Page 1 of 4

Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Mon Aug 27, 2007 8:52 pm
by Dibalo
Yay!

Pitäähän sitä saada näille uusille foorumeillekin hieman täytettä. Uskoisin, että tämä asia kiinnostaa kaikkia, minut mukaan lukien, hyvin paljon: Miltä näyttää CoolBasicin tulevaisuus? Tähän osaa vain Zero vastata. Siispä esittäkäämme hänelle kysymyksiä tässä topicissa. :D

Itseäni kiinnostaa hyvin paljon se millä tavalla CBA:ta aletaan kehittämään. Onko kehityksessä pääprioriteettinä tulkin, kääntäjän vaiko editorin kehittäminen? Millä tavalla kieltä aletaan kehittää? Millaiset asiat aiotaan toteuttaa tulevaan kieleen ensimäiseksi ja mihin panostetaan vasta myöhemmässä vaiheessa? Entä DevTiimin asema tulevassa kehittelyssä? Milloin DevTiimi astuu virkaansa? Suoritetaanko uusi DevTiimin valinta vai jatketaanko entisellä? Sekä vielä viimeinen ja tärkein kysymys: Onko jotain jo valmiina vai aloitetaanko aivan puhtaalta pöydältä? :)

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Mon Aug 27, 2007 10:22 pm
by regalis
Tuleeko CBA:sta ilmainen, vai maksullinen? Itse ainakin maksaisin mielelläni siitä vaikka 20-30 €. Tosin maksullisuus saattaa hieman vähentää CBA:n suosiota. Nytkään käyttäjiä ei ole mitenkään erityisen paljon, ja maksullisuus saattaa olla aika suuri este aloitteleville pelintekijöille.

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Mon Aug 27, 2007 10:26 pm
by temu92
regalis wrote:Tuleeko CBA:sta ilmainen, vai maksullinen? Itse ainakin maksaisin mielelläni siitä vaikka 20-30 €. Tosin maksullisuus saattaa hieman vähentää CBA:n suosiota. Nytkään käyttäjiä ei ole mitenkään erityisen paljon, ja maksullisuus saattaa olla aika suuri este aloitteleville pelintekijöille.
Suunnitelminahan oli että itse CBA olisi ilmainen mutta sitten 3D ominaisuudet saisi mukaan 20€. Ei mikään paha summa siitä mitä zero on meille tehnyt :D

Ja kannatan sitä että ehkä tehdään uusi äänestys/devteam valinta jotta myös uudet (mahdolliset pr00t) pääsee kanssa mukaan :shock:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Mon Aug 27, 2007 10:28 pm
by Kelli
Ensimmäisenä tulee mieleen, että millä tavalla vanhan cb:n koodi sopii cba:han (tai mikä siitä nyt tuleekaan), vai joutuuko muuttamaan rankalla kädellä? Ajattelin vaan, että uskaltaako mitään pikku projektista isompaa alkaa kehittelemään, kun kummiskin tässä joskus tulee parempi?

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Mon Aug 27, 2007 11:11 pm
by Jare
Kelli wrote:Ensimmäisenä tulee mieleen, että millä tavalla vanhan cb:n koodi sopii cba:han (tai mikä siitä nyt tuleekaan), vai joutuuko muuttamaan rankalla kädellä? Ajattelin vaan, että uskaltaako mitään pikku projektista isompaa alkaa kehittelemään, kun kummiskin tässä joskus tulee parempi?
Itse ainakin uskaltaisin. Voi olla että isonkin projektin saa valmiiksi nykyisellä CB:llä ennen kuin CBA tulee. Ja itse ainakin olen valmis viettämään jokusen tunnin vanhan koodin kääntämiseksi uudelle syntaksille ja sitten kenties vielä muutama tunti lisää erinäisten vikojen selvittelemiseen (jotka voivat johtua esim. komentojen muuttuneista toimintatavoista).

Puhettahan on ollut että kieli muuttuisi oliopohjaiseksi, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että joka ikisen rivin minkä nykyisellä CB:llä kirjoitat, joudut muotoilemaan uudelleen jos haluat kääntää ohjelmasi CBA:lle. Esim. "MoveObject Auto, 10" muuttuisi ehkäpä muotoon "Auto.Move 10". Eli koodin tunnistaa edelleen "samaksi" ja useissa kohdissa luulisi pääsevän vain tällaisella muodon muutoksella. Näin olen ymmärtänyt.

Itseäni kiinnostaisi tietää nimen omaan se, mitä kaikkea on saatu aikaan 4.12.2005 - 27.8.2007 välisenä aikana. Eli onko CBA:sta jokin pieni pohja jo valmiina tai suunniteltuna? Tarkempaa tietoa tännepäin nykyisestä tilanteesta, jos saan pyytää. Kiitos. :)

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Mon Aug 27, 2007 11:28 pm
by Ilmuri
Muistaakseni Zero oli saanut väsättyä jonkinlaisen pikkutulkin (nopea ja toimiva kuitenkin) ennen kuin WoW otti vallan. Mitään oikeasti käyttökelpoista en itse odota tämän vuoden puolelle. Vanhoilla foorumeilla oli itse kielelle melko karkeat linjaukset valmiina.

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Mon Aug 27, 2007 11:34 pm
by koodaaja
Niin, kai tästä uudesta värkistä jotain oli valmiina.. Suunnitelmia ainakin. Mutta olisi tosiaan kiva tietää, mitä on ja mitä ei. Tuskinpa tänä vuonna mitään käyttökelpoista tulee (?), mutta ehkä jo ennen ensi kesää?

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Tue Aug 28, 2007 2:50 am
by Misthema
Dibalo wrote:Itseäni kiinnostaa hyvin paljon se millä tavalla CBA:ta aletaan kehittämään. Onko kehityksessä pääprioriteettinä tulkin, kääntäjän vaiko editorin kehittäminen? Millä tavalla kieltä aletaan kehittää? Millaiset asiat aiotaan toteuttaa tulevaan kieleen ensimäiseksi ja mihin panostetaan vasta myöhemmässä vaiheessa? Entä DevTiimin asema tulevassa kehittelyssä? Milloin DevTiimi astuu virkaansa? Suoritetaanko uusi DevTiimin valinta vai jatketaanko entisellä? Sekä vielä viimeinen ja tärkein kysymys: Onko jotain jo valmiina vai aloitetaanko aivan puhtaalta pöydältä? :)
Tämä kiinnostaisi DevTeam:n jäsenenä minuakin. Luulenpa ettei aivan puhtaalta pöydältä lähdetä liikenteeseen, vaan Zerolla saattaa olla jonkinlaisia viritelmiä, kuten pikkutulkki, josta Ilmuri mainitsi.

Ja tosiaan, ensinmäisenä tahtoisin tietää, koska DevTeam astuu virkaansa.

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Tue Aug 28, 2007 8:49 am
by Nucreal
Toivon että Dev-teamille annettaisiin Coolbasicin sorsaa. :D Monet Dev-teamin jäsenistä ovat todella hyviä koodaamaan, (Mhh... Tietysti.) Niin heistä saattaisi olla hyvin paljon apua, että saataisiin Betaa liikkeelle nopeasti. :)

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Tue Aug 28, 2007 9:47 am
by Astigma
Zerolle lienee jonkinlainen suunnitelma tästä eteenpäin. Se mitä minusta CB tarvitsisi on uusi motivoitunut ja osaava DevTeam ja kunnollisen projektisuunnitelman alustavalla aikataululla ja kunnollisella määrittelyosiolla. Täytyisi määritellä ominaisuudet prioriteetteineen ja luoda jonkinlainen suunnitelma miten paljon vastuuta jaetaan DevTeamille ja miten paljon Zero haluaa itse tehdä. CB-porukasta löytyy paljon taitoa ja sitä kannattaisi hyödyntää, mutta nykyinen DevTeam on aivan liian hajanainen ja mielestäni joukon ei tarvitsisi olla niin suuri mitä se nykyisellään on.

Osa-alueita, joissa DevTeam voisi varmasti auttaa, ovat mm. testaus (lähinnä järjestelmätestaus), kotisivut (päivitys, ylläpito, uudet sivut?), dokumentointi, tarkastukset (katselmointi), graafinen suunnittelu, tiedotus, koodaus (editori ja muut oheisjärjestelmät) ja ohjeen kirjoittaminen/kääntäminen. Ideoiden heittämistä varten tuskin ketään tarvitaan DevTeamiin, sillä ideat ja korjausehdotukset tulevat varmasti perille ilman DevTeamiin kuulumistakin. Nykyiselläänhän DevTeamiin kuuluu paljon ihmisiä, jotka heittelevät vain ideoita.

Kaikki kuitenkin riippuu Zerosta, että miten paljon hän on valmis jakamaan työtaakkaa muille. Vaikka jonkinlainen nykyistä paremmin mukana pysyvä ja intensiivisempi DevTeam perustettaisiin, niin Zero olisi kuitenkin "projektipäällikkö" ja asiat tehtäisiin kuten hän haluaa. Jokatapauksessa tahtoisin DevTeamille suurempaa roolia ja Zeron ehdottomasti kannattaisi kuunnella heitä, sillä ohjelmistokehitys ei ole sitä, että joku koodaa pimeässä kellarissa softan ja laittaa sen ulos, vaan se on myös palautteen kuuntelemista ja käsittelemistä. Olipa Zero itse mitä mieltä tahansa, tämä on kuitenkin minun mielipide.

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Tue Aug 28, 2007 10:00 am
by Skapth
Olin itsekin jäsenenä devteamissa, mutta aika iso osa asioista on päässyt unohtumaan. Tosiaan kaikki asiat pitäisi ensin kertailla, ennen kuin paljon muuta ideoinnin lisäksi pystyy tekemään. Olen myös samaa mieltä, että devteamin ei tarvitsisi olla älyttömän iso. Tehtäviä tosiaan voisi jakaa ja tavallisetkin käyttäjät pystyvät lähettämään ideoita ja muita ehdotuksia.

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Tue Aug 28, 2007 10:59 am
by anttipanda
Ydinkehitykseen varmaan joku 3-5 ihmistä sovellusta kohden olisi ihan passeli. Yksi tekninen leadi kullakin, ja zero tietysti pääleadi. Jos menee tuota paljon isommaksi, niin menee synkkaus ja jako niin vaikeaksi. En nyt ole perillä että mitä osasia uuteen CB:hen tähän nyt tuli, mutta editori, kääntäjä ja DX-API nyt olivat ne isoimmat, eli omasta mielestäni n. 10 ihmisellä pärjännee mainiosti. Plus tietty tukitoiminnot kuten graafinen puoli + manuaali

Ei ehkä kannata alkaa pystyttämään "oikeaa" (lue: jäykkää) projektiorganisaatiota määrittely/suunnittelu/toteutus/testaus/ylläpito ym. vaiheineen, koska en usko että se toimisi. Tuollaisissa muutaman hengen tiimeissä ja parin viikon sykleissä asia hoituisi paremmin, eli hieman Scrum:ia mukaillen mentäisiin ;) Alussa päävaatimukset kasaan, ja sen jälkeen aina kierros kerrallaan uusia ominaisuuksia sisään. En tiedä miten tuo kääntäjän tapauksessa toimii kun en ole ikinä yhtään kääntäjää tehnyt mutta luulisi että sielläkin voisi iteraatiomallilla edetä. Leadit voisivat pitää huolen että komponentit toimivat yhteen, ja antaisivat selkeät osatehtävät tiimille aina pariksi viikoksi, jonka jälkeen aina tehdyt ominaisuudet testataan. Yms yms. DevTeam tietenkin päättää :)

Jos apua tarvitaan, voin osallistua DevTeamin toimintaan esimerkiksi katselmointien ja speksausavun muodossa. Molemmista jo muutama vuosi kokemusta. Itse koodauspuoleen minulta ei luultavasti liikene aikaa, siihenpä nyt löytyy muutenkin osaavaa porukkaa kyllin.

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Tue Aug 28, 2007 12:30 pm
by Nucreal
anttipanda wrote:Ydinkehitykseen varmaan joku 3-5 ihmistä sovellusta kohden olisi ihan passeli. Yksi tekninen leadi kullakin, ja zero tietysti pääleadi. Jos menee tuota paljon isommaksi, niin menee synkkaus ja jako niin vaikeaksi.
Agree. Olen aivan samaa mieltä. :) Liian isoa porukkaa on turha ottaa.

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Fri Aug 31, 2007 2:32 pm
by vilQuri
Kun olen kuullut että CoolBasic 3D tulisi toimimaan irrlich:illä, niin toimiiko siinä myös irrlichin omalla map creatorilla tehdyt kartat?? :shock:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Fri Aug 31, 2007 2:45 pm
by Astigma
vilQuri wrote:Kun olen kuullut että CoolBasic 3D tulisi toimimaan irrlich:illä, niin toimiiko siinä myös irrlichin omalla map creatorilla tehdyt kartat?? :shock:
Mikään ei ole tällä hetkellä varmaa paitsi epävarma. Toisin sanoen ei voida vielä varmaksi sanoa tuleeko CB toimimaan Irrlichtin vai minkä moottorin päällä. Asiasta tiedotetaan heti, kun päätöksiä on tehty.

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Fri Aug 31, 2007 5:24 pm
by Hege
Yeah! Tätä sitä ollaankin odotettu. Zeron Comebackia.

Mutta. Haluaisin tietää jotain (suunnilleen) aikaa että milloin tämä versio CB on tulossa.
Edellistäkään en ole oikein oppinut. Ja mietinpähän tässä vain, että kannattaisiko minun edes sitä ruveta opettelemaankaan, jos tämä CBA on kovinkin erilainen, kuin tämä nykyinen.

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Fri Aug 31, 2007 9:43 pm
by Jonez
Sanoisin että tässä vaiheessa olisi idioottimaista pistää mitään deadlinea tai vastaavaa, ellei Zero nyt todella ole koodaillut salaa meiltä saaden jopa aikaan jotain näytillepanemisen arvoista.

Tämä "CBA" tulee todennäköisesti olemaan hieman hankalampi sisäistää, tai ainakin monimuotoisempi, mitä olen näistä puheista käsittänyt. Se ei kuitenkaan tarkoita että sitä varten pitäisi osata koodata vanhalla CB:llä.

Ja mitä pohtimista siinä on, että kannattaako tätä aikaisempaa kieltä enää opetella? Ensinnäkin kaikissa ohjelmointikielissä on aina jotain yhteistä, jopa cb:ssä ja c++:ssa. Se, että aloitat uuden ohjelmointikielen opettelun, ei tarkoita että sun pitäis alottaa täysin alusta. Sen syntaksin ja komentojen opettelu on vain pikkuseikka, joka vaihtelee ohjelmointikielien välillä. Sen sijaan itse ohjelmoinnin opettelu on koko elämän kestävä prosessi, jota voi harjoittaa kaikilla kielillä.

Itse ohjelmoin siksi että se on hauskaa. Jos pidät ohjelmointia tylsänä, mutta oletat sen johtuvan cb:n "vaillinaisuudesta", tulet pettymään. Jos haluat mun neuvon, niin rupea vain koodaamaan CB:llä. Et menetä siinä mitään, päinvastoin saat pienen varaslähdön CBA:han.

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Tue Sep 04, 2007 11:04 am
by Finlunch
Uskoisin CoolBasicin olevan oliopohjaisena jopa helpompi sisäistää kuin BASIC-tyyppisenä.
Kuten Zero vanhoilla foorumeilla selittikin, nykyisessä CoolBasicissa ohjelmoija käskee CoolBasicia liikuttamaan objektia, oliopohjaisessa ohjelmoija käskee objektia liikkumaan.

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Fri Sep 07, 2007 3:19 pm
by Sami The Great
Onko uuteen coolbasickiin tulossa uusi kartta formaatti? Luulisin että on... Minulla olisi ehdotus sen suhteen: Minusta nykyisessa kartassa on liiän vähän kerroksia. Voisi olla vaikka:
2 Back Kerrosta.
1 Shadow Kerros.
1 Hit.
2 Over.
Ja 2 data kerrosta.

Tämä mahdollistaisi monimutkaisempia grafiikoita... Esim: Olet piirtänyt ruohotupon se pitäisi saada laitettua nurmikolle ja kalliolle erikseen. Yksi tapa on piirtää se molimmille tileille mutta parempi tapa olisi, että se voitaisiin pistää Back 2 kerrokseen ja alla olisi sitten mitä on. Eli vaikka Back 1 kerroksessa on se nurmikko ja sitten Back 2 kerrokseen saadaan laitettua se ruohotuppo, luonnollisesti ruohotupon ympärillä on maskiväriä jotta alla oleva ruoho näkyy...

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Posted: Fri Sep 07, 2007 3:38 pm
by anttipanda
Tai vielä parempaa, valinnainen määrä kerroksia! kerroksia voisi lisätä karttaeditorissa, ja antaa kerrokselle nimen. Sitten voisi valita minkälaisia tilejä kerrokselle voidaan lisätä (tämä olisi siis tason tyyppi). Itse tilet voisivat olla ne tavalliset, eli tavallinen tile, törmäystile ja skriptitile (datatile). Noilla jokainen voisi rakentaa sellaisen tilekartan kuin haluaisi :) Coolbasicin puolella kun kartta ladataan, karttamoottori lukisi automaagisesti millaisia ja minkä nimisiä tasoja kartalla on, ja sitten tasoon pääsisi nimen kautta käsiksi ohjelmassa.

Tämä antaisi suuren vapauden karttojen tekoon, ja vieläpä mahdollisesti pienentäisi karttojen tiedostokokoja kun tyhjiä kerroksia ei tarvitse ottaa mukaan karttaan.

tilemap = LoadTilemap("kartta.til")
backlayer1 = tilemap.GetLayer("backlayer1")