CoolBasic V3: Esittely
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Eww. CB on muistikuvani mukaan ainakin ennen ollut ohjelmointikieli, enkä ainakaan itse haluaisi asian muuttuvan. Drag and drop on kädettömille ihmisille. Lisäksi naksuttelueditorit ovat yleensä huonosti toteutettuja ja niiden logiikka on hämärää. Näin ainakin oman kokemukseni perusteella. Pelinteko-ohjelmia on jo ihan riittävästi.=Joku= wrote:Meinaan D&D että se kirjoittaa koodin haluttuun paikkaan.
On pieniä ikoneita josta klikataan että tulee koodi haluttuun paikkaan.
Koodin paikan voi valita klikkaamalla teksitiä.
Ja lisähavaintona: D&D -lyhenteestä tulee ensimmäisenä mieleen Dungeons & Dragons.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Sama asia kuin Copy and Paste.
Vain helponnettu!
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Mutta tuki linuxille olis kans tosi kiva. Vähän harmittaa kyllä, kun menin poistamaan kokonaan windowsin ja nyt pitää hääräillä jonku pythonin ja pygamen kanssa.. :/
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Ja jos tarkoitit manuaalin laajentamista, niin siitä vain helppitiedostoja modaamaan, html:ää se vain on.
- TheDuck
- Devoted Member
- Posts: 632
- Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
- Location: C:\Program Files\Tuusula\
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
http://www.coolbasic.com/blog/=Joku= wrote:Niin joo...
Mutta miten CB 3v edistyy?
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Luulen että tuollaista on aika turha kysyä. Projekti on iso, ja siihen voi helposti vierähtää pari kolme vuottakin. (varsinkin kun Zerolla on oma työ sun muuta). Zero varmasti ilmoittelee uusista edistysaskelista täällä tai blogissaan, mutta toimivaa ohjelmointikieltä ei kannata odottaa vielä ensi kuussa...=Joku= wrote:Niin joo...
Mutta miten CB 3v edistyy?
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Sitä vaivautuu kerran opettelemaan kunnon koodauksen, ja sitten miettii, miksi ihmeessä koskaan jaksoi näpertää GameMakerilla. Pelkästään CB:lläkin voi taitojen karttuessa luoda käytännössä mitä vain, mitä amatöörikoodaaja voi vain haluta, ja jos tehot uhkaavat loppua, niin uutta askelta peliin tehokkaampia ohjelmointikieliä kohden. Ei kannata pelätä haasteita, kunnollinen koodaus on loppujenkin lopuksi helppoa kuin pala piirakkaa =).=Joku= wrote:Noh vois olla toi D&D jokin lisäosa.
Sama asia kuin Copy and Paste.
Vain helponnettu!
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Eihän nyt herranjestas kukaan käske käyttämään D&D:tä, kaikki sama luonnituu myös täysin yhtälailla pelkällä koodilla. D&D vaan nopeuttaisi koodausta, koska ei tarvistisi kirjoittaa niin paljoa itse koodia koneen kirjoittaessa sen ja näkisi myös samalla lopputuloksen, jolloin virheitä ei tarvitse korjailla niin paljoa. VisualBasicissakinhan nämä D&D työkalut saa nätisti piiloon, jos niitä ei käytä, jolloin (Zeroa lukuunottamatta) kukaan ei voi enää sanoa sitä vastaan mitään.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Graafinen käyttöliittymän rakentaminen ja koodileikkeiden raahailu koodin sekaan on mielestäni täysin eri asia. Tätä viestiketjua lukiessani saan kuitenkin sen käsityksen, että porukka haluaisi jonkinlaisen koodileikearkiston josta voisi sitten copy&paste tyyliin - tai se raaha & pudota, ihan sama - rakentaa sen ohjelmakoodin palasista. Joidenkin mielestä ehkä hyödyllistä, mutta oman mielipiteeni ja kokemukseni pohjalta copy & paste koodaus on virheherkkää. Jos sitä nyt koodaamiseksi edes voi nimittää. Ja onko se nyt niin raskasta hakea se koodin pätkä sieltä manuaalista?
Editorin tukemat koodileikekirjastot on asia erikseen, mutta miksi ohjelmointikielen mukana pitäisi tulla editori johon on kirjoitettu valmista koodia? Mitä tämä valmis koodi olisi ja mitä se tekisi?
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Eli Kuinka Zero edistyt koodauksessasi? Ja veikkaatko, että meneekö CB V3 2009 vuoden puolelle?
Nyt kun tossa lukaasin tota Pettiksen viestiä, niin ajattelin vain ettei niitä koodeja tarvitse sinne valmiiksi pistää, vaan tehdä niinkuin sellainen, johon käyttäjä itse voisi pistää oman funktionsa, ja sitten editori kysyisi muuttujat erillisissä teksti kentissä, niin ei tulisi niin mav:eja.
Se laatikko olisi tällainen:
Käytettävissä oleva Funktio: OMAFUNKKARI
MUUTTUJA1(Str): [Tekstikenttä]
MUUTTUJA2(other): [Tekstikenttä]
MUUTTUJA3(float): [Tekstikenttä]
Eli jos funktiossa itsessään on muuttujana tekstijono eli "nimi$" niin se pistäisi tesktikentän muuttuja- tekstin eteen nuo sulkeet ja niitten väliin muuttujan tyypin. (Str, other, float)
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
- kaneli2000
- Guru
- Posts: 1059
- Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
- Location: Lempäälä
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Alla pari esimerkkiä niistä:
Code: Select all
VANHA CB:
ukko = loadobject("ukko.png")
moveobject ukko, 10
Code: Select all
UUSI CB: (olettaen että objekti esiteltäisiin näin (eiks se pitäny esitellä uudessa cb:ssä))
ukko.object()
ukko.load("ukko.png")
ukko.move 10
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Code: Select all
object ukko
Code: Select all
public ukko as object