CoolBasic V3: Esittely

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Locked
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by JATothrim »

Nyttemmin, olio-ohjelmointiin paremmin perehtyneenä, kysyisin minkä tapainen CBV3:n objekti/pelinhallinta kirjastosta tulee? Pelikirjaston hierkia, omalla tavallani. (luokkien nimet on keksitty)
-Scene // Säilöö nykyisen peli "kentän"
-Action // Tapahtumien hallinta, esim. näppäimien käsittely.
-Object // Abstarkti luokka pelin asioille, esineille jne., luokassa ei ole vielä mitään "toimintoja"
-Object -> PhysicObject // Fysiikka moottorin peliobjekti.
-Object -> VisualObject // Graafinen, piirretävä objekti.
-PhysicObject + VisualObject -> Map // Piirretävä karttaobjekti, törmäyksillä.
-PhysicObject + VisualObject + Action-> GameObject // Tämä olisi nyt se "käyttäjän" käsiteltävissä oleva peliobjekti. Sillä on fysiikat, se näkyy näytöllä ja sitä voidaan ohjata, mm. wasd-napeilla.
Mielestäni tämän tapainen hierarkkia olisi hyvin kätevä, koska sen laajentaminen ja muokkaaminen olisi erittäin helppoa. Harmi, etten osaa kirjoittaa/lähettää ajatuksiani nauhoiteen kaltaisena, selkeänä ideana. :D Toivottavasti siis hoksaatte tämän!
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MaGetzUb »

Kuinkas hyvin V3 edistyy? En ollut Assyilla, niin vissiin aika monetkin haluaisivat tietää missä mennään? Onko enää paljoa hommaa? (itsehän en ymmärrä englannin kielistä blogia, koska siellä on kaikkia sellaisia sanoja mitä ei opeteta koulussa. :D)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by axu »

MaGetzUb wrote:Kuinkas hyvin V3 edistyy? En ollut Assyilla, niin vissiin aika monetkin haluaisivat tietää missä mennään? Onko enää paljoa hommaa? (itsehän en ymmärrä englannin kielistä blogia, koska siellä on kaikkia sellaisia sanoja mitä ei opeteta koulussa. :D)
Empä minäkään noita kaikkia sanoja ymmärtäisi vaikka olisi suomeksi. Mutta koulussa opetetaan kyllä pähkäilemään sanojen merkitystä niiden lauseyhteyden avulla.
Blogista lukien, Zero on nyt parannellut kääntäjää, saanut sen 6 kertaa nopeammaksi ja kääntäjä tukee nyt koodirivien jakamista useammalle riville '_' merkin avulla.
Mutta toimiiko _ merkki sitten enää muuttujissa? Jos on esimerkiksi muuttuja Ukko_X, niin hyppääkö editori seuraavalle riville odottaen, että siellä jatkuu koodi? Minusta puolipiste ';' olisi hyvä rivinjakamismerkki :roll:
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Rufi
Member
Posts: 50
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:12 am

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Rufi »

Heitänpä oman mielipiteeni soppaan ja sanon, että puolipiste ei olisi mikään paras merkki, sillä sitähän käytetään korkeamman tason kielissä kuten C:ssä ja C++:ssa rivin päättämismerkkinä (tai nojaa haittaskohan toi ...) Ja eiköhän kääntäjä ole tarpeeksi viisas katsomaan tuleeko alaviivan jälkeen jotain tekstiä lisää ;) Tosin CBv3:ssahan varmaankin laitettaisiin koordinaatit properteina (joo en tiiä onko edes suomenkielistä vastinetta, opiskelen nääs englanninkielisillä kirjoilla...) ja X:n saisit kutsumalla vain Ukko.X.
Mut sehän on vain minun kaksi senttiäni O__o

@Zero:
Tuo rivinjako ominaisuus on varmaankin muuallakin kuin funktion parametriluettelossa? Kaipa se tulisi hyödylliseksi pitkissä if -lausekkeissakin emt ;O
I'm gonna be the Pira... CoolBasic King!
D. Adams wrote:The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss.
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Ilmuri »

axu wrote:Mutta toimiiko _ merkki sitten enää muuttujissa? Jos on esimerkiksi muuttuja Ukko_X, niin hyppääkö editori seuraavalle riville odottaen, että siellä jatkuu koodi? Minusta puolipiste ';' olisi hyvä rivinjakamismerkki :roll:
Ei se kääntäjä nyt niin tyhmä sentään ole.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by axu »

Joo kyllä minä uskon että Zero osaa tehdä kääntäjään niin, että jos teksti jatkuu jollain muulla kuin kommentilla niin alaviiva ei päde rivinjakomerkkinä, mutta huomaako, on minun pointtini.
Mutta mites alaviivaan päättyvät muutujanimet(vaikka ylen harvoin niitä käytetäänkin)?
esim.

Code: Select all

AloitusRaha_ = 100
Ukko1.Raha = AloitusRaha_
Ukko2...jne...
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Ilmuri »

Eiköhän se alaviiva pidä olla omana tokeninaan että se rivinkatkaisijaksi tunnistetaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Dibalo »

Ei tarvitse huolehtia... Tuo on lastenleikkiä toteuttaa.
Have faith in Zero. 8-)
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero »

axu wrote:Mutta toimiiko _ merkki sitten enää muuttujissa? Jos on esimerkiksi muuttuja Ukko_X, niin hyppääkö editori seuraavalle riville odottaen, että siellä jatkuu koodi?
Ilmuri wrote:Eiköhän se alaviiva pidä olla omana tokeninaan että se rivinkatkaisijaksi tunnistetaan.
Rufi wrote:Tuo rivinjako ominaisuus on varmaankin muuallakin kuin funktion parametriluettelossa? Kaipa se tulisi hyödylliseksi pitkissä if -lausekkeissakin emt ;O
Rivinvaihto toimii kaikkien rakenteiden kanssa, ei pelkästään funktioiden. Muuttujissa alaviiva toimii normaalisti. Rivi jatkuu vain silloin kun alaviiva on rivin viimeinen merkki (välilyntejä ja sarkaimia lukuunottamatta), ja silloin kun se esiintyy omana erillisenä alkionaan. Esimerkiksi:

Code: Select all

muuttuja_
// ei jatku, alaviiva on osa muuttujan nimeä

muuttuja _
+ 2 // jatkuu, alaviiva on erotettu muuttujan nimestä välilyönnillä

normaali_muuttuja
// ei jatku, alaviiva on osa muuttujan nimeä

1+_
2 // jatkuu, alaviiva on erotettu plus-operaattorilla

1+ _
2 // jatkuu, alaviiva on erotettu välilyönnillä
Rufi wrote:Tosin CBv3:ssahan varmaankin laitettaisiin koordinaatit properteina
Koska koordinaatit X ja Y kuvastavat olion tilaa, ne ovat propertyjä eli ominaisuuksia. Nyrkkisääntönä olion tila (substantiivit/adjektiivit) kuvataan ominaisuuksien avulla ja kyvyt (verbit) metodeina.
Rufi wrote:Heitänpä oman mielipiteeni soppaan ja sanon, että puolipiste ei olisi mikään paras merkki, sillä sitähän käytetään korkeamman tason kielissä kuten C:ssä ja C++:ssa rivin päättämismerkkinä
C++ ei ole yhtään korkeamman tason kieli kuin CBV3.

BASIC-kielissä ei yleensä ole rivin päättävää terminaattorimerkkiä, vaan jokainen rivi muodostaa yksittäisen "loogisen rivin" lähdekoodissa. BASIC-murteista riippuen rivejä voi kuitenkin pilkkoa kaksoispisteellä ja yhdistää rivinjatkomerkillä (monesti alaviiva).
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Koodiapina »

Jukka Lavonen wrote:BASIC-kielissä ei yleensä ole rivin päättävää terminaattorimerkkiä, vaan jokainen rivi muodostaa yksittäisen "loogisen rivin" lähdekoodissa.
Tällöinhän rivit päätetään \n tai \r\n, kuten perinteisesti tekstinkäsittelyssä. Ne ovat erotinmerkkejä siinä missä muutkin vaihtoehdot.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero »

Riippuu miten "merkki" ymmärretään: näkyvä vai näkymätön.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by tuhoojabotti »

Anteeksi offtöpic, mutta saahan Notepad++:ssakin rivinpäättömerkit näkyviin.

ontopic: Itse olen yllättynyt miten pitkällä kehitys on jo, vaikka ei deadlinet pätisikään. Itse en saisi mitään aikaan näin lyhyessä ajassa :)
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Jare »

tuhoojabotti wrote:ontopic: Itse olen yllättynyt miten pitkällä kehitys on jo, vaikka ei deadlinet pätisikään. Itse en saisi mitään aikaan näin lyhyessä ajassa :)
Tästä tuli mieleeni: milloin alkoi tämänhetkisen CBV3:n kehitys? Siis nimenomaan koodaaminen - suunnitelmiahan on ollut jo pitkään.
matti3
Active Member
Posts: 136
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:37 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by matti3 »

Missä vaiheessa kehitys sitten on? Ajattelin, että olisiko tarkempaa tietoa, koska V3 tulee kuin vuoden 2009 aikana? :O
Glory&Pride <--- selainpeli projektini

Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.

World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
Henkru
Advanced Member
Posts: 359
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Henkru »

Ei taida kyllä kerkee vielä tän vuonden aikana luulisin :D Eiköhän jotain demoa nyt kuitenki tän vuoden puolella saada tai sit ei.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero »

Jare wrote:
tuhoojabotti wrote:ontopic: Itse olen yllättynyt miten pitkällä kehitys on jo, vaikka ei deadlinet pätisikään. Itse en saisi mitään aikaan näin lyhyessä ajassa :)
Tästä tuli mieleeni: milloin alkoi tämänhetkisen CBV3:n kehitys? Siis nimenomaan koodaaminen - suunnitelmiahan on ollut jo pitkään.
Marraskuussa 2008 alkoi varsinainen koodaaminen.
Henkru wrote:Ei taida kyllä kerkee vielä tän vuonden aikana luulisin :D Eiköhän jotain demoa nyt kuitenki tän vuoden puolella saada tai sit ei.
Vuoden 2009 aikana on edelleen tavoite.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MaGetzUb »

Uudistuuko tulevan CoolBasicin myötä nettisivut paljonkin, vai ei ollenkaan? :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Koodiapina »

Zerppa käytti niistä blogissaan nimitystä placeholder, joten eiköhän uudistu.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MaGetzUb »

Niin tulikin mieleen, että montako Integroitua kirjastoa CB v3 tulee? :) Ajattelin, että tuleehan CoolBasic V3 toimimaan Linuxilla, huomaako CoolBasic itse kumpaa alustaa käytettäisiin? Grafiikkahan piirretään Dx8, Dx9, OpenGL tai "SoftaRender"(<- mitä tua tarkoittaa? :D) . Niin eli Linuxillahan pitäisi CB:n käyttö luonnistua? Mitäs näitä FreeWare lisenssin omaavia Äänikirjastoja on, jotka toimisi Linuxilla myös?
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Dibalo »

SoftaRender = tavara piirretään näytölle prosessorilla ilman laitteistokiihdytystä (näyttistä). Erittäin hidas tapa, käytännössä lähes hyödytön normi käyttäjälle.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
Locked