CoolBasic V3: Esittely
- kaneli2000
- Guru
- Posts: 1059
- Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
- Location: Lempäälä
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Aaa, okei :D.
En ole juu Cpp:hen tutustunut kamalan paljoa.
En ole juu Cpp:hen tutustunut kamalan paljoa.
I see the rainbow rising
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Miksi sen koodin pitää sitten välttämättä sijaita suoraan RAM:ssa? Kääntäminen on joka tapauksessa paljon hitaampaa kuin pikkuisen tekstitiedoston lukeminen kovalevyltä. Eli RAM:iin sijoittaminen ei tuo juurikaan nopeusetua. USB-muistikaan tuskin on liian hidas pienen koodin kohdalla.JATothrim wrote:Jeps. Ja koska kirjoitettu koodi ja käännös ovat aina muistissa, testaaminen on _paljon_ nopeampaa, kuin että sitä 100 rivin räpöstysta ruvetaan tallentamaan levylle (joka sattuu olemaan wanha usb tikku) ja suorittamaan sieltä. Yksittäisiä koodeja täytyy ehdottomasti voida kääntää ja suorittaa kuten nykyisessä CB:ssä. Projektin luomisesta/hallinasta on vain haittaa pienellä koodimäärällä. Esim. halutaan testata yksittäistä funktiota perusteellisesti, ja kun funktio saadaan toimimaan oikein, ta'da! copy-pase oikeaan projektiin! Funktion "kehittely koodista" ei jää mitään jälelle, vain puhdas, toimiva versio projektiin lisättynä.
Editori voisi kyllä tosiaan sallia koodin ajamisen ilman projekteja ja ilman että käyttäjän tarvitsisi tallentaa koodia. SIlloin se voisi mennä vain johonkin temppitiedostoon kuten nykyäänkin.
-
- Tech Developer
- Posts: 545
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
- Location: Liminka
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Mutta jos nyt tällaista ominaisuutta ei tule ei pitäisi olla liian iso homma luoda työpöydälle projektia missä on projektifilu + main.cb. Sitte vain avata projekti, pasteta koodi ja kääntää. Cbssä ei kuitenkaan tarvi alkaa erikseen kirjastoja linkkaamaan (?).
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi
<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Kehittäjä
cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi
<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
KilledWhale wrote:Mutta jos nyt tällaista ominaisuutta ei tule ei pitäisi olla liian iso homma luoda työpöydälle projektia missä on projektifilu + main.cb. Sitte vain avata projekti, pasteta koodi ja kääntää. Cbssä ei kuitenkaan tarvi alkaa erikseen kirjastoja linkkaamaan (?).
Zero sivulla 12 wrote:Yksi asiaa helpottava ratkaisu voisi olla esimerkiksi työkalurivillä oleva "Quick Project" -painike, joka loisi valmiin työympäristön yhdellä nopealla klikkauksella. Se ohittaisi nimisyöttöruudun.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Kehtaisin yhä väittää, että lähdekoodin muistiin sijoittamisella on nopeus etua, tällä kertaa tarkoitan kokonaisia projekteja. Olisi mahtavaa jos IDE osaisi ladata koko projektin muistiin ja kääntäjä voisi käyttää näitä valmiiksi ladattuja tiedostoja. Auto Save pitäisi projektin tallessa levyllä, eikä tietoja häviä kovin helposti. Toisena seikana *vänks* olisi kehut siitä, kuinka nopeasti ohjelma ilmestyy näytölle sen jälkeen kun iskettiin F5:sta.Jare wrote:Miksi sen koodin pitää sitten välttämättä sijaita suoraan RAM:ssa? Kääntäminen on joka tapauksessa paljon hitaampaa kuin pikkuisen tekstitiedoston lukeminen kovalevyltä. Eli RAM:iin sijoittaminen ei tuo juurikaan nopeusetua. USB-muistikaan tuskin on liian hidas pienen koodin kohdalla.JATothrim wrote:Jeps. Ja koska kirjoitettu koodi ja käännös ovat aina muistissa, testaaminen on _paljon_ nopeampaa, kuin että sitä 100 rivin räpöstysta ruvetaan tallentamaan levylle (joka sattuu olemaan wanha usb tikku) ja suorittamaan sieltä. Yksittäisiä koodeja täytyy ehdottomasti voida kääntää ja suorittaa kuten nykyisessä CB:ssä. Projektin luomisesta/hallinasta on vain haittaa pienellä koodimäärällä. Esim. halutaan testata yksittäistä funktiota perusteellisesti, ja kun funktio saadaan toimimaan oikein, ta'da! copy-pase oikeaan projektiin! Funktion "kehittely koodista" ei jää mitään jälelle, vain puhdas, toimiva versio projektiin lisättynä.
Editori voisi kyllä tosiaan sallia koodin ajamisen ilman projekteja ja ilman että käyttäjän tarvitsisi tallentaa koodia. SIlloin se voisi mennä vain johonkin temppitiedostoon kuten nykyäänkin.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Kehtaisin yhä väittää, että lähdekoodin muistiin sijoittamisella on nopeus etua, tällä kertaa tarkoitan kokonaisia projekteja. Olisi mahtavaa jos IDE osaisi ladata koko projektin muistiin ja kääntäjä voisi käyttää näitä valmiiksi ladattuja tiedostoja. Auto Save pitäisi projektin tallessa levyllä, eikä tietoja häviä kovin helposti. Toisena seikana *vänks* olisi kehut siitä, kuinka nopeasti ohjelma ilmestyy näytölle sen jälkeen kun iskettiin F5:sta. [/quote]JATothrim wrote:Editori voisi kyllä tosiaan sallia koodin ajamisen ilman projekteja ja ilman että käyttäjän tarvitsisi tallentaa koodia. SIlloin se voisi mennä vain johonkin temppitiedostoon kuten nykyäänkin.
Minä vain en ymmärrä, miten tuo nopeuttaisi asioita kun a) tekstitiedostojen lataaminen kovalevyltä ei vie paljoakaan aikaa ja b) kääntäjä joka tapauksessa työstää lähdekoodia RAM:ssa - se vain ensin lataa lähdekoodit kovalevyltä. Nopea homma.
Mutta voitaisiinhan nopeusetua saada, jos kaikki mediatkin saataisiin RAM:iin. Silloin ohjelman alkulatausruutinit olisivat vikkeliä. Mutta senkin voi toteuttaa kolmannen osapuolen ohjelmilla.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Ja sitten kaikki aloittelijat ihmettelevät miksi pelin jakeluversiolla menee ikuisuus käynnistyä. Olisihan tuo tietysti nykykoneilla ihan kätevä ominaisuus editorissa, mutta mielestäni sen pitäisi olla oletuksena pois päältä (, koska cb on aloittelijoille suunnattu ja he eivät todennäköisesti vielä ymmärrä ominaisuuden toimintaa).Jare wrote:Mutta voitaisiinhan nopeusetua saada, jos kaikki mediatkin saataisiin RAM:iin. Silloin ohjelman alkulatausruutinit olisivat vikkeliä. Mutta senkin voi toteuttaa kolmannen osapuolen ohjelmilla.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
TheFish: hyvä pointti. Onnistuin taas jankuttamaan täällä ärsytävästi (minua) vastaan... mielenkiintoista. Asiasta toiseen. Kuinka suosittu "Täydellinen koodieditori" ketju voisi olla? Siellä voitaisiin listata himotuimmat ja hyödyllisimmät editorin piirteet? (Älä komentoi/lainaa tätä viestiä tässä ketjussa, vaan tee kyseinen topic!) Asiaa voisi vaihdella build-napin siirtelystä plug-in:ien tekemiseen ja projekti-tiedostojen ominaisuuksiin.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
CoolBasic V3 lataa 4,5 megan lähdekooditiedoston 0,04 sekunnissa kääntäjän muistiin (5400 rpm läppärin kovalevy), ja käännösprosessi on yleisestikin ottaen paljon nopeampi nykyiseen CoolBasiciin verrattuna (vaikka se on luonteeltaan paljon monimutkaisempi). Uskon, että keskiverto CB-ohjelma räpsähtää ruudulle käyntiin lähes välittömästi F5-painalluksen jälkeen.
Jokin aika sitten irkissä oli keskustelu V3-kääntäjän nopeudesta. Sen seurauksena onnistuin löytämään V3-kääntäjästä muutaman pullonkaulan ja lisää optimointeja on tulossa. Kirjoittanen asiasta blogipostin muutaman viikon kuluttua. Juuri nyt minulla on muutaman viikon katko menossa, koska yritän saada opinnäytetyöni valmiiksi, mutta aikaiset suorituskyky- ja stressitestit lupailevat hyvää.
Koska kääntäjä on itsenäinen sovellus, sitä ei voida integroida editoriin kiinni niin, että joko lähdekoodi, osakäännös tai koko käännös säilyisi muistissa. Muistiin ladatun EXE-tiedoston suorittaminen suoraan muistista ei sinällään ole mikään mahdottomuus, mutta V3-kääntäjän nopeuden huomioonottaen en näe mitään syytä miksi tarvitsisi lähteä kikkailemaan.
Jokin aika sitten irkissä oli keskustelu V3-kääntäjän nopeudesta. Sen seurauksena onnistuin löytämään V3-kääntäjästä muutaman pullonkaulan ja lisää optimointeja on tulossa. Kirjoittanen asiasta blogipostin muutaman viikon kuluttua. Juuri nyt minulla on muutaman viikon katko menossa, koska yritän saada opinnäytetyöni valmiiksi, mutta aikaiset suorituskyky- ja stressitestit lupailevat hyvää.
Koska kääntäjä on itsenäinen sovellus, sitä ei voida integroida editoriin kiinni niin, että joko lähdekoodi, osakäännös tai koko käännös säilyisi muistissa. Muistiin ladatun EXE-tiedoston suorittaminen suoraan muistista ei sinällään ole mikään mahdottomuus, mutta V3-kääntäjän nopeuden huomioonottaen en näe mitään syytä miksi tarvitsisi lähteä kikkailemaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Mites se lupailemasi fysiikkamoottori sitten tulisi toimimaan? Pitääkö se alustaa pelin alussa, että peli tietää lasketaanko 2D vai 3D fysiikkaa? Mutta sanoit vain ekassa viestissä että jonkimmoinen fysiikkamoottorikin on tulossa, et kuitenkaan tee sitä ihan heti, kun olet saanut tuon Cb v3 valmiiksi?
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Käytetäänkö 3D-fysiikkamoottorina IrrPhysX:ää vai jotain muuta? Vai teetkö fysiikkamoottorin ihan CBV3:lla?
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Jossakin vaiheessa ainakin Zero oli käyttämässä Newton Game dynamics kirjastoa. Ja tuo IrrPhysX:hän ei itsessään ole fysiikka moottori, vaan se on on ns. wrapper PhysX kirjastolle.phons wrote:Käytetäänkö 3D-fysiikkamoottorina IrrPhysX:ää vai jotain muuta? Vai teetkö fysiikkamoottorin ihan CBV3:lla?
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Jos siihen valitaan PhysX en toedellisuudessa suositteele sitä irrPhysX:ää, se kun on aika buginen ja keskeneräinen joka voisi sitten tuoda Zerolle bugien korjaamisessa päänvaivaa. Toki sitä on paljon helpompi käyttää. Ja muistaakseni tuossa Newtonissa on jonkun tasoinen lisenssi, ei maksullinen mutta joutuu littämään linkkejä sun muuta. Sitten voisi olla vielä ODE
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tässä nykyisessä CB:ssähän on joku tekijänoikeudellinen juttu, jonka takia maksullisia pelejä ei saa tehdä ilman lisenssiä. Tuleeko tuo sama systeemi käyttöön uuteen, vai onko CB täysin lisenssivapaata?
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
-
- Tech Developer
- Posts: 545
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
- Location: Liminka
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Uuteen ei ole tulossa fmodia mukaan.Hene wrote:Tässä nykyisessä CB:ssähän on joku tekijänoikeudellinen juttu, jonka takia maksullisia pelejä ei saa tehdä ilman lisenssiä. Tuleeko tuo sama systeemi käyttöön uuteen, vai onko CB täysin lisenssivapaata?
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi
<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Kehittäjä
cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi
<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Uuteen on vissiin tulossa IrrKlang, joka ei ole myöskään ilmainen kaupallisissa peleissä. En sitten tiedä miten lisenssi toimii jos ilmaisella ohjelmalla tehdään maksullisia pelejä.KilledWhale wrote:Uuteen ei ole tulossa fmodia mukaan.Hene wrote:Tässä nykyisessä CB:ssähän on joku tekijänoikeudellinen juttu, jonka takia maksullisia pelejä ei saa tehdä ilman lisenssiä. Tuleeko tuo sama systeemi käyttöön uuteen, vai onko CB täysin lisenssivapaata?
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Itseasiassa ekassa viestissä lukee sen päivityksen jälkeen näin:
Uusi teknologia: Ääni-engine
Nykyinen CoolBasic kun on rakennettu Blitzin päälle, löytyy siitä sisäänrakennettuna FMOD, joka vastaa kaikesta äänentuotosta. Hyvä kirjasto sinänsä, ei siinä mitään - paitsi että sen lisenssi on CoolBasicin kohdalla kyseenalainen: Käsittääkseni Blitzillä on erikoissopimus FMODin tekijöiden kanssa, joka mahdollistaa FMODin jakelun osana Blitziä niin, että loppukäyttäjät eivät kuitenkaan joudu maksamaan lisenssimaksuja vaikka tekisivätkin kaupallisia pelejä. Kellään kuitenkaan tuskin on suoraa vastausta siihen miten lisenssikiemurat menevät kun välissä on vielä CoolBasic. Niinpä ainakaan tulevaan CoolBasiciin ei FMODia tai BassMod-kirjastoa tungeta, vaan koko CoolBasic V3 pyritään pitämään täysin lisenssivapaana loppukäyttäjiä ajatellen. Joku voi halutessaan ottaa nämä kirjastot käyttöön, jos tarvitsee niiden ominaisuuksia ja on valmis lisenssihintoihin. Natiivisti äänentuottoon CoolBasic käyttänee ilmaista ja lisenssivapaata Audiere-kirjastoa.
Elikkä tuo tulisi käyttämään Audiereä joka on täysin avointa koodia ja ilmainen ja sitä saa käyttää maksullisissakin peleissä. Tosin IrrKlang sopii Irrlichtin kanssa parhaiten yhteen ja mahdollistaa suoraan 3D-äänen joka täytyisi itse tehdä Audiereen. Sitten vielä hyvin cAudio jonka käyttäminen irrlichtissä on todella helppoa. Toimii suunnilleen samalla tavalla kuin kaikki muukin irrlichtissä, ja lisenssikin on vapaa.
Uusi teknologia: Ääni-engine
Nykyinen CoolBasic kun on rakennettu Blitzin päälle, löytyy siitä sisäänrakennettuna FMOD, joka vastaa kaikesta äänentuotosta. Hyvä kirjasto sinänsä, ei siinä mitään - paitsi että sen lisenssi on CoolBasicin kohdalla kyseenalainen: Käsittääkseni Blitzillä on erikoissopimus FMODin tekijöiden kanssa, joka mahdollistaa FMODin jakelun osana Blitziä niin, että loppukäyttäjät eivät kuitenkaan joudu maksamaan lisenssimaksuja vaikka tekisivätkin kaupallisia pelejä. Kellään kuitenkaan tuskin on suoraa vastausta siihen miten lisenssikiemurat menevät kun välissä on vielä CoolBasic. Niinpä ainakaan tulevaan CoolBasiciin ei FMODia tai BassMod-kirjastoa tungeta, vaan koko CoolBasic V3 pyritään pitämään täysin lisenssivapaana loppukäyttäjiä ajatellen. Joku voi halutessaan ottaa nämä kirjastot käyttöön, jos tarvitsee niiden ominaisuuksia ja on valmis lisenssihintoihin. Natiivisti äänentuottoon CoolBasic käyttänee ilmaista ja lisenssivapaata Audiere-kirjastoa.
Elikkä tuo tulisi käyttämään Audiereä joka on täysin avointa koodia ja ilmainen ja sitä saa käyttää maksullisissakin peleissä. Tosin IrrKlang sopii Irrlichtin kanssa parhaiten yhteen ja mahdollistaa suoraan 3D-äänen joka täytyisi itse tehdä Audiereen. Sitten vielä hyvin cAudio jonka käyttäminen irrlichtissä on todella helppoa. Toimii suunnilleen samalla tavalla kuin kaikki muukin irrlichtissä, ja lisenssikin on vapaa.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Eli ymmärsinkö oikein. V3 voi tehdä kaupallisia pelejä ilman, että maksaa jotain hirveää lisenssi hintaa?
Business manager - companys mini pack
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Eihän ne loppujen lopuksi mitään hirveitä ole(pyörikö ne jossain sadasta muutamiin satoihin), jos vaikka pelisi maksaa 15€, mikä on jo aika halpa peli ja sitä ostaa vaikka 20 hlö., niin sehän tekee jo 300€(kaipa siinä jotain veroja on.. mutta niitä nyt en laskenu tuohon ja oletetaan että peli ei tule Cd/Dvd-levyllä). Jos peli myy vain 20 tai alle kappaletta niin sitten joko markkinoinnissa tai pelissä on jotain vikaa.mika132 wrote:Eli ymmärsinkö oikein. V3 voi tehdä kaupallisia pelejä ilman, että maksaa jotain hirveää lisenssi hintaa?
Plus eikös nämä ole kertaluontosia maksuja? Eli kun kerran ostat lisenssin voit tehdä vaikka kymmenen maksullista peliä samalla lisenssillä(?).
Itse asiaan: Tuleeko CbV3:een suoraan tukea ilotikuille ja kapuloille vai pitääkö se jotenkin DLLlä kikkailla ?
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Morjesta!
Ajattelin kysäistä, että miten C++ ja CBV3 eroaa? Siis ominaisuuksiltaan.
Ajattelin kysäistä, että miten C++ ja CBV3 eroaa? Siis ominaisuuksiltaan.
Glory&Pride <--- selainpeli projektini
Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.
World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.
World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini