Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Dibalo » Mon Aug 27, 2007 8:52 pm

Yay!

Pitäähän sitä saada näille uusille foorumeillekin hieman täytettä. Uskoisin, että tämä asia kiinnostaa kaikkia, minut mukaan lukien, hyvin paljon: Miltä näyttää CoolBasicin tulevaisuus? Tähän osaa vain Zero vastata. Siispä esittäkäämme hänelle kysymyksiä tässä topicissa. :D

Itseäni kiinnostaa hyvin paljon se millä tavalla CBA:ta aletaan kehittämään. Onko kehityksessä pääprioriteettinä tulkin, kääntäjän vaiko editorin kehittäminen? Millä tavalla kieltä aletaan kehittää? Millaiset asiat aiotaan toteuttaa tulevaan kieleen ensimäiseksi ja mihin panostetaan vasta myöhemmässä vaiheessa? Entä DevTiimin asema tulevassa kehittelyssä? Milloin DevTiimi astuu virkaansa? Suoritetaanko uusi DevTiimin valinta vai jatketaanko entisellä? Sekä vielä viimeinen ja tärkein kysymys: Onko jotain jo valmiina vai aloitetaanko aivan puhtaalta pöydältä? :)
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi

User avatar
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by regalis » Mon Aug 27, 2007 10:22 pm

Tuleeko CBA:sta ilmainen, vai maksullinen? Itse ainakin maksaisin mielelläni siitä vaikka 20-30 €. Tosin maksullisuus saattaa hieman vähentää CBA:n suosiota. Nytkään käyttäjiä ei ole mitenkään erityisen paljon, ja maksullisuus saattaa olla aika suuri este aloitteleville pelintekijöille.

User avatar
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by temu92 » Mon Aug 27, 2007 10:26 pm

regalis wrote:Tuleeko CBA:sta ilmainen, vai maksullinen? Itse ainakin maksaisin mielelläni siitä vaikka 20-30 €. Tosin maksullisuus saattaa hieman vähentää CBA:n suosiota. Nytkään käyttäjiä ei ole mitenkään erityisen paljon, ja maksullisuus saattaa olla aika suuri este aloitteleville pelintekijöille.
Suunnitelminahan oli että itse CBA olisi ilmainen mutta sitten 3D ominaisuudet saisi mukaan 20€. Ei mikään paha summa siitä mitä zero on meille tehnyt :D

Ja kannatan sitä että ehkä tehdään uusi äänestys/devteam valinta jotta myös uudet (mahdolliset pr00t) pääsee kanssa mukaan :shock:

User avatar
Kelli
Newcomer
Posts: 25
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:15 pm
Location: Finland

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Kelli » Mon Aug 27, 2007 10:28 pm

Ensimmäisenä tulee mieleen, että millä tavalla vanhan cb:n koodi sopii cba:han (tai mikä siitä nyt tuleekaan), vai joutuuko muuttamaan rankalla kädellä? Ajattelin vaan, että uskaltaako mitään pikku projektista isompaa alkaa kehittelemään, kun kummiskin tässä joskus tulee parempi?
Life is worthless without computer.

User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 862
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Helsinki

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Jare » Mon Aug 27, 2007 11:11 pm

Kelli wrote:Ensimmäisenä tulee mieleen, että millä tavalla vanhan cb:n koodi sopii cba:han (tai mikä siitä nyt tuleekaan), vai joutuuko muuttamaan rankalla kädellä? Ajattelin vaan, että uskaltaako mitään pikku projektista isompaa alkaa kehittelemään, kun kummiskin tässä joskus tulee parempi?
Itse ainakin uskaltaisin. Voi olla että isonkin projektin saa valmiiksi nykyisellä CB:llä ennen kuin CBA tulee. Ja itse ainakin olen valmis viettämään jokusen tunnin vanhan koodin kääntämiseksi uudelle syntaksille ja sitten kenties vielä muutama tunti lisää erinäisten vikojen selvittelemiseen (jotka voivat johtua esim. komentojen muuttuneista toimintatavoista).

Puhettahan on ollut että kieli muuttuisi oliopohjaiseksi, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että joka ikisen rivin minkä nykyisellä CB:llä kirjoitat, joudut muotoilemaan uudelleen jos haluat kääntää ohjelmasi CBA:lle. Esim. "MoveObject Auto, 10" muuttuisi ehkäpä muotoon "Auto.Move 10". Eli koodin tunnistaa edelleen "samaksi" ja useissa kohdissa luulisi pääsevän vain tällaisella muodon muutoksella. Näin olen ymmärtänyt.

Itseäni kiinnostaisi tietää nimen omaan se, mitä kaikkea on saatu aikaan 4.12.2005 - 27.8.2007 välisenä aikana. Eli onko CBA:sta jokin pieni pohja jo valmiina tai suunniteltuna? Tarkempaa tietoa tännepäin nykyisestä tilanteesta, jos saan pyytää. Kiitos. :)

User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Ilmuri » Mon Aug 27, 2007 11:28 pm

Muistaakseni Zero oli saanut väsättyä jonkinlaisen pikkutulkin (nopea ja toimiva kuitenkin) ennen kuin WoW otti vallan. Mitään oikeasti käyttökelpoista en itse odota tämän vuoden puolelle. Vanhoilla foorumeilla oli itse kielelle melko karkeat linjaukset valmiina.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic

User avatar
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by koodaaja » Mon Aug 27, 2007 11:34 pm

Niin, kai tästä uudesta värkistä jotain oli valmiina.. Suunnitelmia ainakin. Mutta olisi tosiaan kiva tietää, mitä on ja mitä ei. Tuskinpa tänä vuonna mitään käyttökelpoista tulee (?), mutta ehkä jo ennen ensi kesää?

User avatar
Misthema
Advanced Member
Posts: 312
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Misthema » Tue Aug 28, 2007 2:50 am

Dibalo wrote:Itseäni kiinnostaa hyvin paljon se millä tavalla CBA:ta aletaan kehittämään. Onko kehityksessä pääprioriteettinä tulkin, kääntäjän vaiko editorin kehittäminen? Millä tavalla kieltä aletaan kehittää? Millaiset asiat aiotaan toteuttaa tulevaan kieleen ensimäiseksi ja mihin panostetaan vasta myöhemmässä vaiheessa? Entä DevTiimin asema tulevassa kehittelyssä? Milloin DevTiimi astuu virkaansa? Suoritetaanko uusi DevTiimin valinta vai jatketaanko entisellä? Sekä vielä viimeinen ja tärkein kysymys: Onko jotain jo valmiina vai aloitetaanko aivan puhtaalta pöydältä? :)
Tämä kiinnostaisi DevTeam:n jäsenenä minuakin. Luulenpa ettei aivan puhtaalta pöydältä lähdetä liikenteeseen, vaan Zerolla saattaa olla jonkinlaisia viritelmiä, kuten pikkutulkki, josta Ilmuri mainitsi.

Ja tosiaan, ensinmäisenä tahtoisin tietää, koska DevTeam astuu virkaansa.

Nucreal
Newcomer
Posts: 33
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:25 am

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Nucreal » Tue Aug 28, 2007 8:49 am

Toivon että Dev-teamille annettaisiin Coolbasicin sorsaa. :D Monet Dev-teamin jäsenistä ovat todella hyviä koodaamaan, (Mhh... Tietysti.) Niin heistä saattaisi olla hyvin paljon apua, että saataisiin Betaa liikkeelle nopeasti. :)
Life is hell and then you die, so better speed it up with knife!
<--- Typotin käyttäjä nimeni (Nucreal) -> (Nuclear)

Astigma
Moderator
Moderator
Posts: 195
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:56 pm
Location: Kuopio, Finland
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Astigma » Tue Aug 28, 2007 9:47 am

Zerolle lienee jonkinlainen suunnitelma tästä eteenpäin. Se mitä minusta CB tarvitsisi on uusi motivoitunut ja osaava DevTeam ja kunnollisen projektisuunnitelman alustavalla aikataululla ja kunnollisella määrittelyosiolla. Täytyisi määritellä ominaisuudet prioriteetteineen ja luoda jonkinlainen suunnitelma miten paljon vastuuta jaetaan DevTeamille ja miten paljon Zero haluaa itse tehdä. CB-porukasta löytyy paljon taitoa ja sitä kannattaisi hyödyntää, mutta nykyinen DevTeam on aivan liian hajanainen ja mielestäni joukon ei tarvitsisi olla niin suuri mitä se nykyisellään on.

Osa-alueita, joissa DevTeam voisi varmasti auttaa, ovat mm. testaus (lähinnä järjestelmätestaus), kotisivut (päivitys, ylläpito, uudet sivut?), dokumentointi, tarkastukset (katselmointi), graafinen suunnittelu, tiedotus, koodaus (editori ja muut oheisjärjestelmät) ja ohjeen kirjoittaminen/kääntäminen. Ideoiden heittämistä varten tuskin ketään tarvitaan DevTeamiin, sillä ideat ja korjausehdotukset tulevat varmasti perille ilman DevTeamiin kuulumistakin. Nykyiselläänhän DevTeamiin kuuluu paljon ihmisiä, jotka heittelevät vain ideoita.

Kaikki kuitenkin riippuu Zerosta, että miten paljon hän on valmis jakamaan työtaakkaa muille. Vaikka jonkinlainen nykyistä paremmin mukana pysyvä ja intensiivisempi DevTeam perustettaisiin, niin Zero olisi kuitenkin "projektipäällikkö" ja asiat tehtäisiin kuten hän haluaa. Jokatapauksessa tahtoisin DevTeamille suurempaa roolia ja Zeron ehdottomasti kannattaisi kuunnella heitä, sillä ohjelmistokehitys ei ole sitä, että joku koodaa pimeässä kellarissa softan ja laittaa sen ulos, vaan se on myös palautteen kuuntelemista ja käsittelemistä. Olipa Zero itse mitä mieltä tahansa, tämä on kuitenkin minun mielipide.

User avatar
Skapth
Newcomer
Posts: 8
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:50 pm
Location: Joensuu, Finland

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Skapth » Tue Aug 28, 2007 10:00 am

Olin itsekin jäsenenä devteamissa, mutta aika iso osa asioista on päässyt unohtumaan. Tosiaan kaikki asiat pitäisi ensin kertailla, ennen kuin paljon muuta ideoinnin lisäksi pystyy tekemään. Olen myös samaa mieltä, että devteamin ei tarvitsisi olla älyttömän iso. Tehtäviä tosiaan voisi jakaa ja tavallisetkin käyttäjät pystyvät lähettämään ideoita ja muita ehdotuksia.

User avatar
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by anttipanda » Tue Aug 28, 2007 10:59 am

Ydinkehitykseen varmaan joku 3-5 ihmistä sovellusta kohden olisi ihan passeli. Yksi tekninen leadi kullakin, ja zero tietysti pääleadi. Jos menee tuota paljon isommaksi, niin menee synkkaus ja jako niin vaikeaksi. En nyt ole perillä että mitä osasia uuteen CB:hen tähän nyt tuli, mutta editori, kääntäjä ja DX-API nyt olivat ne isoimmat, eli omasta mielestäni n. 10 ihmisellä pärjännee mainiosti. Plus tietty tukitoiminnot kuten graafinen puoli + manuaali

Ei ehkä kannata alkaa pystyttämään "oikeaa" (lue: jäykkää) projektiorganisaatiota määrittely/suunnittelu/toteutus/testaus/ylläpito ym. vaiheineen, koska en usko että se toimisi. Tuollaisissa muutaman hengen tiimeissä ja parin viikon sykleissä asia hoituisi paremmin, eli hieman Scrum:ia mukaillen mentäisiin ;) Alussa päävaatimukset kasaan, ja sen jälkeen aina kierros kerrallaan uusia ominaisuuksia sisään. En tiedä miten tuo kääntäjän tapauksessa toimii kun en ole ikinä yhtään kääntäjää tehnyt mutta luulisi että sielläkin voisi iteraatiomallilla edetä. Leadit voisivat pitää huolen että komponentit toimivat yhteen, ja antaisivat selkeät osatehtävät tiimille aina pariksi viikoksi, jonka jälkeen aina tehdyt ominaisuudet testataan. Yms yms. DevTeam tietenkin päättää :)

Jos apua tarvitaan, voin osallistua DevTeamin toimintaan esimerkiksi katselmointien ja speksausavun muodossa. Molemmista jo muutama vuosi kokemusta. Itse koodauspuoleen minulta ei luultavasti liikene aikaa, siihenpä nyt löytyy muutenkin osaavaa porukkaa kyllin.
OoO

Nucreal
Newcomer
Posts: 33
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:25 am

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Nucreal » Tue Aug 28, 2007 12:30 pm

anttipanda wrote:Ydinkehitykseen varmaan joku 3-5 ihmistä sovellusta kohden olisi ihan passeli. Yksi tekninen leadi kullakin, ja zero tietysti pääleadi. Jos menee tuota paljon isommaksi, niin menee synkkaus ja jako niin vaikeaksi.
Agree. Olen aivan samaa mieltä. :) Liian isoa porukkaa on turha ottaa.
Life is hell and then you die, so better speed it up with knife!
<--- Typotin käyttäjä nimeni (Nucreal) -> (Nuclear)

User avatar
vilQuri
Active Member
Posts: 239
Joined: Wed Aug 29, 2007 6:25 pm
Location: Turku

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by vilQuri » Fri Aug 31, 2007 2:32 pm

Kun olen kuullut että CoolBasic 3D tulisi toimimaan irrlich:illä, niin toimiiko siinä myös irrlichin omalla map creatorilla tehdyt kartat?? :shock:

Astigma
Moderator
Moderator
Posts: 195
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:56 pm
Location: Kuopio, Finland
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Astigma » Fri Aug 31, 2007 2:45 pm

vilQuri wrote:Kun olen kuullut että CoolBasic 3D tulisi toimimaan irrlich:illä, niin toimiiko siinä myös irrlichin omalla map creatorilla tehdyt kartat?? :shock:
Mikään ei ole tällä hetkellä varmaa paitsi epävarma. Toisin sanoen ei voida vielä varmaksi sanoa tuleeko CB toimimaan Irrlichtin vai minkä moottorin päällä. Asiasta tiedotetaan heti, kun päätöksiä on tehty.

Hege
Newcomer
Posts: 11
Joined: Fri Aug 31, 2007 5:07 pm
Location: Ylivieska

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Hege » Fri Aug 31, 2007 5:24 pm

Yeah! Tätä sitä ollaankin odotettu. Zeron Comebackia.

Mutta. Haluaisin tietää jotain (suunnilleen) aikaa että milloin tämä versio CB on tulossa.
Edellistäkään en ole oikein oppinut. Ja mietinpähän tässä vain, että kannattaisiko minun edes sitä ruveta opettelemaankaan, jos tämä CBA on kovinkin erilainen, kuin tämä nykyinen.
Waiting for CBA and then programming is going to start.

User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Jonez » Fri Aug 31, 2007 9:43 pm

Sanoisin että tässä vaiheessa olisi idioottimaista pistää mitään deadlinea tai vastaavaa, ellei Zero nyt todella ole koodaillut salaa meiltä saaden jopa aikaan jotain näytillepanemisen arvoista.

Tämä "CBA" tulee todennäköisesti olemaan hieman hankalampi sisäistää, tai ainakin monimuotoisempi, mitä olen näistä puheista käsittänyt. Se ei kuitenkaan tarkoita että sitä varten pitäisi osata koodata vanhalla CB:llä.

Ja mitä pohtimista siinä on, että kannattaako tätä aikaisempaa kieltä enää opetella? Ensinnäkin kaikissa ohjelmointikielissä on aina jotain yhteistä, jopa cb:ssä ja c++:ssa. Se, että aloitat uuden ohjelmointikielen opettelun, ei tarkoita että sun pitäis alottaa täysin alusta. Sen syntaksin ja komentojen opettelu on vain pikkuseikka, joka vaihtelee ohjelmointikielien välillä. Sen sijaan itse ohjelmoinnin opettelu on koko elämän kestävä prosessi, jota voi harjoittaa kaikilla kielillä.

Itse ohjelmoin siksi että se on hauskaa. Jos pidät ohjelmointia tylsänä, mutta oletat sen johtuvan cb:n "vaillinaisuudesta", tulet pettymään. Jos haluat mun neuvon, niin rupea vain koodaamaan CB:llä. Et menetä siinä mitään, päinvastoin saat pienen varaslähdön CBA:han.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War

User avatar
Finlunch
Newcomer
Posts: 9
Joined: Mon Sep 03, 2007 11:41 am
Location: Vantaa

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Finlunch » Tue Sep 04, 2007 11:04 am

Uskoisin CoolBasicin olevan oliopohjaisena jopa helpompi sisäistää kuin BASIC-tyyppisenä.
Kuten Zero vanhoilla foorumeilla selittikin, nykyisessä CoolBasicissa ohjelmoija käskee CoolBasicia liikuttamaan objektia, oliopohjaisessa ohjelmoija käskee objektia liikkumaan.
Hyvän koodin voit lukea ilman kommentteja ja se on välittömästi ilmeinen.
- Alan Cox
Image

User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Sami The Great » Fri Sep 07, 2007 3:19 pm

Onko uuteen coolbasickiin tulossa uusi kartta formaatti? Luulisin että on... Minulla olisi ehdotus sen suhteen: Minusta nykyisessa kartassa on liiän vähän kerroksia. Voisi olla vaikka:
2 Back Kerrosta.
1 Shadow Kerros.
1 Hit.
2 Over.
Ja 2 data kerrosta.

Tämä mahdollistaisi monimutkaisempia grafiikoita... Esim: Olet piirtänyt ruohotupon se pitäisi saada laitettua nurmikolle ja kalliolle erikseen. Yksi tapa on piirtää se molimmille tileille mutta parempi tapa olisi, että se voitaisiin pistää Back 2 kerrokseen ja alla olisi sitten mitä on. Eli vaikka Back 1 kerroksessa on se nurmikko ja sitten Back 2 kerrokseen saadaan laitettua se ruohotuppo, luonnollisesti ruohotupon ympärillä on maskiväriä jotta alla oleva ruoho näkyy...
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.

User avatar
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by anttipanda » Fri Sep 07, 2007 3:38 pm

Tai vielä parempaa, valinnainen määrä kerroksia! kerroksia voisi lisätä karttaeditorissa, ja antaa kerrokselle nimen. Sitten voisi valita minkälaisia tilejä kerrokselle voidaan lisätä (tämä olisi siis tason tyyppi). Itse tilet voisivat olla ne tavalliset, eli tavallinen tile, törmäystile ja skriptitile (datatile). Noilla jokainen voisi rakentaa sellaisen tilekartan kuin haluaisi :) Coolbasicin puolella kun kartta ladataan, karttamoottori lukisi automaagisesti millaisia ja minkä nimisiä tasoja kartalla on, ja sitten tasoon pääsisi nimen kautta käsiksi ohjelmassa.

Tämä antaisi suuren vapauden karttojen tekoon, ja vieläpä mahdollisesti pienentäisi karttojen tiedostokokoja kun tyhjiä kerroksia ei tarvitse ottaa mukaan karttaan.

tilemap = LoadTilemap("kartta.til")
backlayer1 = tilemap.GetLayer("backlayer1")
Last edited by anttipanda on Fri Sep 07, 2007 3:42 pm, edited 2 times in total.
OoO

Post Reply