CB V3 yhteis projekti?

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

CB V3 yhteis projekti?

Post by MaGetzUb »

Eli aattelin tässä että voitasiin tehdä yhteis proju sitten kun CB v3 on valmis. Peli voisi olla mmorpg.(Massive(ly) Multiplayer Online Role-playing Game)
Aihe ei olisi mikä tahansa, vaan se olisi Kalevala? :) Pelin nimi vois olla Kalevala Online? Kuitenkaan minä en halua olla projektin johtaja. Olisiko tämä projekti turha vai ei? Siitä voisi tulla mahtava. :) Joten. Kuka haluaa tällaisen projektin? Ketä kiinnostaa? Mutta katsotaan sitä sitten myöhemmin eikö?
Kommentteja kuitenkin saa tulla ideasta.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by Ilmuri »

Ehkä turhan iso projekti sekalaiselle köörille koodareita, joista suurin osa ei ole ikinä työskennellyt minkäänlaisessa yli yhden miehen projektissa. Ei tuo MMORPG onnistu yleensä alan ammattilaisiltakaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by MaGetzUb »

Ei nyt vielä heitetä kirvestä kaivoon odotetaan ensin, että tuo CB v3 tulee...
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Qrusis
Newcomer
Posts: 4
Joined: Wed Sep 12, 2007 6:58 pm

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by Qrusis »

Ilmuri wrote:Ehkä turhan iso projekti sekalaiselle köörille koodareita, joista suurin osa ei ole ikinä työskennellyt minkäänlaisessa yli yhden miehen projektissa. Ei tuo MMORPG onnistu yleensä alan ammattilaisiltakaan.
kuka siittä välittää, vaikka ei onnistukkaan. kuhan tehtiin toimiva peli. ja aina voi päivittää.
Image
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by Pettis »

Onko kenelläkään teistä yhtään mitään käsitystä mitä massiivisen moninpelattavan roolipelin tekeminen vaatii? Hauskinta tässä on se, että tyypit suunnittelee tekevänsä sen ohjelmointikielellä jota ei edes ole olemassa.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
Qrusis
Newcomer
Posts: 4
Joined: Wed Sep 12, 2007 6:58 pm

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by Qrusis »

Suunittelu on hauskaa.
Image
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by MaGetzUb »

Qrusis wrote:Suunittelu on hauskaa.

Niinpä.
Pettis wrote:Onko kenelläkään teistä yhtään mitään käsitystä mitä massiivisen moninpelattavan roolipelin tekeminen vaatii? Hauskinta tässä on se, että tyypit suunnittelee tekevänsä sen ohjelmointikielellä jota ei edes ole olemassa.
Pitäähän sitä jo suunnitelmia olla ettei
tule tyhjyyden tunnetta.. :)
Olen tehnyt roolipeliä ja tiedän kuinka vaikeaa se on. Se minun projekti oli massiivisempi, kuin yksikään täälä ennemmin..
EDIT:

Sen projun nimi oli legend of rian island siinä oli yli 20 eri kaupunkia, 6 eri saarta, yli 100 asetta ja 6 hahmoluokkaa...
Mutta sitä nyt en ole hetkeen tehnyt, koska en jaksa tehdä mappeja... *yllätys yllätys*

Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Aavesoturi
Active Member
Posts: 163
Joined: Fri Aug 31, 2007 7:07 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by Aavesoturi »

Pettis wrote:Onko kenelläkään teistä yhtään mitään käsitystä mitä massiivisen moninpelattavan roolipelin tekeminen vaatii?
Onhan se vaativaa, mutta riippuu mihin tähtää. MUDi, joka on myös monen pelattava rope, ei ole kauhean vaikea väsätä. Itse olen parikin kertaa kokeillut ja saanut ihan toimivaksi, ennekuin kiinnostus on lopahtanu. :) Aloittelijoille tietysti kaikki on kamalan vaikeaa.
Olen tehnyt roolipeliä ja tiedän kuinka vaikeaa se on. Se minun projekti oli massiivisempi, kuin yksikään täälä ennemmin..
EDIT:
Sen projun nimi oli legend of rian island siinä oli yli 20 eri kaupunkia, 6 eri saarta, yli 100 asetta ja 6 hahmoluokkaa...
Mutta sitä nyt en ole hetkeen tehnyt, koska en jaksa tehdä mappeja... *yllätys yllätys*
Siinä vaiheessa kun ei jaksa karttoja tehdä, valjastetaan algoritmit käyttöön; cb:llä tekemässäni tosin kesken jääneessä ropessa (Knight of Faith, tekniikkademoja kotisivullani) oli satoja kaupunkeja ja luolastoja, joita luodaan monin erilaisin generointi algoritmein. Sittemmin olen luonut mm. perlin noisea apuna käyttäen maailmoja joilla on mm. seuraavat hauskat ominaisuudet:
* generointiin ei kulu käytännössä ollenkaan aikaa
* koostuu ziljoonista tileistä
* kartan tallentaminen esim. tavu per tile kaavalla veisi petatavu kaupalla levytilaa, eli enemän kun kellään teistä on kotikoneellanne
* mutta koko maailman alitasoineen saakin tallennettua yhteen integer muuttujaan (satunnaissiemen)

Proseduraalinen generointi FTW
kamistar
Newcomer
Posts: 9
Joined: Tue Aug 05, 2008 11:13 pm

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by kamistar »

ja mitenkä tämä random generointi + mmorpg toimisi? eikös kaikilla pidä olla sama kartta (joka näin ollen vie kaikilta tilaa?) vai tuottaako sama satunnais siemen aina saman kartan? Ja eikös se satunnais siemen rajoita karttoja (tuskinpa randomi voi tehdä yhtä hyviä karttoja kuin ihmisten tarkoin suunnittelemat kartat.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by temu92 »

Mutta entäs jos ihminen suunnitteleekin sen randomijutskan ja sitten se randomijutska tekee hyviä karttoja [/sarcasm]

Imo voi olla liian iso projekti kyllä, ei tule onnistumaan. Odotetaan ny kuitenki että edes se uus coolbasic tulis.
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by mikeful »

Sisältögenerointi on sydäntä lähellä. :> Kysykään pois vaan, niin vastaan.

Jos jotain yhteisprojektia aletaan tekemään, niin joku perus chattisysteemi vois olla jees. Siihen sitten voisi pikkuhiljaa lisätä ukot, maailman ja jotain pelielementtejä. Massiivista moninpeliä tuskin saadaan aikaan, mutta pelkkä moninpeli ei ole mitenkään mahdoton ajatus.
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter
Jormalaz
Member
Posts: 77
Joined: Sun Jun 15, 2008 9:22 pm

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by Jormalaz »

Itse ainakin uskoisin, että tulisi onnistumaan. Itse ainakin voisin tehdä musiikkia.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by Koodiapina »

mikeful wrote:Sisältögenerointi on sydäntä lähellä. :> Kysykään pois vaan, niin vastaan.
Tarkoitatko sitä sun hienoa tunneligeneraattoria?

Niin ja itse aiheeseen; Miks tosiaan pitää aina ruveta haaveilemaan jostain suuresta ja mahtavasta? Ihan perus RPG pelikin olisi ihan siisti, jos sellaisen pykäisitte (sitten joskus) kasaan.
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by Ruuttu »

Grandi wrote:Miks pitää aina ruveta haaveilemaan jostain suuresta ja mahtavasta? Ihan perus RPG pelikin olisi ihan siisti, jos sellaisen pykäisitte (sitten joskus) kasaan.
Niin, itse olen huomannut, että on vaikea saada edes tetris suunniteltua niin, ettei joku sano: "Ihan hyvä, mutta... Olisi kiva jos..."
Siksi tällaiset tehdään-kymmenen-kertaa-isompi-projekti-kuin-tällä-kielellä-on-edes-mahdollista projektit kummastuttavat minua. Kannattaako sellaista edes aloittaa, kun pelejä tehdessä epäonnistutaan yleensä jopa ihan perusasioissa, (enkä viittaa keneenkään tai mihinkään, puhun koko peliteollisuudesta) saati sitten että tehdään näin hillitön peli, etenkin "rajoittuneella" ohjelmointikielellä.

No joo... :)
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by temu92 »

Eihän kyllä CB V3 tarkoituksena ollut olla yhtä rajoittunut kuin nykyinen CB
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by Ruuttu »

temu92 wrote:Eihän kyllä CB V3 tarkoituksena ollut olla yhtä rajoittunut kuin nykyinen CB
Ei toki. Mutta en muista kuulleeni että siihen olisi tarkoitus tulla nettiominaisuuksia. Eli CBNetworkiin saa tyytyä. Muistaakseni NetMatch - The End -pelissä oli satoja funktioita ja koodiakin reippaasti, joten CBNetwork ei taida olla kovin "kätsy".
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by koodaaja »

Et ole siis lukenut foorumien muinaisia viestejä tarpeeksi tarkasti. Seuraavan CB:n ensimmäisten päivitysten joukkoon luvattiin nettiominaisuudet. Eli kyllä moisesta puhuttu on, tiedä sitten toteutuuko.

(Toki suunnitelmat ovat tämän jälkeen muuttuneet, ja Zero aikookin tehdä ne samantien mukaan, niinhän? (: )
jabanii
Member
Posts: 93
Joined: Tue Aug 28, 2007 9:23 pm

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by jabanii »

Ruuttu wrote:
temu92 wrote:Eihän kyllä CB V3 tarkoituksena ollut olla yhtä rajoittunut kuin nykyinen CB
Ei toki. Mutta en muista kuulleeni että siihen olisi tarkoitus tulla nettiominaisuuksia. Eli CBNetworkiin saa tyytyä. Muistaakseni NetMatch - The End -pelissä oli satoja funktioita ja koodiakin reippaasti, joten CBNetwork ei taida olla kovin "kätsy".
Kun runtime koodataan PB + Inline Assemblyllä, niin Zero voi toteuttaa paremman DLL -tuen, koska parametrit saadaan pistettyä suoraan pinoon. Näin voitaisiin toteuttaa monta kertaa nopeampi ja monipuolisempi cbNetwork DLL. Tätä ei kuitenkaan tarvitse miettiä, koska niin kuin edellisessä viestissä sanottiin, ne tulevat sisäänrakennettuina mukaan.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by Zero »

jabanii wrote:
Ruuttu wrote:
temu92 wrote:Eihän kyllä CB V3 tarkoituksena ollut olla yhtä rajoittunut kuin nykyinen CB
Ei toki. Mutta en muista kuulleeni että siihen olisi tarkoitus tulla nettiominaisuuksia. Eli CBNetworkiin saa tyytyä. Muistaakseni NetMatch - The End -pelissä oli satoja funktioita ja koodiakin reippaasti, joten CBNetwork ei taida olla kovin "kätsy".
Kun runtime koodataan PB + Inline Assemblyllä, niin Zero voi toteuttaa paremman DLL -tuen, koska parametrit saadaan pistettyä suoraan pinoon. Näin voitaisiin toteuttaa monta kertaa nopeampi ja monipuolisempi cbNetwork DLL. Tätä ei kuitenkaan tarvitse miettiä, koska niin kuin edellisessä viestissä sanottiin, ne tulevat sisäänrakennettuina mukaan.
Tämä on nykyisellään vanhaa tietoa. Runtimea ei enää ole erikseen. CoolBasic V3 ei ole millään tavalla tulkattu kieli.

Pitää paikkansa, että joitakin osa-alueita V3:sta kokonaisuutena koodataan PureBasicilla, mutta toistaiseksi ne rajoittuvat vain kääntäjään ja joihinkin työkaluihin. Suurin osa projektista, mukaanlukien pelimoottori, toteutetaan ihan puhtaasti C++:lla.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
jabanii
Member
Posts: 93
Joined: Tue Aug 28, 2007 9:23 pm

Re: CB V3 yhteis projekti?

Post by jabanii »

Zero wrote:Tämä on nykyisellään vanhaa tietoa. Runtimea ei enää ole erikseen. CoolBasic V3 ei ole millään tavalla tulkattu kieli.

Pitää paikkansa, että joitakin osa-alueita V3:sta kokonaisuutena koodataan PureBasicilla, mutta toistaiseksi ne rajoittuvat vain kääntäjään ja joihinkin työkaluihin. Suurin osa projektista, mukaanlukien pelimoottori, toteutetaan ihan puhtaasti C++:lla.
CB V3 tuottaa siis konekieltä? Käytätkö jotakin valmista Assembleria, vai teetkö ihan oman sellaisen? Itelläkin on kehityksessä oma kieli, joka käyttää FASMia Blitz Maxin ja PureBasicin tapaan.
Post Reply