CoolBasic V3: Esittely

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Locked
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by kaneli2000 »

Aaa, okei :D.

En ole juu Cpp:hen tutustunut kamalan paljoa.
I see the rainbow rising
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Jare »

JATothrim wrote:Jeps. Ja koska kirjoitettu koodi ja käännös ovat aina muistissa, testaaminen on _paljon_ nopeampaa, kuin että sitä 100 rivin räpöstysta ruvetaan tallentamaan levylle (joka sattuu olemaan wanha usb tikku) ja suorittamaan sieltä. Yksittäisiä koodeja täytyy ehdottomasti voida kääntää ja suorittaa kuten nykyisessä CB:ssä. Projektin luomisesta/hallinasta on vain haittaa pienellä koodimäärällä. Esim. halutaan testata yksittäistä funktiota perusteellisesti, ja kun funktio saadaan toimimaan oikein, ta'da! copy-pase oikeaan projektiin! Funktion "kehittely koodista" ei jää mitään jälelle, vain puhdas, toimiva versio projektiin lisättynä.
Miksi sen koodin pitää sitten välttämättä sijaita suoraan RAM:ssa? Kääntäminen on joka tapauksessa paljon hitaampaa kuin pikkuisen tekstitiedoston lukeminen kovalevyltä. Eli RAM:iin sijoittaminen ei tuo juurikaan nopeusetua. USB-muistikaan tuskin on liian hidas pienen koodin kohdalla.

Editori voisi kyllä tosiaan sallia koodin ajamisen ilman projekteja ja ilman että käyttäjän tarvitsisi tallentaa koodia. SIlloin se voisi mennä vain johonkin temppitiedostoon kuten nykyäänkin.
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by KilledWhale »

Mutta jos nyt tällaista ominaisuutta ei tule ei pitäisi olla liian iso homma luoda työpöydälle projektia missä on projektifilu + main.cb. Sitte vain avata projekti, pasteta koodi ja kääntää. Cbssä ei kuitenkaan tarvi alkaa erikseen kirjastoja linkkaamaan (?).
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by TheFish »

KilledWhale wrote:Mutta jos nyt tällaista ominaisuutta ei tule ei pitäisi olla liian iso homma luoda työpöydälle projektia missä on projektifilu + main.cb. Sitte vain avata projekti, pasteta koodi ja kääntää. Cbssä ei kuitenkaan tarvi alkaa erikseen kirjastoja linkkaamaan (?).
Zero sivulla 12 wrote:Yksi asiaa helpottava ratkaisu voisi olla esimerkiksi työkalurivillä oleva "Quick Project" -painike, joka loisi valmiin työympäristön yhdellä nopealla klikkauksella. Se ohittaisi nimisyöttöruudun.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by JATothrim »

Jare wrote:
JATothrim wrote:Jeps. Ja koska kirjoitettu koodi ja käännös ovat aina muistissa, testaaminen on _paljon_ nopeampaa, kuin että sitä 100 rivin räpöstysta ruvetaan tallentamaan levylle (joka sattuu olemaan wanha usb tikku) ja suorittamaan sieltä. Yksittäisiä koodeja täytyy ehdottomasti voida kääntää ja suorittaa kuten nykyisessä CB:ssä. Projektin luomisesta/hallinasta on vain haittaa pienellä koodimäärällä. Esim. halutaan testata yksittäistä funktiota perusteellisesti, ja kun funktio saadaan toimimaan oikein, ta'da! copy-pase oikeaan projektiin! Funktion "kehittely koodista" ei jää mitään jälelle, vain puhdas, toimiva versio projektiin lisättynä.
Miksi sen koodin pitää sitten välttämättä sijaita suoraan RAM:ssa? Kääntäminen on joka tapauksessa paljon hitaampaa kuin pikkuisen tekstitiedoston lukeminen kovalevyltä. Eli RAM:iin sijoittaminen ei tuo juurikaan nopeusetua. USB-muistikaan tuskin on liian hidas pienen koodin kohdalla.

Editori voisi kyllä tosiaan sallia koodin ajamisen ilman projekteja ja ilman että käyttäjän tarvitsisi tallentaa koodia. SIlloin se voisi mennä vain johonkin temppitiedostoon kuten nykyäänkin.
Kehtaisin yhä väittää, että lähdekoodin muistiin sijoittamisella on nopeus etua, tällä kertaa tarkoitan kokonaisia projekteja. Olisi mahtavaa jos IDE osaisi ladata koko projektin muistiin ja kääntäjä voisi käyttää näitä valmiiksi ladattuja tiedostoja. Auto Save pitäisi projektin tallessa levyllä, eikä tietoja häviä kovin helposti. Toisena seikana *vänks* olisi kehut siitä, kuinka nopeasti ohjelma ilmestyy näytölle sen jälkeen kun iskettiin F5:sta. :roll:
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Jare »

JATothrim wrote:Editori voisi kyllä tosiaan sallia koodin ajamisen ilman projekteja ja ilman että käyttäjän tarvitsisi tallentaa koodia. SIlloin se voisi mennä vain johonkin temppitiedostoon kuten nykyäänkin.
Kehtaisin yhä väittää, että lähdekoodin muistiin sijoittamisella on nopeus etua, tällä kertaa tarkoitan kokonaisia projekteja. Olisi mahtavaa jos IDE osaisi ladata koko projektin muistiin ja kääntäjä voisi käyttää näitä valmiiksi ladattuja tiedostoja. Auto Save pitäisi projektin tallessa levyllä, eikä tietoja häviä kovin helposti. Toisena seikana *vänks* olisi kehut siitä, kuinka nopeasti ohjelma ilmestyy näytölle sen jälkeen kun iskettiin F5:sta. :roll:[/quote]
Minä vain en ymmärrä, miten tuo nopeuttaisi asioita kun a) tekstitiedostojen lataaminen kovalevyltä ei vie paljoakaan aikaa ja b) kääntäjä joka tapauksessa työstää lähdekoodia RAM:ssa - se vain ensin lataa lähdekoodit kovalevyltä. Nopea homma.

Mutta voitaisiinhan nopeusetua saada, jos kaikki mediatkin saataisiin RAM:iin. Silloin ohjelman alkulatausruutinit olisivat vikkeliä. Mutta senkin voi toteuttaa kolmannen osapuolen ohjelmilla.
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by TheFish »

Jare wrote:Mutta voitaisiinhan nopeusetua saada, jos kaikki mediatkin saataisiin RAM:iin. Silloin ohjelman alkulatausruutinit olisivat vikkeliä. Mutta senkin voi toteuttaa kolmannen osapuolen ohjelmilla.
Ja sitten kaikki aloittelijat ihmettelevät miksi pelin jakeluversiolla menee ikuisuus käynnistyä. Olisihan tuo tietysti nykykoneilla ihan kätevä ominaisuus editorissa, mutta mielestäni sen pitäisi olla oletuksena pois päältä (, koska cb on aloittelijoille suunnattu ja he eivät todennäköisesti vielä ymmärrä ominaisuuden toimintaa).
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by JATothrim »

TheFish: hyvä pointti. :lol: Onnistuin taas jankuttamaan täällä ärsytävästi (minua) vastaan... mielenkiintoista. :roll: Asiasta toiseen. Kuinka suosittu "Täydellinen koodieditori" ketju voisi olla? Siellä voitaisiin listata himotuimmat ja hyödyllisimmät editorin piirteet? (Älä komentoi/lainaa tätä viestiä tässä ketjussa, vaan tee kyseinen topic!) Asiaa voisi vaihdella build-napin siirtelystä plug-in:ien tekemiseen ja projekti-tiedostojen ominaisuuksiin.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero »

CoolBasic V3 lataa 4,5 megan lähdekooditiedoston 0,04 sekunnissa kääntäjän muistiin (5400 rpm läppärin kovalevy), ja käännösprosessi on yleisestikin ottaen paljon nopeampi nykyiseen CoolBasiciin verrattuna (vaikka se on luonteeltaan paljon monimutkaisempi). Uskon, että keskiverto CB-ohjelma räpsähtää ruudulle käyntiin lähes välittömästi F5-painalluksen jälkeen.

Jokin aika sitten irkissä oli keskustelu V3-kääntäjän nopeudesta. Sen seurauksena onnistuin löytämään V3-kääntäjästä muutaman pullonkaulan ja lisää optimointeja on tulossa. Kirjoittanen asiasta blogipostin muutaman viikon kuluttua. Juuri nyt minulla on muutaman viikon katko menossa, koska yritän saada opinnäytetyöni valmiiksi, mutta aikaiset suorituskyky- ja stressitestit lupailevat hyvää.

Koska kääntäjä on itsenäinen sovellus, sitä ei voida integroida editoriin kiinni niin, että joko lähdekoodi, osakäännös tai koko käännös säilyisi muistissa. Muistiin ladatun EXE-tiedoston suorittaminen suoraan muistista ei sinällään ole mikään mahdottomuus, mutta V3-kääntäjän nopeuden huomioonottaen en näe mitään syytä miksi tarvitsisi lähteä kikkailemaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MaGetzUb »

Mites se lupailemasi fysiikkamoottori sitten tulisi toimimaan? Pitääkö se alustaa pelin alussa, että peli tietää lasketaanko 2D vai 3D fysiikkaa? :D Mutta sanoit vain ekassa viestissä että jonkimmoinen fysiikkamoottorikin on tulossa, et kuitenkaan tee sitä ihan heti, kun olet saanut tuon Cb v3 valmiiksi?
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by phons »

Käytetäänkö 3D-fysiikkamoottorina IrrPhysX:ää vai jotain muuta? Vai teetkö fysiikkamoottorin ihan CBV3:lla?
Image
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Sami The Great »

phons wrote:Käytetäänkö 3D-fysiikkamoottorina IrrPhysX:ää vai jotain muuta? Vai teetkö fysiikkamoottorin ihan CBV3:lla?
Jossakin vaiheessa ainakin Zero oli käyttämässä Newton Game dynamics kirjastoa. Ja tuo IrrPhysX:hän ei itsessään ole fysiikka moottori, vaan se on on ns. wrapper PhysX kirjastolle.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
vilQuri
Active Member
Posts: 239
Joined: Wed Aug 29, 2007 6:25 pm
Location: Turku

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by vilQuri »

Jos siihen valitaan PhysX en toedellisuudessa suositteele sitä irrPhysX:ää, se kun on aika buginen ja keskeneräinen joka voisi sitten tuoda Zerolle bugien korjaamisessa päänvaivaa. Toki sitä on paljon helpompi käyttää. Ja muistaakseni tuossa Newtonissa on jonkun tasoinen lisenssi, ei maksullinen mutta joutuu littämään linkkejä sun muuta. Sitten voisi olla vielä ODE
Hene
Active Member
Posts: 122
Joined: Wed Apr 22, 2009 8:13 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Hene »

Tässä nykyisessä CB:ssähän on joku tekijänoikeudellinen juttu, jonka takia maksullisia pelejä ei saa tehdä ilman lisenssiä. Tuleeko tuo sama systeemi käyttöön uuteen, vai onko CB täysin lisenssivapaata?
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by KilledWhale »

Hene wrote:Tässä nykyisessä CB:ssähän on joku tekijänoikeudellinen juttu, jonka takia maksullisia pelejä ei saa tehdä ilman lisenssiä. Tuleeko tuo sama systeemi käyttöön uuteen, vai onko CB täysin lisenssivapaata?
Uuteen ei ole tulossa fmodia mukaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Sami The Great »

KilledWhale wrote:
Hene wrote:Tässä nykyisessä CB:ssähän on joku tekijänoikeudellinen juttu, jonka takia maksullisia pelejä ei saa tehdä ilman lisenssiä. Tuleeko tuo sama systeemi käyttöön uuteen, vai onko CB täysin lisenssivapaata?
Uuteen ei ole tulossa fmodia mukaan.
Uuteen on vissiin tulossa IrrKlang, joka ei ole myöskään ilmainen kaupallisissa peleissä. En sitten tiedä miten lisenssi toimii jos ilmaisella ohjelmalla tehdään maksullisia pelejä.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
vilQuri
Active Member
Posts: 239
Joined: Wed Aug 29, 2007 6:25 pm
Location: Turku

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by vilQuri »

Itseasiassa ekassa viestissä lukee sen päivityksen jälkeen näin:
Uusi teknologia: Ääni-engine

Nykyinen CoolBasic kun on rakennettu Blitzin päälle, löytyy siitä sisäänrakennettuna FMOD, joka vastaa kaikesta äänentuotosta. Hyvä kirjasto sinänsä, ei siinä mitään - paitsi että sen lisenssi on CoolBasicin kohdalla kyseenalainen: Käsittääkseni Blitzillä on erikoissopimus FMODin tekijöiden kanssa, joka mahdollistaa FMODin jakelun osana Blitziä niin, että loppukäyttäjät eivät kuitenkaan joudu maksamaan lisenssimaksuja vaikka tekisivätkin kaupallisia pelejä. Kellään kuitenkaan tuskin on suoraa vastausta siihen miten lisenssikiemurat menevät kun välissä on vielä CoolBasic. Niinpä ainakaan tulevaan CoolBasiciin ei FMODia tai BassMod-kirjastoa tungeta, vaan koko CoolBasic V3 pyritään pitämään täysin lisenssivapaana loppukäyttäjiä ajatellen. Joku voi halutessaan ottaa nämä kirjastot käyttöön, jos tarvitsee niiden ominaisuuksia ja on valmis lisenssihintoihin. Natiivisti äänentuottoon CoolBasic käyttänee ilmaista ja lisenssivapaata Audiere-kirjastoa.

Elikkä tuo tulisi käyttämään Audiereä joka on täysin avointa koodia ja ilmainen ja sitä saa käyttää maksullisissakin peleissä. Tosin IrrKlang sopii Irrlichtin kanssa parhaiten yhteen ja mahdollistaa suoraan 3D-äänen joka täytyisi itse tehdä Audiereen. Sitten vielä hyvin cAudio jonka käyttäminen irrlichtissä on todella helppoa. Toimii suunnilleen samalla tavalla kuin kaikki muukin irrlichtissä, ja lisenssikin on vapaa.
mika132
Newcomer
Posts: 30
Joined: Sun Jul 12, 2009 1:31 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by mika132 »

Eli ymmärsinkö oikein. V3 voi tehdä kaupallisia pelejä ilman, että maksaa jotain hirveää lisenssi hintaa? :o
Business manager - companys mini pack
Tämä on Companys peliin tuleva lisä osa jonka mukana tulee mm.
- Raha pelejä
- Bugi korjauksia
- Yksi botti firma
- Pullon palautus automaatti
- pankki automaatti
Eli kaikkea sälää.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by axu »

mika132 wrote:Eli ymmärsinkö oikein. V3 voi tehdä kaupallisia pelejä ilman, että maksaa jotain hirveää lisenssi hintaa? :o
Eihän ne loppujen lopuksi mitään hirveitä ole(pyörikö ne jossain sadasta muutamiin satoihin), jos vaikka pelisi maksaa 15€, mikä on jo aika halpa peli ja sitä ostaa vaikka 20 hlö., niin sehän tekee jo 300€(kaipa siinä jotain veroja on.. mutta niitä nyt en laskenu tuohon ja oletetaan että peli ei tule Cd/Dvd-levyllä). Jos peli myy vain 20 tai alle kappaletta niin sitten joko markkinoinnissa tai pelissä on jotain vikaa.
Plus eikös nämä ole kertaluontosia maksuja? Eli kun kerran ostat lisenssin voit tehdä vaikka kymmenen maksullista peliä samalla lisenssillä(?).

Itse asiaan: Tuleeko CbV3:een suoraan tukea ilotikuille ja kapuloille vai pitääkö se jotenkin DLLlä kikkailla ;) ?
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
matti3
Active Member
Posts: 136
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:37 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by matti3 »

Morjesta! :D

Ajattelin kysäistä, että miten C++ ja CBV3 eroaa? Siis ominaisuuksiltaan.
Glory&Pride <--- selainpeli projektini

Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.

World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
Locked