... wrote:Ni oon vähä kujal. Et onko se uudempi versio ilmestymäs tänvuoden puolel vai venyykö ens vuodenpuolel? Ku mietein vaan ku oon täs parikertaa koittanu tota 2D pelin tekoo opiskel mut en oo oikeen kyl saanu kunnol kii täst hommas et kannattasko oottaa se 3D versio ja paneutuu siihen kunnol vai harjotel jo nyt 2D? Meinaan eroaako koodaukset paljonkin uudessa verssiossa vanhasta?
Blogin perusteella Zerolla näyttäisi taas olevan vähän muita kiireitä, kun ilmeisesti edes kielen syntaksi ja kääntäjä eivät ole vielä saaneet lopullista muotoaan. Puhumattakaan sitten siitä, että vVirtuaalikoneen ja eri kirjastojen integroinnista ei ole mitään tietoa, ja niiden toteuttamiseen kyllä menee aikaa, sitä tuskin kukaan epäilee. Tämän kaiken päälle pitäisi vielä rakentaa tehokas ja monipuolinen IDE sekä kattava manuaali ja sen vaatimat esimerkit, oppaat ja jos jonkinlaista mediaa - CB:n tavaramerkkinä on aina ollut aloittamisen helppous. Siispä en olisi yhtään varma nähdäänkö uutta CoolBasicia vielä vähään aikaan.
Ja mitä tulee ohjelmoinnin tai pelintekemisen harjoitteluun, voin kokemuksesta sanoa suoraan, ettei minkään opettelu sinänsä ole turhaa. Nykyinen CoolBasic on ehkä vanha ja teknisesti rajoittunut, mutta sen helppous on ehdoton valttikortti. Jos osaat ohjelmoida sujuvasti sillä, jonkin haasteellisemman (vaikkapa CB V3 tai ihan C++ & DirectX) oppiminen sujuu todennäköisesti aivan kivuttomasti. Jos taas yrität haukata liian suuren palan kerralla, tulos tuskin on kummoinen.
Kuulostaa siltä, että olet aloittamassa ohjelmointia ja haluat ensitöiksi toteuttaa jonkun suuremmoisen päässäsi pyörivän peli-idean. Tässä ei ole sinänsä mitään outoa, omalla kohdallani oli varmasti ihan samoin. Raaka tosiasia vain on se, että kukaan ei ole seppä syntyessään, ja sama pätee itse asiassa myös peliohjelmoijaan. Joten jos 3D-mallinnus, vektori- ja matriisialgebra tai klassinen mekaniikka kuulostavat oudoilta käsitteiltä, suosittelen lämpimästi aloittamaan ihan perusteista. Varsinkin, jos olet vähänkään nuorempaa polvea (vaikkapa < 15v.), sinulla on varmasti aikaa tutustua vaikeampiin aiheisiin myöhemminkin.
Lopuksi kuitenkin onnitteluni: olet tullut oikeaan paikkaan - CoolBasic, jos jokin on helppo tapa oppia ohjelmoinnin ja pelinteon perusteet ja vähän enemmänkin.
P.S. Foorumille rekisteröityminen kannattaa aina!
#EDIT:koodaaja wrote:Ja veikkaan kyllä että Zero saa 3D -systeemistäkin varsin helpon, hällä tuntuisi tuo taito olevan hallussa.
En sinänsä epäile Zeron taitoja, mutta ei koodaajan (hassu yhteensattuma lainatun henkilön nimen kanssa ;P) elämää silti voi loputtomiin helpottaa. Nykyisen CB:n objektijärjestelmä on todella hyvä, mutta silläkin on rajansa. Esimerkiksi harva "ylemmän keskiluokan" CB-peli käyttää sitä sellaisenaan. Kun peli on vähänkään perus-smuppia innovatiivisempi, tarvitaan koneppellin alla väkisin jotain ekstraa, kuten trigonometriaa, vektorilaskentaa tai sisäänrakennettua törmäystarkistusta monimutkaisempaa fysiikkaa. Tämä johtaa 3D-tapauksessa vähintäänkin lineaarialgebraan (matriisit) ja kvaternioihin. Fysiikka tietysti sitten vaatii edelleen monimutkaisempaa matematiikkaa.
Toki kaiken edellämainitun voi kapseloida jonkin rajapinnan sisään, mutta tällöin sen käyttäjä koodaa "sokkona" eli ainakin osin ymmärtämättä
miten, hän loppujen lopuksi toteuttaa sen, mitä näkee ohjelman tekevän. Ja ainakin omalla kohdallani olen pannut merkille, että asian, jota en ymmärrä, toteuttaminen on yleensä hankalaa.
Kärjistetysti sanoen tuloksena on enemmän tai vähemmän johonkin kaavaan kangistunut tuotos. Esimerkiksi johonkin FPS Creator-tekeleeseen verrattavaa harmaata massaa.