Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Ilmuri » Fri Sep 07, 2007 3:38 pm

Muistaakseni uuteen karttaformaattiin oli tulossa ~rajaton määrä kerroksia ja n-gonipohjainen (kolmi-/nelikulmioita?) törmäysmalli.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic

Wnb Koodaaja

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Wnb Koodaaja » Fri Sep 07, 2007 4:59 pm

Tuleeko CBA mahdollistamaan nettipelien teon? Se kiinnostaa, ainakin minua, paljon enemmän kuin kaikki 3d härpäkkeet.
Ja toinen ehdotus olisi, että CBA:lla pystyisi tekemään asioita myös ns. ohjelman ulkopuolella.

User avatar
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by koodaaja » Fri Sep 07, 2007 5:10 pm

Wnb Koodaaja wrote:Tuleeko CBA mahdollistamaan nettipelien teon? Se kiinnostaa, ainakin minua, paljon enemmän kuin kaikki 3d härpäkkeet.
Ja toinen ehdotus olisi, että CBA:lla pystyisi tekemään asioita myös ns. ohjelman ulkopuolella.
Kyllähän sitä luvattiin, että nettiominaisuudet tulevat. Itseäni eivät ne taas kiinnosta niin hirveästi, eivätkä kyllä (valmis)3D-härpäkkeetkään, mutta nopeus ;D Ohjelman ulkopuolella? Jotain botteja aiot tehdä? CB on kuitenkin pelien tekemiseen tarkoitettu kieli, ei niissä huijaamiseen.

User avatar
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by anttipanda » Sun Sep 09, 2007 11:42 am

Ja toinen ehdotus olisi, että CBA:lla pystyisi tekemään asioita myös ns. ohjelman ulkopuolella.
Vai mahdatko tarkoittaa monisäikeistystä, jotta itse pelikoodin ulkopuolella voidaan esimerkiksi ladata grafiikoita tulevaan huoneeseen tms? Sitä ei kannata ottaa CB:hen mukaan. Paitsi jos se toteutetaan erittäin rajoitetusti, esim. .NET:n BackgroundWorker:in tyylisesti. Mutta graafisissa ohjelmissa säikeiden käyttö on todella haastavaa (etenkin jos ei ymmärrä miksi se on haastavaa ;)), vaikka senlaista komponenttia käyttäisikin.
OoO

Henkru
Advanced Member
Posts: 359
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Henkru » Mon Sep 10, 2007 8:50 am

Semmoin ominaisuus olisi mukava, mitä on muutaman kerran kaivannut, että CB:n ikkunan sais pienennettyä kellonivereen.

User avatar
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by koodaaja » Mon Sep 10, 2007 1:17 pm

Henkru wrote:Semmoin ominaisuus olisi mukava, mitä on muutaman kerran kaivannut, että CB:n ikkunan sais pienennettyä kellonivereen.
Eikös SetWindowilla sen saa pienenemään juurikin tuonne alapalkkiin? En tosin tiedä, kuinka helposti sen voi onkia sieltä takaisin ylös, mutta kannattanee kokeilla.

User avatar
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by anttipanda » Mon Sep 10, 2007 2:11 pm

koodaaja wrote:
Henkru wrote:Semmoin ominaisuus olisi mukava, mitä on muutaman kerran kaivannut, että CB:n ikkunan sais pienennettyä kellonivereen.
Eikös SetWindowilla sen saa pienenemään juurikin tuonne alapalkkiin? En tosin tiedä, kuinka helposti sen voi onkia sieltä takaisin ylös, mutta kannattanee kokeilla.
Saahan sen juurikin sinne juurikin sillä komennolla mutta Hekru halusi pienentää ikkunan siten, että sitä ei näy pienennettynä laisinkaan Tehtäväpalkissa (se ns. alapalkki), vaan että sille ilmaantuisi kuvake kellon viereen. Kuten esimerkiksi MSN Messenger tai Task Manager (Options/Hide When Minimized) tekevät kun ne pienennetään.

Ja ylös ikkunaa CB ei tällä hetkellä ainakaan saa omin voimin, koska ei saa omaa ikkunakahvaansa tietoonsa mistään (vai saako?). Sen avulla voidaan ikkuna nostaa takaisin ylös koodissa.
OoO

User avatar
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by temu92 » Mon Sep 10, 2007 6:46 pm

Itse kaipaan sellasta systeemii et muuttujan sisältöä voi käyttää muuttujan nimenä eli PHP:n tyyliin

Code: Select all

<?php $muuttuja = "muuttuja2";
${$muuttuja} = "esimerkki";
echo $muuttuja2; ?>
ja toi tulostaa esimerkki

User avatar
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by koodaaja » Mon Sep 10, 2007 8:00 pm

temu92 wrote:Itse kaipaan sellasta systeemii et muuttujan sisältöä voi käyttää muuttujan nimenä eli PHP:n tyyliin

Code: Select all

<?php $muuttuja = "muuttuja2";
${$muuttuja} = "esimerkki";
echo $muuttuja2; ?>
ja toi tulostaa esimerkki
En ole PHP:hen tarkemmin tutustunut, mutta vaikuttaa äärimmäiseltä purkkaratkaisulta pointterien simuloimiseen. Ja itse en ainakaan kaipaisi CB:hen pointtereita ;D

User avatar
Valtzu
Active Member
Posts: 115
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:40 pm
Location: Sauvo
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Valtzu » Mon Sep 10, 2007 8:05 pm

koodaaja wrote:
temu92 wrote:Itse kaipaan sellasta systeemii et muuttujan sisältöä voi käyttää muuttujan nimenä eli PHP:n tyyliin

Code: Select all

<?php $muuttuja = "muuttuja2";
${$muuttuja} = "esimerkki";
echo $muuttuja2; ?>
ja toi tulostaa esimerkki
En ole PHP:hen tarkemmin tutustunut, mutta vaikuttaa äärimmäiseltä purkkaratkaisulta pointterien simuloimiseen. Ja itse en ainakaan kaipaisi CB:hen pointtereita ;D
Kyseessähän on niinsanottu "muuttujamuuttuja". Ko. systeemi mahdollistaisi erittäin helposti mm. sen, että muuttujia voisi määritellä vaikkapa ulkoisessa tekstitiedostossa. Linkki php:n manuaaliin http://fi.php.net/manual/en/language.va ... riable.php

User avatar
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by temu92 » Mon Sep 10, 2007 9:54 pm

Jep, valtzu on oikeessa. Tuota vois sitten käyttää asetustiedostojen helpompaan tekoon jne.
Ja jos jokin skriptikieli tulis tehtyä vielä CB:llä helpottamaan pelien tuunaamista ni tääkin jo auttais hiukka

User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Dibalo » Mon Sep 10, 2007 9:57 pm

Ja ette muuten usko miten vaikea urakka tuollaisen toteuttaminen on... Mielestäni hyöty ei vastaa tässä ominaisuudessa toteutuksen vaivaa, joten ominaisuus on turha.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi

User avatar
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by mikeful » Tue Sep 11, 2007 12:53 am

Muistaakseni noiden toteutus käännettävään kieleen on aika hankalaa ellei jopa mahdotonta. PHP on tulkattu, joten se mahdollistaa tuollaisen kikkailun.

Tämä aiheuttaa ohjelmaan myös tietoturva-aukon, jolla saa ainakin ohjelman sisäisen toiminnan sekaisin.
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter

E.K.Virtanen

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by E.K.Virtanen » Mon Sep 24, 2007 9:00 pm

Moni alustaisuus olisi ainakin meikäläiselle ehdottomasti asia nro. #1 mutta pahaa pelkään, winblows only on hengen nimi joten jää taas CB:n käyttö vain toisten binaarien ajamiseen winellä :|

User avatar
Finlunch
Newcomer
Posts: 9
Joined: Mon Sep 03, 2007 11:41 am
Location: Vantaa

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by Finlunch » Thu Sep 27, 2007 3:03 pm

E.K.Virtanen wrote:Moni alustaisuus olisi ainakin meikäläiselle ehdottomasti asia nro. #1 mutta pahaa pelkään, winblows only on hengen nimi joten jää taas CB:n käyttö vain toisten binaarien ajamiseen winellä :|
Kyselin Zerolta asiasta alkukuusta ja mainitsi vain, että Coolbasic on kovasti pultattu DirectX-rajapintaan kiinni, sekä ettei hänellä liioin ole suunnitelmiakaan Linux-version suhteen.

Yhteisöllisenä projektina Linux-versio voisi ehkäpä onnistuakin. Itse aloittelin vanhan foorumin puolella CoolBasic Linux -projektia nimimerkillä pete30. Tämä jäi silloin jäihin, joskin taidot ja innostus ovat kieltämättä kasvaneet viimeisen puolen vuoden aikana.
Hyvän koodin voit lukea ilman kommentteja ja se on välittömästi ilmeinen.
- Alan Cox
Image

E.K.Virtanen

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by E.K.Virtanen » Tue Oct 02, 2007 8:05 pm

Juu, näinhän ainakin tuo "vanha" versio oli täysin directx:n armoilla. Mietein vaan jos alkaa kasaamaan mahdollisesti kokonaan uutta koodia niin silloinhan vaihtoehtoiset rajapinnat voisivat tulla kyseeseen, taitaa kuitenkin niin olla että directx:n se sidotaan.
Harmi sinänsä koska linuxille ei oikein puhdasta pelibasic:iä ole olemassa. Tosin olisiko moisella välttämättä edes tarpeeksi vastaanottoa linuxin puolella, onkin eri kysymys.

Muistan kyllä topiikin mainitsemastasi "linux kombinaatiosta" mutta se topiikki jäi unholaan kun näin 100% linuxin käyttäjänä jäi tämä sivuston käyttö varsin vähälle.
Itse olen ajatellut muutamia cb:n komentoja vääntää freebasic:lla kirjastoksi, tosin vain murto-osan koska basic on basic, olkoon sitten CB tai FB.

User avatar
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by anttipanda » Thu Oct 04, 2007 9:48 am

Ongelma pelikielen tekemisessä usealle alustalle on juuri tuossa laitteistokiihdytyksessä. Pitää joko käyttää suoraan rajapintaa, joka on saatavilla kaikille halutuille alustoille (OpenGL varmaan ainoa varteenotettava vaihtoehto tällä hetkellä?), tai sitten tehdä oma rajapintakerros väliin jotta sen takana voidaan käyttää esim. DirectX:ää tai OpenGL:ää tai vaikka GDI:tä jos mieli tekee. Tuo viimeisin lähestymistapa on todella työläs, sillä siinä joudutaan miettimään sellainen rajapinta jonka kautta voidaan käyttää sekä DirectX:ää ja OpenGL:ää tehokkaasti, sekä tavat siirtää tietoa pelin ja grafiikkakirjaston välillä (käytännössä tietotyypit). Ei ole helppoa monialustaisuus :)
OoO

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by MaGetzUb » Fri Oct 05, 2007 4:14 pm

Nämä täälä on ihan hyviä ideoita.toivoisin et cba:sta tehtäisiin 2 eri versiota: vanhalle kielelle perustuva ja uudelle kielelle perustuva.
Mutta en tiiä miten editorille tulee tapahtumaan.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
jannepelaa
Active Member
Posts: 101
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:27 pm

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by jannepelaa » Fri Oct 05, 2007 7:18 pm

programmer of DSG wrote:Nämä täälä on ihan hyviä ideoita.toivoisin et cba:sta tehtäisiin 2 eri versiota: vanhalle kielelle perustuva ja uudelle kielelle perustuva.
Mutta en tiiä miten editorille tulee tapahtumaan.
Siis, tuossa vanhalle kielelle perustuvassa olisi cb:n hitaus, yms.? Eihän tuossa ole mitään järkeä! :D

User avatar
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Coolbasicin kehityssuunnitelmat?

Post by SPuntte » Fri Oct 05, 2007 8:39 pm

jannepelaa wrote:
programmer of DSG wrote:Nämä täälä on ihan hyviä ideoita.toivoisin et cba:sta tehtäisiin 2 eri versiota: vanhalle kielelle perustuva ja uudelle kielelle perustuva.
Mutta en tiiä miten editorille tulee tapahtumaan.
Siis, tuossa vanhalle kielelle perustuvassa olisi cb:n hitaus, yms.? Eihän tuossa ole mitään järkeä! :D
Ei, vaan koko homma kirjoitettaisiin uusiksi, mutta kielioppi säilyisi entisellään, eli nopeus olisi identtinen "varsinaisen" (oliosyntaksisen) CBA:n kanssa. Tällöin versioiden ero olisi ainoastaan parseri-kääntäjässä, joka kääntää sorsan binääriksi/tavukoodiksi, joten siinä ei olisi edes tuplasti työtä tehtävänä.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX

Post Reply