styleID="16" fgColor="000000" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
        </Styles>
    </UserLang>
Koodi 2. Lisää tiedostoon shortcuts.xml. Vaihda C:\Program Files\CoolBasic\cb.exe omaa asennustasi vastaavaksi.

Code: Select all

<Command name="K&#xE4;&#xE4;nn&#xE4; CB-koodi" Ctrl="no" Alt="yes" Shift="yes" Key="116">"C:\Program Files\CoolBasic\cb.exe" "$(FULL_CURRENT_PATH)"</Command>
        <Command name="Suorita CB-koodi" Ctrl="no" Alt="yes" Shift="yes" Key="117">"$(NAME_PART).exe"</Command>
EDIT:

PÄIVITYS: Muokattu kääntämiseen ja suorittamiseen liittyviä linkkejä (koodi 2.)

Last edited by nixe on Wed Aug 06, 2008 2:45 pm, edited 1 time in total.
p33l0mp1 kuin k0ulul41n3n
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by valscion »

Aika mahtava! Suuret kiitokset :)
Vielä kun saisit jotenkin korjattua sen, ettei jokainen sana jossa lukee joku komennon osa, esimerkiksi data sanassa "ReadDataFromServer()" värjäytyisi. Samoin kommentit eivät toimi oikein: RemStart aloittaa kyllä kommentin mutta RemEnd ei näytä sitä lopettavan. Ongelmia on myös kahdella kautta-merkillä merkityillä kommenteilla; ne eivät näytä erilaisilta.
EDIT:

Huomasinkin ' merkillä kirjoitettavien kommenttien toimivan moitteettomasti, korjasin viestiä

cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
nixe
Newcomer
Posts: 21
Joined: Tue Aug 28, 2007 5:47 pm
Location: Haapavesi
Contact:

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by nixe »

OonSuomesta wrote:Aika mahtava! Suuret kiitokset :)
Vielä kun saisit jotenkin korjattua sen, ettei jokainen sana jossa lukee joku komennon osa, esimerkiksi data sanassa "ReadDataFromServer()" värjäytyisi. Samoin kommentit eivät toimi oikein: RemStart aloittaa kyllä kommentin mutta RemEnd ei näytä sitä lopettavan. Ongelmia on myös kahdella kautta-merkillä merkityillä kommenteilla; ne eivät näytä erilaisilta.
EDIT:

Huomasinkin ' merkillä kirjoitettavien kommenttien toimivan moitteettomasti, korjasin viestiä

Juu kommentit tosiaan värjätään vain ' -merkillä ja remstart/remend:llä. Vaikka // määritettäisiin kommentiksi ei Notepad++ tajua sitä, koska /-merkki löytyy myös operaattorilistalta ja näin ollen notepad värjää sen operaattorivärillä.
Notepad++:ssa on myös näköjään bugi tuon kommentin päättävän komennon suhteen, toimii vain jos kirjoitettu samalla tavalla kuin määritetty, eli kaikki kirjaimet pienellä. Pitänee tehdä bugiraportti heidän suuntaansa.
p33l0mp1 kuin k0ulul41n3n
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by valscion »

nixe wrote:Vaikka // määritettäisiin kommentiksi ei Notepad++ tajua sitä, koska /-merkki löytyy myös operaattorilistalta ja näin ollen notepad värjää sen operaattorivärillä.
Miksiköhän sitten esimerkiksi kielen ollessa PHP, / merkki värjätään operaattorina mutta // merkki aloittaa kommentoinnin ihan sujuvasti...
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
nixe
Newcomer
Posts: 21
Joined: Tue Aug 28, 2007 5:47 pm
Location: Haapavesi
Contact:

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by nixe »

OonSuomesta wrote:
nixe wrote:Vaikka // määritettäisiin kommentiksi ei Notepad++ tajua sitä, koska /-merkki löytyy myös operaattorilistalta ja näin ollen notepad värjää sen operaattorivärillä.
Miksiköhän sitten esimerkiksi kielen ollessa PHP, / merkki värjätään operaattorina mutta // merkki aloittaa kommentoinnin ihan sujuvasti...
En tarkalleen tiedä miten Php on määritetty Notepad++:ssa, koska se käyttää jollakin tavoin API-tietoja, yms... hienouksia määrityksissä.
p33l0mp1 kuin k0ulul41n3n
nixe
Newcomer
Posts: 21
Joined: Tue Aug 28, 2007 5:47 pm
Location: Haapavesi
Contact:

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by nixe »

PÄIVITYS: Muokattu kääntämiseen ja suorittamiseen liittyviä linkkejä (koodi 2.), koodit alkuperäisessä viestissä.
p33l0mp1 kuin k0ulul41n3n
Dande
Active Member
Posts: 193
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:30 pm

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by Dande »

Lisäsin tuohon nuo "folder"-ominaisuudet if-, type-, repeat-, while-, function- ja for-lohkoille. Tosin homma menee sekaisin yhdenrivin if-lauseista, mutta jos haluaa nii voihan tuon if-lauseen lohkotuksen ottaa pois:

Code: Select all

<UserLang name="CoolBasic" ext="cb">
        <Settings>
            <Global caseIgnored="yes" />
            <TreatAsSymbol comment="no" commentLine="yes" />
            <Prefix words1="no" words2="no" words3="no" words4="no" />
        </Settings>
        <KeywordLists>
            <Keywords name="Delimiters">"00"00</Keywords>
            <Keywords name="Folder+">type while repeat if function for</Keywords>
            <Keywords name="Folder-">EndType Wend Forever Until EndIf EndFunction Next</Keywords>
            <Keywords name="Operators">- # $ % ( ) * , . / : \ ^ + < = ></Keywords>
            <Keywords name="Comment">1remstart 1 2remend 2 0&apos; 0//</Keywords>
            <Keywords name="Words1">abs acos addtext after animationheight animationplaying animationwidth asc asin atan before bin box boxoverlap calldll cameraangle camerafollow camerapick camerax cameray centertext chdir chr circle cleararray clearcollisions clearkeys clearmouse clearobjects cleartext clonecameraposition cloneimage cloneobject cloneobjectorientation cloneobjectposition closefile closeinput cls clscolor collisionangle collisionx collisiony color commandline const converttointeger converttotype copybox copyfile cos countcollisions countwords crc32 currentdir curvevalue curveangle data date decrypt defaultmask defaultvisible delete deletefile deletefont deleteimage deletememblock deleteobject deletesound distance distance2 dot downkey drawanimation drawgame drawghostimage drawimage drawscreen drawimagebox drawtoimage drawtoscreen drawtoworld each editmap ellipse encrypt end endsearch eof errors escapekey execute exit fileexists fileoffset filesize findfile first flip float fps framelimit getangle getangle2 getcollision getexename getkey getmap getmap2 getmouse getpixel getpixel2 getrgb getword gfxmodeexists ghostobject gosub goto gotosavedlocation hex hotspot image imageheight imagescollide imagesoverlap imagewidth include initobjectlist input insert instr int isdirectory keydown keyhit keyup last left leftkey len line loadanimimage loadanimobject loadfont loadimage loadmap loadobject loadprogram loadsound locate lock log log10 logical loopobject lower lset makedir makeemitter makeerror makeimage makemap makememblock makeobject makeobjectfloor mapheight mapwidth maskimage maskobject max memblocksize memcopy mid min mirrorobject mod mousedown mousehit mousemovex mousemovey mousemovez mouseup mousewx mousewy mousex mousey mousez movecamera moveobject nextobject objectangle objectfloat objectframe objectinteger objectlife objectorder objectpick objectpickable objectplaying objectrange objectsight objectsizex objectsizey objectsoverlap objectstring objectx objecty opentoedit opentoread opentowrite paintobject particleanimation particleemission particlemovement peekbyte peekfloat peekint peekshort pickcolor pickedangle pickedx pickedy pickimagecolor pickimagecolor2 pixelpick playanimation playobject playsound pointcamera pointobject pokebyte pokefloat pokeint pokeshort positioncamera positionmouse positionobject print putpixel putpixel2 rand randomize read readbyte readfloat readint readline short readstring redim replace resetobjectcollision resizeimage resizememblock restore right rightkey md rotatecamera rotateimage rotateobject rounddown roundup rset safeexit sar saveimage saveprogram screen screendepth screengamma screenheight screenpositionobject screenshot screenwidth seekfile select setfont setmap setsound settile setupcollision setwindow shl showmouse showobject shr sin smooth2d soundplaying sqrt startsearch stopanimation stopobject stopsound str string strinsert strmove strremove tan text textheight textwidth time timer translatecamera translateobject trim turncamera turnobject unlock updategame upkey upper verticaltext wait waitkey waitmouse wrapangle write writebyte writefloat writeint writeline writeshort writestring</Keywords>
            <Keywords name="Words2">as dim else elseif field global new return then to</Keywords>
            <Keywords name="Words3"></Keywords>
            <Keywords name="Words4"></Keywords>
        </KeywordLists>
        <Styles>
            <WordsStyle name="DEFAULT" styleID="11" fgColor="000000" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="FOLDEROPEN" styleID="12" fgColor="0000FF" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="1" />
            <WordsStyle name="FOLDERCLOSE" styleID="13" fgColor="0000FF" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="1" />
            <WordsStyle name="KEYWORD1" styleID="5" fgColor="0000FF" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="KEYWORD2" styleID="6" fgColor="0000FF" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="1" />
            <WordsStyle name="KEYWORD3" styleID="7" fgColor="000000" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="KEYWORD4" styleID="8" fgColor="000000" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="COMMENT" styleID="1" fgColor="808080" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="2" />
            <WordsStyle name="COMMENT LINE" styleID="2" fgColor="808080" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="2" />
            <WordsStyle name="NUMBER" styleID="4" fgColor="B75B00" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="1" />
            <WordsStyle name="OPERATOR" styleID="10" fgColor="0B607B" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="DELIMINER1" styleID="14" fgColor="00A400" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="DELIMINER2" styleID="15" fgColor="000000" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
            <WordsStyle name="DELIMINER3" styleID="16" fgColor="000000" bgColor="FFFFFF" fontName="" fontStyle="0" />
        </Styles>
    </UserLang>
Minusta tämä helpottaa koodin muokkausta tosipaljon varsinkin pitkien koodien kanssa, kun voit pienemmät osalohkot vain minimoida yhden rivin pituisiksi
EDIT:

ja tässä vielä Auto-completion tiedosto. laita se <Notepadin asennuskansio>/Plugins/APIs/-kansioon nimellä CoolBasic.xml. Sen jälkeen voit notepad++:ssa aukaista auto-completion-valikon Ctrl+Space yhdistelmällä

Code: Select all

<?xml version="1.0" encoding="Windows-1252" ?>
<NotepadPlus>
	<AutoComplete>
		<Environment ignoreCase="yes" startFunc="(" stopFunc=")" paramSeparator="," terminal=";" />
		<KeyWord name="Abs" />
		<KeyWord name="Acos" />
		<KeyWord name="AddText" />
		<KeyWord name="After" />
		<KeyWord name="AnimationHeight" />
		<KeyWord name="AnimationPlaying" />
		<KeyWord name="AnimationWidth" />
		<KeyWord name="As" />
		<KeyWord name="Asc" />
		<KeyWord name="Asin" />
		<KeyWord name="Atan" />
		<KeyWord name="Before" />
		<KeyWord name="Bin" />
		<KeyWord name="Box" />
		<KeyWord name="BoxOverlap" />
		<KeyWord name="CallDLL" />
		<KeyWord name="CameraAngle" />
		<KeyWord name="CameraFollow" />
		<KeyWord name="CameraPick" />
		<KeyWord name="CameraX" />
		<KeyWord name="CameraY" />
		<KeyWord name="CenterYext" />
		<KeyWord name="ChDir" />
		<KeyWord name="Chr" />
		<KeyWord name="Circle" />
		<KeyWord name="ClearArray" />
		<KeyWord name="ClearCollisions" />
		<KeyWord name="ClearKeys" />
		<KeyWord name="ClearMouse" />
		<KeyWord name="ClearObjects" />
		<KeyWord name="ClearText" />
		<KeyWord name="CloneCameraPosition" />
		<KeyWord name="CloneImage" />
		<KeyWord name="CloneObject" />
		<KeyWord name="CloneObjectOrientation" />
		<KeyWord name="CloneObjectPosition" />
		<KeyWord name="CloseFile" />
		<KeyWord name="CloseInput" />
		<KeyWord name="Cls" />
		<KeyWord name="ClsColor" />
		<KeyWord name="CollisionAngle" />
		<KeyWord name="CollisionX" />
		<KeyWord name="CollisionY" />
		<KeyWord name="Color" />
		<KeyWord name="CommandLine" />
		<KeyWord name="Const" />
		<KeyWord name="ConvertToInteger" />
		<KeyWord name="ConvertToType" />
		<KeyWord name="CopyBox" />
		<KeyWord name="CopyFile" />
		<KeyWord name="Cos" />
		<KeyWord name="CountCollisions" />
		<KeyWord name="CountWords" />
		<KeyWord name="Crc32" />
		<KeyWord name="CurrentDir" />
		<KeyWord name="CurveValue" />
		<KeyWord name="CurveAngle" />
		<KeyWord name="Data" />
		<KeyWord name="Date" />
		<KeyWord name="Decrypt" />
		<KeyWord name="DefaultMask" />
		<KeyWord name="DefaultVisible" />
		<KeyWord name="Delete" />
		<KeyWord name="DeleteFile" />
		<KeyWord name="DeleteFont" />
		<KeyWord name="DeleteImage" />
		<KeyWord name="DeleteMemBlock" />
		<KeyWord name="DeleteObject" />
		<KeyWord name="DeleteSound" />
		<KeyWord name="Dim" />
		<KeyWord name="Distance" />
		<KeyWord name="Distance2" />
		<KeyWord name="Dot" />
		<KeyWord name="DownKey" />
		<KeyWord name="DrawAnimation" />
		<KeyWord name="DrawGame" />
		<KeyWord name="DrawGhostImage" />
		<KeyWord name="DrawImage" />
		<KeyWord name="DrawScreen" />
		<KeyWord name="DrawImageBox" />
		<KeyWord name="DrawToImage" />
		<KeyWord name="DrawToScreen" />
		<KeyWord name="DrawToWorld" />
		<KeyWord name="Each" />
		<KeyWord name="EditMap" />
		<KeyWord name="Ellipse" />
		<KeyWord name="Else" />
		<KeyWord name="ElseIf" />
		<KeyWord name="Encrypt" />
		<KeyWord name="End" />
		<KeyWord name="EndFunction" />
		<KeyWord name="EndIf" />
		<KeyWord name="EndSearch" />
		<KeyWord name="EndType" />
		<KeyWord name="EOF" />
		<KeyWord name="Errors" />
		<KeyWord name="EscapeKey" />
		<KeyWord name="Execute" />
		<KeyWord name="Exit" />
		<KeyWord name="Field" />
		<KeyWord name="FileExists" />
		<KeyWord name="FileOffset" />
		<KeyWord name="FileSize" />
		<KeyWord name="FindFile" />
		<KeyWord name="First" />
		<KeyWord name="Flip" />
		<KeyWord name="Float" />
		<KeyWord name="For" />
		<KeyWord name="Forever" />
		<KeyWord name="Fps" />
		<KeyWord name="FrameLimit" />
		<KeyWord name="Function" />
		<KeyWord name="GetAngle" />
		<KeyWord name="GetAngle2" />
		<KeyWord name="GetCollision" />
		<KeyWord name="GetExename" />
		<KeyWord name="GetKey" />
		<KeyWord name="GetMap" />
		<KeyWord name="GetMap2" />
		<KeyWord name="GetMouse" />
		<KeyWord name="GetPixel" />
		<KeyWord name="GetPixel2" />
		<KeyWord name="GetRGB" />
		<KeyWord name="GetWord" />
		<KeyWord name="GfxModeExists" />
		<KeyWord name="GhostObject" />
		<KeyWord name="Global" />
		<KeyWord name="Gosub" />
		<KeyWord name="Goto" />
		<KeyWord name="GotoSavedLocation" />
		<KeyWord name="Hex" />
		<KeyWord name="HotSpot" />
		<KeyWord name="If" />
		<KeyWord name="Image" />
		<KeyWord name="ImageHeight" />
		<KeyWord name="ImagesCollide" />
		<KeyWord name="ImagesOverlap" />
		<KeyWord name="ImageWidth" />
		<KeyWord name="Include" />
		<KeyWord name="InitObjectList" />
		<KeyWord name="Input" />
		<KeyWord name="Insert" />
		<KeyWord name="InStr" />
		<KeyWord name="Int" />
		<KeyWord name="IsDirectory" />
		<KeyWord name="KeyDown" />
		<KeyWord name="KeyHit" />
		<KeyWord name="KeyUp" />
		<KeyWord name="Last" />
		<KeyWord name="Left" />
		<KeyWord name="LeftKey" />
		<KeyWord name="Len" />
		<KeyWord name="Line" />
		<KeyWord name="LoadAnimImage" />
		<KeyWord name="LoadAnimObject" />
		<KeyWord name="LoadFont" />
		<KeyWord name="LoadImage" />
		<KeyWord name="LoadMap" />
		<KeyWord name="LoadObject" />
		<KeyWord name="LoadProgram" />
		<KeyWord name="LoadSound" />
		<KeyWord name="Locate" />
		<KeyWord name="Lock" />
		<KeyWord name="Log" />
		<KeyWord name="Log10" />
		<KeyWord name="Logical" />
		<KeyWord name="LoopObject" />
		<KeyWord name="Lower" />
		<KeyWord name="Lset" />
		<KeyWord name="MakeDir" />
		<KeyWord name="MakeEmitter" />
		<KeyWord name="MakeError" />
		<KeyWord name="MakeImage" />
		<KeyWord name="MakeMap" />
		<KeyWord name="MakeMEMBlock" />
		<KeyWord name="MakeObject" />
		<KeyWord name="MakeObjectFloor" />
		<KeyWord name="MapHeight" />
		<KeyWord name="MapWidth" />
		<KeyWord name="MaskImage" />
		<KeyWord name="MaskObject" />
		<KeyWord name="Max" />
		<KeyWord name="MEMBlockSize" />
		<KeyWord name="MEMCopy" />
		<KeyWord name="Mid" />
		<KeyWord name="Min" />
		<KeyWord name="MirrorObject" />
		<KeyWord name="Mod" />
		<KeyWord name="MouseDown" />
		<KeyWord name="MouseHit" />
		<KeyWord name="MouseMoveX" />
		<KeyWord name="MouseMoveY" />
		<KeyWord name="MouseMoveZ" />
		<KeyWord name="MouseUp" />
		<KeyWord name="MouseWX" />
		<KeyWord name="MouseWY" />
		<KeyWord name="MouseX" />
		<KeyWord name="MouseY" />
		<KeyWord name="MouseZ" />
		<KeyWord name="MoveCamera" />
		<KeyWord name="MoveObject" />
		<KeyWord name="New" />
		<KeyWord name="Next" />
		<KeyWord name="NextObject" />
		<KeyWord name="ObjectAngle" />
		<KeyWord name="ObjectFloat" />
		<KeyWord name="ObjectFrame" />
		<KeyWord name="ObjectInteger" />
		<KeyWord name="ObjectLife" />
		<KeyWord name="ObjectOrder" />
		<KeyWord name="ObjectPick" />
		<KeyWord name="ObjectPickable" />
		<KeyWord name="ObjectPlaying" />
		<KeyWord name="ObjectRange" />
		<KeyWord name="ObjectSight" />
		<KeyWord name="ObjectSizex" />
		<KeyWord name="ObjectSizey" />
		<KeyWord name="ObjectsOverlap" />
		<KeyWord name="ObjectString" />
		<KeyWord name="ObjectX" />
		<KeyWord name="ObjectY" />
		<KeyWord name="OpenToEdit" />
		<KeyWord name="OpenToRead" />
		<KeyWord name="OpenToWrite" />
		<KeyWord name="PaintObject" />
		<KeyWord name="ParticleAnimation" />
		<KeyWord name="ParticleEmission" />
		<KeyWord name="ParticleMovement" />
		<KeyWord name="PeekByte" />
		<KeyWord name="PeekFloat" />
		<KeyWord name="PeekInt" />
		<KeyWord name="PeekShort" />
		<KeyWord name="PickColor" />
		<KeyWord name="PickedAngle" />
		<KeyWord name="PickedX" />
		<KeyWord name="PickedY" />
		<KeyWord name="PickImageColor" />
		<KeyWord name="PickImageColor2" />
		<KeyWord name="PixelPick" />
		<KeyWord name="PlayAnimation" />
		<KeyWord name="PlayObject" />
		<KeyWord name="PlaySound" />
		<KeyWord name="PointCamera" />
		<KeyWord name="PointObject" />
		<KeyWord name="PokeByte" />
		<KeyWord name="PokeFloat" />
		<KeyWord name="PokeInt" />
		<KeyWord name="PokeShort" />
		<KeyWord name="PositionCamera" />
		<KeyWord name="PositionMouse" />
		<KeyWord name="PositionObject" />
		<KeyWord name="Print" />
		<KeyWord name="PutPixel" />
		<KeyWord name="PutPixel2" />
		<KeyWord name="Rand" />
		<KeyWord name="Randomize" />
		<KeyWord name="Read" />
		<KeyWord name="ReadByte" />
		<KeyWord name="ReadFloat" />
		<KeyWord name="ReadInt" />
		<KeyWord name="ReadLine" />
		<KeyWord name="Short" />
		<KeyWord name="ReadString" />
		<KeyWord name="ReDim" />
		<KeyWord name="Repeat" />
		<KeyWord name="Replace" />
		<KeyWord name="ResetObjectCollision" />
		<KeyWord name="ResizeImage" />
		<KeyWord name="ResizeMEMBlock" />
		<KeyWord name="Restore" />
		<KeyWord name="Return" />
		<KeyWord name="Right" />
		<KeyWord name="RightKey" />
		<KeyWord name="RotateCamera" />
		<KeyWord name="RotateImage" />
		<KeyWord name="RotateObject" />
		<KeyWord name="RoundDown" />
		<KeyWord name="RoundUp" />
		<KeyWord name="Rset" />
		<KeyWord name="SafeExit" />
		<KeyWord name="SAR" />
		<KeyWord name="SaveImage" />
		<KeyWord name="SaveProgram" />
		<KeyWord name="Screen" />
		<KeyWord name="ScreenDepth" />
		<KeyWord name="ScreenGamma" />
		<KeyWord name="ScreenHeight" />
		<KeyWord name="ScreenPositionObject" />
		<KeyWord name="Screenshot" />
		<KeyWord name="ScreenWidth" />
		<KeyWord name="SeekFile" />
		<KeyWord name="Select" />
		<KeyWord name="SetFont" />
		<KeyWord name="SetMap" />
		<KeyWord name="SetSound" />
		<KeyWord name="SetTile" />
		<KeyWord name="SetupCollision" />
		<KeyWord name="SetWindow" />
		<KeyWord name="SHL" />
		<KeyWord name="ShowMouse" />
		<KeyWord name="ShowObject" />
		<KeyWord name="SHR" />
		<KeyWord name="Sin" />
		<KeyWord name="Smooth2D" />
		<KeyWord name="SoundPlaying" />
		<KeyWord name="Sqrt" />
		<KeyWord name="StartSearch" />
		<KeyWord name="StopAnimation" />
		<KeyWord name="StopObject" />
		<KeyWord name="StopSound" />
		<KeyWord name="Str" />
		<KeyWord name="String" />
		<KeyWord name="StrInsert" />
		<KeyWord name="StrMove" />
		<KeyWord name="StrRemove" />
		<KeyWord name="Tan" />
		<KeyWord name="Text" />
		<KeyWord name="TextHeight" />
		<KeyWord name="TextWidth" />
		<KeyWord name="Time" />
		<KeyWord name="Timer" />
		<KeyWord name="Then" />
		<KeyWord name="To" />
		<KeyWord name="TranslateCamera" />
		<KeyWord name="TranslateObject" />
		<KeyWord name="Trim" />
		<KeyWord name="TurnCamera" />
		<KeyWord name="TurnObject" />
		<KeyWord name="Type" />
		<KeyWord name="Unlock" />
		<KeyWord name="Until" />
		<KeyWord name="UpdateGame" />
		<KeyWord name="UpKey" />
		<KeyWord name="Upper" />
		<KeyWord name="VerticalText" />
		<KeyWord name="Wait" />
		<KeyWord name="WaitKey" />
		<KeyWord name="WaitMouse" />
		<KeyWord name="Wend" />
		<KeyWord name="While" />
		<KeyWord name="WrapAngle" />
		<KeyWord name="Write" />
		<KeyWord name="WriteByte" />
		<KeyWord name="WriteFloat" />
		<KeyWord name="WriteInt" />
		<KeyWord name="WriteLine" />
		<KeyWord name="WriteShort" />
	</AutoComplete>
</NotepadPlus>
[/edit]
nixe
Newcomer
Posts: 21
Joined: Tue Aug 28, 2007 5:47 pm
Location: Haapavesi
Contact:

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by nixe »

Nonii hyvä että joku hoksas tuonkin rakentaa... Seuraavaksi sitten projektiksi CBdoc (kts. phpdoc ja javadoc), lähinnä siis dokumentaatio miten toimii/käytetään, itse ainakin huomannut että varsin hyvä ja havainnollinen tapa kommentoida koodit.
p33l0mp1 kuin k0ulul41n3n
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by SPuntte »

Hienoa, että jaksatte tällaisia tehdä. Näin pienenä huomautuksena, että varattu sana "Integer" puuttu tästä, kuten myös CB:n omasta IDE:stä tosin. Tehkää siis tästä äkkiä parempi kuin alkuperäisestä ;)
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
User avatar
Ilkka
Active Member
Posts: 201
Joined: Mon Oct 08, 2007 8:01 am

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by Ilkka »

Ihan hyvä. Vielä kallistun Cb:n oman editorin puoleen. ;)

EDIT: 50 Viesti. En oo enää NewComer , Yéeees... :P
Image
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by SPuntte »

CB:n oma editori ei toimi (ainakaan minulla) winen yli Ubuntussa (8.10), mutta itse kääntäjä ja ainakin kaikki tähän mennessä kokeillut CB-ohjelmat pyörivät, kuten myös tämä NP++, joten Linukan puolella CB:llä koodaus onnistuu (tosin vähän hitaasti ja kökösti, mutta silti) Tälläkin tavalla, miten tässä esitetään.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by esa94 »

Mitä erroria heittää, jos mitään?
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by SPuntte »

Päätteen tulosteet alapuolella. Itse editoriin ilmestyvät valikot ja osa työkalupalkin nappeja kunnes ohjelma vain kaatuu.

Code: Select all

*****@************:~/.wine/drive_c/Ohjelmatiedostot/CoolBasic$ wine CBEditor.exe
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon invalid image list
fixme:atl:AtlAxWinInit semi-stub
fixme:shdocvw:PersistStreamInit_InitNew (0x137808)
fixme:atl:OleClientSite_ShowObject (0x137910) - stub
fixme:atl:OleInPlaceFrame_EnableModeless (0x137910, 0) - stub
fixme:urlmon:URLMonikerImpl_BindToObject use running object table
fixme:win:WIN_CreateWindowEx Parent is HWND_MESSAGE
fixme:atl:OleInPlaceFrame_SetStatusText (0x137910, L"") - stub
fixme:shdocvw:bind_to_object BindToObject failed: 80004005
fixme:atl:OleInPlaceFrame_EnableModeless (0x137910, 1) - stub
fixme:win:LockWindowUpdate (0x10024), partial stub!
wine: Unhandled page fault on read access to 0x00000004 at address 0x4 (thread 0009), starting debugger...
EDIT:

Menee offtopiciksi, ei jatketa tätä yhtään ylimääräistä.

CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 4:53 pm

Notepad++ --> C++

Post by Jani »

nyt kun on tehty näitä NP++ --> CB, niin osaisiko ja voisiko joku tehdä Notepad++ --> C++?

Eli voi kääntä C++: saa Notepad++: ssalla.
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by phons »

Siinähän on suoraan semmoinen tuki, että voi koodata C:tä tai C++:aa. Ainakin uusimassa versiossa joka minulla tällä hetkellä on. Tai no ei suoranaisesti voi kääntä(nyt kun luin viestisi uudelleen). Suosittelen silti käyttämään vaikaa Dev-C++:aa C++ koodaukseen tai parempi on CodeBlocks koska siinä on näitä Ogreja ja Irrlichtejä sun muita. Siten on tietysti Visula C++ jota en ole kokeillut.
Image
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 4:53 pm

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by Jani »

phons wrote:Siinähän on suoraan semmoinen tuki, että voi koodata C:tä tai C++:aa. Ainakin uusimassa versiossa joka minulla tällä hetkellä on. Tai no ei suoranaisesti voi kääntä(nyt kun luin viestisi uudelleen). Suosittelen silti käyttämään vaikaa Dev-C++:aa C++ koodaukseen tai parempi on CodeBlocks koska siinä on näitä Ogreja ja Irrlichtejä sun muita. Siten on tietysti Visula C++ jota en ole kokeillut.
Käytössä: Dev-C++.
Mikä se CodeBlocks on?
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by esa94 »

Jani wrote:
phons wrote:Siinähän on suoraan semmoinen tuki, että voi koodata C:tä tai C++:aa. Ainakin uusimassa versiossa joka minulla tällä hetkellä on. Tai no ei suoranaisesti voi kääntä(nyt kun luin viestisi uudelleen). Suosittelen silti käyttämään vaikaa Dev-C++:aa C++ koodaukseen tai parempi on CodeBlocks koska siinä on näitä Ogreja ja Irrlichtejä sun muita. Siten on tietysti Visula C++ jota en ole kokeillut.
Käytössä: Dev-C++.
Mikä se CodeBlocks on?
Samantyyppinen IDE.
apuuu

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by apuuu »

missä notepad++ versiossa toi toimii????????? en löydä serDefineLang.xml enkä myöskään
shortcuts.xml voisko joku kertoo sen nii pääsisin kokeilee!!!!
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by Zero »

Niin kuin alkuperäisessä postissa sanotaan:

Jos käytät Windows XP, on polku seuraava:
C:\Documents and Settings\kayttajannimi\Application Data\Notepad++

Jos taas käytät Windows Vistaa, on polku:
C:\Users\kayttajannimi\AppData\Roaming\Notepad++

Helpoimmalla pääset, kun avaat Käynnistä-valikosta "Suorita" (tai painat näppäimistöltä <Windows> + "R"), ja kirjoitat %appdata%

Huomaa, että userDefineLang.xml ei ole olemassa ennen kuin olet luonut Notepad++:lla oman User Defined -kielen. Jos haluat kuitenkin luoda sen käsin, tee seuraavaa:

1. Luo uusi tyhjä tiedosto userDefineLang.xml, avaa se Notepad++:an ulkopuoliseen editoriin, esimerkiksi Windowsin muistioon. Varmistu, ettei Notepad++ ole käynnissä
2. Kirjoita rivit:

Code: Select all

<NotepadPlus>
</NotepadPlus>
3. Copy-pasteta Nixen alkuperäispostista Koodi1 noiden tagien väliin
4. Tallenna ja käynnistä Notepad++. Kieli on ilmestynyt Language-valikon alareunaan
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
kiitti

Re: Notepad++ CoolBasic -editorina

Post by kiitti »

nyt toimii :D !! ihan hieno viritelmä toi on! mutta kyllä minä vieläkin pidän enemmän coolbasicista :|
Post Reply