Page 26 of 30

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sun Aug 09, 2009 12:12 am
by JATothrim
Nyttemmin, olio-ohjelmointiin paremmin perehtyneenä, kysyisin minkä tapainen CBV3:n objekti/pelinhallinta kirjastosta tulee? Pelikirjaston hierkia, omalla tavallani. (luokkien nimet on keksitty)
-Scene // Säilöö nykyisen peli "kentän"
-Action // Tapahtumien hallinta, esim. näppäimien käsittely.
-Object // Abstarkti luokka pelin asioille, esineille jne., luokassa ei ole vielä mitään "toimintoja"
-Object -> PhysicObject // Fysiikka moottorin peliobjekti.
-Object -> VisualObject // Graafinen, piirretävä objekti.
-PhysicObject + VisualObject -> Map // Piirretävä karttaobjekti, törmäyksillä.
-PhysicObject + VisualObject + Action-> GameObject // Tämä olisi nyt se "käyttäjän" käsiteltävissä oleva peliobjekti. Sillä on fysiikat, se näkyy näytöllä ja sitä voidaan ohjata, mm. wasd-napeilla.
Mielestäni tämän tapainen hierarkkia olisi hyvin kätevä, koska sen laajentaminen ja muokkaaminen olisi erittäin helppoa. Harmi, etten osaa kirjoittaa/lähettää ajatuksiani nauhoiteen kaltaisena, selkeänä ideana. :D Toivottavasti siis hoksaatte tämän!

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Wed Aug 12, 2009 10:49 pm
by MaGetzUb
Kuinkas hyvin V3 edistyy? En ollut Assyilla, niin vissiin aika monetkin haluaisivat tietää missä mennään? Onko enää paljoa hommaa? (itsehän en ymmärrä englannin kielistä blogia, koska siellä on kaikkia sellaisia sanoja mitä ei opeteta koulussa. :D)

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sat Aug 15, 2009 10:58 am
by axu
MaGetzUb wrote:Kuinkas hyvin V3 edistyy? En ollut Assyilla, niin vissiin aika monetkin haluaisivat tietää missä mennään? Onko enää paljoa hommaa? (itsehän en ymmärrä englannin kielistä blogia, koska siellä on kaikkia sellaisia sanoja mitä ei opeteta koulussa. :D)
Empä minäkään noita kaikkia sanoja ymmärtäisi vaikka olisi suomeksi. Mutta koulussa opetetaan kyllä pähkäilemään sanojen merkitystä niiden lauseyhteyden avulla.
Blogista lukien, Zero on nyt parannellut kääntäjää, saanut sen 6 kertaa nopeammaksi ja kääntäjä tukee nyt koodirivien jakamista useammalle riville '_' merkin avulla.
Mutta toimiiko _ merkki sitten enää muuttujissa? Jos on esimerkiksi muuttuja Ukko_X, niin hyppääkö editori seuraavalle riville odottaen, että siellä jatkuu koodi? Minusta puolipiste ';' olisi hyvä rivinjakamismerkki :roll:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sat Aug 15, 2009 7:56 pm
by Rufi
Heitänpä oman mielipiteeni soppaan ja sanon, että puolipiste ei olisi mikään paras merkki, sillä sitähän käytetään korkeamman tason kielissä kuten C:ssä ja C++:ssa rivin päättämismerkkinä (tai nojaa haittaskohan toi ...) Ja eiköhän kääntäjä ole tarpeeksi viisas katsomaan tuleeko alaviivan jälkeen jotain tekstiä lisää ;) Tosin CBv3:ssahan varmaankin laitettaisiin koordinaatit properteina (joo en tiiä onko edes suomenkielistä vastinetta, opiskelen nääs englanninkielisillä kirjoilla...) ja X:n saisit kutsumalla vain Ukko.X.
Mut sehän on vain minun kaksi senttiäni O__o

@Zero:
Tuo rivinjako ominaisuus on varmaankin muuallakin kuin funktion parametriluettelossa? Kaipa se tulisi hyödylliseksi pitkissä if -lausekkeissakin emt ;O

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sat Aug 15, 2009 8:16 pm
by Ilmuri
axu wrote:Mutta toimiiko _ merkki sitten enää muuttujissa? Jos on esimerkiksi muuttuja Ukko_X, niin hyppääkö editori seuraavalle riville odottaen, että siellä jatkuu koodi? Minusta puolipiste ';' olisi hyvä rivinjakamismerkki :roll:
Ei se kääntäjä nyt niin tyhmä sentään ole.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sun Aug 16, 2009 2:01 pm
by axu
Joo kyllä minä uskon että Zero osaa tehdä kääntäjään niin, että jos teksti jatkuu jollain muulla kuin kommentilla niin alaviiva ei päde rivinjakomerkkinä, mutta huomaako, on minun pointtini.
Mutta mites alaviivaan päättyvät muutujanimet(vaikka ylen harvoin niitä käytetäänkin)?
esim.

Code: Select all

AloitusRaha_ = 100
Ukko1.Raha = AloitusRaha_
Ukko2...jne...

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sun Aug 16, 2009 2:43 pm
by Ilmuri
Eiköhän se alaviiva pidä olla omana tokeninaan että se rivinkatkaisijaksi tunnistetaan.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sun Aug 16, 2009 3:02 pm
by Dibalo
Ei tarvitse huolehtia... Tuo on lastenleikkiä toteuttaa.
Have faith in Zero. 8-)

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Tue Aug 18, 2009 8:56 am
by Zero
axu wrote:Mutta toimiiko _ merkki sitten enää muuttujissa? Jos on esimerkiksi muuttuja Ukko_X, niin hyppääkö editori seuraavalle riville odottaen, että siellä jatkuu koodi?
Ilmuri wrote:Eiköhän se alaviiva pidä olla omana tokeninaan että se rivinkatkaisijaksi tunnistetaan.
Rufi wrote:Tuo rivinjako ominaisuus on varmaankin muuallakin kuin funktion parametriluettelossa? Kaipa se tulisi hyödylliseksi pitkissä if -lausekkeissakin emt ;O
Rivinvaihto toimii kaikkien rakenteiden kanssa, ei pelkästään funktioiden. Muuttujissa alaviiva toimii normaalisti. Rivi jatkuu vain silloin kun alaviiva on rivin viimeinen merkki (välilyntejä ja sarkaimia lukuunottamatta), ja silloin kun se esiintyy omana erillisenä alkionaan. Esimerkiksi:

Code: Select all

muuttuja_
// ei jatku, alaviiva on osa muuttujan nimeä

muuttuja _
+ 2 // jatkuu, alaviiva on erotettu muuttujan nimestä välilyönnillä

normaali_muuttuja
// ei jatku, alaviiva on osa muuttujan nimeä

1+_
2 // jatkuu, alaviiva on erotettu plus-operaattorilla

1+ _
2 // jatkuu, alaviiva on erotettu välilyönnillä
Rufi wrote:Tosin CBv3:ssahan varmaankin laitettaisiin koordinaatit properteina
Koska koordinaatit X ja Y kuvastavat olion tilaa, ne ovat propertyjä eli ominaisuuksia. Nyrkkisääntönä olion tila (substantiivit/adjektiivit) kuvataan ominaisuuksien avulla ja kyvyt (verbit) metodeina.
Rufi wrote:Heitänpä oman mielipiteeni soppaan ja sanon, että puolipiste ei olisi mikään paras merkki, sillä sitähän käytetään korkeamman tason kielissä kuten C:ssä ja C++:ssa rivin päättämismerkkinä
C++ ei ole yhtään korkeamman tason kieli kuin CBV3.

BASIC-kielissä ei yleensä ole rivin päättävää terminaattorimerkkiä, vaan jokainen rivi muodostaa yksittäisen "loogisen rivin" lähdekoodissa. BASIC-murteista riippuen rivejä voi kuitenkin pilkkoa kaksoispisteellä ja yhdistää rivinjatkomerkillä (monesti alaviiva).

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Tue Aug 18, 2009 6:06 pm
by Koodiapina
Jukka Lavonen wrote:BASIC-kielissä ei yleensä ole rivin päättävää terminaattorimerkkiä, vaan jokainen rivi muodostaa yksittäisen "loogisen rivin" lähdekoodissa.
Tällöinhän rivit päätetään \n tai \r\n, kuten perinteisesti tekstinkäsittelyssä. Ne ovat erotinmerkkejä siinä missä muutkin vaihtoehdot.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Fri Aug 21, 2009 9:08 am
by Zero
Riippuu miten "merkki" ymmärretään: näkyvä vai näkymätön.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Fri Aug 21, 2009 1:52 pm
by tuhoojabotti
Anteeksi offtöpic, mutta saahan Notepad++:ssakin rivinpäättömerkit näkyviin.

ontopic: Itse olen yllättynyt miten pitkällä kehitys on jo, vaikka ei deadlinet pätisikään. Itse en saisi mitään aikaan näin lyhyessä ajassa :)

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Fri Aug 21, 2009 5:13 pm
by Jare
tuhoojabotti wrote:ontopic: Itse olen yllättynyt miten pitkällä kehitys on jo, vaikka ei deadlinet pätisikään. Itse en saisi mitään aikaan näin lyhyessä ajassa :)
Tästä tuli mieleeni: milloin alkoi tämänhetkisen CBV3:n kehitys? Siis nimenomaan koodaaminen - suunnitelmiahan on ollut jo pitkään.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sat Aug 22, 2009 3:13 pm
by matti3
Missä vaiheessa kehitys sitten on? Ajattelin, että olisiko tarkempaa tietoa, koska V3 tulee kuin vuoden 2009 aikana? :O

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sat Aug 22, 2009 10:41 pm
by Henkru
Ei taida kyllä kerkee vielä tän vuonden aikana luulisin :D Eiköhän jotain demoa nyt kuitenki tän vuoden puolella saada tai sit ei.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sun Aug 23, 2009 7:51 pm
by Zero
Jare wrote:
tuhoojabotti wrote:ontopic: Itse olen yllättynyt miten pitkällä kehitys on jo, vaikka ei deadlinet pätisikään. Itse en saisi mitään aikaan näin lyhyessä ajassa :)
Tästä tuli mieleeni: milloin alkoi tämänhetkisen CBV3:n kehitys? Siis nimenomaan koodaaminen - suunnitelmiahan on ollut jo pitkään.
Marraskuussa 2008 alkoi varsinainen koodaaminen.
Henkru wrote:Ei taida kyllä kerkee vielä tän vuonden aikana luulisin :D Eiköhän jotain demoa nyt kuitenki tän vuoden puolella saada tai sit ei.
Vuoden 2009 aikana on edelleen tavoite.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sun Aug 23, 2009 10:32 pm
by MaGetzUb
Uudistuuko tulevan CoolBasicin myötä nettisivut paljonkin, vai ei ollenkaan? :)

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sun Aug 23, 2009 11:41 pm
by Koodiapina
Zerppa käytti niistä blogissaan nimitystä placeholder, joten eiköhän uudistu.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sun Sep 06, 2009 1:40 pm
by MaGetzUb
Niin tulikin mieleen, että montako Integroitua kirjastoa CB v3 tulee? :) Ajattelin, että tuleehan CoolBasic V3 toimimaan Linuxilla, huomaako CoolBasic itse kumpaa alustaa käytettäisiin? Grafiikkahan piirretään Dx8, Dx9, OpenGL tai "SoftaRender"(<- mitä tua tarkoittaa? :D) . Niin eli Linuxillahan pitäisi CB:n käyttö luonnistua? Mitäs näitä FreeWare lisenssin omaavia Äänikirjastoja on, jotka toimisi Linuxilla myös?

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sun Sep 06, 2009 3:55 pm
by Dibalo
SoftaRender = tavara piirretään näytölle prosessorilla ilman laitteistokiihdytystä (näyttistä). Erittäin hidas tapa, käytännössä lähes hyödytön normi käyttäjälle.